Det går inte att formatera

Permalänk
Medlem

Det går inte att formatera

Hej!

Har ett mindre, väldigt irriterande problem. Tänkte göra en nyinstallation av windows på min andra hårddisk. Problemet är det att det inte går att formatera hårddisken. Snabbformatering går överhuvudtaget inte att genomföra. Och den vanliga formateringen fortgår hela vägen ända till slutet, men då kommer det upp ett meddelande som säger

"Det gick inte att slutföra formateringen"

Värt att notera var att disken fungerade utan problem så sent som igår lunch...innan jag började flytta filer från den. Är detta ett tecken på att disken börjar lämna in, eller finns det någon annan teori?

Har prövat att formatera på två olika datorer utan skilland. Har även försökt formatera via windowsinstallationen.

Nu ser disken ut som när diskarna är nya, dvs. den går inte att komma åt och behöver formateras...vilket inte går. Filsystemet är NTFS och disken är en Maxtor Diamond8Plus (tror jag) 2Mb 7200rpm 60Gb.

Permalänk
Medlem

Kör ett diagnosprogram på hårddisken och kolla så att den inte är trasig.

Permalänk
Medlem

Har kört Maxtors egna, och den hittar inget fel.

PatrionMagic fungerade inte heller. Försöker nu med PowerMax (tar en evinnerlig tid). Så får vi se.

Permalänk
Hedersmedlem

Med Testdisk brukar man kunna låsa upp diskar som får detta fel.

http://www.cgsecurity.org/index.html?testdisk.html

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Thx Malo!

Lyckades även med Maxtors eget program som skrev nollor över hela disken. Tog 7 timmar:/

Permalänk
Hedersmedlem

haha ja det tar tid...:)

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Jag har precis samma problem fast med en hitachi 80gb ide disk.
Har provat hitachis egna program men till ingen nytta. Någon som kan hjälpa mig?