Förslag på Co-location nu när BBB sabbar Scream

Permalänk
Medlem

Re: Förslag på Co-location nu när BBB sabbar Scream

Citat:

Ursprungligen inskrivet av adameri
Ok, så nu skall min 26/13 scream-lina med 2 fasta IP-adresser bli uppgraderad av BBB till 8/1 med dynamiska IP-adresser.
BBB:s sunkiga VDSL är uppenbarligen bara med dynamiska adresser så den är inte heller att tänka på.

Så från och med vecka 26 behöver jag dels en ny ISP för mig (blir väl Adamo kan jag tänka mig) samt en Co-Location för servrarna.

Tänkte skala ner till det mest nödvändiga och köra med en 1U server.

Har ni några förslag på OK co-locations företag?

prq Inet verkar fullt så andra alternativ mottages gärna.

Prisklassen jag tänkt mig är 0-1000 SEK/månad, billiga alt. är givetvis välkomna

//Adam

Betala 30 kronor extra per månad så får du fast ip-adress med BBB VDSL.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Förslag på Co-location nu när BBB sabbar Scream

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrmagic
Betala 30 kronor extra per månad så får du fast ip-adress med BBB VDSL.

Inte enligt kundtjänsten på BBB eller deras webbplats http://www.bredbandsbolaget.se/se/faq.jsp?t=22&s=27&m=138&eve...

"/.../ För dig som har bredband via bredbandsuttag, VDSL eller sitter på en telestation som inte är anpassad för Fast IP kan vi inte erbjuda tjänsten. "

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Förslag på Co-location nu när BBB sabbar Scream

Citat:

Ursprungligen inskrivet av adameri
Inte enligt kundtjänsten på BBB eller deras webbplats http://www.bredbandsbolaget.se/se/faq.jsp?t=22&s=27&m=138&eve...

"/.../ För dig som har bredband via bredbandsuttag, VDSL eller sitter på en telestation som inte är anpassad för Fast IP kan vi inte erbjuda tjänsten. "

Märkligt... jag kan nämligen aktivera den tjänsten under "mitt konto" på deras hemsida.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Förslag på Co-location nu när BBB sabbar Scream

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrmagic
Märkligt... jag kan nämligen aktivera den tjänsten under "mitt konto" på deras hemsida.

Intressant. Antingen kan du göra det, och då står det fel överallt eller så är det fel i systemet.
Båda alternativen är lika plausibla eftersom kundtjänsten (om än vänlig) är totalt värdelös samma sak med webbplatsen. Kan du kolla om du verkligen kan få fast IP?

Skulle vara trevligt om jag fick behålla VDSL med fasta-IP, men som sagt tidigare, jag kommer köra på med planen med co-location eftersom jag helt enkelt inte litar på BBB. Vem vet vad de hittar på nästa gång? Låser port 80?

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk
Medlem

Ett tips skulle vara Schmectel bredband, dom kommer att släppa Trådlöst bredband som ligger på Upp till 54m/bit upp och ner beroende på åtkomst till nätet... Kommer bli rätt tevligt för den gedigne serversnubben!

Visa signatur

5 bit är färre än 4 byte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frekke
Ett tips skulle vara Schmectel bredband, dom kommer att släppa Trådlöst bredband som ligger på Upp till 54m/bit upp och ner beroende på åtkomst till nätet... Kommer bli rätt tevligt för den gedigne serversnubben!

Trådlöst bredband är allt annat än trevligt att köra servrar på, oavsett hastighet.

Visa signatur

N/A

Permalänk
Avstängd

ja trådlåst är verkligen illa om det är fler än 1 klient som kör 1 tråd eller nått sådant tex. kopierar lite från en server, eller surfar lite lätt.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Om du inte bryr dig om att servern ligger utomlands så är Layered Technology något jag kan rekommendera. Har mer än 1 server där. http://www.layeredtech.com/servers.php

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Om du inte bryr dig om att servern ligger utomlands så är Layered Technology något jag kan rekommendera. Har mer än 1 server där. http://www.layeredtech.com/servers.php

Alla förslag är välkomna. Tror dock att jag fördrar att ha servern i Sverige.

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adameri
Alla förslag är välkomna. Tror dock att jag fördrar att ha servern i Sverige.

Okej, men tror inte du kommer hitta något annat lika prisvärt alternativ än LT vare sig i Sverige eller utomlands.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Okej, men tror inte du kommer hitta något annat lika prisvärt alternativ än LT vare sig i Sverige eller utomlands.

Hittar inga prisuppgifter på deras webbplats.
Antar att de vill att man kontaktar en försäljare.. Har du någon koll på vad de tar?

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adameri
Hittar inga prisuppgifter på deras webbplats.
Antar att de vill att man kontaktar en försäljare.. Har du någon koll på vad de tar?

Klicka på länken jag postade ovan, där står ju hur mycket det kostar varje månad för olika ded-servrar. Billigaste går på $65, 10mbit, 1TB BW, 80GB. Kostar för övrigt endast $10 extra att uppgradera till 100mbit.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

BBB är då det sämsta man kan ha, jag har som du blivit "uppgraderad". Det jag inte förstår är varför man som kund inte fick välja mellan deras 12/9 tjänst och 24/1. Vill jag ha deras 12/9 tjänst får jag sitta i 4 veckor utan internet, går ju inte. BBB suger helt enkelt...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Klicka på länken jag postade ovan, där står ju hur mycket det kostar varje månad för olika ded-servrar. Billigaste går på $65, 10mbit, 1TB BW, 80GB. Kostar för övrigt endast $10 extra att uppgradera till 100mbit.

Bra priser för 1TB!

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan

Klicka på länken jag postade ovan, där står ju hur mycket det kostar varje månad för olika ded-servrar. Billigaste går på $65, 10mbit, 1TB BW, 80GB. Kostar för övrigt endast $10 extra att uppgradera till 100mbit.

Jupp - för dedikerade servrar, inte co-location. För co-location skall man kontakta sales rep.
Har inte funderat så mycket över en dedikerad server, en möjlig lösning som jag får ta i beaktande.

Vid närmare eftertanke: att skicka en server till staterna verkar väl lite idiotiskt, så den enda lösningen är väl dedikerad server om jag skulle välja dem..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
BBB är då det sämsta man kan ha, jag har som du blivit "uppgraderad". Det jag inte förstår är varför man som kund inte fick välja mellan deras 12/9 tjänst och 24/1. Vill jag ha deras 12/9 tjänst får jag sitta i 4 veckor utan internet, går ju inte. BBB suger helt enkelt...

Om inte jag kan få VDSL direkt kan de dra något gammalt över sig. Då kommer jag leta efter en annan leverantör. Vem vet när BBB bestämmer sig för nästa uppgradering, kanske det blir ett splitspeed 1200/75 bps modem nästa gång. :-/

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk
Medlem

Aah, co-loc, aj då, då missade jag det när jag läste. Är inte så insatt i co-loc priser, men det lär väl gå på någon hundralapp i månaden ändå?

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

http://crystone.se/colocation.asp maybe?

Om vi säger att du har en U1 server och har 320gb bw på en månad så blir slutpriset 355:-
Från 195:- månaden beroende på config.

195:- u1 server, 80gb bw, 5 ip'n och placering norrköping eller stockholm

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTTO
http://crystone.se/colocation.asp maybe?

Om vi säger att du har en U1 server och har 320gb bw på en månad så blir slutpriset 355:-
Från 195:- månaden beroende på config.

195:- u1 server, 80gb bw, 5 ip'n och placering norrköping eller stockholm

Har skippat tanken på 1U server utan siktar in mig på en 2U.

Kollat vidare med BBB idag, och har nu fått med säkerhet att den vecka 26 nedgraderas tjänsten så nu är det säkert att jag kommer köra co-location. Frågan är mest vilken leverantör som jag skall välja.

Hittils har jag fått 4 prisförslag (bland annat från Crystone).

Har faktiskt fått ett prisförslag från Decibel som är deltagare i detta forum och är på gång med en egen serverhall. Hans företag finns på http://www.jx.se/Server-Colocation

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk
Medlem

Vilka ligger till prismessigt ?

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OTTO
Vilka ligger till prismessigt ?

Med billigast först:
Crystone
prq Inet
JX Hosting
GateCompany

Verkar dock som priserna är förhandlingsbara hos de flesta.
Hoppas få med något fler företag i listan

Nu kommer jag inrikta mig på att få ihop servern hårdvarumässigt. Frågan är om det blir bygga själv eller om jag köper ett färdigt paket.

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk

har dåliga erfarenheter av crystones förmåga att kommunicera... skulle varit extra försiktig. gäller deras norrköpingskontor, sthlm har jag inte haft kontakt med.

har skickat 5-6 mail under tre veckors tid till dom och har inte sett röken av svar fast vi var intresserade av deras tjänst. som att skicka mail rakt in i ett svart hål bara. märkligt sätt att hantera blivande kunder.

Permalänk
Medlem

Jag skickar upp mina 2st servrar (1 och 2U) idag..
Jag kan rapportera hur allting går osv..
De har varit otroligt hjälpsamma och jag har fått svar via mail samma dag (ALLTID!).
Som sagt.. skriver mer här om intresse finns.. när jag vet mer

Mvh //Magnus

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem

Lägesrapport.

Nu är det dags att utlokalisera en av 2U-servrarna. Valet föll på "SweClockaren" Decibels, JX Hosting. I slutet på nästa vecka sker flytten.

Efter mycket sökande hittade jag ett chassi som passade mina krav: Rittals "Industri PC 2U Ripac ATX". Genom kontakter fick jag tag på en oanvänd demoburk till ett mycket bra pris.

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk
Korsordsguru

Hur mycket betalar du hos JX Hosting då och vad får du då? Även om kanske det du betalar är individuellt så kan det ju vara av intresse hos andra!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan säga redan nu att priset är individuellt satt och inget officiellt

Edit: Vad priset för slutkund blev är specifikt för den lösning han eftersträvar, behöver och förväntar sig, det är nästan omöjligt att hitta en till som har samma krav, förväntningar och önskemål.

Kan väl säga att vi inte är billigast, och inte dyrast, det räcker väl ?

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk

Får man höra hur det har gått och hur det fungerar nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum
Får man höra hur det har gått och hur det fungerar nu?

Riktig bra när det gäller servern:
Fixade servern, och installerade Solaris och nästan alla applikationer. Jag snackade med JX-Hosting och lämnade in servern i Hammarbyhamnen (Stockholm). Nästa morgon höll jag på och installerade diverse saker som jag inte hunnit fixa. Plötsligt hade jag ingen kontakt längre. Efter en liten stunds kollande insåg jag att det inte var min server utan att det var något fel hos JX. Tänkte f-n f-n f-n... Men ringde och fick snabbt hjälp (direkt klockan 7.00). Fick en bra förklaring på vad som hade hänt (om jag inte minns fel hade en router lagt av och reserven hade också pajat). Sedan efter den lilla incidenten har jag inte haft några problem alls. Hastigheten mot servern är mycket bra, även ping-tiderna.
Slutsats: JX rekommenderas och jag kommer att använda dem även i fortsättningen.

Uselt när det gäller hemuppkoppling:
Min hemuppkoppling 26/13 kopplades ner under sommaren, sen var den nere under längre period, och nu har jag 9/6 genom Bredbandsbolagets LRE-tjänst. Har bara ett ord att beskriva Bredbandsbolaget med: klåpare.
Slutsats: Är lika seriösa som deras apan-badkaret-reklam

Visa signatur

System:IBEX 7001, CPU: Z80A Zilog 2.5MHz, RAM:64KB, ROM: 64KB, Lagring: 400KB * 2, Grafik:24 x 80 tecken (grön), OS: CP/M

Permalänk
Medlem

Jag kan säga att jag är så jäkla nöjd med Crystone..
Jag har ni totalt 5st servrar där..

4st 1U och 1st 2U.

Har bara haft en större downtime (00.00 - 05.00) och då var det en router som gick sönder och deras backup fungerade inte.. men de såg över hela deras system och uppgraderade det..

Jag får alltid svar samma dag när jag mailar dem, och de ställer alltid upp om jag tex ber dem att reboota en server, eller installera mer minne eller processor och fläns.

Ger Crystone 5/5 eller 10/10.

//Magnus

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adameri
Riktig bra när det gäller servern:
Fixade servern, och installerade Solaris och nästan alla applikationer. Jag snackade med JX-Hosting och lämnade in servern i Hammarbyhamnen (Stockholm). Nästa morgon höll jag på och installerade diverse saker som jag inte hunnit fixa. Plötsligt hade jag ingen kontakt längre. Efter en liten stunds kollande insåg jag att det inte var min server utan att det var något fel hos JX. Tänkte f-n f-n f-n... Men ringde och fick snabbt hjälp (direkt klockan 7.00). Fick en bra förklaring på vad som hade hänt (om jag inte minns fel hade en router lagt av och reserven hade också pajat). Sedan efter den lilla incidenten har jag inte haft några problem alls. Hastigheten mot servern är mycket bra, även ping-tiderna.
Slutsats: JX rekommenderas och jag kommer att använda dem även i fortsättningen.

Härligt att du är nöjd med våra tjänster.
Vet inte om du sett i dina serverloggar att GW flyttar sig då och då, numera kör vi dubbel lastbalansering

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!