Permalänk

Mäta datahastighet i km/h?

Kom på en sak. Skulle man kunna mäta överföringshastigheten i t.ex. en fiberkabel eller en annan kabel i km/h?

Visa signatur

Det man inte vet, har man inte ont av.

Människan är fortfarande i beta-stadiet.

Permalänk

i en fiber går de väl med ljusets hastighet så 3*10^8 m/s *3.6 = 1080000000 km/h

Permalänk

Nja, c delat med fiberns brytningsindex.

Permalänk

Hur många km/h är 10mbit då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

fiber eller koppar? eller vilket medium? tjocklek på fiber etc?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yngve_olsson
Hur många km/h är 10mbit då?

Det är inte i fibret det är fördröjning, så det går ju i c/n när det väl reser, sen står det still resten av tiden.

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem

Eftersom uppkopplingshastighet mäts data per tidsenhet blir det lite svårt att ange det i sträcka per tidsenhet..

Permalänk
Medlem

Det är två helt olika mått. Man kan säga att boeing producerar en och en halv 747 per vecka eller så kan man säga att de tillverkar dem i 22cm per timme (alltså hastigheten som de dras fram hela tiden i fabriken). Det sista måttet är ett helt meningslöst mått (och har ingenting med det andra måttet att göra) precis som att ange hastigheten på signalen i en dataöverföring. Vid rymdresor kanske det är bra att veta men på jorden är det det knappast för den vanlige användaren. Signalerna går vanligen ( så vitt jag minns) i runt 60-80% av ljushastigheten när de är i en kabel så det är främst när de kopplas om eller går igenom routrar och andra datorer som det blir en tidsfördröjning.

Visa signatur

||Vanligt sunt förnuft är inte särskilt vanligt ||

Permalänk
Medlem

mätt avståndet till en annan dator och kör sedan ping mot den, räkna sedan om ping värdet (ms) och avståndet till km/h

oops glömde, dela ping tiden med 2 också...

Permalänk
Medlem

Det man kan mäta i km/h är propageringshastigheten i kabeln. Dvs hur fort en elektrisk puls (eller en ljuspuls i en optisk fiber) färdas genom kabeln. Detta beror dock bara på kabeln. När man talar om bandbredd (dvs vad man till vardags menar när man säger hastigheten på kablen eller nätverket eller whatever) är antalet pulser man kan trycka in i kabeln på en tidsenhet.

Jämför med en väg. Det som mäts i km/h är bilarna, dvs pulserna. Det man skulle kalla vägens kapacitet är hur många bilar som kan passera ett tvärsnitt på en tidsenhet. Det är bandbredden. En motorväg (satt till 90km/h) klarar ju en större kapacitet än en vanlig landsväg (satt till 90km/h) trots att bilarna får åka lika fort.

Jag generaliserade lite här men jag hoppas principen är klar.

Visa signatur

Confused by earlier errors. Bailing out...
pluggakuten.se - Din läxhjälp på internet

Permalänk
Medlem

meningslös fråga, avstånd per tidsenhet har med mediets beskaffenhet att göra ....

Permalänk

Precis, det är nästan så man får lite flashback till en annan tråd som avhandlades här nyligen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av toxi
meningslös fråga, avstånd per tidsenhet har med mediets beskaffenhet att göra ....

Ta det lungt. Jag frågade för att jag inte visste.

Visa signatur