The Elder Scrolls Oblivion-tråden

Permalänk

Trodde jag skulle necra tråden men den är halvt vid liv!

Ska börja lira igen och i träsket av Oblivion-moddar undrar jag helt enkelt vilka jag missat som ni kan rekommendera? Var nog 1 eller 1,5 år sen jag lirade sist.

Här är min moddlista som jag är rätt bekväm med:

- More Arrows Recovered
- Arena Loot
- Attack and Hide
- BountyReductionOvertime
- Encumbrance 4x Strength
- Combat Behavior 2.11
- Faster skills x2
- DLC Horse Armour
- DLC Mehrune's Razor
- DLC Spell Tomes
- DLC Thiev's Den
- DLC Vile Lair
- Durable Equipment x20
- Harder Repairs
- Damage Mod v1
- Marksman Velocity
- Natural Weather
- Natural Water
- Natural Habitat
- Natural Vegetation
- Realistic Blocking
- No Psychic Guards
- Regional Bounty (decreasing)
- Unlimited Attributes
- Weather Inside
- Bank mod

Det jag letar efter är:
- Bra nytt content
- Combatmoddar - intensivare fighter (inte för svåra!)
- Bra större mod - inte OOO-style. Jag gillar faktiskt att oblivion är lite "light" med leveling osv
- Bra moddar helt enkelt!

Ser fram emot att uppleva världen igen Vill bara få alla moddar rätt innan jag sätter igång.

Permalänk
Avstängd

ursäkta jag skriver detta. men jag har spelat igenom morrowind förut älskade det med alla mods och sånt. hängde med vad som kom till det. men jag har haft för dålig dator för oblivion tills ½ år sen, men nu är det så att jag vill komma in i oblivion, så jag undrar finns det några moddar ni rekommenderar? jag orkar inte kolla igenom alla 309 sidor >.< sen finns det så himla många andra moddar så jag vet inte vilka man ska ta:S för jag vill inte ha för många moddar som typ inte gör något:P

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Inaktiv

Det ska finnas nån tråd om just moddar till oblivion, leta rätt på den

Permalänk
Medlem

känns lite dumt att fråga.. men för ca 2-3 veckor sedan började jag spela Oblivion IV och vet inte om ni kommer ihåg detta i spelandet, men där man ska sammla ihop 4st böcker (Mythic Dawn Commentaries) finns det något sätt att få tillbaka en av böckerna ??

Har nämligen råkat sälja eller slängt boken någonstans och kan inte hitta den :S

Visa signatur

i5-4670K, GTX760, Cooler Master V8 GTS, Fractal Design Define R4.

Permalänk
Avstängd

Spelar ju spelet fortfarande
Det är nästan oändligt med alla fina mods. Gällande böckerna, tror inte man kan slänga questitems så du måste ha den någonstans. Gå in på http://www.uesp.net/wiki/Main_Page för att ta reda på vart boken kan finnas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeff92
känns lite dumt att fråga.. men för ca 2-3 veckor sedan började jag spela Oblivion IV och vet inte om ni kommer ihåg detta i spelandet, men där man ska sammla ihop 4st böcker (Mythic Dawn Commentaries) finns det något sätt att få tillbaka en av böckerna ??

Har nämligen råkat sälja eller slängt boken någonstans och kan inte hitta den :S

Still playing här med ..

Tror att det bara är 4:an som är questitem
och där du får den (nere i kloakerna med Baurus) finns det 1,2 & 3.

Mitt första förslag är att du går & kollar där. (Elven garden sewers)

Annars kan du konsolfuska mha "player.additem [ref.id.nr] 1"

Där 00022B04-05-06-07 är "commentaries 1-4".

Alltså för att automagiskt få t.ex. 3:an i inventoryn skriver man:

"player.additem 00022B06 1"(enter) i konsolen, ettan beskriver f.ö. hur många man vill ha, i detta fall ett exemplar..

Mvh

Permalänk
Medlem

Taack började bli lite orolig att jag skulle få köra om en stor del

Visa signatur

i5-4670K, GTX760, Cooler Master V8 GTS, Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem

Funderar på att köra igenom Oblivion från början igen och samtidigt testa Shivering Isle. Hur är det med kompabiliteten med vissa moddar till Shivering Isle? vet att det blev en del problem med vissa moddar i vanliga när man bara patcha spelet. Finns det något eller några bra mod pack(s) som funkar med Shivering Isle?

Permalänk
Inaktiv

Jag har inte haft några problem med moddar och SI iaf

Tänkte installera spelet och köra igen snart

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sapiens
Funderar på att köra igenom Oblivion från början igen och samtidigt testa Shivering Isle. Hur är det med kompabiliteten med vissa moddar till Shivering Isle? vet att det blev en del problem med vissa moddar i vanliga när man bara patcha spelet. Finns det något eller några bra mod pack(s) som funkar med Shivering Isle?

Perfekt fråga, jag funderade igår men orkade inte fråga här haha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sapiens
Funderar på att köra igenom Oblivion från början igen och samtidigt testa Shivering Isle. Hur är det med kompabiliteten med vissa moddar till Shivering Isle? vet att det blev en del problem med vissa moddar i vanliga när man bara patcha spelet. Finns det något eller några bra mod pack(s) som funkar med Shivering Isle?

Tycker jag att du gör rätt i.

Ska man modda Oblivion idag är det för det första www.tesnexus.com som gäller.
Moddar upplagda där har i stort sett alltid "requierments" i beskrivningen och det är väldigt sällan de i sig själva kraschar Oblivion.

Det är dock några saker man bör tänka på innan man moddar sönder sitt Oblivion:

Patchar.
Idag ska Oblivion patchas upp till 1.2.0.416 för att fungera bra.

Shivering isles & "Reference ID bug fix"
Shivering isles kommer tyvärr med en bugg som får spelet att krascha vid uppåt 200 timmar speltid.
Den här bugfixen hindrar det, ett absolut måste: http://www.tesnexus.com/downloads/file.php?id=10329

OBSE.
Oblivion Script Extender.
En applikation som tillåter Oblivion att köra längre & krångligare script
än det egentligen är byggt för. Medger ytterligare effekter ingame & krävs ofta till nya moddar.
Finns att ladda ner här: http://obse.silverlock.org/

OBMM.
Oblivion Mod Manager.
En applikation som ofta tillåter ett annat (bättre) sätt att installera moddar än det traditionella "kopiera ESP+textures/meshes-sättet",
samt gör att man kan välja i vilken ordning moddar laddas in i spelet.
(Medger installation av s.k. "OMOD-filer".)
Denna "loadorder-funktionen" är ibland avgörande för hur & om en mod fungerar.
Finns här: http://timeslip.chorrol.com/obmm_download.html

Kompatibilitet.
De flesta moddar fungerar med Shivering Isles, men som alltid bör man läsa beskrivningen av modden.
Har man OBMM installerat klarar man sig oftast bra ändå.

Modda spelvärlden.
De här moddarna ändrar utseendet på spelet & ökar systemkraven hos den egna datorn.
Det största "packet" i denna genren heter nog "Quarls texturepack".
Här finns den som OMOD: http://www.tesnexus.com/downloads/file.php?id=15399 (installeras smidigt med OBMM)
.. men jag rekommenderar inte att någon som inte ligger stadigt över 50-60FPS med allt maxat med spelet helt original att ge sig på detta.

Modda sin char.
Personligen är jag mest road av att modda in vapen, rustningar & annat skoj
förutom de otaliga bodymods man kan leka med i oändlighet.
Dessutom handlar det väl iofs mest om personliga preferenser men iaf, dessa är IMO bäst just nu:

Male NPCs/char:
Roberts MaleBodyReplacer v4
(Det finns dessutom i stort sett fullständiga armor/clothing-packs till Roberts body @ tesnexus)

Female NPCs/char:
Den äldre Exnembodyn har vidareutvecklats till HGEC Body
Redan här är det djungel. Bäst är att läsa på ordentligt & därefter välja själv.
(Sök på "HGEC" @ tesnexus så förstår ni vartåt det lutar iaf)

Ett bra ställe att börja leta vettiga mods är t.ex. här:
http://www.bethsoft.com/bgsforums/index.php?showtopic=449239

Mvh

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaret getskägg! Nu ska bara Shivering isles beställas

Permalänk
Inaktiv

Inte kommit nåt pack med original-kläderna/-armors för HGEC?

Permalänk
Medlem

Har börjat spelat spelet nu igen när jag har en ny dator, har maxat allt och lagt in alla texture packs jag kan hitta och det flyter endå på perfekt, ser väldigt snyggt ut.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Har börjat spelat spelet nu igen när jag har en ny dator, har maxat allt och lagt in alla texture packs jag kan hitta och det flyter endå på perfekt, ser väldigt snyggt ut.

Testat detta?

http://www.tesnexus.com/downloads/file.php?id=8355
och
http://www.tesnexus.com/downloads/file.php?id=15781

Nån som har koll på vad det är för moddar som gäller numera?

Permalänk

http://www.youtube.com/watch?v=CoQAQuaEFCg Nehrim ser rätt lovande ut.

Visa signatur

Deus Vult

Permalänk

vad är NeHrim?

Permalänk
Avstängd

Var kan man få tag i spelet, jag har missat att köpa Elder Scrolls IV: Oblivion

Tips på webbutiker där man kan köpa spel önskas också.

När jag kollar på de ställen jag känner till så känns det som om PC spelen håller på att försvinna

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Jag hittar inte heller någonstans i landet där det finns i lager! Konstigt.

Det finns på Megastore som beställningsvara men det är ju inte säkert de kommer kunna leverera.

Annars kan du ju alltid köpa den på Amazon där finns den i lager.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Trodde jag skulle necra tråden men den är halvt vid liv!

Ska börja lira igen och i träsket av Oblivion-moddar undrar jag helt enkelt vilka jag missat som ni kan rekommendera? Var nog 1 eller 1,5 år sen jag lirade sist.

Här är min moddlista som jag är rätt bekväm med:

- More Arrows Recovered
- Arena Loot
- Attack and Hide
- BountyReductionOvertime
- Encumbrance 4x Strength
- Combat Behavior 2.11
- Faster skills x2
- DLC Horse Armour
- DLC Mehrune's Razor
- DLC Spell Tomes
- DLC Thiev's Den
- DLC Vile Lair
- Durable Equipment x20
- Harder Repairs
- Damage Mod v1
- Marksman Velocity
- Natural Weather
- Natural Water
- Natural Habitat
- Natural Vegetation
- Realistic Blocking
- No Psychic Guards
- Regional Bounty (decreasing)
- Unlimited Attributes
- Weather Inside
- Bank mod

Det jag letar efter är:
- Bra nytt content
- Combatmoddar - intensivare fighter (inte för svåra!)
- Bra större mod - inte OOO-style. Jag gillar faktiskt att oblivion är lite "light" med leveling osv
- Bra moddar helt enkelt!

Ser fram emot att uppleva världen igen Vill bara få alla moddar rätt innan jag sätter igång.

Hej! OOO går faktiskt enkelt att tweaka så att man levlar lika snabbt som i vanliga Oblivion eller till och med snabbare. Rekommenderar verkligen OOO, du kommer inte att ångra dig när du väl börjat spela med den. Modden lägger till mycket nya saker och även några nya dungeons.

Vill också rekommendera The Lost Spires http://www.lostspires.com/ . Bästa questet jag spelat i oblivion.

Lycka till! Blev väldigt sugen att installera oblivion nu när jag läst lite i tråden

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk

Detta har säkerligen frågats förut men jag utsätter mig för risken iaf.
Ska precis börja lira Oblivion igen, dock med mods denna gång.
Min fråga är nu hur jag ska börja? Kan ingenting om hur man installerar dem, vilka som är rekommenderade och vad man ska tänka på.
Guida mig please

Visa signatur

Cooler Master Cosmos - E4400 @ 3 Ghz + True - Evga nForce 650i ultra - Sapphire HD4850 - Corsair 5400 TWINX2 2048Mb - Corsair HX620 - Samsung 206BW

Permalänk
Inaktiv

Finns en mod-tråd, sök reda på den

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bockhorn
Jag hittar inte heller någonstans i landet där det finns i lager! Konstigt.

Det finns på Megastore som beställningsvara men det är ju inte säkert de kommer kunna leverera.

Annars kan du ju alltid köpa den på Amazon där finns den i lager.

Det var ju tråkigt, skulle vara synd att behöva ladda ner olagligt. Jag vet inte hur likt Gothic III Elder Scrolls är, men det kanske ni som har spelet vet?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

aldrig hört talas om gothic förens du nämnde det

Men hur som helst så är det ju möjligt att köpa spelet direkt från www.bethsoft.com för 50 dollar. då ingår ju knights of nine och shivering isle

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Det var ju tråkigt, skulle vara synd att behöva ladda ner olagligt. Jag vet inte hur likt Gothic III Elder Scrolls är, men det kanske ni som har spelet vet?

Bara provat Gothic III litegrann och det kanske påminner om varandra men jag tycker Oblivion är mycket bättre

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Var kan man få tag i spelet, jag har missat att köpa Elder Scrolls IV: Oblivion

Tips på webbutiker där man kan köpa spel önskas också.

När jag kollar på de ställen jag känner till så känns det som om PC spelen håller på att försvinna

Jodå det finns lite överallt.

http://www.spelbutiken.se/php-bin/produkt.php?produkt=goPC328...

Edit: Oj, det var bara expansionen. Ska se om jag hittar orginalet.

Edit2: Tusan, du har rätt, hittar det inte i lager i någon affär på internet alls. Men vissa har det som beställningsvara, som tex webhallen och megastore så du kan ju ringa dom och kolla hur lång tid det skulle ta för dom att få in nya exemplar. Annars kan du glida förbi typ elgiganten, siba och sådana affärer som brukar ha en hel del gamla stora titlar i sina hyllor fortförande, alternativt rea-lådan.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Detta känns ju inte så bra, tänkte att jag skulle spela Oblivion, och med mods denna gången.. men när jag har fixat några av modsen som länkats tidigare så vill sig inte texturerna inne i spelet... det är bara helt grått..... däremot kan man se sin gubbe när man trycker på tab och får upp menyn... all UI går väldigt bra den med

Visa signatur

E8400 @ 4.05GHz| Asus Radeon HD4870x2 | Corsair Dominator 1066MHz (2x2+1x2gb = 6gb) | Asus Maximus II Formula (P45) | Viewsonic 22" WS

Permalänk

Då har du installerat det fel. Följ anvisningarna i moddarnas beskrivningar och se till att ha nödvändiga patchar och/eller andra moddar installerade.

Sen är ju de flesta länkade moddarna antagligen väldigt gamla i dagsläget. Testa att söka på deras namn på tex www.tesnexus.com för att hitta de senaste versionerna eller liknande varianter.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Gillade oblivion, men jag tyckte det blev för repetitivt så jag orkade aldrig klara det. Är det långt kvar på mainquesten när man har fixat great welkynd stone?