Skurit sig mellan komplett och Lian-Li?

Permalänk

Skurit sig mellan komplett och Lian-Li?

Så här står det på Lian-Li 's hemsida :
"Warning: End-users and resellers purchasing Lian Li cases from komplett.no and komplett.se will NOT receive any free after-service from Lian Li or official distributors and resellers."

Någon som vet vad som hänt/menas?

http://www.lian-li.com/index_1.htm

Permalänk
Medlem

Har mailat Lian-Li där jag undrar vad som har hänt så vi får se om det kommer nåt svar men annars är det konsumenträttsliga lagar som gäller som vanligt i Sverige dvs minst 6 mån garanti där företaget har bevisbördan att det inte är ett garantiärende.

Sedan har du 18 mån till men då är det du som måste bevisa att det är ett ursprungsfel och det är nog inte det lättaste.

Permalänk
Medlem

ehm vadå är dom i bråk eller ?

Permalänk

Såg också det. Men jag har köpt mitt på gtek som tur var..

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Komplett.se

Hej,

Vi ersätter givetvis alla kunder som har något problem med produkter som är köpta hos Komplett.se. Detta gäller oavsett vad det är för produkt som avses och kunden skall aldrig bli lidande i slutändan. Om du har problem med ditt Lian Li chassi under gällande garantitid får du ny vara eller ersättning hos oss.

Mvh
Sebastian
Komplett.se

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Hedersmedlem

Mitt finger i luften viskar gråimport i mitt öra. Men jag kan ju ha fel, fingrar brukar ju inte lukta så bra när man hackat lök.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook
Mitt finger i luften viskar gråimport i mitt öra. Men jag kan ju ha fel, fingrar brukar ju inte lukta så bra när man hackat lök.

Precis vad jag tänkte.
Verkar vara en trolig orsak, de går väl
förbi ett led och trampar nån på tårna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Precis vad jag tänkte.
Verkar vara en trolig orsak, de går väl
förbi ett led och trampar nån på tårna.

Tänkte också på ngt sånt. Men vi som konsumenter förlorade ju inget på det.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Jo kapitalismen är rolig säger att dom vill ha konkurens men när så sker så blir dom (lian-Li) sura om det nu är så att gråimport har förekommit.

Jag menar Lian-Li har väl fått sina pengar så vad gråter dom över

Permalänk
Medlem

Jag hade fått för mig att det är 2års garanti som gäller i Sverige..?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Jag hade fått för mig att det är 2års garanti som gäller i Sverige..?

Nope 6 månader är lagstadgad garanti resten är "reklamationsrätt" vilket i korthet innebär att du har rätt att reklamera en vara men att bevisbördan då ligger på dig medan en garant gäller att det är säljaren som ska bevisa att du inte har ett giltigt skäl för att få din vara lagad utan kostnad för dig som t.ex att du har varit försummlig eller handskats vårdslöst med varan mm.

Edit: sen kan säljaren erbjuda längre garanti om han/hon så vill men det är helt upp till dom det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Precis vad jag tänkte.
Verkar vara en trolig orsak, de går väl
förbi ett led och trampar nån på tårna.

Jaha.. då stryker man Lian-Li från listan, sådant facistföretag vill man inte handla produkter av.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

Har väll kanske inte så mycket med hur pass mycket man är för öppna marknader, utan det är vid garanti-åtgärder som det kan bli väldigt snefördelat och det är väll bra att Lian Li går ut och förtydligar lite.

Permalänk

Om jag inte kommer ihåg helt fel (kan som sagt ha fel...) så läste jag på forumet på www.hw.no att Komplett säljer chassin för billigt, i förhållande till vad Lian LI vill. Troligtvis någon annan slags import då, som är sagt tidigare.

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook

Har väll kanske inte så mycket med hur pass mycket man är för öppna marknader, utan det är vid garanti-åtgärder som det kan bli väldigt snefördelat och det är väll bra att Lian Li går ut och förtydligar lite.

Bra för vem? Knappast kundens plånbok

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZyberZone
Om jag inte kommer ihåg helt fel (kan som sagt ha fel...) så läste jag på forumet på www.hw.no att Komplett säljer chassin för billigt, i förhållande till vad Lian LI vill. Troligtvis någon annan slags import då, som är sagt tidigare.

Om det stämmer så är det som vanligt att ett företag gör vad som hellst för att hålla uppe sitt pris. Inte för att jag kommer att köpa ett Lian-Li chassie då jag inte ser dom som prisvärda och uppriktigt sagt riktigt fula men det sista är ju en smaksak

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Bra för vem? Knappast kundens plånbok

Läste du vad jag skrev? Jag syftade på Lian Lis information, inte vad den bakomliggande orsaken var.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook
Läste du vad jag skrev? Jag syftade på Lian Lis information, inte vad den bakomliggande orsaken var.

Har läst och tolkade det som att du är positiv till att Lian-li "spärrar" Komplett iom att dom som det verkar ägnar sig åt gråimport och därmed kan sälja chassien billigare än vad Lian-Li tycker dom ska säljas för.

I o m att Lian-Li "bara" kan hämmnas på slutkunden så gör man det genom att inte ge någon fri efterservice trots att Lian-Li har fått sina pengar och enligt mig inte har nån anledning att gnälla.

Det var det jag tolkade du var positivt inställd till och därmed min något sura kommentar men jag har kanske fel och du är också negativt inställd till Lian-Li:s agerande?

Sen vad gällandes garant-åtgärder kan bli snedfördelat då Lian-li har fått sina pengar?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag menade bara att deras text (och inte orsaken, oavsett vad den nu är, här spekulerar vi bara) var bra för kunderna. Hade jag varit Lian Li ägare som köpt via Komplett skulle jag vilja bli informerad om att jag inte ska vända mig till Lian Li (som då hänvisar till sin svenska distributör) vid garantiärenden.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Komplett.se

Om någon vill läsa mer om det hela kan ni använda denna linken. som ni kan se är det inget hokus pokus runt det hela. Däremot lite rolig pajkastning mellan diverse butiker - nästan som en dokusåpa. Jag är glad att vi inte har samma situation i Sverige

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=355977&hl=lian

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastian/KPS
Om någon vill läsa mer om det hela kan ni använda denna linken. som ni kan se är det inget hokus pokus runt det hela. Däremot lite rolig pajkastning mellan diverse butiker - nästan som en dokusåpa. Jag är glad att vi inte har samma situation i Sverige

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=355977&hl=lian

och för oss som bara kan läsa svenska ? någon som har översättning?

Visa signatur

c:\spel

Permalänk
Medlem

Lian Li har en huvudimportör i Norge, Microplex som även sköter garantiärenden och så vidare... de har tröttnat på att fixa & dona med kunder från andra butiker som sidoimporterar Lian Li-chassin... på ett ungefär.

Norska är enkelt att läsa...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook
Jag menade bara att deras text (och inte orsaken, oavsett vad den nu är, här spekulerar vi bara) var bra för kunderna. Hade jag varit Lian Li ägare som köpt via Komplett skulle jag vilja bli informerad om att jag inte ska vända mig till Lian Li (som då hänvisar till sin svenska distributör) vid garantiärenden.

Så fattade jag också det som.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Har mailat Lian-Li där jag undrar vad som har hänt så vi får se om det kommer nåt svar men annars är det konsumenträttsliga lagar som gäller som vanligt i Sverige dvs minst 6 mån garanti där företaget har bevisbördan att det inte är ett garantiärende.

Sedan har du 18 mån till men då är det du som måste bevisa att det är ett ursprungsfel och det är nog inte det lättaste.

Inget svar från Lian-Li på dom två veckor och lite till som har gått sedan jag mailade dom en förfrågan om vad som har hänt men det hade jag inte heller väntat mig då det knappast är någon positiv reklam så då väljer företaget tystnad istället för information men i det långa loppet skadar det företaget istället för att hjälpa anser jag.

Men men kommer inte att köpa något Lian-Li chassie då dom är dyra (vilket vi vet varför nu) och enligt min mening grässligt fula.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Nope 6 månader är lagstadgad garanti resten är "reklamationsrätt" vilket i korthet innebär att du har rätt att reklamera en vara men att bevisbördan då ligger på dig medan en garant gäller att det är säljaren som ska bevisa att du inte har ett giltigt skäl för att få din vara lagad utan kostnad för dig som t.ex att du har varit försummlig eller handskats vårdslöst med varan mm.

Edit: sen kan säljaren erbjuda längre garanti om han/hon så vill men det är helt upp till dom det.

nja...

http://rixlex.riksdagen.se/htbin/thw?%24%7BHTML%7D=SFST_LST&%...

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

20 § Frågan om varan är felaktig skall bedömas med hänsyn till
dess
beskaffenhet när den avlämnas. Säljaren svarar för fel som har funnits
vid denna tidpunkt, även om felet visar sig först senare.

20 a § /Träder i kraft I:2005-01-01/
Ett fel som visar sig inom sex månader efter det att
varan avlämnades skall anses ha funnits vid avlämnandet, om
inte annat visas eller detta är oförenligt med varans eller
felets art.

Påföljder vid fel på varan

22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23,
24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller
ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom
får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla
inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).

22 a § Har varan ett rättsligt fel enligt 21 a §, får köparen
enligt 23 § första och andra styckena samt enligt 24 och 26-29
§§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning
för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva
skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen
enligt 25 §.

Utan hinder av 30 § första och andra styckena har köparen rätt
till ersättning enligt 32 § för den skada han lider genom ett
rättsligt fel som fanns vid köpet, om han varken kände till
eller borde ha känt till felet.

Påföljder av ett rättsligt fel får även göras gällande, om
tredje man påstår att han har en sådan rätt som avses i 21 a §
och det finns sannolika skäl för påståendet. Lag (2003:162).

Permalänk
Medlem

Hmm ja som Esso skrev - hur troligt är det att chassiet går sönder?! PGA produktionsfel dessutom? Och vad som än händer så erbjuder ju Komplett fortfarande samma garantier som innan. Så var är problemet? Kom inte och säg att ni som nu lyckas få trasiga chassin kontaktar Lian-Li i Taiwan istället för att kontakta inköpsstället i Sverige?!

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB