vilket var det första Fps spelet i världen?

Permalänk

Wolfenstein 3D, det vet väll vem som helst? spelar det på min A925 :), fortfarande kul efter alla dessa år.

Visa signatur

Macbook

Permalänk
Medlem

Hmm, har för mig om jag inte misstar mig att det finns nåt spel till NES som kom runt 80-talet som var 3D aktigt? liknande det till C64 som visades tidigare. eller vet inte om man ska klassa det som 3d?
Var iofs bara att man skutta fram t.ex 5steg och ritade en ny bild(typ)

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Avstängd

Om alla dessa "skumma spel" ni räknat upp som "maze" osv är fps så skulle jag kalla "Shadowgate" och "Deja vu" till nes för fps, även "RESCUE" till nes är i första person, men fortfarande bara 1 "bildruta" för varje steg, räknas inte känns det som.

Visa signatur

9800PROAIW bytes mot 6600le/gt

Permalänk
Medlem

en sak är säkert grafiken blir bara bättre å bättre

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk

Jag tycker begräppen blandas lite här. FPS är ju inte synonymt med 3D. Ett spel som Cabal är defenitivt ett fps men den kan inte känna lukten av någon form av 3D. Den kom dessutom långt innan Wolfenstein 3D.

Permalänk
Medlem

Detta lirade jag som fan när man hade Intellivision.. men det kanske inte kan klassas som FPS...
även om man sprang runt i 3D korridorer och hade ihjäl fienden...

Advanced Dungeons & Dragons (1983)

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk
Avstängd

wolfenstein 3d det var ett riktigt bra spel!!
sat och spelade det på min första dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spelabanjo
Jag tycker begräppen blandas lite här. FPS är ju inte synonymt med 3D. Ett spel som Cabal är defenitivt ett fps men den kan inte känna lukten av någon form av 3D. Den kom dessutom långt innan Wolfenstein 3D.

Precis. Det ska vara ett skjuta-spel med förstapersonsperspektiv, det är allt. Wolfenstein var ju egentligen inte mer 3D än det första Mario.

Permalänk
Medlem

Ehh nog var wolf3D mer 3D än vad mario var...Det hade ju trots alt en realtids 3D rendering med texturer.

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av warhammereldar1
Wolfenstein 3D, det vet väll vem som helst? spelar det på min A925 :), fortfarande kul efter alla dessa år.

Ja, alla som inte vet nått vet det eftersom det är fel.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Det äldsta jag kan minnas är Alien Breed 3D till Amigan

Visa signatur

http://wurmonline.com - Live your life like you want it.

Permalänk

Minns att jag satt och lirade Wolf3D när jag var jävligt liten på en kompis bärbara dator. (snarare släpbar)
Var asläskigt för det fanns massa NAZISTER med. Visste inte vad det var, men det hade nog nåt att göra med helvettet. Skitskrajj var jag.

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robfox
Det äldsta jag kan minnas är Alien Breed 3D till Amigan

Var inte det ett tredje persons shooter eller tänker jag på ett annat spel? Såg man inte det från sidan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spelabanjo
Var inte det ett tredje persons shooter eller tänker jag på ett annat spel? Såg man inte det från sidan?

Jag tror jag vet vilket du menar, men minns inte namnet. Så här såg Alien Breed 3D ut

Visa signatur

http://wurmonline.com - Live your life like you want it.

Permalänk
Medlem

Wolfenstein på mina nya 486:a, hösten 1993. Har för mig att jag spelade Doom då också. Hade inte råd med ljudkort så jag brukade lira spelet med mörk Depeche Modemusik i bakgrunden. Hade så lite minne i datorn (4MB) att en kompis fixade så att jag kunde starta Doom från dos så att Windows inte skulle sno onödigt minne...

Permalänk
Medlem

heheh värkar som ingen vet riktigt vilket som va det första fps spelet någonsin för alla har sin egen teori .

men Doom är ju en av dom bästa klassikerna som finns ju ruskigt grymt har dock det endats på Ps:( men ha lirat det på pc för länge sedan

Visa signatur

Motherboard:Asus Prime B550-Plus
Cpu:AMD Ryzen 5 5600X
Memory: Corsair Vengeance LPX 32Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GBG-SKURT
Är du säker på att Doom släpptes efter Wolf 3d? Jag menar Doom var ju i 2d typ :P.

menar du alvar ?

Visa signatur

01110011 01110111 01100101 01100011 01101100 01101111 01100011 01101011 01100101 01110010 01110011

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheSpeaker
menar du alvar ?

Ja jag menar allvar. Vaddådå?

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

Id software borde känna sig stolta...
Dem uppfann FPS genren... UPPFANN!!!!!

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheSpeaker
menar du alvar ?

Finns väl ett gammalt Doom spel i 2D? Rätt så bra spel om jag tänker på rätt.

Topic: Duck Hunt till NES.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av King-eleN
Id software borde känna sig stolta...
Dem uppfann FPS genren... UPPFANN!!!!!

Om du har läst tråden så vet du att det fanns spel som tekniskt sett kan kallas FPS redan innan Ids tid. Visst har de haft en mycket stor betydelse före FPS-genren, de var med deras spel som den slog igenom ordentligt, men jag skulle inte vilja påstå att de uppfann den.

Permalänk
Medlem

Jag antar att när ni tänker på FPS så menar ni spel där man rör sig fritt i "3D korridorer" och
kan sikta helt fritt eller åtminstonde i sidled på målet ?
och inte spel som t.ex. P.O.W. / House of The Dead / Virtua Cop o liknande?
även om de oxå är FPS tekniskt sett......

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk

FPS för mig är när man kan gå precis var man vill. Duck Hunt, EOTB,P.O.W etc. är INTE FPS enligt min åsikt.

Wolf3d var det första FPS-lir enligt mig - och väldigt många andra oxo tydligen.

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GBG-SKURT
Ja jag menar allvar. Vaddådå?

Som jag skrev innan, Wolfenstein hade inte trappor, alla väggar var i 90 grader, alla tak var lika höga och framför allt, det var bra mycket fulare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy5547
FPS för mig är när man kan gå precis var man vill. Duck Hunt, EOTB,P.O.W etc. är INTE FPS enligt min åsikt.

Wolf3d var det första FPS-lir enligt mig - och väldigt många andra oxo tydligen.

Om din definition av FPS är att man ska kunna gå var man vill så är ju "Advanced Dungeons & Dragons" som XTRO visade helt klart ett FPS - som släpptes långt innan Wolf3d.

Visa signatur
Permalänk

Äkta 3D-FPS då, vilket var först? Och inte två-och-en-halv-d som Doom. Quake kanske?

Permalänk
Medlem

Quake var det första FPS med 3d fiender och riktiga projektiler i luften inte bara ren hitscan!

Wolf3d var det första "riktiga" FPS efter dagnes term. Man kunde ju titta och röra sig i fria vinklar (sidleds) inte bara i 90gradiga och ja det hade texturer + att man såg världen igenom karaktärens ögon och inte som en sak (tank).

Visa signatur

Close the world. Open the nExt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Om din definition av FPS är att man ska kunna gå var man vill så är ju "Advanced Dungeons & Dragons" som XTRO visade helt klart ett FPS - som släpptes långt innan Wolf3d.

Rättelse: Wolf3d var det tidigaste JAG visste... Okej? Comprende?

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robfox
Jag tror jag vet vilket du menar, men minns inte namnet. Så här såg Alien Breed 3D ut
http://amsberg.ods.org/gpl-spot/files/Robfox_alien_breed_3d_0...

Nej det var uppenbarligen inte den jag tänkte på. Kanske den andra som du tänker på?

Men allvarligt First Person Shooter. Denfinitionen har inget med 3D att göra. Sen kan Wolfenstein 3d vara hur betydelsefull soom helst för moderna spel i teknik och stil. Det går dock inte att allvarligt hävda att det var det första FPSet eller 3D spelet. Det är ju som att hävda att WW2 var det första kriget. Mer omfattande och tekniskt än tidigare krig men helt klart inte det första.

Permalänk
Medlem

Wolfenstein är inte det första FPSet ur något perspektiv.
De av er som sagt Wolf är ägda med knappt 20 år.
Världens första FPS kom till världen 1973-1974 ungefär. Network multiplayer tillkom 1974.

Är ni envisa och syftar på polygonbaserade spel med gömda ytor vinner ändå inte wolf3d, The Colony var först ut 1987.

Googla och ni skall finna.
http://www.psychcentral.com/wiki/First-person_shooter#Beginni...

N00bs.