Texter i diverse dialoger. Hur ska de se ut?

Permalänk
Medlem

Texter i diverse dialoger. Hur ska de se ut?

En sak som är väldigt inkonsekvent i alla mina program, är sättet de olika texterna i programmet är skriva på. Jag tänker främst på villka ord som skrivs med en versal i början.

Ett exempel är "Stay on Top". Jag skriver nog så för det mesta, och även fraserna i Windows skriver de olika nyckelorden med stor bokstav.

Men frågan är, hur vet man vad som ska skrivas med stor bokstav, och vad inte? En hjälptext i mitt program ser ut så här; "Export all your Notes to a single Data file, wich can later be imported. This way, you can share Notes between several computers."

Ska ordet Notes verkligen skrivas med stor bokstav, och i så fall, varför? Och i frasen "Check for Updates", ska Updates skrivas med en inledande versal?

Jag tänkte gå genom programmet och se till att alla texterna är konsekventa, men är osäker om jag ska hålla mig till vanlig "meningsuppbyggnad", altså en versal och resten gemener, eller "nyckelord" med stor bokstav. Men i så fall, hur vet man egentligen vad som är ett nycketord?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har också funderat på det. Skriver till exempel alltid "Table of Contents"(kanske inte är samma sak eftersom det är en rubrik i princip).

Visa signatur

CTMod Developer (WoW UI Mod)
http://www.CTMod.net

Permalänk
Medlem

Stor bokstav på substantiv kanske.

Visa signatur

a3gz0r:
"haru haxxa cfg någe för d e fett me options i den såg ja då ja haxxa den för ja int byta efter brorsan spela.. fann typ allt då där e nog svare.... men du ja sejer d.. d e MKT!! saker där ja fatta inte allt men nån kanske kan?!!? ja fick hjelp här me min förut..."

Permalänk
Medlem

Håll dig till vanlig meningsuppbyggnad. Att läsa längre texten som har stora bokstäver lite här och var är bara irriterande tycker jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Håll dig till vanlig meningsuppbyggnad. Att läsa längre texten som har stora bokstäver lite här och var är bara irriterande tycker jag.

Ja, Det Är Väldigt Irriterande Att Läsa Sån Här Text.

Visa signatur

CTMod Developer (WoW UI Mod)
http://www.CTMod.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso

Men Windows använder sig av 'nyckelord', känns ändå som en nyp av standard för Win-program att göra så också..

Hmm.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Men Windows använder sig av 'nyckelord', känns ändå som en nyp av standard för Win-program att göra så också..

Hmm.

Hmm... det har jag aldrig tänkt på, har du någon dialog som du kan ta som exempel?
Edit:
Kollade runt lite. Det finns ju lite överallt. Fast jag tycker nog det är lite lustigt att ge alla "nyckelord" den specifika behandlingen.

Permalänk
Medlem

Beror på språk och om det är en rubrik eller brödtext.

I engelska rubriker är första bokstaven i alla ord som inte är prepositioner eller artiklar (?) en versal, t.ex. Lord of the Rings. Självklart är första bokstaven i rubriken en versal även om det är en preposition eller artikel, t.ex. The Matrix. Är dock inte helt säker på om det inte finns fler undantag än prepositioner och artiklar.

I svenska är första bokstaven i en rubrik en versal och resten är gemener

Permalänk
Hedersmedlem

Man brukar skriva markerande saker i program med versal. Exempelvis i brev så brukar man skriva "Du", "Ni" osv. Nyckelord som sagt med stor bokstav eller andra saker som man ska uppmärksamma extra noga.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.

Hmm.

Jag ser det bara i rubriker och "halvrubriker", aldrig i brödtext.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Angående "Stay on Top", så tycker jag "Always on top" låter bättre.

Små bokstäver.

Citat:

"Export all your Notes to a single Data file, wich can later be imported. This way, you can share Notes between several computers."

Urk på stora bokstäver där. Tycker att markering av ord är ganska onödig där, markera ord ska man göra i större texter där det kan bli lite svårt att hänga med om det är långa förklaringar.

Citat:

Ska ordet Notes verkligen skrivas med stor bokstav, och i så fall, varför? Och i frasen "Check for Updates", ska Updates skrivas med en inledande versal?

Liten bokstav skulle jag säga.

Citat:

Jag tänkte gå genom programmet och se till att alla texterna är konsekventa, men är osäker om jag ska hålla mig till vanlig "meningsuppbyggnad", altså en versal och resten gemener, eller "nyckelord" med stor bokstav. Men i så fall, hur vet man egentligen vad som är ett nycketord?

Som jag sa tidigare, markera bara enskilda ord i längre texter... och då tycker jag inte man ska markera det ordet genom att börja det ordet med en stor bokstav.

Jag reserverar texten för flum, jag kan kanske ha formulerat det lite fel. Läs vad jag menar, inte vad jag skrivit. Missuppfatta mig fel. Och om mina åsikter ändras senare så betyder inte det att att det faktum att jag har rätt har ändrats.

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.