Kan inte installera i slackware med installpkg

Permalänk
Medlem

Kan inte installera i slackware med installpkg

När jag skriver

Installpkg "början på paketet*.tgz"

så får jag bara fram att det inte slutar i .tgz.

Package does not end in .tgz

Jahapp tänkte jag och skriver in hela paketnamnet.tgz.

Får upp samma sak igen och börjar nu bli lite irriterad. Skriver då in:

installpkg /hela/sökvägen/till/paketet.tgz

fortfarande samma sak. Eftersom jag försöker dra in paket från Slackware cd:n så kör jag istället:

./install-packages

som finns i samma mapp. Får nu upp den lilla rutan där man väljer paket att installera, markerar paketen jag vill ha och trycker enter. Absolut ingenting händer, startar om och fortfarande samma sak.

Har bara lagt in basic grejorna, alltså grundsystemet, program som inte kräver x, kompilatorer, nätverk och biblioteken. Har jag missat/tagit bort något viktigt? Kan inte påminna mig exakt om vad dom där olika grejorna ligger i för serier (a, b, c, n, l tror jag).

OS:et i fråga är alltså slackware och det är version 10.1.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Re: Kan inte installera i slackware med installpkg

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Willhelm
När jag skriver

Installpkg "början på paketet*.tgz"

så får jag bara fram att det inte slutar i .tgz.

Package does not end in .tgz

Jahapp tänkte jag och skriver in hela paketnamnet.tgz
(...)
OS:et i fråga är alltså slackware och det är version 10.1.

Hmms. Det här låter otäckt buggliknande. Troligen inte i installpkg (för det har jag RTFS'at nyss) utan i så fall i basename/dirname, som jag ännu inte kollat igenom. Mest tänkbart är dock att ingen bugg alls förekommer utan det är vanlig user error. För att säkra:

Testa följande och posta resultaten (fast med riktiga filnamn och inte exempel):

1:
# basename /hela/din/sökväg/filnamn.tgz .tgz

2:
# dirname /hela/din/sökväg/filnamn.tgz

3:
# echo $PATH

Permalänk
Medlem

Re: Re: Kan inte installera i slackware med installpkg

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nord
Hmms. Det här låter otäckt buggliknande. Troligen inte i installpkg (för det har jag RTFS'at nyss) utan i så fall i basename/dirname, som jag ännu inte kollat igenom. Mest tänkbart är dock att ingen bugg alls förekommer utan det är vanlig user error. För att säkra:

Testa följande och posta resultaten (fast med riktiga filnamn och inte exempel):

1:
# basename /hela/din/sökväg/filnamn.tgz .tgz

2:
# dirname /hela/din/sökväg/filnamn.tgz

3:
# echo $PATH

Får man fråga vad "RTFS'at" betyder?

Okej nu har jag gjort detta och här kommer resultaten:

root@darkstar# basename /mnt/cdrom/slackware/x/X11-6.8.1-i486-3.tgz .tgz X11-6.8.1-i486-3 root@darkstar# dirname /mnt/cdrom/slackware/x/X11-6.8.1-i486-3.tgz /mnt/cdrom/slackware/x (minns inte om den även skrev ut filnamnet, sorry!) root@darkstar# echo $PATH /usr/local/sbin:/usr/sbin:/sbin:/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/X11R6/bin:/usr/games:/usr/lib/java:/usr/lib/java/jre/bin

Ungefär vad är det jag har gjort här? Jag kan som du ser inte komma ihåg huruvida den skrev ut filnamnet efter dirname kommandot, dum som jag är skrev jag bara ner basename och echo $PATH...om det är väldigt viktigt kan jag kolla igen.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Kan inte installera i slackware med installpkg

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Willhelm
Får man fråga vad "RTFS'at" betyder?

Okej nu har jag gjort detta och här kommer resultaten:

root@darkstar# basename /mnt/cdrom/slackware/x/X11-6.8.1-i486-3.tgz .tgz X11-6.8.1-i486-3 root@darkstar# dirname /mnt/cdrom/slackware/x/X11-6.8.1-i486-3.tgz /mnt/cdrom/slackware/x (minns inte om den även skrev ut filnamnet, sorry!) root@darkstar# echo $PATH /usr/local/sbin:/usr/sbin:/sbin:/usr/local/bin:/usr/bin:/bin:/X11R6/bin:/usr/games:/usr/lib/java:/usr/lib/java/jre/bin

Ungefär vad är det jag har gjort här? Jag kan som du ser inte komma ihåg huruvida den skrev ut filnamnet efter dirname kommandot, dum som jag är skrev jag bara ner basename och echo $PATH...om det är väldigt viktigt kan jag kolla igen.

Ja det är viktigt. Det är viktigt att du får med det väldigt exakt också. Inget får ju bli fel.

Som svar på din första fråga kan jag hänvisa till en så kallad sökmotor, som heter Google.com. Om du skriver RTFS i den och trycker på "Jag har tur", så hänvisar den dig till en förklaring. http://www.google.se/search?q=RTFS.

1. imp. Abbreviation for ‘Read The Fucking Source’. Variant form of RTFM, used when the problem at hand is not necessarily obvious and not answerable from the manuals — or the manuals are not yet written and maybe never will be.

Det vill säga jag läste källkoden till installpkg men inte till dirname och basename, för att utröna svaret på dina frågor.

Du kan fråga ditt system vad varje kommando gör, istället för att fråga mig. Såhär brukar jag göra:

nord@skerfe:~$ whatis basename basename (1) - strip directory and suffix from filenames nord@skerfe:~$ whatis dirname dirname (1) - strip non-directory suffix from file name

Om du får fler svar, med (3)-tecken på raderna, så är det dokumentation för utvecklingsbibliotek och inte för kommandon. Det vill säga inte relevant för just den här frågan. (1) betyder kommandon.

Nu vill jag dock att du, innan du ställer en massa följdfrågor, sätter dig ned och gör om felsökningen ordentligt och från början, så att jag kan hjälpa dig. Intressant fel för övrigt.