typ 20 GB SATA hårddisk sökes?

Permalänk

typ 20 GB SATA hårddisk sökes?

Jag skulle nog behöva en 20 Gb S-ATA hårddisk. Nu har jag en Maxtor 80GB SATA Dmax Plus9 (7200RPM / 8MB Cache / Sata).

Har inte satt ihop datorn än som jag precis beställt men jag tror jag vill ha en lite hårddisk för att lägga operativsystemet och lite annat på och sen ha 80GB som förvarings utrymme för allt möjligt.

Eftersom den är så liten, den hårddisken jag söker så ska den ju inte kosta mer än en 80Gb å den går ju på runt 500 kr. Är dock osäker på om det finns en så liten hårddisk att köpa längre. Kan man både köra IDE och S-ATA hårddiskar samtidigt med moderkortet ?

Ska förövrigt passa detta moderkort:

Abit - Socket 939 - ATX K8T800 Pro μGuru (ABIT-AV8-3RD-EYE) - Sata / Raid / Gblan

Mvh//Andreas

Visa signatur

AMD 64 3200+ "Venice", Antec Sonata II, 80 Gb Maxtor diamond plus 9,Western digital 200GB, MSI GeForce 6800GT, Maya MkII ljudkort, Abit ATX K8T800 Pro, Twinmos 2 GB, Samsung 913N

Permalänk
Medlem

Blir bättre om du lägger in din annons här:
http://marknad.sweclockers.com/

Visa signatur

Antec Sonata, TruePower 380w | Intel Pentium 4 Prescott, 3.0 GHz | Kingston 2x512 RAM | WinFast PX6600 TD 128 MB | Audigy 2 ZS | Seagate Barracuda SATA 120GB | NEC ND-3520A

Permalänk
Medlem

Duger det inte att partitionera?

Permalänk
Hedersmedlem

Annars är en Raptor som systemdisk inte helt fel om du har råd med det. Hur som helst ska operativet vara på den snabbaste hårddisken, jag skulle inte köpa en gammal 20GB och ha systemet på den.

Just att disken är SATA spelar inte så stor roll heller, den blir inte direkt snabbare för det. Att köpa en extra disk bara för att du vill köra systemet på en SATA-disk är alltså onödigt.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Okej, ajja får undersöka vidare, blir väl en partitionering.

Visa signatur

AMD 64 3200+ "Venice", Antec Sonata II, 80 Gb Maxtor diamond plus 9,Western digital 200GB, MSI GeForce 6800GT, Maya MkII ljudkort, Abit ATX K8T800 Pro, Twinmos 2 GB, Samsung 913N

Permalänk
Medlem

vad räcker 80GB till?

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk

80 Gb räcker gott och väl för mig. Jag laddar inte ner så mycket. Har typ 6 Gb med musik, inga filmer å sånt då jag tycker dom filmer jag laddat ner bara är skit, bild,ljud. Nej ska jag kolla på film ås köper jag den. Spel laddar jag inte ner så mycket för jag hade inge bra dator så jag kunde inte spela alla spel. Som sagt jag behöver inte mer än 80 Gb för jag använder inte mer. Men jag skulle vilja ha mina egna inspelningar, låtar, alla musik å vikiga dokument på en hårddisk och allt annat på en annan. Varför? Har fått för mig att det är säkrare så.

Visa signatur

AMD 64 3200+ "Venice", Antec Sonata II, 80 Gb Maxtor diamond plus 9,Western digital 200GB, MSI GeForce 6800GT, Maya MkII ljudkort, Abit ATX K8T800 Pro, Twinmos 2 GB, Samsung 913N

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av netbomber
80 Gb räcker gott och väl för mig. Jag laddar inte ner så mycket. Har typ 6 Gb med musik, inga filmer å sånt då jag tycker dom filmer jag laddat ner bara är skit, bild,ljud. Nej ska jag kolla på film ås köper jag den. Spel laddar jag inte ner så mycket för jag hade inge bra dator så jag kunde inte spela alla spel. Som sagt jag behöver inte mer än 80 Gb för jag använder inte mer. Men jag skulle vilja ha mina egna inspelningar, låtar, alla musik å vikiga dokument på en hårddisk och allt annat på en annan. Varför? Har fått för mig att det är säkrare så.

Det är knappast så värst mycket säkrare att ha viktiga saker på en disk och oviktiga saker på en annan än att ha allt på samma disk. Det som är viktigt ska du givetvis ha säkerhetskopierat, det är enda sättet att vara säker.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet finns det inte mindre SATA-diskar än 40 GB.

Permalänk
Medlem

WD raptor - 36gb

Ska du köra operativet på en egen disk så rekkomenderar jag den!

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk

Bra att du inte ladda ner filmer, bättre om du köper. Men att det bara ska vara dålig kvalité kan ju inte stämma. Prova dvd-r (om du har orginalet givetvis) så ska du se att det blir väldigt fin bild och perfekt ljud.