Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk

Din syster äger ett triangulärt område som är inhägnat av ett stängsel. Du ska nu dela detta område med din syster så att ni båda får triangulära områden med lika stora areor. Längs den nya gränsen mellan era områden ska det byggas ett nytt stängsel. Då nya stängsel är dyra vill ni också att det nya stängslet ska vara så kort som möjligt.
Hur ska ni göra?

Visa signatur

[size="1"] Intel Pentium 2.54 Ghz- Geforce 4 Ti 4600-Soundblaster Live 2! 6.1- 120 GB Barracuda IV-256 PC2700 512 DDR-WinXP Home[/size]

Permalänk
Medlem

Anta att vi har ett komplext tal z = 6(cos30 + i*sin30) Hur bevisar man då att absolutbeloppet är 6 och argumentet 30?

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pSyChO
Anta att vi har ett komplext tal z = 6(cos30 + i*sin30) Hur bevisar man då att absolutbeloppet är 6 och argumentet 30?

Att argumentet är 30 (eller ett av de oändligt många argumenten är 30 mer precist uttryckt) följer väl direkt av definitionen av argument (dvs argument definieras utifrån den polära representationen).
För att räkna ut absolutbeloppet kan man i det generella fallet använda trigonometriska ettan som säger att sin²(x)+cos²(x)=1

Permalänk
Hedersmedlem

|z| = |6(cos30 + i*sin30)| = 6*|cos30 + isin30| = 6*sqrt(cos^2(30)+sin^2(30)) = 6

arg(z) = arctan(6sin(30)/(6cos(30))) = arctan(sin(30)/cos(30)) = arctan(tan(30)) = 30

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av damme
arg(z) = arctan(6sin(30)/(6cos(30))) = arctan(sin(30)/cos(30)) = arctan(tan(30)) = 30

Att räkna så ger ju bara rätt svar om realdelen är positiv dvs argumentet mellan -pi/2 och pi/2.

Permalänk

Tja matriser.

Bestäm rangen av matrisen

1 2 2 ~ ggr -2 med ekv1 pil till ekv 2 ger
2 3 -p
-4 p -8
_______

1 2 2
0 -1 -4-p ~ ggr 2 i ekv 2 pil upp till ekv 1 ger
-4 p -8
_________

1 0 -6-2p
0 1 4+p
-4 p -8
__________ nu har jag fastnat. jag har en trappstegmatris nu men det verkar vara som om det skall vara tre stycken pivotelement för en två st . ¤!"¤%!½!#!"!!!!

Visa signatur

....! ....Qvikmart-Global online shopping paradis

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raol
Att räkna så ger ju bara rätt svar om realdelen är positiv dvs argumentet mellan -pi/2 och pi/2.

Jo, men jag antog att det var grader vi pratade om.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raol
Att argumentet är 30 (eller ett av de oändligt många argumenten är 30 mer precist uttryckt) följer väl direkt av definitionen av argument (dvs argument definieras utifrån den polära representationen).
För att räkna ut absolutbeloppet kan man i det generella fallet använda trigonometriska ettan som säger att sin²(x)+cos²(x)=1

Vad vi har lärt oss definieras argumentet som vinkeln i det irreella talplanet mellan absolutbeloppet och "x"-axeln. Kanske lite klumpigt uttryckt, men du förstår nog.

Hur kan du använda sin²(x)+cos²(x)=1 till detta?

Jag kommer till |z| = r^2Cos(v) - r^2Sin(v)

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem

Vad e 12+22

Visa signatur

Main: Intel i7-970 4.00 Ghz | 24GB DDR3-1600 | PowerColor 290X | Samsung 830 2x256GB
Server: Dual Intel E5645 2.53 Ghz | 24GB ECC DDR3-1333 | PERC 5/i | Samsung 8x2TB | Intel 320 80GB
XtremeSystems WCG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pSyChO
Vad vi har lärt oss definieras argumentet som vinkeln i det irreella talplanet mellan absolutbeloppet och "x"-axeln. Kanske lite klumpigt uttryckt, men du förstår nog.

Hur kan du använda sin²(x)+cos²(x)=1 till detta?

Jag kommer till |z| = r^2Cos(v) - r^2Sin(v)

|r*(cos(v)+i*sin(v))| = sqrt(r²cos²(v)+r²sin²(v)) = sqrt(r²) = r

Att definiera argumentet genom den polära formen ger ju den geometriska tolkningen att vinkeln i komplexa talplanet är ett argument, men man brukar väl bara se detta just som en geometrisk tolkning, inte som definition. Även tal/vinklar utanför intervallet 0-360 grader räknas ju som argument.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fusionracing
Vad e 12+22

Ge dej Erik
Alla vet att det blir 67, du behöver inte spamma forumet för det.

Visa signatur

A64 3200+ @2700mhz (270*10) | 3dmark01: 25027 | Projekt: Lian-Li
Tillsammans med ÖA försvann den sista anledningen att hänga kvar på swec.

Permalänk
Medlem

Jag håller på att räkna lite på integraler nu.
Jag har funktionen 1/(2x+1) = (2x+1)^-1, det blir ju 1/2 * ln 2x+1 men jag fattar inte riktigt varför.
Nån som har lust att förklara?

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk

INT 1 / (2x + 1) dx

Lat u = 2x + 1, vilket ger du/dx = 2 <=> du = 2dx <=> dx = (1/2)du. Integralen overgar i:

INT 1/u (1/2)du = (1/2) INT 1/u du = (standardintegral) = (1/2)ln(u) + C = ln(2x + 1) / 2 + C.

Permalänk
Medlem

Bestäm det reella talet a så att z = (1+3i)/(2-ai) har arg z = 0

Jag har kommit så långt att jag insett att jag ska räkna arg täljarten - arg nämnaren. Argumentet för täljaren är inte så svårt att räkna ut, atan (3). Men hur gör man för nämnaren?

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pSyChO
Bestäm det reella talet a så att z = (1+3i)/(2-ai) har arg z = 0

Jag har kommit så långt att jag insett att jag ska räkna arg täljarten - arg nämnaren. Argumentet för täljaren är inte så svårt att räkna ut, atan (3). Men hur gör man för nämnaren?

Att täljare och nämnare har samma argument innebär att det finns ett positivt reellt tal K så att K*täljaren = nämnaren. Splitta upp i real- och imaginärdelar så fås att K=2, och sen a = -6

Man kan också resonera så här:
(1+3i)/(2-ai) = (1+3i)(2+ai)/(4+a²) = (2+ai+6i-3a)/(4+a²)
För att detta skall ha argument 0 så ska täljaren vara reell, dvs a+6=0

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muzzafarath
INT 1 / (2x + 1) dx

Lat u = 2x + 1, vilket ger du/dx = 2 <=> du = 2dx <=> dx = (1/2)du. Integralen overgar i:

INT 1/u (1/2)du = (1/2) INT 1/u du = (standardintegral) = (1/2)ln(u) + C = ln(2x + 1) / 2 + C.

jag tror jag börjar fatta det nu, men vad menas med "<=>" egentligen?

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk

"Ar ekvivalent med". Du kan egentligen strunta i den, jag anvande den bara for att separera stegen nar jag loste ut dx fran du/dx = 2 .

Permalänk
Medlem

okej, tack för hjälpen

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clew
Ge dej Erik
Alla vet att det blir 67, du behöver inte spamma forumet för det.

lol

Visa signatur

Main: Intel i7-970 4.00 Ghz | 24GB DDR3-1600 | PowerColor 290X | Samsung 830 2x256GB
Server: Dual Intel E5645 2.53 Ghz | 24GB ECC DDR3-1333 | PERC 5/i | Samsung 8x2TB | Intel 320 80GB
XtremeSystems WCG

Permalänk
Medlem

tro han inte, han bara hittar på

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk

Har ett problem angående gradienter.

Jag fattar inte varför det är så att en kurva växer snabbast i gradientens riktning, den är ju inget annat än en vektor där x-värdet inte är nåt annat än kurvans derivata i x-led, ändrar man på den derivatan borde det ju inte vara så att riktningen för kurvans största tillväxt ändras åt x-riktningen, som ju påståendet ovan isåfall skulle innebära.

Nån som kan ge mig klarhet i frågan?

Permalänk
Medlem

Finns det någon generell metod för att skriva om z = a+bi i polär form?

Finns det någon generell metod för att ta ut argumentet ur z = a+bi? Antar att om det första går så går det andra också.

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pSyChO
Finns det någon generell metod för att skriva om z = a+bi i polär form?

Finns det någon generell metod för att ta ut argumentet ur z = a+bi? Antar att om det första går så går det andra också.

Om z = a+bi så är |z|=sqrt(a²+b²) och arg(z)=arctan(b/a)

edit: Kom på att du måste kolla lite var i det komplexa talplanet du är så att du vet vilken vinkel du har fått ut.

Visa signatur

poff
borta

Permalänk
Medlem

Kan ngn hjälpa mig lösa denna?

z^2 = 8 + 15i?

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Avstängd

Löst på egen hand. Men tack ändå:)

Permalänk
Medlem

Är det nån som vet om det går att utveckla och förenkla förljande summa.
SUM(10^bt) b är en konstant, sumeras mellan 1 och ändligt heltal.

Undrar även om nån kan rekomendera nån bra sida med info om statistik, behöver fräsha upp kunspaerna om union, snitt osv.

Visa signatur

2 datorer, 1 skärm, 2 möss, 2 tangentbord, 2 högtalare, 1 skrivare

Permalänk

Gee, det ser ut som en vanlig geometrisk summa. http://mathworld.wolfram.com/GeometricSeries.html

*edit* Eller ja... Lite svart att avgora om t:et ar i exponenten eller inte. Men gor den inte det blir det annu enklare, en aritmetisk summa: http://mathworld.wolfram.com/ArithmeticSeries.html .

Permalänk

A, B, C och O är fyra godtyckliga punkter, En punkt E delar sträckan AB i förhållandet 1:3 och punkten F delar sträckan AC i förhållande 5:2. Slutligen är G mittpunkten på sträckan EF. Skriv vektorn OG som en linjärkombination av vektorerna a=OA, B=OB och c=OC.

Har ritat upp det där; men jag blev inte visare för det. Undrar hur man ska göra. Tacksam för seriösa försök till hjälp.

Visa signatur

***
**
*

Permalänk
Medlem

Smurfen_82: Hur många dimensioner har du? Två eller tre?

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk

Det är 2d som gäller.:)

Visa signatur

***
**
*