Tidigare övertygad om X800XT. NU?

Permalänk
Medlem

Tidigare övertygad om X800XT. NU?

I somras blev jag fast övertygad om att köpa ett X800XT till mitt nya datorbygge som ska påbörjas sent i höst. Efter det att jag ägnat åtskilliga timmar åt att läsa om X800XT och Geforce 6800 Ultra på olika forum blir man alldeles villrådig.

Vad ska man satsa på om man räknar med att datorn ska leva i två till tre år? X800XT eller 6800 Ultra? Är det någon som kan ge mig hjälp i valet av GPU?

Vad man än tar så blir man nog inte besviken iallafall.

Permalänk
Medlem

X800XT är mys

Permalänk
Medlem

Jag säger ta det märke du gillar mest

Permalänk
Medlem

Svårt att säga vilket du ska köpa, båda korten är extremt bra och kommer hålla ett bra tag till. Vad gillar du mest? ATI eller NVIDIA?

Själv så köpte jag ett x800pro VIVO som jag inte ångrar idag.
Tycker att ATI's kort alltid funkat bra med spel och filmer + att den klockar jävligt bra också.

Visa signatur

AMD XP-M @ 2600Mhz --- Abit NF7-S 2.0 --- TwinMOS 1024MB Dual --- 6800GT @ 440/1200Mhz --- Kylning H20

Permalänk
Medlem

nvidias kort skulle jag sattsat på.
tror det håller i längden och sen kan du spela alla spel med en duglig fps till skillnad från ati!

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Z0l!d
nvidias kort skulle jag sattsat på.
tror det håller i längden och sen kan du spela alla spel med en duglig fps till skillnad från ati!

Säg mig något spel jag kan inte spela dugligt med mitt x800pro-xt?
Om du rabblar upp tråkiga DOOM 3 nu, så kan säga jag kör det i ca 50fps med 1280x1024 2AA & 8AF.

Visa signatur

AMD XP-M @ 2600Mhz --- Abit NF7-S 2.0 --- TwinMOS 1024MB Dual --- 6800GT @ 440/1200Mhz --- Kylning H20

Permalänk
Medlem

Jag hade valt X800XT för att det har smidigare kylning och presterar bättre i D3D-spel.

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Nvidia verkar ha ett bredare stöd bland utvecklare, hela tiden ser man logon "Nvidia the way it's meant to be played", detta talar för Nvidia då jag med ett ATI-kort ständigt tvingas uppdatera drivrutinerna för mitt grafikkort innan spelen funkar som de skall. Ofta förstör även de nya något som funkat innan och man tvingas vänta på nya som skall fixa det som trasslades till i de förra, sedan pajar de nya något annat osv.

Men visst ATI presterar väl och de har många prisvärda val men jag gillar tryggheten som Nvidia medför.

Visa signatur

X2 3800+ A64 Manchester (10*240, 2400 mhz 1.55v), MSI K8N NEO 2 Platinum, 2048 mb Corsair TwinX 3200C2 (2.5-3-3-8, 200 mhz, 2.75v), AIW X800XT (544/544), 74 gb Raptor, 250 Seagate, Tagan 480w

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opiumhandlarn
Nvidia verkar ha ett bredare stöd bland utvecklare, hela tiden ser man logon "Nvidia the way it's meant to be played", detta talar för Nvidia då jag med ett ATI-kort ständigt tvingas uppdatera drivrutinerna för mitt grafikkort innan spelen funkar som de skall. Ofta förstör även de nya något som funkat innan och man tvingas vänta på nya som skall fixa det som trasslades till i de förra, sedan pajar de nya något annat osv.

Men visst ATI presterar väl och de har många prisvärda val men jag gillar tryggheten som Nvidia medför.

ATI är säkra på sin sak, de behöver inga ATI-The way it is meant to be played

Visa signatur

Home, sweet home Sidan för ALLA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opiumhandlarn
Nvidia verkar ha ett bredare stöd bland utvecklare, hela tiden ser man logon "Nvidia the way it's meant to be played", detta talar för Nvidia då jag med ett ATI-kort ständigt tvingas uppdatera drivrutinerna för mitt grafikkort innan spelen funkar som de skall. Ofta förstör även de nya något som funkat innan och man tvingas vänta på nya som skall fixa det som trasslades till i de förra, sedan pajar de nya något annat osv.

Men visst ATI presterar väl och de har många prisvärda val men jag gillar tryggheten som Nvidia medför.

det är bara PR mumbo jumbo bullshit har sett flera tester där ati har piskat nvidia i spel som nvidia har sin logga på

[EDIT]det betyder bara att nvidia har gett dmo en massa pengar också ifall du ser ett spel med nvidia loggan på

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag är inte PRO-Nvidia, detta som jag beskriver är mina egna erfarenheter, jag kör ju själv med ATI.

Visa signatur

X2 3800+ A64 Manchester (10*240, 2400 mhz 1.55v), MSI K8N NEO 2 Platinum, 2048 mb Corsair TwinX 3200C2 (2.5-3-3-8, 200 mhz, 2.75v), AIW X800XT (544/544), 74 gb Raptor, 250 Seagate, Tagan 480w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Z0l!d
tror det håller i längden och sen kan du spela alla spel med en duglig fps till skillnad från ati!

x 10.
http://www.driverheaven.net/showthread.php?p=423812#post42381...
http://www.driverheaven.net/reviews/6800andX800XT/test%20setu...
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2146&p=2

Och sen tänker vi;
OGL: Några moddar/ spel som bygger på D3 motorn.
D3D: (typ) 95% av alla spel som kommer ut i dagens läge använder Direct 3D.

Så i minna ögon är valet ganska enkelt.

Jag säger ingenting om drivrutinerna, men i prestanda så är det ganska klart vem som leder.

Permalänk

Sanningen är den att båda korten presterar grymt bra och inget av dem kommer "leva" längre än det andra. Och allt trams om drivrutiner? Kan säga att jag aldrig haft något problem med någon av ATIs senaste års drivisar. Enda stackarna som skulle kunna vinna den matchen för Nvidia är väl linuxanvändarna. Men som sagt, korten är mer eller mindre exakt lika.

Så köp x800XT PE, det hade jag gjort om jag velat spendera pengarna

Permalänk
Medlem

Det får bli ett X800XT om det inte kommer någon ytterligare recension som övertygar mig helt och hållet att återvända till Nvidiakort. Jag hoppas att det kommer att bli lättare att få tag på grafikkorten framöver.

Permalänk

Grafikkort

Kör själv med ett Club 3D X800XT och den rockar på bra i alla spel...men inte är Nvidia 6800Ultra korten heller dåliga...har testat båda korten och jag skulle då välja ett ATI Kort...

Permalänk
Medlem

Just nu är det ganska jämt...Men om man ser framåt 2-3 år känns det lite tryggare och säkrare med ett 6800. Det bygger trots allt på ny teknik och har stöd för Dx9.0C bl a. ATi-kortet är i princip ett 9700 med fler pipelines...Ingen ny arkitektur precis.

Så det beror på vad man behöver...Eller om man vill att kortet skall vara snabbt på grund av brute-force/raw power eller på grund av nytänkande, en modern arkitektur och finess.

Valde själv ett 6800 Ultra och är väldigt nöjd. Fast egentligen spelar det ju ingen roll varför ett kort är snabbt. ATi-korten är helt klart snabba och är inte dåliga köp. Men det blir betydligt roligare att vara ATi-fan när R520 korten kommer ut. Det lär bli en helt ny GPU. Fast det lär ju dröja ett tag...

Mvh

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem

Jupp och jag har hört det ryktats om att ATI skall ha stöd för PS3.0 på det nya R520 kortet.

Av egen erfarenhet så tror jag inte ett dyft på de olika testerna sidorna slänger upp. Framför allt inte driversheavens tester som får HELT olika resultat mot alla andra testsidor som är lite seriösa. Mocla, Driversheaven är ett ATI fanboy näste..det vet alla så deras tester är skamligt partiska. Tex på 1280x960 Maxed får jag 67 fps med mitt grafikort i den testen och dom hade ett ultra kort (påstår dom) så det visar ju hur seriösa dom är. Kul att x800XTPE bara är 30% snabbare men 100% dyrare . Snygg bild på administratorn föresten.

Jag hade faktiskt stort förtroende för X-bit labs tester... men det visade sig att mitt grafikort tillexempel hade 60% högre fps i vissa tester än vad dom fick med ett likadant. Jag har kört alla tester helt oklockat och med "dåligare" dator än dom.

I CS:S som är ett Dx9 spel i upplösningen 1024x768 FSAA 4x + AF 8x/16x har jag 102 fps ( X-bit labs har 62.8 fps). I pure speed har jag 116 fps( X-bit labs 86.6 fps). Som ni ser skiljer det "lite". Jag testade högre upplösningar och jag hade ca 20 fps högre i dom med.
Slutledning är att lita INTE på testsidor utan fråga ägare till grafikorten vad dom får i verkligheten.

EDIT:
Gjorde en test i CS:S strestest i upplösningen 1280x960 0FSAA 0AF med allt på high PRECIS som Driversheaven. Jag fick 95.2 fps vilket ser ut att vara högre än vad dom fick med ett Ultra i samma inställningar. Då kan vi vara överens om att Driversheaven är lika trovärdiga som en påse puttekulor.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Nvidia: Drivisar som funkar bra till alla spel och allmänt stabila om man installerar rätt

Ati: måste ha olika drivrutiner för olika spel tex CS så funkar omega bäst eller NGO eller D3D spel så Catalyst och för lite annat krafs tex DNA

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Medlem

SM 3.0 räcker i 2-3 år iallafall

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virustommy
Nvidia: Drivisar som funkar bra till alla spel och allmänt stabila om man installerar rätt

Ati: måste ha olika drivrutiner för olika spel tex CS så funkar omega bäst eller NGO eller D3D spel så Catalyst och för lite annat krafs tex DNA

Måste?

Permalänk
Medlem

En liknelse, ta en bil med gammal teknik som gör 250kmt eller en bil med ny teknik som går lika fort, vilken väljer du ? För mig var det självklart när jag valde kort, men smaken är som baken, delad

Visa signatur

Asus K8VSE|A64-3400+|Zalman 7000B-CU|Crucial BallistiX 2X512 PC3200 CL2|Leadtek 6800GT @ 400-1100|Antec NeoPower|Audigy2|Sony G420.

Permalänk
Avstängd

Det känns väl som att det här testet är väldigt genomgående. I vissa test dominerar ATi och i andra Nvidia.

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
Just nu är det ganska jämt...Men om man ser framåt 2-3 år känns det lite tryggare och säkrare med ett 6800. Det bygger trots allt på ny teknik och har stöd för Dx9.0C bl a. ATi-kortet är i princip ett 9700 med fler pipelines...Ingen ny arkitektur precis.

Så det beror på vad man behöver...Eller om man vill att kortet skall vara snabbt på grund av brute-force/raw power eller på grund av nytänkande, en modern arkitektur och finess.

Valde själv ett 6800 Ultra och är väldigt nöjd. Fast egentligen spelar det ju ingen roll varför ett kort är snabbt. ATi-korten är helt klart snabba och är inte dåliga köp. Men det blir betydligt roligare att vara ATi-fan när R520 korten kommer ut. Det lär bli en helt ny GPU. Fast det lär ju dröja ett tag...

Mvh

Nej, R520 är med största sannolikhet inte en ny arkitektur utan även den baserad på R300, dock med SM3.0 verkar det som. Den nya arkitekturen verkar hamna i XBox2 och sedan i R600 som är ett kort för nya windows/DX om man skall tro det som sägs på beyond3d. Förövrigt va spelar det för roll om ett kort är snabbt p g a "raw-power" eller finess? Det är väl just att det är snabbt som är det viktiga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingCobra
Jupp och jag har hört det ryktats om att ATI skall ha stöd för PS3.0 på det nya R520 kortet.

Av egen erfarenhet så tror jag inte ett dyft på de olika testerna sidorna slänger upp. Framför allt inte driversheavens tester som får HELT olika resultat mot alla andra testsidor som är lite seriösa. Mocla, Driversheaven är ett ATI fanboy näste..det vet alla så deras tester är skamligt partiska. Tex på 1280x960 Maxed får jag 67 fps med mitt grafikort i den testen och dom hade ett ultra kort (påstår dom) så det visar ju hur seriösa dom är. Kul att x800XTPE bara är 30% snabbare men 100% dyrare . Snygg bild på administratorn föresten.

Jag hade faktiskt stort förtroende för X-bit labs tester... men det visade sig att mitt grafikort tillexempel hade 60% högre fps i vissa tester än vad dom fick med ett likadant. Jag har kört alla tester helt oklockat och med "dåligare" dator än dom.

I CS:S som är ett Dx9 spel i upplösningen 1024x768 FSAA 4x + AF 8x/16x har jag 102 fps ( X-bit labs har 62.8 fps). I pure speed har jag 116 fps( X-bit labs 86.6 fps). Som ni ser skiljer det "lite". Jag testade högre upplösningar och jag hade ca 20 fps högre i dom med.
Slutledning är att lita INTE på testsidor utan fråga ägare till grafikorten vad dom får i verkligheten.

Som jag sa i din tråd där du ifrågasatte X-bit resultat så får många sidor olika resultat. Jag tvivlar inte en sekund på att X-bit tester är seriöst genomförda då de stämmer bra översens med flera andra sidor resultat om man ser till X800XT/6800U. Som sagt testet verkar variera en hel del beroende på vilken typ av processor som använts. Förresten varför skulle vi tro mer på dig (nVidia ägare, alltså partisk) än folk som jobbar med det här som yrke? Nu säger jag inte att du ljuger men jag tror inte heller att de som jobbar på exempelvis X-bit sitter och hittar på egna resultat bäst som de vill, det finns säkerligen en förklaring till att era resultat skiljer. Exempelvis kör dom med optimeringar avstängda medan du har dom på? Du använder nyare drivrutiner...osv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Virustommy
Nvidia: Drivisar som funkar bra till alla spel och allmänt stabila om man installerar rätt

Ati: måste ha olika drivrutiner för olika spel tex CS så funkar omega bäst eller NGO eller D3D spel så Catalyst och för lite annat krafs tex DNA.

Rent skitsnack, har inte använt något annat än Catalyst drivrutinerna och det fungerar bra oavsätt spel.

Permalänk
Medlem

denna fråga bör fan inte få ställas i detta forum mera,, "vilken är bäst? ati eller nvidia?"

fan så fort nån yttrar sej om att den ena är bättre än den andra så blir det fan krig här och ni beter er som dagisbarn, kan ni fan inte bara inse att nvidia och ati har likvärdiga kort för en gångs skull? eller måste ni bråka om tamefan allting?

okej, kanske lite mycket svordomar, ber om ursäkt för det, men kan ni lägga ner? man ser ju hur mycket som helst på forumet om just "vilken är bäst?" , kan ni inte hålla er till en tråd?

Och om frågan nu ställs, vad är det för fel med att svara, "de är likvärdiga, så köp den tillverkare som ni gillar?" om korten faktiskt är likvärdiga? lägg ner nån gång

Ontopic : köp det du gillar:) jag valde ett 6800gt, toknöjd.

Visa signatur

kaka

Permalänk
Medlem

Välj Nwida.

Har själv ATI å i spel lär du få mixa med drivisar till de oändliga.
Som några skrev ATI kräver olika drivers för olika spel.
Ja komer själv aldrig köra ATI igen pga av drivers å ostabilitet i en del spel.
Nwida däremot e mycket stabilt kort, ( om än kanske inte 100% Lika snabbt som ATI )

Mikka

PS ja jag har testat ATI i kort i olika burkar, med samma resultat.

Visa signatur

Jag hatar fel:(

Permalänk
Medlem

Jag skulle valt ett x800-kort. Men det är bara för att jag inte vill köpa ett nytt vattenblock p.g.a 6800:ans dumma hålplacering.

Permalänk
Medlem

jag röstar för 6800U

Visa signatur

Bomba.nu

i7 950 @ 4ghz | Asus P6X58D-E | Corsair 6GB 1600MHz XMS3 | Asus GTX 770 OC | 50 TB SSD

Permalänk
Medlem

Jag har ett x800pro vivo(to be XTPE) påväg, och det för att 6800U producerar så mycket värme dvs. är svårare att tysta..

Visa signatur

"You don't get the picture. You're getting framed."
-Randy Fitzsimmons

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akaidiot
Jag har ett x800pro vivo(to be XTPE) påväg, och det för att 6800U producerar så mycket värme dvs. är svårare att tysta..

Att få tysta? Om du vill få det tyst så gör du väl på samma sätt som med x800? Monterar vattenkylning. Eller menar du att få det lika tyst som x800? Det är inga problem...montera en likadan kylare som dom har Artic cooling rev-5.
För den delen är Leadtek, MSI gf6800u väldigt tysta.
Och några större värmeproblem tror jag inte det finns...om man har en modern låda.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk

Jag håller också på med att försöka bestämma mig om vad jag ska ha, kan inte några ägare till dessa två kort säga vad dom tycker om korten?
Tack på förhand!