Permalänk
Medlem

ViewSonic VX715...

Enligt testerna på tomshardware så är följande skärm en Analog/DVI 17" TFT med 25ms fördröjning,

http://www.tomshardware.se/graphic/20041125/17_lcd-41.html

Fast datorbutiken verkar sälja den som både 25ms och 16ms, utan prisskillnader??

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=VSVX715

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=VSVX715-16

Vet någon om om det är någon reell skillnad mellan dessa två, och om det är en bra skärm för filmer och spel som inte är allt för snabba (strategispel som Warcraft och Rome: Total war, spelar inte shooters), då den verkar lite långsam, fast är en av de snyggast skärmarna jag sett...

Permalänk
Medlem

Brosan beställde en sådan ifrån dustin.se, kostar 2995kr även där. Måste säga att han är väldigt nöjd, otroligt snygg design, skarp bild och den är väldigt ljusstark. Den har inga problem att hänga med i spel o sådant.. Modellen tomshardware testat är den gamla, med 25ms panel(som jag antar inte säljs mer). DVI ingång finns men kabel ingår dock inte. rekommenderar denna skärmen starkt! beställ på "dustin-home" så slipper du betala frakt..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av source
Brosan beställde en sådan ifrån dustin.se, kostar 2995kr även där. Måste säga att han är väldigt nöjd, otroligt snygg design, skarp bild och den är väldigt ljusstark. Den har inga problem att hänga med i spel o sådant.. Modellen tomshardware testat är den gamla, med 25ms panel(som jag antar inte säljs mer). DVI ingång finns men kabel ingår dock inte. rekommenderar denna skärmen starkt! beställ på "dustin-home" så slipper du betala frakt..

Hur vet man om man fått en 16ms skärm och inte en 25ms skärm?
Kan man se det på något sätt på kartongen eller så.
Jag beställde en 16ms skärm från datorbutiken men den e slö, rörelser på skärmen ser inte bra ut. Så därför undrar man om man kanske har fått en 25ms skärm.
Det står ju inte någonstans på kartongen att det är en 16ms skärm.

Vad gör man?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _BigDino_
Hur vet man om man fått en 16ms skärm och inte en 25ms skärm?
Kan man se det på något sätt på kartongen eller så.
Jag beställde en 16ms skärm från datorbutiken men den e slö, rörelser på skärmen ser inte bra ut. Så därför undrar man om man kanske har fått en 25ms skärm.
Det står ju inte någonstans på kartongen att det är en 16ms skärm.

Vad gör man?

Ring Viewsonic och läs upp serienummern på skärmen så kan de säkert kontrollera vilken panel din skärm har, om det är 25ms så är det bara att skicka tillbaks och kräva en med 16ms panel eftersom den var annonserad som en skärm med 16ms panel.

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk

Ringde upp ViewSonic och fick svaret. Alla skärmar tillverkade innan vecka 36 är 25ms och efter vecka 36 är 16ms.

Tillverknings datum ser man på serienummeret:

Min skärm tex. Serial nr: P210044405907 den är alltså tillverkad 2004 vecka 44.

Så det är en 16ms skärm.

Tycker de har riktigt kraftiga eftersläpningar men jag har inte sett någon annan TFT skärm som jag kan jämföra med.
Jag har bara sett min brors gamla bärbara dator och skärmen på den har inte lika mycket eftersläpningar och den är ett par år gammal.

Permalänk
Medlem

Kolla om du kör rätt refresh rate. Skärmar är ofta optimerade för en viss refresh och kör man inte den så får man ghosting osv i större uttsräckning än om man kör "rätt". Tror den klarade upp till 85hz (svagt minne om att jag läste det) så kolla om det inte blir bättre om du kör t.ex 75, 80 eller 85 hz.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB