Permalänk
Medlem

Valutaomvandlare

Hejsan!

Jag sökte i forumet om det redan fanns en sådan här tråd. Jag hittade 2 liknande men jag ansåg att de var lite mer överkurs än det jag hade tänkt få hjälp med:)

Jag har fått i uppgift i skolan att:
Gör ett omvandlingsprogram för att räkna ut hur mycket ett antal svenska kronor är värda i olika valutor. I ett formulär skall man kunna skriva in ett visst antal kronor. Man skall också få välja vilken valuta man vill räkna ut genom att välja exempelvis mellan dollar, euro och yen.

Jag har börjat lite grann men jag har redan fastnat. Jag har gjort ett simpelt formulär.

indexsidan:

<form action="slan.php" method="post"> <p>SEK: <input type="text" name=sek> </p><p> Valuta:<br> yen: <input type=radio name="kr" value="yen"><br> dkk: <input type=radio name="kr" value="dkk"><br> euro: <input type=radio name="kr" value="euro"></p> <input value="skicka" type="submit"> </form>

slan.php:

<? $sek=$_POST['sek']; $kr=$_POST['kr']; echo "Du skrev $sek kr<br>"; echo "Din favoritvaluta är $kr!"; echo "$sek*$kr"; ?>

Jag vill alltså att skriva att 1 yen=15,20 SEK kr.
Hur ska ja sätta en variabel för yen? och de andra osv?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Om detta nu är en uppgift från skolan så bör du väl ha fått böcker till det? Och inte minst lär du väl ha en lärare till att hjälpa dig?

Iaf.

Du får göra en if eller select sats som kollar ifall $kr är yen/dkk/euro.
Och sedan göra en uträkning som är olika för varje valuta.

Visa signatur

+++++++[>++++++++++>+++++++++++++++<<-]>-.---------[>>++<<-]>>----.<-.---.>++++.

Permalänk
Medlem

Okej!

Men hur skulle du skriva för att säga att yen = 15, 20?

Permalänk
Medlem

if (!strcmp($kr, "yen")) { /* uträkning för yen här, typ */ $yen = $sek * 15.20; echo "Pengasumma i yen = $yen yen"; } else if (!strcmp($kr, "euro")) { /* uträkning för euro */ $euro = $sek * 9.00; /* eller vad kursen nu står i */ echo "Pengasumma i euro = $euro euro"; } else if (!strcmp($kr, "dkk")) { /* uträkning för dkk */ $dkk = $sek * 5.00; /* inte en aning om vad den kursen står i */ echo "Pengasumma i dkk = $dkk dkk"; }

Mjo, så hade nog jag gjort. Om jag inte hade valt en select-sats.

EDIT: Gjorde ett tillägg till lilla Lojje

Visa signatur

+++++++[>++++++++++>+++++++++++++++<<-]>-.---------[>>++<<-]>>----.<-.---.>++++.

Permalänk
Medlem

I omvandla.php:

<form name="xchange" action="xchange.php" method="POST">
Kronor: <input type="text" name="fValue" size="20">
Till valuta: <select size="1" name="valuta">
<option value="yen">Yen</option>
<option value="euro">Euro</option>
<option value="dollar">Dollar</option>
</select>
<input type="submit" value="Omvandla">
</form>

I xchange.php:

<?php

$kurs = Array("yen" => 15.20, "euro" => 9.50, "dollar" => 6.80);

$kr = $_POST["fValue"];
$tillValuta = $_POST["valuta"];

$value = $kr * $kurs[$tillValuta];

print "$kr kr är $value $tillValuta!";

?>

Ett gott råd dock, du bör förstå vad jag har gjort här innan du lägger fram det till din lärare

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hehe, kan vara en fördel att kunna det ja
Vilken fin kod du skrivit Strikah

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack så hjärtligt!