Klarar comhem 24/8 ??? Kaskadnät vs stjärnnät..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
finns andra tekniker som är effektivare med hög bandbredd , myrinet bla .. sen finns ju 10Gbps NICs nu också

Jo men hur långt kan du köra det.. och på vilken typ av kabel?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr Cain
Lösningen borde ju vara att dra två koaxkablar helt enkelt, en för download och en för upload 4Gbps åt båda hållen är ju inte helt dumt.

haha jovisst.. Två coaxialer från dej till Comhem direkt in i deras Backbone...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Ser mer ut som ett stjärnnät faktiskt, eller?

Hade de varit ett äkta stjärnnät så hade det suttit en CMTS i källaren/undercentralen på varje hyreshus/radhus. Där en kabel för varje lägenhet hade terminerats enskilt. Sen iväg med Fiber...

Nu är de oftast bara en splitter och förstärkare i källaren/centralen som sedan går vidare till nån uppsamlingscentral där det finns en CMTS...

Hade varit intressant att få reda på mer.. ADSL vet ju alla hur det funkar nu..

Permalänk
Medlem

Com Hem planerar för bredband 50-100 Mbps
Com Hem kommer att lansera nya, snabbare bredbandstjänster när ny standard för kabelnät införs.
-Vi har ett samarbete med Cisco som syftar till att kunna skruva upp bredbandshastigheten för slutkunderna. Vi avvaktar den nya versionen, 3.0 av Euro-DOCSIS. Europastandarden för kabelnät, som ännu inte är klar. Vi räknar med att lansera snabbare bredband, 50-100 Mbps, under 2006, säger Janna Olenius, informationschef på Com Hem.

Telekom Online, 2005-04-20

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy

För det andra, analoga signaler tar frekvensutrymme, inget man så där automatiskt kan översätta till bandbredd...

Bandbredd är ett frekvensområde, sedan att svensson inte vet det är en annan sak. Jag brukar försöka använda ordet bithastighet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy

EDIT: För det första, om det vore så himla enkelt att köra igenom flera hundra megbit i vanlig koaxialkabel, varför använder vi TP-kabel när vi riggar nätverk?

Koaxialkabel har för det mesta större bandbredd än cat-5 TP, som är specificerad till 100MHz. Men sedan finns det inga stora-globalt-sprida-billiga-standarder för detta. Sedan är den dyr och oflexibel. Fibern är då oftast ett bättre alternativ eftersom den har ännu högre bandbredd och lägre dämpning. Sedan är det massproduktion som gör saker billigt, inte vad som är bra '

Not: mitt nät gick ner när jag skrev dettta så jag postar det nu massa timmar efter

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coca
Com Hem planerar för bredband 50-100 Mbps
Com Hem kommer att lansera nya, snabbare bredbandstjänster när ny standard för kabelnät införs.
-Vi har ett samarbete med Cisco som syftar till att kunna skruva upp bredbandshastigheten för slutkunderna. Vi avvaktar den nya versionen, 3.0 av Euro-DOCSIS. Europastandarden för kabelnät, som ännu inte är klar. Vi räknar med att lansera snabbare bredband, 50-100 Mbps, under 2006, säger Janna Olenius, informationschef på Com Hem.

Telekom Online, 2005-04-20

så comhem väntar på docsis 3.0 alltså ?

har du en url till det där uttalandet ?

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av varget
Bandbredd är ett frekvensområde, sedan att svensson inte vet det är en annan sak. Jag brukar försöka använda ordet bithastighet.

Koaxialkabel har för det mesta större bandbredd än cat-5 TP, som är specificerad till 100MHz. Men sedan finns det inga stora-globalt-sprida-billiga-standarder för detta. Sedan är den dyr och oflexibel. Fibern är då oftast ett bättre alternativ eftersom den har ännu högre bandbredd och lägre dämpning. Sedan är det massproduktion som gör saker billigt, inte vad som är bra '

finns ett avståndsrelation då koax troligen används på större avstånd än tp kabel. dessutom kör man mer än bara internet över kabel näten, tv tar en skapligt utrymme i koaxen och docsis använder tex bara dom första 42MHz till uploaden tex vilket i sig hämmar teoretisk max hastighet.

om man skippar tv så kan man nog dra på ett par 100 Mbps utan problem, men dock så delas denna kabel med grannen, det gör man inte med tp kabeln som går ner i källaren där switchen står med fiber i bakändan.

enligt draften till 10 Gbps tp så ska man kunna använda cat6 på 55 m om jag inte minns helt fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen ja, men allt eftersom tekniken utvecklats har det kommit att även betyda bland annat det du väljer att kalla bithastighet...
Iaf enligt mina nätverksböcker, som jag litar på mer än dig...

Citat:

Ja, och att dom där modulatorerna och shit inte alls är direkt lika flexibla, billiga och smidiga som ett nätverkskort...

Men när han säger att "det är ju bara att köra 600mbit genom kabeln" så var det liksom det jag var ute efter, att det inte är "bara"...

Citat:

Not: mitt nät gick ner när jag skrev dettta så jag postar det nu massa timmar efter

Du är inte ensam med instabilt nät idag kan jag säga...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ser mer ut som ett stjärnnät faktiskt, eller?

Nej, det är ett kaskadnät. Se t.ex. denna sida. En stamkabel går mellan våningarna, som har egna förstärkare, och avstickare görs sedan in från varje våningsplans kopplingspunkt in till lägenheterna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
så comhem väntar på docsis 3.0 alltså ?

har du en url till det där uttalandet ?

Det har han nog, dock så kan ju jag säga att ComHem bygger ut docsis 3.0 as we speak.
Och tro mig, hastigheter upp till 100Mbit/s kommer inte vara några problem som det ser ut just nu

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Avstängd

nej det är ju tanken med docsis 3.0 verkar mycket lovande alltså

kommer comhem lansera tjänsterna efterhand de blir klara med uppgraderingen i vissa områden eller kommer de vänta tills utbyggnaden är klar över allt?

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Jag personligen vet inget om det, igentligen vet jag inget om docsis 3.0 heller
Dock så skulle jag gissa på att dom släpper efterhand, trots allt så är det ju i grund och botten tjäna pengar det handlar om.
Så som sagt, jag tror det kommer efterhand.

Jag har föressten pratat med en kolega och det verkar som om det går ett ryckte om att dom inte börjat med docsis uppgraderingen än, ska luska vidare med nån mer insatt och se vad dom säger.

Så jag inte sitter här och ljuger

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

det brukar ju stå att
docsis 2.0 stödjer 40/30
docsis 3.0 200/100

sedan skall docsis 3.0 ha stöd för moduläritet också m-cmts för att minska kostnaderna vid investeringar/uppgraderingar etc

Visa signatur

Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Jag var tydligen felinformerad.
Docsis 3.0 är tydligen inte lanserad än, men såfort den släpps så ska vi börja uppgradering.

Tydligen var det också nästan enbart mjukvaru relaterade uppgraderingar.

Nu har jag inget mer att komma med

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
Nej, det är ett kaskadnät. Se t.ex. denna sida. En stamkabel går mellan våningarna, som har egna förstärkare, och avstickare görs sedan in från varje våningsplans kopplingspunkt in till lägenheterna.

Trodde mer att kaskadnät var när man typ syr kabeln från lgh:t till lgh:t genom hela fastigheten.

Men men, var ett tag sedan jag var med om sådant & då utgick vi från en punkt i källaren i vart trapphus & drog en kabel till var lgh:t, men som sagt det var ett tag sedan det var typ ~1983.. & jag jobbade för televerket då i Lund.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Men men, var ett tag sedan jag var med om sådant & då utgick vi från en punkt i källaren i vart trapphus & drog en kabel till var lgh:t, men som sagt det var ett tag sedan det var typ ~1983.. & jag jobbade för televerket då i Lund.

På gamla goda tiden när telefonautomaterna var gröna och telebilarna oranga!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohanS
På gamla goda tiden när telefonautomaterna var gröna och telebilarna oranga!

Jag var faktiskt med & bytte till röda kiosker under min korta tid på televerket.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |