Hårddiskkabinett MAP-504F test - bilder!

Permalänk

Hårddiskkabinett MAP-504F test - bilder!

Hittade aldrig någon bra recension på ovanstående kabinett så jag postar en nu om någon annan går i liknande tankar som jag. Med reservation för fel då detta är min första "recensionspost".

Det var dags byta ut de gamla raidade IBM Deathstar hårddiskarna på min filserver innan de dog och tog med sig all data. Började titta runt på möjliga lösningar, med några krav:

1. Skippa behöva ha en högljudd filserver som står på och som vidare var känslig för datorintrång/virus
2. Ha möjlighet enkelt kunna låsa in/säkra/flytta hårddiskarna
3. Fungera på flera olika datorer
4. Vara någorlunda framtidssäkert.
5. Ska INTE köras i RAID.

Fastnade för följande lösning.

Två MAP-504F kabinett (Tillverkarens sida: http://www.mapower.com/Product.asp?CateID=49&LineID=7)
Firewire interface, plåtlåda. Fyra stycken 5.25 platser vilket skulle ge gott om utrymme för ventilation till hårddiskarna.

Åtta stycken Seagate Barracuda ST3200822A 7200.7 200Gb 7200rpm 8Mb UDMA100 IDE.
Valda för att de är tysta och har bra garanti.

Beställde kabinetten från Dustin (http://www.dustin.se) och hårddiskarna från Datorbutiken (http://www.datorbutiken.com)

Tog ungefär en vecka få delarna, hårddiskarna kom först.
Kabinetten kom i två lådor ordentligt packade med tjock frigolit utan skador. Första intrycket var, gediget. Som ett bättre miditower-chassi.

Innehåll i paketet. Manual på en A4-sida och drivrutinsskiva.

Inuti chassit hittade vi lite mer godis. Två firewire-kablar, paket med skruvar, IDE-kabel som redan var fastsatt och elkabel.

En bild inuti. Här ser vi 80mms fläkten som blåser ut den stigande varmluften.Nätaggregatet ligger på botten av chassit och suger in kall luft. Var positivt överraskad att luftcirkulationen var så bra planerad.
Noterade vidare att nättaggregatet låg på 300watt med helt ok amps! Undersökning av elkontakterna gav att det förmodligen var ett vanligt modifierat datoraggregat utan moderkortskontakter. Efter inkoppling av hårddiskarna var fortfarande ungefär hälften av el-kontakterna lediga. Sammantaget så finns det goda möjligheter både med ström och anslutningar köra annat som extra fläktar eller belysning.

Installerat. Gott om utrymme både över och under hårddiskarna samt bakom.
Hårddiskinstallationen var som i ett vanligt chassi. På med 5.25-skenorna på hårddiskarna först, sedan inskruvning i chassit. Hårddiskarna fick byglas master/slave då cableselect gav att två hårddiskar inte hittades i windows

Bild från fronten

Snabb koll så att luftflödet inte hindras.

I med firewire-kablarna. En sladd från firewire-kontroller till den andra kontrollern, den andra sladden från kontrollern till datorn alternativt annan firewire-enhet.

Uppkopplat och klart!

Hade problem hitta alla hårddiskarna först, ghostade om windows med en icke Servicepack 2 installation och problemet var borta. Kan hända det hade att göra med ett känt problem med firewire-kompabiliteten. Gick säkert att fixa men jag orkade inte
Sen dök hårddiskarna snällt upp i utforskaren utan problem. Enda jag kunde notera var att den andra kanalen på varje firewirekontroller inte identifierades korrekt med namn. Användning av drivrutinerna från skivan löste ej detta. Detta var dock mest ett kosmetiskt problem eftersom allt fungerade i övrigt. Sedan var det bara att formatera och börja föra över data..

Körde ett test i SiSoft Sandra på en tom hårddisk för att kolla hastigheten. Hårddiskarna i windows körs med cachen avstängd för snabb ifrånkoppling.

"Benchmark Results
Drive Index : 35MB/s

Performance Test Status
Run ID : SHUTTLE on den 6 oktober 2004 at 12:55:02
SMP Test : No
Total Test Threads : 1
SMT Test : No
Dynamic MP/MT Load Balance : No
Processor Affinity : No
Operating System Disk Cache Used : No
Use Overlapped I/O : Yes
IO Queue Depth : 4 request(s)
Test File Size : 1023MB
File Fragments : 2
Block Size : 1024kB
File Server Optimised : No

Benchmark Breakdown
Buffered Read : 30 MB/s
Sequential Read : 40 MB/s
Random Read : 30 MB/s
Buffered Write : 34 MB/s
Sequential Write : 35 MB/s
Random Write : 29 MB/s
Average Access Time : 8 ms (estimated)

Drive
Drive Type : Hard Disk
Total Size : 186GB
Free Space : 186GB, 100%"

Testsystem.
Som i min sig. Windows XP Home, SP1.

Slutsats:
Blev jag nöjd? Efter sex veckors användning, ja, helt klart. Kabinetten uppfyller de behoven jag har på en stor lagringslösning. När kabinetten inte används så kopplar jag ifrån dem alternativt stänger av dem. På så sätt kan inget oförutsätt hända med dem, vilket är lätt hänt om man kör Windows och är ute på nätet
Lösningen bör också vara hyfsat framtidssäker, när utrymmet tar slut köps det bara ett nytt kabinett. Alternativt så byts hårddiskarna ut beroende på prisnivån.
Kabinetten ska i framtiden vara kopplade till en serverdator gömd lite oåtkomlig, kommer då köpa ett par fjärrstyrda elkontakter så jag enkelt kan sköta på och avstängning utan att vara på plats. Detta gör också så att hårddiskarna kan kopplas ifrån och till flera gånger och hittas utan att starta om Windows eller starta om kabinetten på plats vilket annars krävs.

Fördelar:
Som tidigare nämnts, de kraven jag har har uppfyllts.

Nackdelar:
1. S.M.A.R.T inte fungerar över firewire så jag kan inte kolla hårddisktemperaturerna eller hälsan. Men en snabb handkontroll gav att det var knappt över rumstemperatur.
2. Har du ett tyst datorsystem så låter kabinettet något, borde gå att byta ut fläkt till en tystare temperaturstyrd eller mindre om man vill. Personligen så kommer allt stå i ett annat rum så ljudfaktorn är inte speciellt viktig för mig.
3. Beroende på vad man jämför med så kan det totala priset hamna mellan strax under till strax över ett "färdigt" externt hårddiskpacket. Kabinettlösningen är dock för mina behov (enkelt uppgradera) bättre och flexiblare.

There you have it, hoppas det hjälper någon. Är det några frågor så fråga på

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk

Intressant. Sitter själv och funerar hur jag skall lösa morgondagens lagringsbehov.

Har tyvärr inge Firewire på min nuvarande burk, med hela 2+4 IDE slotter (4+8 diskar). Men har inet riktigt löst hur allt skall få plats inne i chassit, dessutom är buller en viktig faktor för mig.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Inaktiv

Najs review! //Z

Permalänk
Medlem

Tufft:) synd att den var så dyyyr...1150:-

Visa signatur

[i9 9900k@5Ghz] [1080Ti] [Gskill 2x8Gb 3600 CL15][Ek+Alphacool custom loop]

Permalänk

Finns inget sätt å slå av/på enskilda diskarna? kan ju modda den förstås..

bra review, tack för den!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZyntaxError
Finns inget sätt å slå av/på enskilda diskarna? kan ju modda den förstås..

bra review, tack för den!

Tackar! Nej tyvärr finns ingen sådan funktion. Borde dock inte vara några problem modda in en snygg individuell strömbrytare på framsidan för respektive hårddisk. Det är en bra idé.. Skulle göra det lättare identifiera vilken fysisk hårddisk som innehåller vad också utan att behöva öppna kabinettet. Och naturligtvis dra ned ljudnivån då precis bara de hårddiskar man behöver är igång.
Alternativet, om man ska gå ännu längre i flexibilitetens tecken, är att köpa en löstagbar hårddiskkassett (3,5 HD i 5,25 låda). Dessa har ett lås som när man låser upp bryter strömmen till hårddiskarna. Kör man denna variant kan man ju också enkelt byta innehållet i kabinettet efter behov, t.ex plugga in en DVD-brännare ibland. Hårddiskkassetter är inte så fasligt dyra nuförtiden, har kört med 199:- varianten från Clas Ohlson i min gamla serverdator och de funkar bra.

För ljudnivån, bör kanske klargöra att den inte är exceptionellt hög. Kör ett moddat hyfsat tyst Shuttle system med en 20db Zalman fläkt på 1800RPM till CPUn som enda ljudkälla förutom nätaggregatet och detta system låter faktiskt något mer. Är dock ett väldigt subjektivt omdöme då uppfattad ljudstörning skiljer sig kraftigt från person till person. Har ingen decibelmätare att testa med heller.
Man kan vidare ha i åtanke att MAP-504F kabinettet är gjort för att klara av fulllängds 5,25" enheter som dels blockerar luftcirkulationen betydligt mer och ,i fallet av DVD-brännare och liknande, kan utveckla betydligt mera värme än de flesta hårddiskar. Med andra ord så är det inte helt orimiligt att anta det går koppla ifrån den extra 80mms fläkten helt och förlita sig på att det stora luftutrymmet och nätaggregatets fläkt ska räcka för kylning. Så länge man inte kör med 5,25" enheter förstås

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem

Hur stora diskar kan man koppla in på kortet 300gb? 400gb?

Visa signatur

*Copyright © 2004, All Human Rights Are Reserved!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gurra_g
Hur stora diskar kan man koppla in på kortet 300gb? 400gb?

Såvitt jag förstår så körs hårddiskarna i LBA48, dvs det ska fungera utmärkt med både 300 och 400Gb storlekar. Vill du ha ett definitivt svar får du nog kontakta Mapower alternativt en återförsäljare då jag inte har några större hårddiskar att testa själv med. Annars kan du kolla in följande länkar:

Firewire-IDE- chiptillverkarens officiella specs (911 chippet som används). Nämner ATA-5/T13-1153D stöd.
http://www.oxsemi.com/products/IEEE1394

"Working draft ATA-5/T13-1153D", kolla under punkt 6.2 "All devices shall support LBA translation"
http://www.t13.org/meetings/d97127r0.pdf

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem

Funderar på att peta in 4*400 eller 4*300 i en sådan perfekt som filserver.

Visa signatur

*Copyright © 2004, All Human Rights Are Reserved!

Permalänk
Medlem

Snyggt bygge, men vad jag undrar är varför du inte ville ha RAID 5?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yanky
Tufft:) synd att den var så dyyyr...1150:-

1438:- inkl.moms

Bra recension.
Har själv tittat på samma lösning men har inte valt vilket chassi isåfall.

Har kollat lite på dessa också.

Permalänk
Medlem

nån som sett till nån liknande lösning för sata diskar?

Visa signatur

*Copyright © 2004, All Human Rights Are Reserved!

Permalänk
Hedersmedlem

Någon som vet en liknande produkt fast med nätverksanslutning (GB helst) istället för FireWire. I så fall norpar jag en direkt!

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Medlem

Eller USB2

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk
Medlem

nizenco Det du söker efter brukar kallas nas, dvs network attached storage eller kort sagt nätverkslagring (finns också en snarlik lösning som kallas san - storage area network. San samt nas brukar ibland kombineras).
En nackdel med dessa produkter är att de i nuläget är allt annat än överkomliga prismässigt för oss vanliga dödliga.

Även jag är helt klart intresserad av dessa lösningar men de är just nu för dyra för mig, en lösning vore kanske att själv bygga något liknande mha av mini-itx produkter.

Usb2 varianter är dock inget problem att hitta, det finns rena usb2 eller kombinationsvarianter (usb2/firewire) på tex www.speedmania.se
Finns dock ingen större anledning att köra usb2 om man inte har behov av att flytta på lagringen mellan olika platser då firewire i praktiken är snabbare samt mindre cpukrävande än usb2.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Hedersmedlem

Havoc: Fullt medveten om NAS och liknande produkter. Problemet med dessa är dock priset, och att de ofta levereras med hårddiskar monterade.

En fördel med USB över FW är att det finns routrar med inbyggd USB-portar, man skulle alltså kunna köpa en extern kabinett och koppla in till routern via USB, för att därigenom få en nätverksenhet.

Mini-itx-lösningen har jag också funderat en del på. Nu med nano-ITX skulle det troligen till och med vara möjligt att bygga in datorn inuti själva hårddisk-chassiet, frågan är dock om en sketen VIA C3 klarar av det hela...

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Medlem

Var inte meningen att vara på gränsen till övertydlig men det är ibland lite svårt att veta vilken nivå man skall lägga sig på vid svar på forumet, kunskapsnivån skiftar helt enkelt så mycket mellan olika medlemmar.

Gissar på att man får leta efter andra tillverkare än Via om man skall försöka sig på att bygga ett hemmabyggt NAS system. Det finns tillverkare av mini-itx moderkort som stödjer pentium-m vilken jag tror skulle kunna passa relativt bra prestandamässigt, tror dock inte det finns någon liknande lösning för nano-itx.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Var inte meningen att vara på gränsen till övertydlig men det är ibland lite svårt att veta vilken nivå man skall lägga sig på vid svar på forumet, kunskapsnivån skiftar helt enkelt så mycket mellan olika medlemmar.

Gissar på att man får leta efter andra tillverkare än Via om man skall försöka sig på att bygga ett hemmabyggt NAS system. Det finns tillverkare av mini-itx moderkort som stödjer pentium-m vilken jag tror skulle kunna passa relativt bra prestandamässigt, tror dock inte det finns någon liknande lösning för nano-itx.

Hehe, så jag verkar vara dummare än vad jag är?

Mjo, Pentium - M vore perfekt, både ur prestanda- och energi-synpunkt. Dock är de moderkorten mer eller mindre omöjliga att få tag på. Men det ser ut som Aopen har ett på G, och vad den lilla fågel har viskat i mitt öra har Gigabyte ett 855-kort under utveckling för Pentium - M.

Men som det ser ut nu verkar det billigaste alternativet vara ett vanligt chassi, ett 865pe-kort, 1GB RAM och en P4 ~ 2 GHz, plus hårddiskar. Skulle gå på runt 5k med moms plus diskarna, helt överkomligt. Men betydligt mer än de 1,5K som chassit som vi disskuterar i den här tråden.

En begagnad laptop med firewire och en MAP-504F kanske...?

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Medlem

Nej då, inte alls så jag menade:)

Jag har provat externa firewire samt usb2 lösningar och de har tyvärr visat sig vara allt annat än stabila under lite tyngre last med korrupta filer som följd.

Det brukar fungera om man endast kör en disk åt gången men kör man med fler så har det börjat strula efter ett tag.
Dåliga drivare samt att varken usb2 eller firewire från början var designat för att hantera den typen av dataflöde skall tydligen vara orsaken, det fungerar hyffsat i Windows men betydligt sämre i Linux (enligt mina erfarenheter).

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Vad jag förstår behöver man inte ha likadana hårddiskar som man måste med raid, eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc

Dåliga drivare samt att varken usb2 eller firewire från början var designat för att hantera den typen av dataflöde skall tydligen vara orsaken, det fungerar hyffsat i Windows men betydligt sämre i Linux (enligt mina erfarenheter).

Vart har du fått det ifrån? Firewire funkar bra till externa hårddiskar.

Har ägt 3 externa HD's, dom funkar fortfarande, och jag har aldrig fått några korrupta filer på dom.

Permalänk
Medlem

Lagringsalternativ för linux

Du skulle inte kunna prova om detta kabinett stöds i linux (kretsen är ju vanlig, men...)? Nån annan som har några ideer om man vill bygga extern lagrin, men är begränsad (eller hur man vill kalla det) till linux?

Permalänk
Medlem

Neco har du kört diskarna samtidigt och under hög last samt under några månaders tid? Är svaret på det ja så får du gärna svara med vilket operativ, drivare samt på vilken övrig hårdvara hårdvara du körde.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Avstängd

kan man ha en dvd brännare i den där oxå eller måste det vara hårdiskar?

Visa signatur

| Epox 8k5a2+ | Amd 2200+@1807 mhz | 512 Mb DDR (corsair) | Radeon 9800pro (HiS IceQ) | Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jlw
kan man ha en dvd brännare i den där oxå eller måste det vara hårdiskar?

Går bra med CD/DVD också.

Permalänk
Medlem

Kan svara på min egen fråga. Kabinetten (med firewire kretsen OXFORD 911) stöds i linux mellan 2.4.18 och 2.6.2 kärnorna. Tyvärr verkar någon ihopslagning av utvecklingsträd sabbat möjligheten att känna av den andra enheten (det är en krets per två hårddiskar) i en scsi kedja. Alltså: Efter 2.6.2 funkar bara en hårddisk per krets, innan funkar allt strålande. (2.6.3 funkar tydligen också, men har stabilitetsproblem vad gäller firewire modulerna).'

Permalänk
Medlem

Vad ingår om man köper hårddisk kabinetett då?
Ingår det firewire kablar och 5.25-skenorna?
Jobbigt att får hem allting så fattas det någon kabel eller någon skena...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Vad ingår om man köper hårddisk kabinetett då?
Ingår det firewire kablar och 5.25-skenorna?
Jobbigt att får hem allting så fattas det någon kabel eller någon skena...

Det ingår ett kabinett, två firewire-kablar, en strömkabel och några skruvar. Men skenor ingår inte.

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.

Permalänk
Medlem

Vad gjorde du av de andra 4 diskarna då?
Eller har jag missat nåt?

Visa signatur

A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 | Projekt: Lian-Li
Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clew
Vad gjorde du av de andra 4 diskarna då?
Eller har jag missat nåt?

Om du menar Kapten Haddock så beställde han 2 kabinetter.

Visa signatur

Vill du ha svar? Citera mig gärna.