Metaverse-teamet beordras att bli "5X snabbare" med AI

Permalänk
Melding Plague

Metaverse-teamet beordras att bli "5X snabbare" med AI

AI går från morot till piska när internt policydokument läcker ut.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Visst snabbare kanske, men blir det bättre?

Permalänk
Medlem

hur lång tid tar det innan deras programmerare börjar använda ai som en krycka istället för ett verktyg tror ni?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Självskrivande kod, ingen människa vet vad den innehåller.

Vad kan gå fel...

Permalänk
Medlem

Mina experiment med att använda ChatGPT för hjälp vid programmering har varit lite blandade, ibland har jag fått fullt fungerande kod som gör exakt vad som efterfrågas, ibland kod som gör ungefär vad som efterfrågas men misslyckas i vissa fall och ibland får jag kod som inte ens går att kompilera.

Men med det sagt så går det ändå väldigt mycket snabbare att koda när jag tar hjälp av ChatGPT än om jag gör allt själv även om jag ibland måste korrigera ChatGPT ett antal gånger innan jag når önskat resultat. Jag tror absolut att folk som har lite erfarenhet av programmering och använder AI som ett verktyg, snarare än att man försöker använda AI som en ren ersättare för programmerare, kan snabba upp produktionen. Om det sedan blir 5ggr snabbare kan väl däremot diskuteras.

Sedan kan man ju alltid ifrågasätta om AI producerar den mest effektiva lösningen eller inte men det gäller ju "riktiga" programmerare också, vet inte hur mycket tragiskt dålig kod jag såg ute i verkligheten när jag arbetade som programmerare.

Permalänk
Medlem

Detta samtidigt som flertalet ingenjörer flaggar för att AI i många fall blir en belastning snarare än ett hjälpmedel.

Lite som att ha en praktikant vid sin sida, man måste gå igenom vad de gjort, fixa till det som blivit fel, i vissa fall göra om allt från grunden, och vipps har det tagit mer tid än om man skulle gjort det själv från början istället.

Visa signatur

AMD R7 5800X3D | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindboggle:

Självskrivande kod, ingen människa vet vad den innehåller.

Vad kan gå fel...

Bättre att gå till biblioteket och låna böcker om programmering!

"Turbovägen till Pascal" från Studentlitteratur

Permalänk
Medlem

Vilken jävla drömchef...

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - MSI 32" MPG 322URX - Acer Predator XB271HU - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Allt som går att utveckla/implementera är redan utvecklat. De arbeten som finns är bara för att underhålla det som redan finns.

Eller så kanske det utvecklas nya saker och då är bättre verktyg bra. Jag ser inget speciellt med AI för detta, det blir lite som att man har fått ett nytt verktyg att arbeta med. AI kommer dock med ungefär samma risker som internet kom med.

Min åsikt är generellt att dagens verktyg är ineffektiva, detta till den grad att det måste sparas in på annat som kundbesök. Där kundbesök kan ge mycket fedback som är positivt.

Permalänk
Medlem

"its amazing how chatgpt knows everything about subjects I know nothing about, but is wrong like 40% of the time in things im an expert on. not going to think about this any further"
https://bsky.app/profile/shutupmikeginn.bsky.social/post/3ljt...

Väääldigt ofta folk "vet" att AI kan ersätta någon annans arbete, även om den är jättekass på det de själva är experter på.

Jag gissar den där Vishal Shah inte är nån stjärna på att koda.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Jag har varit med om att AI skapat kodlösningar som vid visuell inspektion ser intuitivt förståeliga/logiska ut, men i praktiken inte alls fungerat pga systemstöd har saknats för dem i ramverket som vi använder. Med andra ord, den hittade på helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

"its amazing how chatgpt knows everything about subjects I know nothing about, but is wrong like 40% of the time in things im an expert on. not going to think about this any further"

https://en.wikipedia.org/wiki/Gell-Mann_amnesia_effect

Permalänk
Medlem

Många överskattar vad AI kan göra i dagsläget ganska grovt.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Snacka om dystopi och lufthuvuden till struthårschefer.

Jag hoppas det går åt helvete för dem. Iofs inget nytt, Meta kan brinna sedan alltid, men de får mer än gärna brinna hetare.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Många överskattar vad AI kan göra i dagsläget ganska grovt.

Många underskattar vad AI kan göra i dagslälget ganska grovt.

Permalänk
Medlem

Lol! Vilken tomte. Ska de öka antalet högerfascist-botar med 5x så blir det inte många vanliga användarinlägg kvar på fejan.

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafsen:

Många underskattar vilken skada AI kan göra i dagsläget ganska grovt.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”

Permalänk
Medlem

Låter rimligt faktiskt. AI är ett väldigt kraftfullt verktyg som gör att man kan få betydligt mer gjort. Sen beror det förstås på utvecklarnas nivå och vad de jobbar med, men generellt är det klart att de kan få mer gjort.

Sen vet jag inte hur det ser ut på just Meta men dessa företag tenderar att söka de allra mest kompetenta och ambitiösa. De får vara beredda att jobba röven av sig, men de lär också ha betalt därefter.

Känns det jobbigt kan de lätt få jobb på ett lugnare ställe.

Alltså, det är nog inte så synd om dem.

Permalänk
Medlem

Väntar med iver på att bubblan spricker och företag som har gått all-in på AI hypen kollapsar.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | ASUS Prime RX 9070 XT OC | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Visst snabbare kanske, men blir det bättre?

Beror nog på kvaliteten på utvecklare, vad som ska göras och vilken modell som används.

Det är både högt och lågt vad man får ut av AI. I vissa fall är det sjukt bra och i andra fall galet frustrerande.

Jag tänker att duktiga utvecklare kan nyttja styrkorna och väga upp svagheterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

Väntar med iver på att bubblan spricker och företag som har gått all-in på AI hypen kollapsar.

Det är här för att stanna oavsett om bubblan spricker. Framförallt programmering är något dessa modeller råkar vara bra på.

Permalänk
Medlem

Som en ensam utvecklare av båda frontend, backend, Sql och ganska ofta rapport-makare i PowerBI har chatGPT hjälpt mig mycket. Efter att ha kodad i snart trettio år är det oftast bara semantiken och uppställningen som man behöver lära när det kommer till nya språk och releaser etc. Det är AI väldigt bra på att hjälpa en med. Att ”komma igång”.

Också skönt att be den skriva om klasser och funktioner som är likvärdiga med skillnader i variabler, inputs etc.

Så tycker att det finns mycket den kan hjälpa till med, OM man redan är kunnig och har en bra uppfattning och förståelse om ämnet.

Att be en okunnig person som inte kan se eventuella fel eller kan ta vidare frågor och resonera kring fel tror jag dock inte på. Där är AI i dagens LLM värld inte så effektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är här för att stanna oavsett om bubblan spricker. Framförallt programmering är något dessa modeller råkar vara bra på.

Med duktiga utvecklare som har systemkunskap och som använder AI som ett hjälpmedel, absolut. Med folk som tror att de kan programmera bara för att de kan få ChatGPT att generera kod som ser ut att göra det som de efterfrågar, knappast. Det senare kommer att bli en dyr lärdom för företag som kommer få anställa erfarna utvecklare som får städa upp eländet.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | ASUS Prime RX 9070 XT OC | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14

Permalänk
Medlem

Om man tyckte om gemet i Word kommer man älska copilot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lafsen:

AGI ja, men LLMer är stenkorkade och knappt användbara i sin nuvarande form (…bevisligen eftersom vadå, 85% av CGPTs trafik är folk som frågar dumma frågor och inget som bidrar till något produktivt)

LLMer kan vara totalt värdelösa och börjat slå i sitt tak, medans agenter precis börjat veckla ut vingarna. ROI och kostnad för större modeller börjar redan nu plana ut

Problemet med paraplytermer är att man ofta ser dummare ut än vad man är (det gäller såklart även personen du citerade )

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

Med duktiga utvecklare som har systemkunskap och som använder AI som ett hjälpmedel, absolut. Med folk som tror att de kan programmera bara för att de kan få ChatGPT att generera kod som ser ut att göra det som de efterfrågar, knappast. Det senare kommer att bli en dyr lärdom för företag som kommer få anställa erfarna utvecklare som får städa upp eländet.

Beror på vad man tänkt göra, exakt hur dåliga utvecklarna är och hur AI kommer utvecklas. Det är ingen bra idé att ersätta utvecklare men AI kan sänka ribban rejält.