iPod Tråden (liten faq)

Permalänk
Medlem

Fick just hem min Ipod 20gb och nu letar jag efter ett program som automatiskt laddar ner "Artwork" och sparar det i mitt Libary. Hittade ett som funkade kanon, iArt, men det funkade i 10minuter sen var man tvungen att köpa det.

Hoppas ni förstod vad jag meande

Permalänk
Medlem

Tja. Har ett litet problem med min ipod 20 gb (g4). Den har tidigare vart seg som fan i menyerna lite till och från, precis som när det "laggar".
Men igår när jag skulle köra igång den så gick det inte, den drar igång, men sen händer inget mer. Det är tyst i lurarna, men själva ipoden låter som när en skivspelare försöker spela upp en skiva med hack i, dvs den drar igång ett par sekunder, men sen händer inget. Så låter det hela tiden dvs försöker spela, tyst ngn sekund sen föröker den igen osv. Vill inte tro att det är jag som haft sönder den pga jag skött den varsamt.
Den är inköpt i julas så grejerna borde ju hålla lite längre tycker man.
Om det skulle vara någon som har något förslag på vad som kan vara fel, har vart med om samma sak eller vad man ska göra så vore jag tacksam för lite hjälp.

Visa signatur

mmhm

Permalänk

Om den nu inte har slåt i marken så borde den må bra. TEsta med att uppgradera mjukvaran eller formatera den.

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80

Permalänk
Avstängd

Hej.

Köpte en Shuffle 512mb för ett par dagar sedan.
Öppnade den, installerade Itunes och stoppade i den i USB2.0 port(Står att den ska laddas automatiskt utav det). Funkade utmärkt första dagen på jobbet tills batteriet tog slut.

Stoppade i den i USB porten när man kom hem för laddning. Satt i iprincip resten av dagen i datorn. Tar med på jobbet o den börjar blinka mellan orange->grönt sen stänger av sig.

Med andra ord den funkar inte. Läste manualen men står inget om blinkning bara orange = lågt batteri Grönt=ok. Men nu blinkar den mellan orange och grön sen dör. Blir tokig snart. Installerat om Itunes, provat på flera datorer samma sak. Gör jag något fel när jag försöker ladda den lr? För man ser ju inte om den blivit laddad förän den lyser grönt och det gör den aldrig.

Väldigt tacksam för hjälp.

Permalänk
Medlem

Vad kan man göra för att få igång Ipod mini när man får upp en mappikon med ett utropstecken?
Jaja, jag har varit inne på http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=61003 men inget där hjälper direkt.
Bör jag gå och prata med ipod shopen inne i stan?

Permalänk

^^
Uppdatera programvaran och formatera om din ipod(FAT 32).

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av homeboy87
^^
Uppdatera programvaran och formatera om din ipod(FAT 32).

Formaterade den en gång igår och problemet kvarstod, nu är musik inlaggt på ipod men jag får fortfarande upp den söta lilla mappen med utropstecknet.
Jag har filsystemet FAT32 på den.
Vad göra?

Permalänk
Medlem

Mina lurar har gått sönder, ringde numret trådskaparen tipsar om men det var inte lätt att hänga med där (engelska i 220 km/h) .. Men han snackade om någon e-postadress osv.. Någon som vet någon sida eller e-postadress ? Hur lång är garantin ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZajM
Mina lurar har gått sönder, ringde numret trådskaparen tipsar om men det var inte lätt att hänga med där (engelska i 220 km/h) .. Men han snackade om någon e-postadress osv.. Någon som vet någon sida eller e-postadress ? Hur lång är garantin ?

http://depot.info.apple.com/ipod/

Visa signatur

Hacking hasn't been this easy since the axe was invented. - Tomshardware

Permalänk
Medlem

jag har ett stort problem.. jag har precis köpt en ipod 60 gig (som min externa hårddisk) jag har skapat en playlist till mina låtar, men nu kan jag inte komma ur den spellistan.. det e som min "menu" knapp inte fungerar.. för jag vill komma till inställningar.. hoppas nån kan hjälpa mig

Visa signatur

"DiDu Tar Dig"

Permalänk
Medlem

lite off men... nu va försa gågnen jag fattade att det stod iPod tråden(liten faq) trodde de först stod iPod tråden(lite fag) :D:D

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiDu
jag har ett stort problem.. jag har precis köpt en ipod 60 gig (som min externa hårddisk) jag har skapat en playlist till mina låtar, men nu kan jag inte komma ur den spellistan.. det e som min "menu" knapp inte fungerar.. för jag vill komma till inställningar.. hoppas nån kan hjälpa mig

Du klickar uppåt? Funkar det inte så verkar det ju vara något knas dessvärre. =/

Permalänk
Medlem

Sjysst, Har en BMW som jag gärna velat koppla Ipoden till:D tack för infot

Visa signatur

ABIT KN9S nForce 550 | Hiper 580W | AMD Athlon 64 X2 5200+ | Corsair TWIN2X 6400 DDR2 2048MB | HIS Radeon X1950XT 256MB | Seagate Barracuda 250GB | Samsung Syncmaster 206BW | Win XP Home SP2

Permalänk

En grej jag har märkt är att mp3:or med VBR hackar. Gäller bara ipod min G2 och ipod nano. Beror tydligen på processorn inte alltid hänger med när den klockar upp och ner när bitraten ändras.

AAC med VBR och mp3 med CBR funkar däremot.

Visa signatur

ABIT AN8 / 3000+ Winchester @2,31 Ghz / 2 x Corsair Value Select 512 MB / HIS Radeon X800XL / Creative Audigy 2 ZS / Tagan 380 W / Hyundai Q17

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biggus Dickus
En grej jag har märkt är att mp3:or med VBR hackar.

Har du gjort dom själv?
För det är ofta vid kodning de jönsar sig…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

En grej jag har märkt är att mp3:or med VBR hackar. Gäller bara ipod min G2 och ipod nano. Beror tydligen på processorn inte alltid hänger med när den klockar upp och ner när bitraten ändras.

AAC med VBR och mp3 med CBR funkar däremot.

Jag har många mp3:or med VBR, alla fungerar. Jag har endast stött på en rls som lät skit, men det var någon konstig codec den var kodad med.

Permalänk
Medlem

Har köpt en iPod rätt billigt av en vän, men batteriet är paj och FW-anslutningen är sönder. Var kan man enklast och framförallt billigast reparera sånt utan att skicka till apple? Finns inga verkstäder?

Visa signatur

a roma solo la lazio

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trey
Jag har många mp3:or med VBR, alla fungerar. Jag har endast stött på en rls som lät skit, men det var någon konstig codec den var kodad med.

De flesta låtar hackar så lite att det knappt märks. Men vissa låter skit. Testa t ex sista minuten på "Right where it belongs" med NIN i VBR (som du har rippat själv från en lagligt inköpt skiva alltså. Vet inte vad det där "rls" betyder ).

EDIT: Det är en känd bug som har verifierats av massor med folk på olika forum. Gäller andra generationens ipod mini (inte första) och ipod nano.

Visa signatur

ABIT AN8 / 3000+ Winchester @2,31 Ghz / 2 x Corsair Value Select 512 MB / HIS Radeon X800XL / Creative Audigy 2 ZS / Tagan 380 W / Hyundai Q17

Permalänk
Medlem
Citat:

De flesta låtar hackar så lite att det knappt märks. Men vissa låter skit. Testa t ex sista minuten på "Right where it belongs" med NIN i VBR (som du har rippat själv från en lagligt inköpt skiva alltså. Vet inte vad det där "rls" betyder ).

EDIT: Det är en känd bug som har verifierats av massor med folk på olika forum. Gäller andra generationens ipod mini (inte första) och ipod nano.

Jag har en ipod mini från exakt ett år sen, den har inget problem. Jag har ingen aning vilken generation den är ifrån. ?

Permalänk

Då har du en första generationens mini. Det är bara G2 mini och nano som krånglar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Då har du en första generationens mini. Det är bara G2 mini och nano som krånglar.

Okej. Någon som vet om de kommer fixa det med en fw update då, var inne på att köpa en nano.

Permalänk

Tja tja, har en liten fråga.

Tänkte ta och köpa en Ipod 5G (med video) 60GB och har lite funderingar över överföringen av låtar. Jag har mest "scenereleaser" av album med .nfo och allt, vill gärna kunna flytta hela mappen med .nfo .m3u och cover om det är med. Vet att jag inte kommer ha någon användning av .nfo på podden men vill behålla mappstrukturen så om jag nu skulle ta bort albumet från HD:n på datorn kan jag flytta tillbaka det från podden utan att några förändringar skett med filerna så de har samma checksum och sånt.

Kör Win XP SP2 på min burk hemma.

Har surfat runt och försökt att hitta svar på min fråga men inte riktigt lyckats.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CryptoManiaC
Tja tja, har en liten fråga.

Tänkte ta och köpa en Ipod 5G (med video) 60GB och har lite funderingar över överföringen av låtar. Jag har mest "scenereleaser" av album med .nfo och allt, vill gärna kunna flytta hela mappen med .nfo .m3u och cover om det är med. Vet att jag inte kommer ha någon användning av .nfo på podden men vill behålla mappstrukturen så om jag nu skulle ta bort albumet från HD:n på datorn kan jag flytta tillbaka det från podden utan att några förändringar skett med filerna så de har samma checksum och sånt.

Kör Win XP SP2 på min burk hemma.

Har surfat runt och försökt att hitta svar på min fråga men inte riktigt lyckats.

Tacksam för svar.

Det fungerar inte som du vill. Den stödjer inte mappar, utan utgår helt ifrån id3-taggarna. Vilket dina originalrls kommer väl till användning

Men du kommer inte kunna plocka bort dem från datorna. Du kan inte flytta tillbaka filerna från ipoden till datorn heller. Eller det går om man visar dolda filer, men den kommer ligga utplacerade lite överallt, vilket gör det grymt svårt att få ihop en originalrls igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trey
Det fungerar inte som du vill. Den stödjer inte mappar, utan utgår helt ifrån id3-taggarna. Vilket dina originalrls kommer väl till användning

Men du kommer inte kunna plocka bort dem från datorna. Du kan inte flytta tillbaka filerna från ipoden till datorn heller. Eller det går om man visar dolda filer, men den kommer ligga utplacerade lite överallt, vilket gör det grymt svårt att få ihop en originalrls igen.

Beror ju på om man vill ha iPoden som lagringsenhet (då går det utmärkt) eller som musikspelare (då går det inte lika utmärkt).

Visa signatur

Permalänk

Får tacka så mycket för svaret.

Då är kanske inte iPod rätta valet för mig, eller så blir det till att köpa mer diskutrymme till burken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Beror ju på om man vill ha iPoden som lagringsenhet (då går det utmärkt) eller som musikspelare (då går det inte lika utmärkt).

Jo självklart, men jag tror han vill lyssna på musiken, annars kan han lika väl köpa en extern hdd.

Permalänk

Jo jag vill lyssna på musiken och samtidigt ha den som lagringsutrymme. Det verkar ju tyvärr som att det blir svårt att göra det med en iPod (När det gäller musik). Om jag ska ha den i Windows måste man väl formatera den i FAT32 och då går det ju inte att ha filer över 4GB heller. Fan va krångligt allt blev nu. Är ju en riktigt snygg spelare som verkar ha bra funktioner, men den verkar mer anpassad för Mac-användare än de som är vana med mappstrukturen i PC. Finns inget litet hack som gör att man kan spela låtar man lägger över när man har den som flyttbar disk?

Permalänk
Medlem

Jag undrar hur ljudet i iPod är. Har bara lyssnat på dom med de medföljande lurarna, tyckte inte att basen var något vidare osv..
Vi säger att jag köper en nano + ett par lurar som ex71, creative ep 630 eller liknande, hur blir ljudet jämfört mot en ganska gammal iRiver spelare?

Visa signatur

XP 3000+ @ 2.22ghz - Geforce FX 5700LE @ 500/518 - 1024mb PC3200 - 160gb Maxtor, 20gb IBM (ej inkopplad) - ECS KT-600A - MX 510 - QPAD XXL 4mm + QPAD GLIDZ - KOSS UR40 - Creative Audigy 2 value - Papst 80mm - BBB 100/10 mbit - iPod Nano 4GB BLACK - Creative EP-630

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CryptoManiaC
Finns inget litet hack som gör att man kan spela låtar man lägger över när man har den som flyttbar disk?

Om man inte orkar vänta tills man är hemma så finns det givervis det.
(Google for the resque, finns som JAVA-app ex.v.
De nyaste (Nano, G5) kanske inte funkar ännu, men snart)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har nu efter en vecka med min Ipod nano att den utgår från Id3-taggarna. Tex. om jag har ett album på datorn och lägger över det till Nanon så lägger den det i andra album pga Id3-taggen säger att låtarna tillhör olika album. Hur skall man editera id3-taggarna på bästa/smidigaste sätt?

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger