iPod Tråden (liten faq)

Permalänk
Medlem

Jag har upplevt att batteritiden är ganska mycket sämre än 12timmar på min på 4G 20gig, byter de ut batteriet kostnadsfritt om det nu stämmer? Har lite problem att avläsa kvittot då den inhandlades i Japan. Men är det bara ringa supporten?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Ring supporten, apple har world wide garanti på allt... Fått ny fw sladd och nya hörlurar, så en dockings station och in ear lurar som plåster på såren.. Schysta killar det där!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad är snabbast ? Firewire eller USB2?

Permalänk
Medlem

^ I överlag är Firewire snabbare

Permalänk
Medlem

I teorin ska USB2 vara snabbare (480Mbit?). Tycker dock det känns som att FireWire (400Mbit) är snabbare. Detta är av egen erfarenhet och inga statistiska tester.

Tror dock att många människor håller med mig när jag tycker som jag gör. För engångs skull.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svarte Petter
Skulle vilja veta varför Itunes suger. Tycker det är skitbra, men du får gärna berätta vad som gör att det suger.

Jag ville inte lägga in all min musik i iTunes bibliotek, eftersom den ändå inte ryms i spelaren. Det jag ville göra var att bara dra och släppa över några kataloger (album). Jag kunde inte direkt se hur jag skulle göra detta med iTunes, så då fick det vara. Jag använde ephpod (http://www.ephpod.com/) i stället, det funkade precis som jag ville: Två filsystem, bredvid varandra. Det enda är iPoden, det andra är min dator. Bara att dra och släppa. Givetvis kan man ha autosynkande mappar även med ephpod.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av triplea
Jag ville inte lägga in all min musik i iTunes bibliotek, eftersom den ändå inte ryms i spelaren. Det jag ville göra var att bara dra och släppa över några kataloger (album). Jag kunde inte direkt se hur ajg skulle göra detta med iTunes, så då fick det vara. Jag använde ephpod (http://www.ephpod.com/) i stället, det funkade precis som jag ville: Två filsystem, bredvid varandra. Det enda är iPoden, det andra är min dator. Bara att dra och släppa. Givetvis kan man ha autosynkande mappar även med ephpod.

Går att göra exakt likadant i iTunes. Bara att markera iPoden i iTunes och sen så drar man de låtar/album man vill ha till fönstret. Hur smidigt som helst enligt mig.

Permalänk
Medlem

Det är klart att det går, men det var inte enkelt att hitta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P37uR
Ring supporten, apple har world wide garanti på allt... Fått ny fw sladd och nya hörlurar, så en dockings station och in ear lurar som plåster på såren.. Schysta killar det där!

Vad var felet på din ipod då?

Permalänk
Citat:

Det är klart att det går, men det var inte enkelt att hitta.

Vadå hitta? Det är väl bara att prova sig fram. När du startar iTunes så kommer ju ipoden upp som en ikon under "Music store" eller nånstans där. Då ser iallafall jag möjligheten att dra album dit lika lätt som man kan dra in dom i programet. Men men, om du är nöjd med ditt program så ska jag inte bråka, men jag tycker inte du ska säga att iTunes suger för det gör det inte!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdamVonRunesson
Vad var felet på din ipod då?

Haha, just det, glömde säga att både firewire sladden och hörlurarna hade gått sönder. Och jag hade fått dockstation och inear lurar som plåster.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

iTunes är verkligen luddigt i början.. Dåliga förklaringar på hur man ska göra också!

Visa signatur

Guns dont Argue..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svarte Petter
Vadå hitta? Det är väl bara att prova sig fram. När du startar iTunes så kommer ju ipoden upp som en ikon under "Music store" eller nånstans där. Då ser iallafall jag möjligheten att dra album dit lika lätt som man kan dra in dom i programet. Men men, om du är nöjd med ditt program så ska jag inte bråka, men jag tycker inte du ska säga att iTunes suger för det gör det inte!

Jag säger att det suger för att jag tycker att det suger. Och jag tycker att det suger för att jag inte förstår mig på hur man använder det. När jag installerar ett program förväntar jag mig att det skall vara designat så att jag förstår mig på det, annars är det inte bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag säger att det suger för att jag tycker att det suger. Och jag tycker att det suger för att jag inte förstår mig på hur man använder det. När jag installerar ett program förväntar jag mig att det skall vara designat så att jag förstår mig på det, annars är det inte bra.

Iofs en bra anledning men en anledning jag inte begriper när det rör iTunes.
Är det för lätt så du inte begriper det?

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Iofs en bra anledning men en anledning jag inte begriper när det rör iTunes.
Är det för lätt så du inte begriper det?

Jag tänker väl helt enkelt inte på samma sätt som mac-människorna som gjorde programmet, vad vet jag?

Permalänk
Medlem

Ok, min iPod som är inköpt i USA har helt plötsligt slutat fungera efter att jag inte har använt den under helgen. När jag kopplar in laddaren så kommer äpplet upp och den klickar till och displayen blir tom.. sen kommer äpplet upp igen, den klickar till och samma sak upprepar sig. Ibland kommer också ett batteri med ett "!" upp har jag för mig. Är inte säker på att jag har kvar kvittot och så efter flytten.. Vad tycker ni Swecare att jag ska göra? Den är inköpt i USA av några bekanta som skickade över den.

Permalänk
Medlem

Prova ett uttag med mer kräm i…

Visa signatur

Permalänk
Medlem

På sätt och vis håller jag med Triplea.. iTunes är väldigt luddigt i början och svårt att få grepp över.. Enkla funktioner såsom Utforskarvy ala drag n drop finns inte utan man måste skapa bibliotek, synka och allehanda hejkomåhjälpmig...

Visa signatur

Guns dont Argue..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Findah
Ok, min iPod som är inköpt i USA har helt plötsligt slutat fungera efter att jag inte har använt den under helgen. När jag kopplar in laddaren så kommer äpplet upp och den klickar till och displayen blir tom.. sen kommer äpplet upp igen, den klickar till och samma sak upprepar sig. Ibland kommer också ett batteri med ett "!" upp har jag för mig. Är inte säker på att jag har kvar kvittot och så efter flytten.. Vad tycker ni Swecare att jag ska göra? Den är inköpt i USA av några bekanta som skickade över den.

Provat att resetta den?

Permalänk
Medlem
Citat:

*problem*

Annars har Apple world wide guarantee på sina prylar. Du behöver bara registrera numret som står bak på iPoden på deras hemsida. Så kan du skicka in den sen. Du behöver inget kvitto för att få den reparerad, ev. utbytt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Provat att resetta den?

Hm, om du menar play+pause så ja, verkar inte göra någon skillnad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kottkrig

Annars har Apple world wide guarantee på sina prylar. Du behöver bara registrera numret som står bak på iPoden på deras hemsida. Så kan du skicka in den sen. Du behöver inget kvitto för att få den reparerad, ev. utbytt.

Ah, smidigt ju. Får göra det om det inte löser sig, tackar.

Och till tva : Samma sak i alla uttag. :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hamberg
Jag har upplevt att batteritiden är ganska mycket sämre än 12timmar på min på 4G 20gig, byter de ut batteriet kostnadsfritt om det nu stämmer? Har lite problem att avläsa kvittot då den inhandlades i Japan. Men är det bara ringa supporten?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av P37uR

Så nu har jag ringt supporten, han sa att jag skulle prova uppdatera mjukvaran vilket jag gjorde. Det gav ett mycket bättre resultat, körde den hela natten för att testa och har nu totalt kört den 8 och en halv timme och fortfarande lite batterier kvar. Ett tips om man är missnöjd med batteritiden.

I övrigt så kan ju trådskaparen uppdatera på första sidan, det nummret till supporten gäller inte längre. Nu ska man ringa: 0771 199 519

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Ipod dock

Hej jag har en ipod g4 20gb och jag hade tänkt att införskaffa en dockningsstation till den.
På apples hemsida så är de samma dockningsstation till både 20 och 40gb versionerna, men 40gb versionen är ju tjockare så de verkar ju konstigt.
Ar de så att man får med 2 dockor i vare paket, alltså en för 20gb och en för 40gb versionen och sedan så slänger man bara den som man inte behöver, isf kanske de finns nån därute med en 20gb g4 docka över?

Någon som vet hur de är med dockorna?

Visa signatur

MacBook Pro
Min Hemmabio

Permalänk
Medlem

Du får själva dockan. Sen får du två skal med den. Ett för 20:an och ett för 40:an.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ok, då förstår jag, hmm är dockan värd 400kr?

Visa signatur

MacBook Pro
Min Hemmabio

Permalänk
Medlem
Citat:

Och till tva: Samma sak i alla uttag. :/

Aha… Och det är ett batteri med utropstecken?
Frågar bara för att om det är en disk med utropstecken så kopplar du in den på laddaren och låter den köra igenom diskchecken i lugn och ro…

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tooom
Ok, då förstår jag, hmm är dockan värd 400kr?

Det är en smakfråga, det ser ju fruktansvärt mycket snyggare ut när den står på skrivbordet istället för ligger nånstans. Smidigare också att bara trycka ner den i dockan istället för att krångla med sladdar.

Ja, jag tycker det var värt de slantarna. Då köpte jag iofs inte iPoden i Sverige så dockan plus iPoden kostade lika mycket som en iPod gör här. Jag tycker den är såpass smidig och snygg som den är så det var ett bra köp.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Seriöst? Vad baserar du de anklagelserna på?? Ta t. ex. Photoshop, du förstår inte ett skit första gången du sätter dig där, man klarar inte ens att rita ett rakt streck! Men inte fan e det ett dåligt program, bara för det! Tänk lite innan ni uttalar er.

Permalänk
Medlem

Om ett program är bra eller inte är väll upp till varochen.

Visa signatur

pilla aldrig med något som fungerar, det kostar bara en massa pengar i slutändan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sebastianb
Seriöst? Vad baserar du de anklagelserna på?? Ta t. ex. Photoshop, du förstår inte ett skit första gången du sätter dig där, man klarar inte ens att rita ett rakt streck! Men inte fan e det ett dåligt program, bara för det! Tänk lite innan ni uttalar er.

Jag tänker mig alltid för innan jag skriver inlägg, jag tycker att du skall ta och fundera också lite ibland. Photoshop begrep jag mig faktiskt på ganska bra första gången jag använde det, men det var nog mest för att jag använt Paint Shop Pro ganska mycket innan.

Hur som helst är det skillnad:

Photoshop är ett program som är gjort för att användas av proffs. De betalar 650 dollar för det, och vill antagligen sätta sig ner och lära sig det ordentligt. Då gör det inget om det finns en viss inlärningströskel.

iTunes däremot, är ett program som man är tvungen att använda (nåja, det finns ju alternativ) om man vill flytta över musik till sin iPod. Man köper en iPod, och så vill man kopiera över musik till den. Då skall det vara så enkelt som möjligt, vilket det inte alls är. Alltså är iTunes ett DÅLIGT program.

Och om du inte ännu förstått det: Jag gör inget anspråk på att representera din åsikt. Jag framför mina egna åsikter här. Om du inte kommer överens med mig är det helt okej, det finns ingen anledning att bli upprörd.