Permalänk
Medlem

Brainfuck

Hejsan! Jag har börjat lära mig brainfuck och har redan lite problem. Hur ska man göra när man vill lagra tal högre än 255 så man på ett relativt enkelt sätt kan multiplicera och addera osv?

Sen har jag lite problem med att köra de kompilerade COMfilerna. När jag kör dem och ska ge input så kommer en Windows felmeddelanderuta upp. Kompilatorn jag använder har inget namn men har ni något förslag på annan kompilator som inte kräver att man har fungerande C++kompilator?
Vet inte om nån här kan brainfuck men det är värt ett försök

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha Brainfuck till? Det är så svinigt onödigt att sitta och lära sig.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

För att jag har tröttnat på det mesta andra och vill ha nått att göra ett litet tag. Även om man inte kan göra så vettiga saker med det så är det kul att programera i;) Kommer säkert ändra min åsikt om nån vecka men jag skulle villja ha hjälp just nu i alla fall

Permalänk
Medlem

Myris: Brainfuck är... ballt Om inte annat så är det hjärngympa.

Permalänk

riktiga hårdingar kör ju intercal, men brainfuck har också fin kod...

Permalänk
Medlem

Det grymmaste är ju faktiskt whitespace men det orkar jag inte lära mig

Permalänk
Medlem

Brainfuck.... 8 kommandon va?

Visa signatur

När jag går Off-Topic så står getterna stilla!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Myris: Brainfuck är... ballt Om inte annat så är det hjärngympa.

Err, inte mycket till hjärngympa, men det är plenty jobbigt.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

Vad sägs om Malbolge då?
http://www.fact-index.com/m/ma/malbolge_programming_language....

Mardröm!
Språket är så svårt att det gick 2 år mellan det att språket skapades och det att det första programmet gjordes i det. Och då skrevs det av en Dator Algoritm!

Citat:

This Malbolge program displays "HEllO WORld".

(=<`$9]7<5YXz7wT.3,+O/o'K%$H"'~D|#z@b=`{^Lx8%$Xmrkpohm-kNi;
gsedcba`_^]\\[ZYXWVUTSRQPONMLKJIHGFEDCBA@?>=<;:9876543s+O

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myris
Err, inte mycket till hjärngympa, men det är plenty jobbigt.

Ok, kanske inte gympa men en del njutning iallafall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok, kanske inte gympa men en del njutning iallafall.

Hm, mer en plåga, tyckte jag.. men visst, "to each his own".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myris
Hm, mer en plåga, tyckte jag.. men visst, "to each his own".

Tänkte mer på namnet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Tänkte mer på namnet.

Tycker inte namnet stämmer riktigt, det enda språket är är jobbigt. Malbolge visst, fast det är kanske lite väl overkill.

Edit-
Aha, du menade fuck som i njutning i namnet.. nja, tror inte det är det dom tänkte på när dom kom på namnet
(lyssna på "Useage of the word fuck" )

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tänkte mer på namnet.

ehm.. Brain Fuck... Njutning... Jag vill inte veta vad du säger till brudarna som följer med hem för ett "Brainfuck" en Lördagkväll...
Än mindre vill jag veta hur dessa människor ser ut...

Nog för att Fetisher för Tittiefucks & Footfucking e ganska utspridda, men brainfucks? urgh.

Edit:
Kom på att getterna troligtvis står jäkligt stilla vid det här laget

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RokkeR
ehm.. Brain Fuck... Njutning... Jag vill inte veta vad du säger till brudarna som följer med hem för ett "Brainfuck" en Lördagkväll...
Än mindre vill jag veta hur dessa människor ser ut...

Nog för att Fetisher för Tittiefucks & Footfucking e ganska utspridda, men brainfucks? urgh.

Edit:
Kom på att getterna troligtvis står jäkligt stilla vid det här laget

:D:D

Men finns det nån som kan svara på frågorna?

Permalänk
Inaktiv

Tja, kan väl inte direkt hjälpa dig med hur di fixar det i brainfuck men kan ge dig lite tips i övrigt. Om du skiter i att stödja negativa tal så är det väl egentligen bara att loopa och addera (om du inte är överpetig med prestandan)?

Det var ett tag sen jag tittade på brainfuck så jag kommer inte ihåg om det har någon form av overflow-flagga; annars får du lösa det på något annat sätt.

Pseudokod som inte ser ut som brainfuck alls

summaLow=0; summaHigh=0; for(i=0;i<tal1;i++) { summaLow+=tal2; if(overflow) { summaHigh+=1; } }

Något i den stilen borde fungera, dvs att "flytta över" overflow-delen till den höga talbyten. Förutsätter att du kan kolla overflow på något smidigt sätt dock

Edit: Ajsan bajsan, tryckte på post för snabbt

Permalänk
Medlem

wedo: Du kan inte lagra högre tal precis som datorn gör? Upp till 255 och sen ökar du en annan variabel med 1 osv. Men det kanske blir svårt att räkna då.
Hm... [ popperman förklarade bättre ]

RokkeR: Det är inte jag som har kommit på namnet.

Permalänk
Medlem

ok tack för förslagen Ska testa imorn eftersom min hjärna skulle bli brainfuckad om jag testa nu