Windows 2003 server Small business server 2003

Permalänk
Medlem

Windows 2003 server Small business server 2003

morsning.

har en liten fundering här.

det är ett ställe som har en windows 2000 server med ett ad. allt fungerar fint och det är ca 10 klienter och 1 server i nätverket.

nu har det införskaffats en windows 2k3 server sbs 2003 till företaget och den hade vi tänkt bara putta in i win 2k ad:et. dock börjar 2k3 servern gnälla direkt och skickar upp meddelanden som säger ungefär att 2k3 servern vill vara ensam domänkontrollant.

min fråga är:
måste 2k3 sbs 2k3 servern vara ensam domänkontrollant för en domän eller kan man enkelt integera den i en befintlig domän (dvs vi har konfat fel någonstans).

mvh

Permalänk
Medlem

Det är olika AD i 2k och 2k3. Ska du mixa bör du låta 2k3 bestämma och köra i 2k native. Du kan ha båda burkarna igång i samma domän, båda är domänkontrollanter dock vill 2k3 vara "operations master" för alla fiffiga AD funktioner. Så det du ser är något man kan förvänta sig. Allt är "normalt". Om man väljer att köra på och gå över till 2k3 nivå så bör man kanske tänka på att när andra DC är migrerade är det lämpligt att höja forest/domain functional level till 2k3 nivå. Du kan inte backa när du väl flippat över iof.

Vill du ha detaljerade tips/trix/viktigt-att-tänka-på kring migreringar kan du ta och PM:a mig. Jag har gjort några sådana.

/G

Permalänk
Medlem

hehe gjorde om en existerande 2000 domän till 2003... det var lite bökigt

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Ok fast måste 2k3 servern med smal businiess server 2003 installerad vara ensam domänkontrollant?