Permalänk
Medlem

Min Mac mini

Fick äntligen min Mac mini i dag efter att TNT Express fuckat sig hela jävla tiden.

Blev min första Mac och välldigt nöjd än så länge men en del å lära om OS X harj ag nog

Någora fler här på forumet som beställt eller fåt sig en Mac mini inte sett några ännu.

Köpte en LG 1730B 17TFT skärm till min. Tycker den passar rätt bra.

Spec: G4 1.42Ghz, 512Mb PC3200, ATI 9200, 80Gb disk.

Här är lite ögongodis.

Skulle gärna vilja ha lite länkar till sidor med bra mac program helst gratis och lite annat smått å gott av er som ägt mac innan.

Fråga om ni vill veta nåt.

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad den lilla vackra skokartongen kostade?

Visa signatur

http://www.flickr.com/photos/peterbrunni/ - Flickr

iMac, iBook, iPhone, iPod

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uniform
Får man fråga vad den lilla vackra skokartongen kostade?

6395Kr för mac minin och 275Kr för tangentbord sedna 2695Kr + 200Kr i frackt för skärmen.

Permalänk

Grattis till köpet! I denna tråd på ett annat forum tipsas det vilt om program.

Permalänk

något sexig! Grattis till maccen!

Permalänk
Medlem

Jasså? Har du köpt Band Of Brothers collection box! Där ser man

Grattis till köpet hehe!

Permalänk
Medlem

Liiite het.. Känner det där klassiska "ha-begäret"...

Visa signatur

| Msi Mega Pc 465 | P4 2.8 Ghz | 512 mb ddr ram | His Radeon 9600xt 128mb | Western Digial 120 gb |

Permalänk
Medlem

Länge sen man använde mac, men nu blir man ju riktigt sugen när man ser den där lilla skönheten.

Det där tangentbordet är verkligen läckert, synd bara att jag inte skulle klara av att skriva på det.

Visa signatur

WS: i5 2500K@4,7GHz| Noctua NH-D14 | Asus Maximus V Gene | Asus HD7850@1450/1050 | 8 GB Corsair XMS 3 | Corsair CX V2 600W | OCZ Agility 3 120GB | Fractal Design R3 | Dell U2412M
Server: AsRock FM2A85X-ITX | AMD A4-6300 | 8GB | Kingston V300 60GB | 12TB HDD | Fractal Design Array R2
HTPC: Sapphire Pure Fusion | 4GB | OCZ Agility 2 40GB | Fractal Design Array R2

Permalänk
Medlem

Hur är det med ljudnivån på den? Är den tyst?

Visa signatur

"My lifestyle determines my deathstyle!"

Permalänk
Medlem

www.macupdate.com funkar skitbra för att få hem demos (som man sedan kan....köpa) eller freeware program.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P€R
Hur är det med ljudnivån på den? Är den tyst?

well. Låter inte mer än en bärbar på idle knappt hörbart. Fläktern spinner upp vid maxlast efter en stund villket gör den höbar men tyst är den.

Permalänk
Hedersmedlem

*Flyttad*

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600KF • GTX 1080 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk

Det borde fanimej vara anmärkning på att posta bilder på sin nya fiiiiina Mac Mini... GAAAAH! Kramp i tjackatarmen!!!

Grattis till köpet!

Permalänk
Medlem

www.versiontracker.com <- Massa fina free/shareware.

Och grattis till köpet!

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Medlem

Grattis till dig o mig, sitter själv med exakt likadan lådda. Kan inte säga annat än att jag är skitnöjd!

Permalänk
Medlem

Visst är dom underbara…
Var inne och kikade i en Mac-affär, men som tur var hade dom inga i lager…
(för annars hade jag varit hungrig nu, och ända fram till den 27:e )

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk

Hur snabb upplevs den? Om du jämför mot din PC.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Visst är dom underbara…
Var inne och kikade i en Mac-affär, men som tur var hade dom inga i lager…
(för annars hade jag varit hungrig nu, och ända fram till den 27:e )

jag kan låva dig att jag ÄR hugrig då detta kalas kostade mig nästan 10 lakan sedna nya linser ska jag betala med och hyra så blev inte många spän kvar denna månaden.

Citat:

Hur snabb upplevs den? Om du jämför mot din PC.

Me svårt å säga alltså vad den presterar men sitta å arbeta pån, surfa och sånt det går lika bra som på villken annan ny dator.

OS X är ju klart med grafiskt avancerat men det flyter välldigt bra tycker jag även gämfört med anndra OS så som windows XP och andra WM i linux. Dock ska man väl inte ha för hög upplösning vad jag läst då kan animaionerna lagga om det lilla grafikminne man har på 32Mb tar slut å den går tilll raminnet. Kör 17TFT med 1280x1024 utan problem. Märker inte av nåt swapande till disken med 512Mb ram dock ska man undvika att ha mindre då det kommer lagga.

Ska se om jag kan få in någara gamma lir som Q3 mmm också bara för å testa lite.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lorenz87
Liiite het.. Känner det där klassiska "ha-begäret"...

Ja... Du är inte ensam om det i alla fall!

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

himla vad liten den är, ser ut som en kakburk.

Blir lite småsugen faktiskt.
Skulle vara kul att testa Mac os.

Permalänk
Medlem

Well har testat lite spel nu med för skoj skull.
Quake 2 var så klart nemas problemas i max med 1280x1024.
Quake 3 körde jag i 1280x1024 med allt på max i princip förutom 16bit textures då laggade det inte så farligt i speglar som det tex fins på första banan. Då var det klart spelbar FPS.
Unreal Torunament 2004 Demo testade jag. Öppna banro vart lite knepgit. Oavset om man höjer eller sänker grafiken påvärkas inte presttandan så där märkvärt på spelet. Lika dant på mina PC maskiner och vad jag märkt så kräver UT2004 mycket CPU före grafikkort. Men 800x600 med rätt OK detalj fungerade med runt 30-40 fps på vanliga death match banor och på stora öppna banor som på assult tex så kan det droppa under 20fps i bland å lagga lite men förvånansvärt bra flöt det ändå mot vad jag räknat med om man ändå tänker på att det är ett ATI 9200 med 32Mb 300Mhz DDR minne.

Permalänk
Medlem

min gick genom örebro vid 7:25 i morse, så kanske, bara kanske, har jag idag...

1.42, 512mb ram och 80gb hd + tangentbord

(samma som din order tydligen)

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Well har testat lite spel nu med för skoj skull.
Quake 2 var så klart nemas problemas i max med 1280x1024.
Quake 3 körde jag i 1280x1024 med allt på max i princip förutom 16bit textures då laggade det inte så farligt i speglar som det tex fins på första banan. Då var det klart spelbar FPS.
Unreal Torunament 2004 Demo testade jag. Öppna banro vart lite knepgit. Oavset om man höjer eller sänker grafiken påvärkas inte presttandan så där märkvärt på spelet. Lika dant på mina PC maskiner och vad jag märkt så kräver UT2004 mycket CPU före grafikkort. Men 800x600 med rätt OK detalj fungerade med runt 30-40 fps på vanliga death match banor och på stora öppna banor som på assult tex så kan det droppa under 20fps i bland å lagga lite men förvånansvärt bra flöt det ändå mot vad jag räknat med om man ändå tänker på att det är ett ATI 9200 med 32Mb 300Mhz DDR minne.

Det där med sänka och höja grafiken utan att se reslutat. det är så med nästan alla sådana lir till mac. även Q3. rätt irreterande faktiskt. de är dåliga portar utav spelen alltså.

Permalänk
Medlem

Gjorde 10.3.8 någon skillnad på spelfart?

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Jag fick min Mac mini förra torsdagen, jag är grymt nöjd med den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Gjorde 10.3.8 någon skillnad på spelfart?

uppgraderade i går men inte testat så mycket. Får la kolla påt.

Permalänk

pa1983: Vad är din uppfattning nu efter ytterligare några dagar då? Om Maskinen i sig och OSX i synnerhet.

Permalänk
Medlem

woho,i eftermiddag får jag min, får hoppas jag får en trevlig upplevelse..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av P€R
Hur är det med ljudnivån på den? Är den tyst? [/QUOTE

Enligt min personliga åsikt är den grymt tyst, och jag är väldigt kräsen när det gäller datorer.. Iofs har jag 1.25an men det är väl inte så stor skillnad skulle jag tro. Den ÄR väldigt tyst.

Visa signatur

Mac mini | M2 | 24 GB LPDDR5 | 512 GB SSD | macOS 15.2 Sequoia

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av 1331891
[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av P€R
Hur är det med ljudnivån på den? Är den tyst? [/QUOTE

Enligt min personliga åsikt är den grymt tyst, och jag är väldigt kräsen när det gäller datorer.. Iofs har jag 1.25an men det är väl inte så stor skillnad skulle jag tro. Den ÄR väldigt tyst.

[/QUOTE]

1.42 är vad jag läst mer högljud vid last. Fläkten varvar upp en hel del om man ger den nåt tungt att göra en stund. Inte spel nödvendigtvis vart inte märkbart då facktiskt.