Permalänk
Medlem

värme problem med Intel CPU

Har en Intel P4 3,2GHz Presscott och har en aningen problem med värmen ligger mellan 50°C och 56°C när jag kör mer eller mindre "idel" i windows å surfar här på SweClockers.com,,, nu dök den ner på 44°C i skrivande stund enligt MBM, men när jag spelar WarCraft3 tex här på lanet med varm luft så ligger jag på en 66°C å de laggar FAAAEEN...

har nu monterat på en 120mm titanium fläkt som blåser på CPUn å de verkar hjälpa lite mer än tidigare ska se vad jag har för temp i WC3 med extra fläkten.. hur som hällst så måste jag skaffa mig en bättre fläkt till CPUn än den som är original för CPUn några tips?

satt å fundera på vatten ett tag ger det samma prestanda som luft eller bättre?

är väldigt tacksam för svar å bra tips, köper gärna ett beg. vattensystem som det är just nu

MvH
WDac @ BunkerLAN

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Re: värme problem med Intel CPU

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WDac
Har en Intel P4 3,2GHz Presscott och har en aningen problem med värmen ligger mellan 50°C och 56°C när jag kör mer eller mindre "idel" i windows å surfar här på SweClockers.com,,, nu dök den ner på 44°C i skrivande stund enligt MBM, men när jag spelar WarCraft3 tex här på lanet med varm luft så ligger jag på en 66°C å de laggar FAAAEEN...

har nu monterat på en 120mm titanium fläkt som blåser på CPUn å de verkar hjälpa lite mer än tidigare ska se vad jag har för temp i WC3 med extra fläkten.. hur som hällst så måste jag skaffa mig en bättre fläkt till CPUn än den som är original för CPUn några tips?

satt å fundera på vatten ett tag ger det samma prestanda som luft eller bättre?

är väldigt tacksam för svar å bra tips, köper gärna ett beg. vattensystem som det är just nu

MvH
WDac @ BunkerLAN

Har samma prolle som dig med ett billigt vattensystem för 1000spänn.Köpte ett coolriver som ger vatten till cpu,gpu,nordbrygga.Tog dock bort gpu,nordbrygga då dom kyldes bättre med originalfläktar.(jag bryr mig inte om ljudet från fläktarna utan bara vill ha en någorlunda kall dator^^) Kör clockat 250Mhz fsb och maxtemp på 55c.Har även supersilent4 och Zalman 7700 alucu som jag kört med innan,men dom ca 600kr mer för vattnet mot Zalman var det definitivt värt,trots att båda fläktarna presterar mkt bra.

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Hjälpsam

TT's heatpipe torn + trevlig 92mm fläkt kan rekommenderas som billigare och mycket effektiv lösning
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=305842&cks=PRL

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
TT's heatpipe torn + trevlig 92mm fläkt kan rekommenderas som billigare och mycket effektiv lösning
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=305842&cks=PRL

cheezez får ju hänga hänga upp grejerna i chassiet blir mycke bryt effekt på mamma kortet med så mycke tyngd långt ut eller köra med desktop

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Hjälpsam

Nejrå, ingen fara. Den väger inte så mycket. Har installerat den på ett ASUS A8V, den tyngre Hyper6 på ett A8N-SLI och ett par stycken 4pipe alu-fin heapipe torn på min ASUS NCCH-DL... så det är ingen fara... kanske lägga den på sidan vid transport tillo från lan, men absolut inga problem vid hemmabruk.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Nejrå, ingen fara. Den väger inte så mycket. Har installerat den på ett ASUS A8V, den tyngre Hyper6 på ett A8N-SLI och ett par stycken 4pipe alu-fin heapipe torn på min ASUS NCCH-DL... så det är ingen fara... kanske lägga den på sidan vid transport tillo från lan, men absolut inga problem vid hemmabruk.

kanoners.. har ett Asus P4P800-X kort så det ska antagligen gå bra där med...

annars har jag lite funderingar på en extern låda för vatten å sen ett block till CPUn enbart slangar ut i bak med slangkopplingar

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Hjälpsam

Billigt och bra kit med juste prestanda... som du dessutom kan köra internt. Om du saknar 120mm plats.. tja, såga lite i taket?
http://kylning.com/info.php?products_id=474

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Billigt och bra kit med juste prestanda... som du dessutom kan köra internt. Om du saknar 120mm plats.. tja, såga lite i taket?
http://kylning.com/info.php?products_id=474

verkar mycket intressant men min låda är lite liten så det får bli en extern historia av de där kittet... kan bygga egen låda till den osv å sen köra slangkopplingar ibak på chassiet

EDIT: min CPU temp ligger på 68°C nu med extra fläktar igång å kör bara win2k pro surfar lite å lite HDD tankningar...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Hjälpsam

Liten låda = taskigt luftflöde = du "kyler" processorfläkten med redan uppvärmd luft... i almänhet.. H2O är kul, men du kanske vill kika på andra billigare lösningar först?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
Liten låda = taskigt luftflöde = du "kyler" processorfläkten med redan uppvärmd luft... i almänhet.. H2O är kul, men du kanske vill kika på andra billigare lösningar först?

nja... ja gör ju inte det har öppnat upp ett 120mm hål ovanför CPUn å en 92mm i toppen... vet... har ingen aning va ja tänkte på när ja öppna upp för 92mm bara *suckar*

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Hjälpsam

Matrix lådan har du nog med utrymme för H2O kylningen, bara tänka till lite på kabeldragingen. Ändra 92mm till 120mm och kör radiatorn i toppen. Front 1-2 x80mm ADDA, Pabst, Everflow (kommer inte ihåg om det var en eller två i Matrixen) inluft över hdds. Sida 120mm låg rpm inluft (nog med friskluft för hela moderkorts biten. H2O 120mm i toppen utsug radiator, ev radiator och fläkt monterat på utsidan om du har det riktigt trångt med hårdvara innuti. PSU suger så klart ut som vanligt. Detta resulterar i ett välventilerat, svalt och tyst system.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

får kika på saken... kan inte ha en så här varm CPU....

EDIT: har tagit printscreen på temp loggen under natten datorn har stått på idel hela tiden dock så har lan folk gått hem under tiden å antagligen blivit lite svalare..

EDIT-2: har plats för 1st 120mm eller 80mm i fronten.. sitter en 120mm där nu som skyler diskarna lite... och 2st 80mm i bak men där har jag satt plexi som förhindrar att lufen smiter ut där... så det ska ta vägen ut i toppen genom 92mm

vill gärna bara ha stora fläktar på låg spänning så det inte låter så mycke... en radiator på utsidan med en eller två 120mm fläktar som snurrar på 7 eller 5 volt vore najs får man ner ljud nivån en hel del...

de blir till å bygga slimmad vatten tank i botten på chassiet... pumpen får inte vara för stor häller...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.