Monteringspunkter och HD partioneringar är bäst?

Permalänk
Medlem

Monteringspunkter och HD partioneringar är bäst?

jo jag ominst mitt SuSE på en andra HD nu, och valde att sköta partioneringen själv denna gång.

allt funkar fint men nu undrar jag ändå om jag var så vettig i hur jag gjorde?

part 1 20GB under /
part 2 120GB under /home
part 3 (swap)

det är ju i hemkatalogen allt hamnar som är segt att backa upp men, är det smart med allt där eller borde jag haft fler eller annorlunda monteringar?

under usr, lib, eller så för systemet, är det poäng med de om man ändå inst från skivan oftast? och kunde ja kanske delat /home i 2 parttitiner eller kanske delat den på 2 diskar rent av, hur sköts isåfall filspanningen, blir det som nått RAID (1..?) så allt går åt hellsike även om bara en disken ryker eller räddar det hälften av filerna iaf?

mycket och förvirrade frågor, vore glad även för synpunkter på bara nån av dom.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

det ser mycket bra ut, det finns ingen anledning att röra till det mer,

vill du köra olika distar så kan du splitta upp roten i 3-4 delar,

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Medlem

Jadu... jag själv tycker 20GB kanske är lite overkill för /, men om du ska installera ett flertal spel så kanske det behövs.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

Nu är jag visserligen lite insnöad på större UNIX-miljöer, men personligen hade jag haft ett gäng partioner till. Jag saknar i alla fall:
/var /tmp /usr /opt /usr/local
Bygger man en filserver så är /export något jag vill ha.

Under /var hamnar loggar och annat som mycket väl kan komma utifrån. Har man inte /var som eget filsystem blir system känsligare för DOS-attacker. Dessutom får man se till att inte tappa mail, databaser med mera vid en uppgradering.
Annars gillar jag att ha /usr, /usr/local och /opt som monterade som readonly. Det blir svårare att hacka systemet och skulle systemet boota om okontrollerat så är det mindre risk att system tar stryk.

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk

Re: Monteringspunkter och HD partioneringar är bäst?

/ <- 128 MB
/boot <- 16-32 MB
swap <- 512 MB

Sedan /var , /opt , /usr , /tmp , /home [ /pub ] som LVM2-partitioner (så man kan ändra på storleken på partitionerna "on-the-fly")...

Permalänk
Medlem

Sachankara: vad kör du för nåt på den datorn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
det ser mycket bra ut, det finns ingen anledning att röra till det mer,

vill du köra olika distar så kan du splitta upp roten i 3-4 delar,

ok, inga fler distar nej, har en annan liten HD som jag testar sånt på. xandros, berry, feather har hälsat på där, men mandake ska testas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Jadu... jag själv tycker 20GB kanske är lite overkill för /, men om du ska installera ett flertal spel så kanske det behövs.

jo, lever kvar i widowsvärlden och vanan av att det blir fullt av klägg förr eller senare lever kvar.. 4G gick åt, men då är det en massa paket jag aldrig lär behöva med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henque
Nu är jag visserligen lite insnöad på större UNIX-miljöer, men personligen hade jag haft ett gäng partioner till. Jag saknar i alla fall:
/var /tmp /usr /opt /usr/local
Bygger man en filserver så är /export något jag vill ha.

Under /var hamnar loggar och annat som mycket väl kan komma utifrån. Har man inte /var som eget filsystem blir system känsligare för DOS-attacker. Dessutom får man se till att inte tappa mail, databaser med mera vid en uppgradering.
Annars gillar jag att ha /usr, /usr/local och /opt som monterade som readonly. Det blir svårare att hacka systemet och skulle systemet boota om okontrollerat så är det mindre risk att system tar stryk.

hmm, låter vettigt faktiskt. men får man inte andra problem om man har dom som enbart läsbara?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan
Sachankara: vad kör du för nåt på den datorn?

..Gento för en server ser de ut som. :/

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Jag brukar köra enl följande:

/ - några gig
/boot - ca 120 meg
/usr - några gig
/home - resten

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
..Gento för en server ser de ut som. :/

Tja, Gentoo Hardened kan mycket väl användas för servers, men jag kör det på mina skrivbordsdatorer...

http://www.gentoo.org/proj/en/hardened/

Permalänk
Medlem

ja det var därför jag undrade, då det är så fokuserat på säkerhet tydligen..

och även kopplat till det här:

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=42127...

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX

hmm, låter vettigt faktiskt. men får man inte andra problem om man har dom som enbart läsbara?

Ett uppenbart problem är att alla (?) distributioner verkar förvänta sig att /usr är skrivbart. I alla fall allt som har med RPM att göra. Redhat/Fedora är så pass kasst att den inte ens hanterar felet ordentligt utan resulterar i inkonsistens i RPM databasen och man installerar, eller tar bort paket med /usr readonly. Det gäller säkert flera andra distros också.
Man får helt enkelt komma ihåg att montera /usr readwrite när man jobbar med installationer. Jag kör i alla fall med /usr readonly och sedan en massa "chattr +i" på filer under /etc. vilket borde göra det besvärligare att hacka systemet.

Under normal drift har jag inte upplevt några probem med attt ha /usr readonly. enda undantaget är HP OpenView Dataprotector som ville skriva loggar där i default instalaltionen. Det gick dock att fixa.

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.