Försöker plocka ihop en dator, behöver råd och tips!

Permalänk
Medlem

Försöker plocka ihop en dator, behöver råd och tips!

Kommer köpa en ny dator i veckan troligtvis, har dock ingen större koll på grafikkort, moderkort och liknande och har ett par frågor, så ni kanske kan ge mig en hjälpande hand?

Det jag kommer använda datorn till är vanligt surfande, ordbehandling och musik, sedan också rätt så mycket grafikbehandling.
Spel förekommer ibland men är inte högsta prioritet, är då oftast FM, SimCity, Sims och andra liknande spel som kanske inte kräver det värsta och bästa grafikkortet som spelas.
Prioriterar tysta komponenter före prestanda, så länge prestandan inte stryps alltför mycket! Kan också nämna att jag inte kommer klocka varke minnen, cpu eller grafikkort.

Det jag behöver hjälp med är följande:

* Processor, är det 64-varianterna från amd som gäller nu? Måste man köra med kommande WindowsXp 64 eller vad det nu hette för att få ut mer av en sån processor? En Winchester 3200+ verkar lagom för mig imho.

* Moderkort, vilket bör jag välja? Beror givetvis på vilken cpu man valt, men har ni något tips på något som är hyffsad iaf?
Har kollat in Asus A8N-SLI Deluxe, länk. Vill att ljud-, nätverkskort ska vara inbyggt samt att den ska klara en 120mm cpu-fläkt.

* Ramminne, spelar det någon roll vad man väljer? Kanske ni har något tips här också. Annars är det detta 1024mb Kingston minne som jag tittat på.

* Hårddisk, är det SATA som gäller nu eller ska man köra med en gammal IDE-hårddisk? Har annars valt ut en Seagate Barracuda SATA-disk.

* Grafikkortet. Här har jag verkligen ingen koll. Är det PCI-express som gäller nu? Vilket märke, variant, teknologi etc...? Som sagt kräver jag inget värstingkort, utan ett som kan spela sims och simcity liknande grafik utan problem.

Visa signatur

// Martin

Permalänk
Medlem

1. Ja det är den som gäller och nej du kan köra med vanliga XP. Men får du tag på XP 64 så ta det för all del.
2. Bra val av moderkort tycker jag fast om du inte tänkt köra med 2 grafikkort kan du spara lite pengar och köpa ett nforce4 Ultra istället för SLI, alternativt ta ett från MSI då de har Soundblaster Live 24 bits inbyggt.
3. CAS 2 minne kan vara roligt att ha.
4. SATA eller PATA är en smaksak, mindre krångel med drivrutiner med IDE, men SATA har fler finesser och är lite snabbare.
5. Med resten av grejerna du räknat upp så är det PCI-Express som gäller. Kanske 2X6800? Moderkortet stöder ju 2 kort i SLI. Men ett X800XL är också bra. Vill du lägga lite mindre pengar så är 6600 GT ypperligt.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Ang disken du valt. 7200.7 seagate modellen lever om mycket så du vet om det (7200.8 är däremot ett bra val, både ljudmesigt och prestandamessigt), finns mycket bättre allternativ. En av fördelarna med SATA är att sladden är mycket "mindre" så luftflödet i datorn blir bättre. Sedan är den teoretiskt snabbare också. Ja, den är snabbare men inte så snabb som teorin visar, det har visats att den är lite snabbare inte mycket. Sedan finns det negativa saker med SATA också, sladden får t.e.x inte vikas i 90º, den sitter ganska löst så om man ska åka på lan t.e.x kan sladden åka ur under färden.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Medlem

Okej, jag tackar för svaren.
Då jag inte har planer att använda dubbla grafikkort så ska jag ta och kolla in något av moderkorten som Ykalon rekommenderade, sedan får jag se priset på det olika grafikkorten.
Sedan angående hårddisk kanske jag tar en IDE-hårddisk om det ändå är hugget som stucket när det kommer till prestanda.

Ska fortsätta min hårdvarujakt med era svar i beaktning!

Visa signatur

// Martin