Permalänk
Inaktiv

Kock-knivar?

Hej

Någon som vet något bra ställe där man kan betälla riktiga kock-knivar?

MvH Snuffle

Permalänk
Medlem

Några få ställen som jag hittade:

www.knivar.nu
www.matlaget.se
www.designportalen.se

Själv använder jag Tupperware Tupperchef Series (blå/vita) och de är faktiskt riktigt sköna att använda, speciellt den japanska kockkniven de sålde ett tag. Annars har jag även Porsche Type 301 som är fin.

Visa signatur

The only reason to be in a fight is to win, always cheat.

Permalänk
Medlem

Finns bara 1 märke som värt o nämnas Global=Kvalitet.

Visa signatur

Smack i datorn gör att du glöder för nya delar

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catch
Finns bara 1 märke som värt o nämnas Global=Kvalitet.

Jo..men ett sånt pris, för dyrt för min smak tyvärr

Permalänk
Medlem

Hellre lägga pengarna på en bra kniv än flera dåliga. Det kostar mycket när man väl köper, men det är en sak du har nytta av resten av livet så det är inte lönt att snåla.

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusS
Hellre lägga pengarna på en bra kniv än flera dåliga. Det kostar mycket när man väl köper, men det är en sak du har nytta av resten av livet så det är inte lönt att snåla.

Iofs, det har du rätt i, men vad ska man köpa för någon kniv om man bara vill köpa en eller två stycken? Vilken längd osv?

Permalänk
Medlem

Om du bara ska köpa en kniv så rekommenderar jag Global G-2, en 20 cm lång kockkniv som är väldigt all-around.
Den kostar ca 800 kr, men det är väl placerade pengar om man någongång befinner sig i köket.

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Medlem

Min morsa har lagat mat hela sitt liv och klarat sig utan knivset för 3-4000:-.
Är man inte proffessionell kock eller är extremt intresserad behöver man inte knivar för 800 spänn.

OBH Nordica har kampanj på knivset för 695:-.
Finns i de flesta elbutiker.
Fick Bäst i test i konsumentverkets test.
Så de duger nog för normalt bruk.

Sen att Global skulle var enda kvalitétskniven är BS.

http://www.obhnordica.se/Products/Product.asp?ProductNo=8410

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusS

Håller med.........

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Min morsa har lagat mat hela sitt liv och klarat sig utan knivset för 3-4000:-.
Är man inte proffessionell kock eller är extremt intresserad behöver man inte knivar för 800 spänn.

OBH Nordica har kampanj på knivset för 695:-.
Finns i de flesta elbutiker.
Fick Bäst i test i konsumentverkets test.
Så de duger nog för normalt bruk.

Sen att Global skulle var enda kvalitétskniven är BS.

http://www.obhnordica.se/Products/Product.asp?ProductNo=8410

http://www.obhnordica.se/images/Products/Low/8410.jpg

Jag vet inte riktigt hur bra du är med knivar men jag kan säga att jag är rätt så OK? Jag har jobbat som kock i snart 8 år och det finns inget bättre än Global. Köper hällre EN global än 10 andra. Dom knivarna som du refererar till från OBH är säkert inget fel på, MEN kommer inte äns i närheten av Global. Jag hade inte köpt dom bara för att dom är inte gjorda av stål HELA kniven. Där äggen möter plasten (skafften) KAN det samlas en massa bakterier som mer eller mindre är farliga.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BadDevil
Håller med.........

Jag vet inte riktigt hur bra du är med knivar men jag kan säga att jag är rätt så OK? Jag har jobbat som kock i snart 8 år och det finns inget bättre än Global. Köper hällre EN global än 10 andra. Dom knivarna som du refererar till från OBH är säkert inget fel på, MEN kommer inte äns i närheten av Global. Jag hade inte köpt dom bara för att dom är inte gjorda av stål HELA kniven. Där äggen möter plasten (skafften) KAN det samlas en massa bakterier som mer eller mindre är farliga.

Precis det jag menar, du jobbar som kock och kan hantera knivar.
Men för en svensson i köket som lagar falukorv och snabbmakaroner
är det overkill.

Permalänk
Medlem

Global är förvisso en skön kniv, både att arbeta med och ha hemma, har man inte pengarna så är Solingen mycket bra alternativ.
Ofta sitter det inte i knivarna hur dom håller, utan hur ägaren hanterar dom, t.ex. slipar dom med "självmördare" eller på fel sätt.

En mellanklasskniv + rejält slipstål med instruktioner, oavsett märke så ska du se att dina knivar håller sig.

// Också gammal kock

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Ehh, skär du ägg med skaftet? ("Där äggen möter plasten (skafften))

Sorry, kunde inte låta bli...

Hm, är lite prylgalen och bra knivar är ju ganska kul. Är dock ingen kock (!), men min Global är definitivt en favorit. Victorinox gör också bra knivar som inte är så dyra. KAI är lite dyrare men vilka knivar! (Tror de har ett "budgetsortiment" också)

Bor du i närheten av Kungsbacka så rekommenderar jag ett besök på matlaget.se's butik. Där finns en hel del knivar att välja på. Och där får du den hjälp du behöver.

Men oavsett vilken kniv du väljer så hantera den med omsorg. Ett bra bryne är guld värt. (Keramiskt till kolstål och vässa efter varje gång. Kolstålsknivar måste du diska av och torka noggrant annars rostar de. En nackdel om man är lite "häjkon-bäjjcon)

"Inte skära, bara rispa sa finnen"

Visa signatur

Inga armar, ingen kaka!