Permalänk
Medlem

CPU+Moderkort eller Grafikkort?

Tjenare!

Det är inte ofta jag frågar frågor, men nu är jag fan osäker på hur jag ska göra

Min dator innehåller följande:
MSI KT333
Athlon XP 1700+ (Palomino, totalt oklockbar )
512MB DDR PC2700
Radeon 8500 64MB (Ja väldigt kasst men de funkar )

Har som jag ser det 3st val..

1. Köper en budget socket a cpu (t ex. sempron 2500+) och får en liten prestandaökning, för en ganska billig penning

2. Köper ett nytt grafikkort, t ex. 9800Pro, får ett halvmodernt grafikkort som kommer ge rätt bra prestandaökning, men som kostar en del och är rätt ute egentligen.

3. Köper AMD64+Moderkort, får en stor prestandaökning men det kostar ganska mycket, frågan är då, ska man slänga ut massa extra stålar på socket 939 som är lite mer "framtidssäkert" eller spara lite pengar nu på socket 754 som inte är så up to date...

(4.) Inte gör ett skit och sitta kvar med min hackiga sunkburk och vänta på bättre tider

Vad tror ni är lämpligast? Jag vet varken ut eller in!

ev. att man köper Socket939 3500+ mobo sen köper ett nytt grafikkort när de kommit ut lite mer med pci-e för då lär ju agpkorten sjunka i pris?

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Medlem

Det var fan svår fråga.
Jag gick från 2500+ med r9800pro, till amd64 med samma graffe. Ditt grafikkort är verkligen inte så bra.. skulle kanske köpt grafikkort sen amd, mobo

Visa signatur

DFI Lanparty Ultra-D :: x2 4400+ :: x1800XT 512MB :: Corsair TWINX2048-3200C2 ::

Permalänk
Medlem

Jo, men vette fan, känns lite ovärt att köpa ett 9800pro eftersom det kommer ju va fett omodernt om typ nåra månader bara, och att köpa x800 eller gf6800, dem kostar ju så mycket fortfarande...och känns som jag nog behöver köpa ram minnen också om ja ska byta till athlon64...fan va jobbigt

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Medlem

6800LE finns från 1995:- och går i åtminstone 90% av fallen modifiera till 6800NU med Riva Tuner.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

En fråga till, om jag skulle bestämma mig för amd64+mobo, är det värt att vänta på nforce4??

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Medlem

varför inte sälja hela burken du har, sen lägga till lite o köpa en helt ny burk?
vänta på nf4... stora nyheterna i nf4 jämfört med nf3 är sata2 (teoretisk dubbel bandbredd till HDDs), SLI-kontroller (i nF SLI icke Ultra) samt PCIx

så om du tänker köra på nvidia grafik i pcix är du illa tvungen, o isf rekommederas nf4 sli-baserade moderkort, om du känner att din budget håller

Visa signatur

P4 1.7GHz 100 MHz QDR FSB, GeForce 3 Ti200 64MB @ 240/529, 2x256MB RDRAM (16bit 400MHz)

Permalänk

här har du 2st val:

1)Köp en AMD Athon-M 2500+ Barton, clocka den, köp ett lite bättre grafikkort som ett beg. 9800pro för typ max 1500:-. Du kan leva ett tag på de.

2)Vänta till sommaren och uppgradera minne+moderkort+cpu till Athlon64 så får du en bra dator då till ett schysst pris. Du kan ju spara tills dess.

Bara att välja ett av de...

Visa signatur

- Athlon64 Winchester -

Permalänk
Medlem

Funderar på att slå till på en AMD64 3200+ "Winchester" och ett MSI K8N Neo2 Platinum, sen köpa nya RAM-minnen samt grafikkort lite senare när det finns lite mer flis på det uttömda studentkontot

Tror det skulle göra gött åt min sunkburk!

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one