Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

(-sinx)(ln5)5^cosx ?

Skickades från m.sweclockers.com

Eller log(5) om man vill vara lite mer generisk, men ja, det svaret stämmer. Nu får du visa hur du gick till väga.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Eller log(5) om man vill vara lite mer generisk, men ja, det svaret stämmer. Nu får du visa hur du gick till väga.

Jag kikade på deriversregler online.
Där a^x har derivatan (ln a)a^x
Och cosx har derivatan -sinx
Men jag förstår ändå inte riktigt varför

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Eller log(5) om man vill vara lite mer generisk, men ja, det svaret stämmer. Nu får du visa hur du gick till väga.

Antingen lär man sig de olika derivatorna utantill eller så härleder man dem med hjälp av derivatans definition

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem

Säg att jag har 2 areor på planet. Planet består av ett rutnät på 100x100. De båda areorna är en serie av rutor som gränsar till varandra. Dvs kanske area A har 25 rutor som sitter ihop och area B har 20 rutor.

Hur kan jag hitta vilka 2 enskilda rutor i de 2 olika areorna (dvs en ruta från vardera area) som är närmast varandra?

Permalänk
Medlem

Förenkla ett rationellt uttryck:

3x^2 -3 / 7x^2 +7x

Facit får det till -3 / x(4x + 7). Förstår inte vägen dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Förenkla ett rationellt uttryck:

3x^2 -3 / 7x^2 +7x

Facit får det till -3 / x(4x + 7). Förstår inte vägen dit.

Det ser ut som de helt sonika har subtraherat 3x^2 från täljare och nämnare vilket mig veterligen inte är tillåtet.
Troligtvis fel i facit
Jag skulle säga att snyggast lösning är 3x-3/7x

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeeJaySWE:

Det ser ut som de helt sonika har subtraherat 3x^2 från täljare och nämnare vilket mig veterligen inte är tillåtet.
Troligtvis fel i facit
Jag skulle säga att snyggast lösning är 3x-3/7x

Ja. Hur jag än bryter ut och kortar bort kan jag inte få till deras svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Ja. Hur jag än bryter ut och kortar bort kan jag inte få till deras svar

om du bara testar att sätta in ett tal i ekvationen så ser man snabbt att det är en helt annan funktion som står i facit.

Visa signatur

Case: Phanteks Enthoo Luxe PSU: EVGA SuperNova G2 750W MoBo: ASUS X99 Deluxe CPU: Intel Core i7 5820K RAM: Crucial Ballistix Sport 32GB DDR4 2400 Mhz GPU: 2x MSI GTX970 Gaming 4GB Cooling: Noctua NH-D15 SSD: Samsung 950 pro 512GB & Samsung 850 EVO 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeeJaySWE:

om du bara testar att sätta in ett tal i ekvationen så ser man snabbt att det är en helt annan funktion som står i facit.

Uppgiften är att välja bland tre svar.
1. 3(x-1) / 7x
2. -3 /x(4x+7)
3. 3/7

Där nummer 2 ska vara korrekt enligt läraren. Skulle alternativ 1 eller 2 kunna tänkas stämma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Uppgiften är att välja bland tre svar.
1. 3(x-1) / 7x
2. -3 /x(4x+7)
3. 3/7

Där nummer 2 ska vara korrekt enligt läraren. Skulle alternativ 1 eller 2 kunna tänkas stämma?

1 är rätt svar. 2 kan du utesluta direkt i och med att gradtal i täljare och nämnare inte är lika. Skillnaden mellan gradtalen i täljare och nämnare kommer alltid vara densamma när du förkortar ett rationellt uttryck. Så här gick jag till väga när jag förkortade:

Om du vill kontrollera svar är Wolfram|Alpha ett fantastiskt verktyg.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Vad är det för skillnad på primitiv funktion och integral?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Vad är det för skillnad på primitiv funktion och integral?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag vill säga att det inte är någon skillnad.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Jag vill säga att det inte är någon skillnad.

Tack för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ponera att en snubbe har en snitthastighet av 10kmh till jobbet och 15kmh på väg hem. Vad är hans snitthastighet för hela resan?

Jag tror att svaret är (10+10+10+15+15)/5. Vad är rätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Supreme8001:

Ponera att en snubbe har en snitthastighet av 10kmh till jobbet och 15kmh på väg hem. Vad är hans snitthastighet för hela resan?

Jag tror att svaret är (10+10+10+15+15)/5. Vad är rätt?

Skickades från m.sweclockers.com

Har han samma sträcka i båda riktningarna så tar du (15 + 10) / 2 som blir 12.5 km/h.
Om det inte är mer info än det du har skrivit så lägger man ihop hastigheterna och delar med 2.

Permalänk
Avstängd

@Elektron:
@GLaDER:

Klart där är skillnad, ni är helt ute o cyklar.
En bestämd integral är arean under en funktion. Detta är ett värde. Nu förutsätter jag att ni integrerar över alla variabler som förekommer i funktionen.
En obestämd integral kan också kallas för en primitiv funktion och är en vanlig funktion bara. Detta är inget värde utan en variabel.

Permalänk
Hedersmedlem

@plattangen: Det funkar inte så men jag har svårt att förstå varför. Har glömt alldeles för mycket matte. Tiden är olika i de olika riktningarna? Jag satte in sträckan s = 10km i beräkningen för enkelhetens skull.

t1 = 10km / 10km/h = 1h
t2 = 10km / 15km/h = 40min = 2/3h

ttot = 1 2/3h
stot = 20km

vav = 20km / 1 2/3h = 12km/h

Sätt s = x km så får du vav = 2x / (x/10 + x/15) = 2x / (3x/30 + 2x/30) = 2x / 5x / 30 = 2x*30 / 5x = 60x/5x = 12 km/h

Dock förstår jag inte alls hur @Supreme8001 har kommit fram till sin beräkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

@Jimemy:
@GLaDER:

Klart där är skillnad, ni är helt ute o cyklar.
En bestämd integral är arean under en funktion. Detta är ett värde. Nu förutsätter jag att ni integrerar över alla variabler som förekommer i funktionen.
En obestämd integral kan också kallas för en primitiv funktion och är en vanlig funktion bara. Detta är inget värde utan en variabel.

Nja.. Om någon frågar vad integralen av 2x är så svarar du väl inte 1,23 som kan vara svaret av en bestämd integral, man utgår från att den är obestämd om inget annat anges. Du svarar förhoppningsvis att integralen är X^2, vilket är samma som den primitiva funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av plattangen:

Har han samma sträcka i båda riktningarna så tar du (15 + 10) / 2 som blir 12.5 km/h.
Om det inte är mer info än det du har skrivit så lägger man ihop hastigheterna och delar med 2.

Det du säger låter logiskt och var också så jag tänkte först.
Men sedan funderade jag på om hans första snitthastighet istället varit 0,15kmh. Enligt din uträkning skulle hans totala snitt då vara (0,15+15) / 2 =~7,6.
Om vi sedan antar att sträckan är 15km så skulle han spenderat 100h på vägen dit men bara 1h hem. Då känns det inte rätt att vikta de båda snitthastigheterna lika.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Dock förstår jag inte alls hur @Supreme8001 har kommit fram till sin beräkning.

Tack för svaret!
Hur jag kom fram till min beräkning: förhållandet mellan 10kmh och 15kmh är (2 till 3). Eftersom ditresan tog längre tid viktar jag den mer enligt det förhållandet. Sedan räknar jag på summanAvVärdena / antaletVärden. Alltså (10×3 + 15×2) / 5.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Vituraz:

Nja.. Om någon frågar vad integralen av 2x är så svarar du väl inte 1,23 som kan vara svaret av en bestämd integral, man utgår från att den är obestämd om inget annat anges. Du svarar förhoppningsvis att integralen är X^2, vilket är samma som den primitiva funktionen.

Det där är fel uttryckt.
Det du menar är att man vill integrera 2x, då säger man inte "vad är integralen av 2x?".
Istället är det så att man vill integrera 2x och då måste man hitta den primitiva funktionen till 2x som är x^2.

Frågan "Vad är integralen av 2x?" är absolut inget man säger för det är en ofullständig fråga. Gränserna fattas nämligen.
Men man kanske gör såhär på gymnasiet, universitet bjuder på andra bullar kan jag säga

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Supreme8001:

Tack för svaret!
Hur jag kom fram till min beräkning: förhållandet mellan 10kmh och 15kmh är (2 till 3). Eftersom ditresan tog längre tid viktar jag den mer enligt det förhållandet. Sedan räknar jag på summanAvVärdena / antaletVärden. Alltså (10×3 + 15×2) / 5.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, du tänker rätt. Det du kan göra är att först räkna ut den totala tiden för färden, vilken är t = (x/15) + (x/10), där x är sträckan för ena hållet. Medelhastigheten(v) är den totala sträckan delat med tiden, dvs v = 2x / ((x/15) + (x/10)) = 2 / ((1/15) + (1/10)) = 2 / (5/30) = 60/5 = 12.

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Vad är det för skillnad på primitiv funktion och integral?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av GLaDER:

Jag vill säga att det inte är någon skillnad.

Skrivet av tumvanten:

@Elektron:
@GLaDER:

Klart där är skillnad, ni är helt ute o cyklar.
En bestämd integral är arean under en funktion. Detta är ett värde. Nu förutsätter jag att ni integrerar över alla variabler som förekommer i funktionen.
En obestämd integral kan också kallas för en primitiv funktion och är en vanlig funktion bara. Detta är inget värde utan en variabel.

Jag instämmer med tumvanten. Det är definitivt skillnad mellan en primitiv funktion och en integral. Jag skulle uttrycka det så här:
En primitiv funktion är antiderivatan till en funktion, d.v.s. en funktion som deriverats baklänges.
f(x) = F'(x)
En integral är en differens mellan två primitiva funktionsvärden.

Permalänk
Skrivet av Andreaz1:

@plattangen: Det funkar inte så men jag har svårt att förstå varför. Har glömt alldeles för mycket matte. Tiden är olika i de olika riktningarna? Jag satte in sträckan s = 10km i beräkningen för enkelhetens skull.

t1 = 10km / 10km/h = 1h
t2 = 10km / 15km/h = 40min = 2/3h

ttot = 1 2/3h
stot = 20km

vav = 20km / 1 2/3h = 12km/h

Sätt s = x km så får du vav = 2x / (x/10 + x/15) = 2x / (3x/30 + 2x/30) = 2x / 5x / 30 = 2x*30 / 5x = 60x/5x = 12 km/h

Dock förstår jag inte alls hur @Supreme8001 har kommit fram till sin beräkning.

Tack, kändes som jag översimplifierade tänkandet lite för mycket ☺️

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Automatoaster:

Jag instämmer med tumvanten. Det är definitivt skillnad mellan en primitiv funktion och en integral. Jag skulle uttrycka det så här:
En primitiv funktion är antiderivatan till en funktion, d.v.s. en funktion som deriverats baklänges.
f(x) = F'(x)
En integral är en differens mellan två primitiva funktionsvärden.
https://wikimedia.org/api/rest_v1/media/math/render/svg/f626ebad9318b0b3927bcea894f273a641625bbe

Ja jo, men den bestämda integralen har ett värde som är lika med den differensen du skrev ut. Men där är absolut skillnad mellan en integral och en primitiv funktion.

Permalänk
Medlem

Kanske inte ser lika häftigt ut men jag fick ett litet problem här inte ens min lärare kunde lista ut;
Kylaren i en bil rymmer 8l. Kylarvätskan består av 3/10 glykol och 7/10 vatten. Hur mycket måste man tappa ut för att höja halten glykol till 3/5?
Facit säger 3,4l (24/7). Kan någon hjälpa här?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av erikburk:

Kanske inte ser lika häftigt ut men jag fick ett litet problem här inte ens min lärare kunde lista ut;
Kylaren i en bil rymmer 8l. Kylarvätskan består av 3/10 glykol och 7/10 vatten. Hur mycket måste man tappa ut för att höja halten glykol till 3/5?
Facit säger 3,4l (24/7). Kan någon hjälpa här?

Skickades från m.sweclockers.com

Såhär tror jag man får räkna:
vi vet att vi vill uppnå :
(tot Kylarv Vol) / 8L= 3/5
dvs:
8*3/5 = tot Kylarv Vol

där tot Kylarv Vol är (V är den volym som töms):
3/10*(8-V) + V

Detta ger:

8*3/5 = 3/10*(8-V) + V
24/5 = 24/10 - 3V/10 +V
24/5 - 24/10 = 7V/10
24/10 = 7V/10
24 = 7V
24/7 = V

SÅ volymen vi ska tappa ur är mao 24/7 L !

Permalänk
Medlem

Här kommer ett till synes lätt problem men jag önskar en så enkel och snygg lösning som möjligt.

En LED-dimmer accepterar digital input mellan 0 och 1024. Mellan 0 och 81 är lampan avstängd. Vid 1024 lyser den som starkast. Intervallet där lampan är lyser är alltså 82-1024.

Användaren vill skicka en procentsats till dimmern, där 0% = av, 1%=lägsta ljus och 100% = maxljus.

Fråga:
Hur omvandlar jag enklast och snyggast %-värdet till ett värde som LED-dimmern förstår. Formeln ska användas i programmeringskod.
*EDIT* När input'en är 0% skulle jag kunna hantera med en IF-sats, men hur jag än gör med resterande input så blir utvärdet förskjutet åt något håll!

Förväntat resultat:

Input% Output 0 => 0 1 => 82 ... ... ... 100 => 1024

Permalänk
Medlem
Skrivet av Supreme8001:

Här kommer ett till synes lätt problem men jag önskar en så enkel och snygg lösning som möjligt.

En LED-dimmer accepterar digital input mellan 0 och 1024. Mellan 0 och 81 är lampan avstängd. Vid 1024 lyser den som starkast. Intervallet där lampan är lyser är alltså 82-1024.

Användaren vill skicka en procentsats till dimmern, där 0% = av, 1%=lägsta ljus och 100% = maxljus.

Fråga:
Hur omvandlar jag enklast och snyggast %-värdet till ett värde som LED-dimmern förstår. Formeln ska användas i programmeringskod.

Förväntat resultat:

Input% Output 0 => 0 1 => 82 ... ... ... 100 => 1024

Range = 1024 - 82
PE = 100/Range

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

@GLaDER: 1024-82 = 942, vilket ger 1% = 9,42.
Om jag använder formeln: 82 + 9,42 * (INPUT - 1) så får jag korrekt värde för 1% (82) men 100% ger fel värde (1014,58)
Om jag använder formeln: 82 + 9,42 * (INPUT) så får jag fel värde för 1% (91,42) medans 100% är korrekt (1024)