iPod Tråden (liten faq)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Det måste nog vara rekord i dum fråga
Visst...

Jag tyckte det var ganska sött.

Självklart kan du byta lurar.

Permalänk
Medlem

Visst var den dum, men fullt befogad med tanke på Apples tidigare snesteg gällande kompabilitetsfrågar mac och pc emellan

Men tack för svaren

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anvil
Visst var den dum, men fullt befogad med tanke på Apples tidigare snesteg gällande kompabilitetsfrågar mac och pc emellan

Nämn något?

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anvil

Men tack för svaren

Eh va?

Permalänk
Medlem

vaför börjar många namn med "i" ? .,, som iRiver iAudio iPod .m.m

Permalänk
Medlem

iPod kommer förmodligen från iMac, iBook och andra apple-produkter som börjat på i. Varför iRiver och iAudio börjar på i, vet jag inte. Kanske för att de tyckte att iPod lät bra, och körde med samma koncept.

Permalänk
Medlem

Faktum är att både iRiver och iAudio lanserades före iPoden.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Jo, men iMac fanns före iRiver och iAudio, därför kan vi dra slutsatsen att Apple inte har härmat iRiver och iAudio. Men koreaner är nog kåta att ha 'i' med som prefix i namnet.

Permalänk
Medlem

Det kanske står för "intelligent" eller något i den stilen.

Permalänk

När iMac kom -99 stod i'et för Internet vill jag minnas. Tre steg, sen var man online. Sen har iProdukter blivit synonymt med hemanvändning och så. eMac, där står e'et för education, och den var tänkt att säljas enbart till skolor och utbildningsinstitut, men folk ville köpa den, så till slut ändrade Apple sig och släppte den fritt. Typ.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en iPod Mini igår. Så fort jag kopplar in till datorn så ska den ladda, så jag kan inte skicka över nån musik. Den har laddat runt 8 timmar nu. =/

Visa signatur

- Katt åt programmerare - kunde inte C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Albinsson
Jag köpte en iPod Mini igår. Så fort jag kopplar in till datorn så ska den ladda, så jag kan inte skicka över nån musik. Den har laddat runt 8 timmar nu. =/

Har du installerat dom programmen du fick till eller laddat ner iTunes från apples hemsida?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farner
Har du installerat dom programmen du fick till eller laddat ner iTunes från apples hemsida?

Jag hade redan det från Apples hemsida installerat innan jag installerade det från CDn. Så iTunes är inte från CDn, annars är nog resten installerat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Känner datorn igen din ipod så att den ligger som flyttbardisk eller något? Annars när du kopplat in den kan du kika i "Lägg till maskinvara" i kontrollpanelen och se om det finns någon maskinvara som ännu inte installeras.
EDIT: Använder du Firewire eller USB?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farner
Känner datorn igen din ipod så att den ligger som flyttbardisk eller något? Annars när du kopplat in den kan du kika i "Lägg till maskinvara" i kontrollpanelen och se om det finns någon maskinvara som ännu inte installeras.
EDIT: Använder du Firewire eller USB?

Japp, den hittar den varje gång. Men det är bara ibland som den kommer upp i iTunes, sedan börjar den ladda igen. USB.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att använda Firewire så gör det. Har hört att den ska vara stabilare eller bättre. Har för mig att det också står i användarmanualen du fick till, om det är samma som jag fick till min dvs, har inte en mini har en vanlig 20GB iPod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Albinsson

Jag har samma problem, om batteriet är helt tomt så låter jag den laddas i ungefär 3 timmar.
Sen drar jag ut kontakten och sätter in den igen så står det "laddat":)

Permalänk
Medlem

Itunes 4.9 är släppt. Kan ju vara kul för er freak att veta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armis
Itunes 4.9 är släppt. Kan ju vara kul för er freak att veta

Vart hittar man det? Finns inte på Apples hemsida.

Edit: Glöm det, de hade visst bara skippat att uppdatera iTunes sidan. Laddar man ner det får man iTunes 4.9

Edit 2: Huvudsidan säger 4.8, download sidan: 4.9 men det är 4.8 som man får ner, iaf när man väljer den svenska versionen.

Edit 3:

Citat:

iTunes 4.9 för Mac OS X finns för närvarande bara på engelska. iTunes 4.9 för Windows blir tillgänglig inom kort. Windows-användare bör hämta iTunes 4.8 för Windows.

Edit 4 (Det här börjar bli tjatigt, jag vet ): Laddar man ner från den engelska sidan (www.itunes.com) så får man ned 4.9.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem

Är en Ipod mini 4gb något att satsa på? Funderar nämligen på en sådan nu, man får ju rabatt som student. Har den bra ljud, hur är lurarna som följer med, lätt att använda?

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henrik21
Är en Ipod mini 4gb något att satsa på? Funderar nämligen på en sådan nu, man får ju rabatt som student. Har den bra ljud, hur är lurarna som följer med, lätt att använda?

Lurarna som följer med: beror på hur petig man är
Bra ljud: ja, om du byter lurar, (OBS! personlig tanke OBS!), kör själv med Sennheiser PX100.
Lätt att använda: inte direkt svårmanövrerad, är väl mest en vanesak antar jag.

Fast en sak som talar emot är ju batteritiden, även för den nya generationen.

Jag har den gamla, vet att den nya inte har med laddare till vanligt el-uttag. Sen är den gröna färgen inte likadan som på den gamla

Visa signatur

Det luktar enormt gott när man stryker.

Permalänk
Medlem

Hade tänkt ta silver eller blå. +Köpa till nätadapter, kan vara bra att ha när man är utan dator t.ex. i stugan. 18H är väl inte så dålig batteritid ändå. En vanlig ipod blir för dyr, annars så hade jag slagit till på en ipod u2 se.

Vad kostar lurarna du har och var hittar jag dem?

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk

Henrik21

Okej.
Men 'problemet' med iPod Mini (bara Mini) ligger på i princip hela tiden,d et enda är att den stänger av skärmen, detta är för att kunna starta så snabbt som möjligt. En nackdel till.

Lurarna jag har kostar runt en femhundring (finns säkerligen 'mycket' bättre för dom pengarna, som någon säkerligen kommer att påtala) och dom köpte jag hos Teknikmagasinet. Även Hifiklubben säljer dom.
Här är en länk:
www.hifiklubben.com/se/produkter/tillbehoer/hoerlurar/detail/...
Om du inte vill ha sådana lurar kan du titta på Shure, finns hos dustinhome.se

Albinsson och Farner:

Prova att koppla in den i USB/Firewire-porten med Hold-knappen på, sedan när ni kopplat in den så tryck bort Hold-knappen. Brukar funka för mig.
Då startar iTunes och ni kan ladda över musik.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fortfarande ingen moderator som klistrat tråden ?!

Visa signatur

Intel Pentium 4, 1024Mb DDR, ATi Radeon 9600Pro, IntelliMouse 3.0, fUnc sUrface 1030 .

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoeL_90
Fortfarande ingen moderator som klistrat tråden ?!

lite för låmg för att vara fag plus att man inte frågar i en fag :D, man hittar svar där

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Min garanti på min iPod går ut om ca ett halvår, tänkte hinna byta batteri innan det, har en iPod 20GB utan färgskärm.

Kommer jag då få ett nytt batteri från den nya iPod:en med färgskärm eller?
Tänkte på det för dom har väl slutat tillverka iPod utan färgskärm?
Eller har dom samma batterikapacitet?

EDIT: Såg nu att dom fortfarande säljer U2 Edition, dom kanske tar ett batteri därifrån?

Permalänk
Medlem

Jag upplever att basen skär sig rätt rejält, om man höjer volymen lite, när man använder en EQ med "högre" bas än den normala inställningen.
Är det bara på min det är så eller är det generellt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkAliz
Jag upplever att basen skär sig rätt rejält, om man höjer volymen lite, när man använder en EQ med "högre" bas än den normala inställningen.
Är det bara på min det är så eller är det generellt?

Vilka lurar använder du?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Victor C.
Vilka lurar använder du?

Har testat både med standard lurarna(som förövrigt behöver bytas efter att någon har sprängt ena luren) och med ett par Philips SH900, tycks bli samma problem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkAliz
Har testat både med standard lurarna(som förövrigt behöver bytas efter att någon har sprängt ena luren) och med ett par Philips SH900, tycks bli samma problem.

Standard-lurarna är inte direkt någon hit, min personliga åsikt vill säga.
Vad har du för dämpning på dina Philips då?

Visa signatur