Formateringsproblem på CF-kort

Permalänk
Medlem

Formateringsproblem på CF-kort

Hej!

Jag tog kontakt med Canons service center gällande min digitalkamera som jag onekligen trodde hade gått sönder. Den visade felkoder och formateringsprobelm och alla möjliga saker och ting.

Supportkillen bad mig först till en början undersöka kortet eftersom felkoden E50 innebar komuniceringsfel mellan kortet och kameran.

Visst ska jag göra det tänkte jag & rotade fram lite CF-kort senare, stoppade i dem i kameran - visst fungerade det!

Nu till mitt problem!
Har ett CompactFlash Card från SanDisk, jag har läst på deras sida hur man skall gå till väga om man inte lyckas formatera det i enheter osv.

Jag tog mitt lilla kort, monterade det i kortläsaren på min bärbara dator. Genomsökte kortet efter fel och bad PCn reparera vid fel.

Sedan dags för formatering, ser ut att gå bra. Men när formateringen till slut blir klar uppstår ett problem "Skrivskydd"?!
Vad jag förstår så är det något "låst" block som inte går att formatera. Ungefär som en bootsektor på HDDn.

Jag lyckas inte hur jag än gör, och jag kör Windows XP på PCn.

Ingen som har några tips?
Annars får jag vända mig till SanDisk altenativt Dustin där kortet är köpt. Känns som det är värt ett försök innan dess dock!

Tack på förhand!

/Nicklas

Permalänk
Medlem

har du kollat med tänkbara alternativ i CMD ?

format /? för att se dem...

annars kanske du kan använda dig av en LIVECD med LINUX och göra det den vägen

alternativt om du har garanti kvar så reklamerar du kortet

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Okej, visst har jag garrantin kvar.

Just nu går det inte att formatera pga RAW-format.

Ingen som råkat ut för samma sak tidigare som kan dela med sig av erfarenheten hur man reklamerar en produkt åtminstånde?

Permalänk
Medlem

alla mina kort kan jag formatera i kameran - även om jag har installerat linux på dem och kört dem i datorn via en CF-> IDE adapter
(vilket jag gör på min server)

men jag känner igen felkoden E50 från tidigare sökningar...

tror jag sökte på något om en microdrive då men jag är inte säker...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...