Permalänk
Medlem

Diaprojektor..

Hmm lite fel ställe kanske.. Men jag är på jakt efter en diaprojektor för att kunna starta ett projekt där man gör en projektor som man kan visa film med..

Och för att kunna lyckas med detta måste jag först få tag i en diaprojektor samt någon liten LCD-display, räcker med en 2,5"..

Se för att få reda på hur man bygger en sådan här mackapär..

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=428...

Visa signatur

Signatur kidnappad, läs reglerna.

Permalänk

Kolla på www.fotosidan.se
Nu när många går över till digitalt så borde det vara många projektorer som ligger och samlar dam.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem

Tack.
Jo.. men de ligger på minst 600 kr, tänkte få ihop något billigt nämligen.. men men..

Visa signatur

Permalänk

Det finns säkert billigare på blocket.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.

Permalänk

projektorn hittar du på blocket för ett par hundringar, en 2-2,5" LCD hittar du på ebay, Lilliput har en vet jag iallafall som brukar ligga på 40-50$ + frakt!
Dock är det väldigt dåligmupplösning på de små (billiga) LCD skärmarna.
Ska du ha en med högre upplösning får du nog lägga ut bortåt 1500-2000 spän för den...

exempel på lilliput 2,5", notera den låga upplösningen på 112x320!:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=61398&...

EDIT: Kom på att du kanske ska försöka hitta en sån där pocket-TV med 2,5" LCD och videoingång istället! borde du hitta för under 1000-lappen!

Lycka till
MVH Philip

Permalänk

En liten taken ställare angåden att montera in en LCD i en Dia-projektor.
Du måste hitta det plan i optiken där en bild kan avbildas skarpt. Tursamt nog är detta plan just där diapositivet siter. Men att knö en ett 2.5" LCD på den platsen blir inge bra. Projektor är konstruerard att att avbilda från ett dia som är 24x35 [mm]. Så med en 2.5" LCD kommer stora delar av bilden att klippas bort av ramen.

Visa signatur

Permalänk

finns gammla projektorer som har en diabildsyta på 5x5 cm, försök hitta en sådann! de brukar va billiga med!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk
Medlem

Nja nu va tanken inte att skapa ett monster utan en liten behändig sak. OCh då använda en diaprojektor, bilden blir inte lika skarp men apparaten blir mindre och billigare, då man kan använda typ en 2,5" lcd display o inte en 7" eller vanligtsvis en 15" display..

Visa signatur

Permalänk

Jag har planer på att använda en 7" lilliputskärm och delar från en OH apparat till att bygga en "riktig" projektor, men att finna tid å pengar till det verkar stört omöjligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Philip Thulin
projektorn hittar du på blocket för ett par hundringar, en 2-2,5" LCD hittar du på ebay, Lilliput har en vet jag iallafall som brukar ligga på 40-50$ + frakt!
Dock är det väldigt dåligmupplösning på de små (billiga) LCD skärmarna.
Ska du ha en med högre upplösning får du nog lägga ut bortåt 1500-2000 spän för den...

exempel på lilliput 2,5", notera den låga upplösningen på 112x320!:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=61398&...

EDIT: Kom på att du kanske ska försöka hitta en sån där pocket-TV med 2,5" LCD och videoingång istället! borde du hitta för under 1000-lappen!

Lycka till
MVH Philip

Nej, det är antal pixlar totalt dom angett
blir väll en ca. 384x288

duger kanske till VCD typ

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Nej, det är antal pixlar totalt dom angett
blir väll en ca. 384x288

duger kanske till VCD typ

aaahhh... såg det nu när du sa det, klart, det duger men det blir ändå ingen höjdarupplösning om man förstorar upp den till nån meter i diagonalen...

jag hade en proxima projektor förut med 600x480 i upplösning, den va ingen höjdare, det DÖG att se film på met var riktigt kass bild på den
tyvärr gjick lampan sönder, men attans att jag inte sparade den ändå, LCDn hade ju gått å använda *slå sig i huvet*

Permalänk
Medlem

Det finns de som använt just en diaprojektor..Visst kvaliten blir ingen höjdare.. O det är rätt simpelt, för ldc:n ska placeras i linsens bränpunkt o den andra linsen är ju justerbar så..

Har också haft planer på att skaffa en "ordentlig" sak, då använda flera fresnell linser o en 7" eller 15" lcd. men priset blir så ofantligt mycket mer.. samt något mer jobbigare..

Visa signatur