Namn på datorspel - de absolut sämsta!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phz
Resident Evil tycker jag också slår den japanska titeln Biohazard, även om båda funkar. Tyvärr funkar Resident Evil bäst på det första spelet i serien som verkligen utspelade sig i en ondskans residens, sen dess har det flyttat ut mer i urban miljö.

Jag har aldrig förknippat "Resident" i Resident Evil med residens som i bostad, utan alltid tolkat det som "inneboende" i betydelse. Dvs att "Resident Evil" = "Inneboende ondska" Känns som en passande titel då zombies är naturligt onda, de har en inneboende, djupt rotad ondska.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Det är sjukt kul att se folk här gnälla över namn på spel. Detta då de blir så löjliga när de översätts till svenska. Det är klart att de är löjliga namn på svenska. Det går inte att bara direktöversätta många saker. Dessutom är svenska ett värdelöst språk.

Sen har vi det hela att folk ens VÅGAR gnälla på namn... som i riktiga namn. Silent Hill är ett namn på en stad. Ifrågasätt då namnet på staden. Stockholm och Göteborg är betydligt löjligare. Malmö och Örebro får mig att skratta. Max Payne är ett löjligt namn men jag har hört värre, kika bara på vad "kändisar" döper sina barn till.

Inte nog med det så sitter ni här och gnäller på dessa spelnamn när ni själva har en massa idiotiska namn som ni skriver med här på swec. Pinsamt!!!! Att någon som kallar sig "()&"(%&¤/()bBabELAJT!" gnäller över någon annans namn får mig verkligen att undra.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

World Of Warcraft

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Jag har aldrig förknippat "Resident" i Resident Evil med residens som i bostad, utan alltid tolkat det som "inneboende" i betydelse. Dvs att "Resident Evil" = "Inneboende ondska" Känns som en passande titel då zombies är naturligt onda, de har en inneboende, djupt rotad ondska.

Zombies är inte alls naturligt onda. Hur är de mer onda än vanliga rovdjur? Det är väl snarare Umbrella Corporation som är onda.

Permalänk

Ubersoldier

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
FarCry;
Kommer nog hålla mig till mitt favvoöversättningsförslag "Långt gråt" istället

Jag tror att den mest riktiga översättningen av FarCry är avlägset gråt/skrik, långfärdat gråt/skrik eller liknande..
.. då jag inte får Far till långt, utan med 'avläget'.

'In a country far away from any kind of civilization'
'I ett land avlägset från all sort av civilisation'

Rätta mig om jag har fel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zear0x
Jag tror att den mest riktiga översättningen av FarCry är avlägset gråt/skrik, långfärdat gråt/skrik eller liknande..
.. då jag inte får Far till långt, utan med 'avläget'.

'In a country far away from any kind of civilization'
'I ett land avlägset från all sort av civilisation'

Rätta mig om jag har fel

... eeh?

"How far can you throw?"
"Hur långt kan du kasta?"

... nej, juste, det skulle ju vara: "Hur avlägset kan du kasta?"

Rätta mig om jag har fel.

Haha, driver bara. Allt går, tror jag, översätt som ni vill på FarCry

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zear0x
Jag tror att den mest riktiga översättningen av FarCry är avlägset gråt/skrik, långfärdat gråt/skrik eller liknande..
.. då jag inte får Far till långt, utan med 'avläget'.

'In a country far away from any kind of civilization'
'I ett land avlägset från all sort av civilisation'

Rätta mig om jag har fel

"Far cry" är ju iofs ett uttryck i sig, inte bara en kombination av två ord...

Citat:

From WordNet (r) 2.0 (August 2003):
far cry
n 1: distance estimated in terms of the audibility of a cry;
"it's a far cry from here"
2: a disappointing disparity; "it was a far cry from what he
had expected"

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Zombies är inte alls naturligt onda. Hur är de mer onda än vanliga rovdjur? Det är väl snarare Umbrella Corporation som är onda.

Rovdjur dödar för att överleva. Zombies dödar för att döda.

Anyway, även om det gäller Umbrella så är det ett passande namn.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd

efter att ha läst om de första meddelanderna om Half-Life så kan vi börja om med:
Fallout - Trilla ut

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
efter att ha läst om de första meddelanderna om Half-Life så kan vi börja om med:
Fallout - Trilla ut

Fallout syftar (antar jag då jag inte spelat spelet) på "nuclear fallout" vilket är radioaktivt utsläpp. Hör talas om "fallout shelter" som ska användas vid kärnvapenkrig? Jag tycker "Fallout" är ett riktigt bra namn! Kan inte folk komma med lite seriösa förslag istället för att bara direktöversätta?!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Fallout syftar (antar jag då jag inte spelat spelet) på "nuclear fallout" vilket är radioaktivt utsläpp. Hör talas om "fallout shelter" som ska användas vid kärnvapenkrig? Jag tycker "Fallout" är ett riktigt bra namn! Kan inte folk komma med lite seriösa förslag istället för att bara direktöversätta?!

Nedfall då? Som i radioaktiv nedfall?
Men jo, det känns som alla bara tar namn och kasst översätter dom. Jag kom dock på ett jag tycker är lite sunkigt, Crysis.. känns lite desperat, Crisis sen bytte dom det litet för att få till sitt Cry, dom borde letat efter ett annat ord/uttryck som redan har cry i sig utan att dom behöver skapa det själva.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

Crysis låter som ett arbetsnamn .. tvivlar på att det kommer heta så när det släpps

och som en skrev

Ubersoldier

Visa signatur

sad panda

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myris
Nedfall då? Som i radioaktiv nedfall?

Givetvis!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mindhunter
Mja Slår till på Cannibal the musical.
Fruktansvärd rolig troma-film.

Har South Park-gänget gjort Troma?? Eller bara "Co-star"ar dom i den?
Fast jag vet inte om jag tyckte den var särksillt rolig/bra (ur det perspektivet självklart:P)

Visa signatur

Apparently 1 in 5 people in the world are Chinese and there are 5 people in my family, so it must be one of them. It's either my mum or my dad......or maybe my older brother Colin, or my younger brother Ho-Cha-Chu, but I'm pretty sure it's Colin!

Permalänk
Medlem

Fatal Abyss

Permalänk
Medlem

Ubersodier.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Medlem

SpongeBob SquarePants: The Battle For Bikini Bottom.
>< urk

grymt bra serie dock

EDIT: the bottom of the bikini..?

Visa signatur

i710700K|32GB|3070 Gaming OC |Essence STX-II|Denon AH-D2000|Asus VG279QM|

Permalänk

Call of Duty - Plikten kallar.
Det låter som man ska rycka in för USA arme.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Rovdjur dödar för att överleva. Zombies dödar för att döda.

Anyway, även om det gäller Umbrella så är det ett passande namn.

Zombies lever ju på människokött, de dödar inte för nöjes skull.
isf skulle de inte sitta kvar o tugga på liken sen, right?

Hur som helst så tycker jag nog att Super Mario är den fulaste titeln till ett spel.
Sen är det även ganska fult när de lägger till en massa ord i speltitlar, typ Hyper Street Fighter 2: Turbo Championship Edition eller vad det nu heter. Inget ont om streetfighter-serien dock

Visa signatur

[AMD Athlon64 4400+ ][Geforce 8800GTS][ASUS M4N-SLI]
[3x300gb i RAID0, 500 gig och en 74gb raptor = 1474 GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Rovdjur dödar för att överleva. Zombies dödar för att döda.

Zombisarna i de flesta filmer, och Resident Evil spelen, är inte medvetna om vad dom gör. De följer bara sin instinkt, och det är ju knappast att vara ond. Och som nämnts, de livnär sig på människokött men de dör inte om de inte får det. För hur kan en zombie dö?

Iallafall, de enda onda zombisarna jag kan komma på är väl de i Return of the Living Dead spelen, där de är medvetna om vad att döda innebär, men gör det iallafall. Där följer de inte instinkt, utan snarare ett begär att döda och äta hjärnor för att lindra deras egna smärta.

Men som sagt, de flesta zombies är bara döda zombies och kan inte tänka: Alltså inte onda.

Permalänk
Medlem

Senaste spelet som jag tycker är asdåligt:

Day of Defeat Source.

Usch vilken besvikelse, och fy fan vilket dåligt spel.
Tråkigare gameplay finns inte.

Spelet är bara grafik, inget annat

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av King-eleN
Senaste spelet som jag tycker är asdåligt:

Day of Defeat Source.

Usch vilken besvikelse, och fy fan vilket dåligt spel.
Tråkigare gameplay finns inte.

Spelet är bara grafik, inget annat

Vad har det med namnet att göra? även om tillägget "source" på slutet får titeln att låta förjävligt

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

Nintendo Wii?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatzoN
Vad har det med namnet att göra? även om tillägget "source" på slutet får titeln att låta förjävligt

Ursäkta?

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Super OsWald tar priset.

En klassiker!

Visa signatur

Workstation: 4670K@4GHz, GA-Z87X-UD5H, GTX970 4GB, 32GB DDR3, Kingston 480GB.
Spel1: Haswell 4670K@3,8GHz, GA-Z87X-UD5H, ROG STRIX-RX460-O4G-GAMING, 16GB DDR3, Toshiba A100 120GB, CM 500W, FD Node 304
Spel2: Haswell 4690K@3,6GHz, GA-H97N-WIFI, MSI GTX960, 16GB DDR3, 840 Pro 120GB, Corsair CX550M, Antec Sonata SOLO
Server1: Ryzen 3900X, ASRock Pro4, 32GB DDR4 ECC, 58TB RAID1, Debian, IPC 4129N
Server2: HPDL380G5 (32GB ECC, 6x512GB RAID5) Proxmox/Debian. Switch: HP 5130-48G-4SFP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av King-eleN
Ursäkta?

Tråden heter ju faktiskt "Namn på datorspel - de absolut sämsta"

Visa signatur

Nuclear Winter

Permalänk
Avstängd

hehe, trodde tråden skulle handla om sämsta namnet, inget om sämst på att översätta (ja ni läste rätt).

En sak som jag fick reda på angående Half-Life då spelet släpptes, visst det är halveringstid för radioaktivitet.. men även "slang" för att beskriva livet innan något stort hände, någon som spelat 1:an? typ man börjar genom att ta sig till "ävri däj vörk"... slappt och dagen ser ut som dagen innan, om det nu inte är söndag eller måndag vill säga habla habla.. boom shakalaka , und-schiessen-bara-händer (shit happens)...

Vi lever i "half-life" tills något stort händer, vinna på lotto, få HIV, bli av med svedommen, spräcka tarmen... You name it.

Tyvärr hade jag inget annat att tillföra, men nu ska jag avföra (skita, bajsa, baja, skicka express paket) och gå lägga mig

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Denna tråd har gett mig hoppet åter! Som blivande engelska lärare så ser jag nu att jag kommer ha gott om jobb!

Angående spel med fåniga titlar så tycker jag att Ubersoldier tar priset vad gäller nyare titlar. Även om det där rulla-boll-spelet till GC, katamari eller vad det heter låter väldigt löjligt det också. Som andra redan har anmärkt på så om man kolla lite längre tillbaka i spelhistorien så finns det massor med spel till tex C64, Amiga och andra tidiga platformer som verkligen är oslagbara när det gäller dåliga namn

Permalänk
Hedersmedlem

Visst fasen:

Star Wars: Masters of Teräs Käsi

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.