iPod Tråden (liten faq)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fjordlax
Okej..tar det inte superlång tid eftersom 2.0 är typ 40ggr snabbare än 1.1?

Att ladda batterierna? Jag tror inte det är någon skillnad. Däremot går det lite segt att lägga över musik, dock är jag för lat att installera Ephpod på någon annan dator i huset. Just nu går det i 0.54mb/s.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hamberg
Att ladda batterierna? Jag tror inte det är någon skillnad. Däremot går det lite segt att lägga över musik, dock är jag för lat att installera Ephpod på någon annan dator i huset. Just nu går det i 0.54mb/s.

Okej! Tack för svaret..jag väntar nämligen på en iPod..man kan ju annars köpa ett USB kort för typ 200:-

Visa signatur

I feel always strong inside...

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej! Tack för svaret..jag väntar nämligen på en iPod..man kan ju annars köpa ett USB kort för typ 200:-

Är det inte smartare att köpa Firewire-kort då?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hamberg
Är det inte smartare att köpa Firewire-kort då?

Kan man ladda in låtar samt ladda batteriet via firewire också?

Visa signatur

I feel always strong inside...

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan man ladda in låtar samt ladda batteriet via firewire också?

Jepp...

Visa signatur

| Intel P4 3.4 Ghz | ATI Radeon 9800XT | 1024Mb DDR2 pc3200 | 2st Seagate 200GB i Raid | LG 20.1" TFT | Steelpad S&S | Logitech Dual Optical |

Permalänk
Medlem

Laddningen blir nog det ingen skillnad, det går 5V genom både usb1.1 och 2 vad jag har för mig.

Permalänk
Medlem

Jag har ett jobbigt problem med överföringshastigheten.

Jag testade att föra över en fil på 74MB och tog tiden 74sekunder. Det betyder att genomsnittshastigeten var 1MB/s. Detta verkar väldigt mystiskt då jag förmodar att USB2.0 ska prestera bättre än såhär. Jag testade sedan att koppla min ipod till en USB1.1 port och mätte tiden. Nu blev överföringshastigheten 0.8MB/s. Det skiljer alltså 0.2MB/s mellan USB1.1 och USB2.0!

Jag har windows XP SP2 med USB2.0 drivrutiner till mitt USB-PCI-kort. Apple känner av att det är USB2.0 port, men ändå är hastigheten väldigt låg. Kan det bero på att PCI-kortet är dåligt? Eller klarar inte ipodens hårddisk av höghastighetsöverföring?

Skulle vara bra om någon kunde göra ett test av överföringshastighet som jag kan jämföra med.

Permalänk
Medlem

Hej hej, jag blev under gårdagen bestulen på min iPod Shuffle, finns det några som hällst möjligheter att få ut en ny på garantin eller liknande? Jag har för mig att jag läst något liknande då jag registrerade min Pod...

Iof är det kanske inte så mycket pengar men det är väll en onödig utgift om möjligheten att få en ny finns?

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.
Erik Petterssons blogg om webbutveckling

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Persa
Jag har ett jobbigt problem med överföringshastigheten.

Jag testade att föra över en fil på 74MB och tog tiden 74sekunder. Det betyder att genomsnittshastigeten var 1MB/s. Detta verkar väldigt mystiskt då jag förmodar att USB2.0 ska prestera bättre än såhär. Jag testade sedan att koppla min ipod till en USB1.1 port och mätte tiden. Nu blev överföringshastigheten 0.8MB/s. Det skiljer alltså 0.2MB/s mellan USB1.1 och USB2.0!

Jag har windows XP SP2 med USB2.0 drivrutiner till mitt USB-PCI-kort. Apple känner av att det är USB2.0 port, men ändå är hastigheten väldigt låg. Kan det bero på att PCI-kortet är dåligt? Eller klarar inte ipodens hårddisk av höghastighetsöverföring?

Skulle vara bra om någon kunde göra ett test av överföringshastighet som jag kan jämföra med.

Jag har för mig att det tog ca 23 minuter för mig att föra över 12 GB musik från datorn till iPodden vilket innebär ca 9,7 mb/s. Förvisso via FW, men det borde ju tyda på att det inte är hårddisken i iPod som är problemet, om du nu inte har något tjall med den förstås.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Jag har för mig att det tog ca 23 minuter för mig att föra över 12 GB musik från datorn till iPodden vilket innebär ca 9,7 mb/s. Förvisso via FW, men det borde ju tyda på att det inte är hårddisken i iPod som är problemet, om du nu inte har något tjall med den förstås.

Jag kom på problemet. Det är mina USB2.0 portar som inte fungerar som high-speed USB. Det är något fel med windows + drivrutinerna, vilket inte verkar gå att fixa. Har formaterat och allt, men ändå vill det inte fungera. Anledningen att jag vet att det är fel med windows är att det fungerar hur bra som helst med linux.

edit: Har upptäckt en sak.
Jag testade att föra över data från ipoden till min datorn, och då gick det i 9.3MB/S!
Men fortfarande går det segt från datorn till ipoden.

Alltså:
iPod -> datorn = USB 2.0
datorn -> iPod = USB 1.1

Skumt problem. =/

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att Itunes är väldigt segt? Allt från att starta programmet till att spela upp en låt går segt eller ligger felet på min sida (alltså inte programmets fel)? Gillar Itunes väldigt men helt vidrigt att använda när det går så segt.

Permalänk
Musikälskare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VHS
Är det bara jag som tycker att Itunes är väldigt segt? Allt från att starta programmet till att spela upp en låt går segt eller ligger felet på min sida (alltså inte programmets fel)? Gillar Itunes väldigt men helt vidrigt att använda när det går så segt.

Har inte märkt av det

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Håller helt med, tror man behöver sin dator för att köra det programmet smidigt. Jag kör ändå med 2500+ och 1,25GB ram. Visst, inte det modernaste på marknaden. Men jag skulle ju inte kalla det långsamt. Nån som har nåt tips för uppsnabbning av iTunes?

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem

Jag kör mitt med en 3,0 prescott och 1gb ram, det måste räcka eller?

Permalänk
Medlem

Kör med 2500+ och 500 i ram och jag tycker inte att det går segt. Men det är väl en subjektiv känsla antar jag. Kanske blir segare med mer musik? Har cirka 2 gig eller nåt

Permalänk
Citat:

Förvisso slukar iTunes en hel del ram (skärpning Apple (ja, jag har ändrat ståndpunkt i den frågan)) men jag upplever inte att det startar långsamt, eller att det är segt att välja låtar. Vare sig jag kör det på nån av mina PC's eller min Mac.

Det är inte lika startsnabbt som en "lättare" mp3-spelare, men med tanke på funktionerna i iTunes tycker jag nog att det kickar igång relativt rappt. Sen är ju uppfattningen om vad som är segt och inte högst subjektivt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ptz0n
Hej hej, jag blev under gårdagen bestulen på min iPod Shuffle, finns det några som hällst möjligheter att få ut en ny på garantin eller liknande? Jag har för mig att jag läst något liknande då jag registrerade min Pod...

Iof är det kanske inte så mycket pengar men det är väll en onödig utgift om möjligheten att få en ny finns?

Bland det dummaste jag har läst
Självklart inte !!

Om du nu vill ha ut en ny så skulle du ha tecknad extraförsäkring som täcker stöld, olyckor.
Vanliga Ipod garantin täcker enbart tekniska fel som har uppkommit i samband med felaktig produktion...

bara bita sig i läppen o köpa sig en ny

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk

vad händer med garantin om man mixtrar med max volymen?

Visa signatur

Life is a bitch, fuck it.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av claes_rocky
vad händer med garantin om man mixtrar med max volymen?

Ingenting skulle jag tro. Det är styrt av firmware, och skulle man vilja få den åtgärdad med garanti så är det bara installera om firmware (om det nu går). Men har svårt att tro att de skulle neka garanti pga det. Ungefär som att de skulle vägra göra något åt en dator som man patchat OS'et på något vis.

Permalänk

Det är väl bara att ändra tillbaka innan du lämnar in den??!

Och om den pajat helt, hur ska apple kunna se det då?

Permalänk

tänkte med lägga om firmwaren skall höra med dom i mon återkommer med svar.

Dom kunde inte säga nått om det men det går visst bra
hur fan har ni gjort med hörlurar till mini ipoden köpt fjärrkontrollen till eller? annars måste man ju ha 3,5 till 2,5 converter.

hur går det med batterierna håller det bara 2 år så är det ju lungt.
Ánnrs är det nog jävligt dyrt att byta själv.

Ändra max volumen.
http://ballistic.rautermods.net/swec/iMod.zip
GUIDE

Guiden funkar ej och funkar programmet till G4

Visa signatur

Life is a bitch, fuck it.

Permalänk
Medlem

Om jag skulle vilja lägga in lite lösa singlar i en mapp på min iPod, är det då möjligt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adixuz
Om jag skulle vilja lägga in lite lösa singlar i en mapp på min iPod, är det då möjligt?

Hur menar du?

Visa signatur

Det luktar enormt gott när man stryker.

Permalänk
Medlem

ipod som fil transportör

Hej, fungerar det smidigt att transportera filer med ipod mini?
Hört att det bara går att mata in musikfiler och att ladda ner från ipod till dator är jätte bökigt....stämmer det?

Skummat igenom denna tråd men hitta inget.

Visa signatur

"The best trick the devil ever pulled was convincing the world that he didn't exist"
-Usual Suspects

Permalänk
Medlem

Ipoden fungerar som ett helt vanligt USB-minne. Den poppar upp som en extern hårddisk och det är bara att flytta över.

Vill du däremot föra över musik som går att lyssna från den, måste du använda ett program.

Permalänk
Medlem

Eftersom tråden är en mil lång hoppas jag att frågan inte varit uppe än...går det att byta batteri på Ipoden själv? Isåfall hur gör man?

"Men lämna in den på mongo.." Nej jag tror inte det går. Saken är den att jag hittade "min" Ipod på dansgolvet (mitt samvete är svärtat). Jag har alltså inga papper på den. Den har förmodligen fått utstå ett fall på runt 1,5 meter (?)
och nu strular batteriet. Den gick dock att lyssna på till en början.

Visa signatur

Schmertz ist auch eine lust.

Permalänk
Medlem

Ja det går kan vara lite jobbigt men det går läs lite här http://www.ipodbatteryfaq.com/

Permalänk
Medlem

Tack!

Edit: Finns det nån svensksida som säljer batteribyteskit till 4G Ipod? Macoteket hade ju bara till första och andra generationen

Visa signatur

Schmertz ist auch eine lust.

Permalänk
Medlem

Hejsan.

En förmodligen dum fråga men men...

Kan man byta ut de medföljande hörlurarna till en Ipod Mini 6gb till tex Koss the Plug?

Tack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av internet
Tack!
Edit: Finns det nån svensksida som säljer batteribyteskit till 4G Ipod? Macoteket hade ju bara till första och andra generationen

< http://www.powerpc.se >

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anvil
En förmodligen dum fråga men men...
Kan man byta ut de medföljande hörlurarna till en Ipod Mini 6gb till tex Koss the Plug?

Det måste nog vara rekord i dum fråga
Visst...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!