Permalänk
Medlem

Telestationer?

Finns det nånstans på nätet där man kan kolla var alla telestationer finns nånstans och om de har någon bredbandsanslutning?

Jag har fått veta att min ISP ljuger för mig nämligen och vill ha lite kött på benen. Just nu är jag inkopplad på en station 6,5 km från där jag bor trots att det finns en nybyggd station bara 700 m från mitt hus.
ISP:n säger att de inte kan koppla om mig medans deras nätverkstekniker säger att de kan de visst, men de får betala Teliasonera för det och därför gör de inte det.

Kan tillägga också att de ljög om hastigheten jag skulle få när jag tog deras abbonemang också.

Finns det ingen klausul i Konsumentlagen som gör vårat avtal ogiltigt då de harl jugit?

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem

vart telefon stationerna är placerade geografiskt är hemligt, eftersom telefon stationer är skyddsobjekt.

Permalänk

Brukar vara svårt att få bytt station som i ditt läge.. men rent tekniskt är det oftast inga problem.

Nyfiken... vilken ISP är det du har?

Permalänk
Medlem

Netatonce.
Har varit helnöjd med dom innan men nu börjar jag bli lite förgrymmad då de ignorerar min mail och felanmälningar. Från början skulle jag få 8 mbit, blev lovad först 6,5, sen 8, sen 11!. När det kopplades in får jag ut 1.8 mbit, inte riktigt vad jag hoppats på, och lovats, men de lovade att hjälpa mig att få antingen bättre fart eller bättre pris. Nu har hastigheten sjunkit till 600 kb helt plötsligt så nu är jag inte så glad.
Fast det är stabila 600 kb :D, inga avbrott som hos telia.

Jag vet ju att det är enkelt då killen som gör jobbet åt netatonce är min polares farsa. Han har ju också sagt att de gör såna omkopplingar dagligen. Tyvärr kan han inte göra det åt mig utan en arbetsorder för då kan han råka illa ut.
Men man blir ju lite sur när de ljuger en rätt upp i örat iom att jag vet exakt hur det funkar.

Så man kan inte ta reda på det för att det är skyddat? Jävla skit. Får väl vandra bort och skriva upp lite nummer och sånt på telestationen istället.

Grr

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
inga avbrott som hos telia.

Det lät ganska roligt ~~

Permalänk
Medlem

Vaddå? Jag har Telia och det är hur stabilt som helst.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Citat:

Jag vet ju att det är enkelt då killen som gör jobbet åt netatonce är min polares farsa. Han har ju också sagt att de gör såna omkopplingar dagligen. Tyvärr kan han inte göra det åt mig utan en arbetsorder för då kan han råka illa ut.
Men man blir ju lite sur när de ljuger en rätt upp i örat iom att jag vet exakt hur det funkar.

Inte bara dslamen från netatonce som är inblandad i detta byte av telestation som din polares farsa verkat få dig att tro. Telia måste också flytta grejjer, lägga över telefonidelen till den stationen också. Vääääldigt tveksam att netatoncetekniker får göra den biten Om nu inte netatonce använder flextronics som tekniker. Kanske där pengafrågan kommer in... netatonce vill inte betala Telia för jobbet.

Permalänk
Hedersmedlem

Förr hade skanova en webbtjänst kallat stationfinder där man kunde söka reda på alla stationer. Jag letade efter den för något/några år sen och har för mig jag läste någon text att det hade tagits bort. Det använde sig av kartsystemet från eniro minns jag.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

http://www.teracom.se/?page=1460& här har du en karta över vilka stationer som är utbyggda av teracom. den säger inte vart stationerna exakt står med i vilken ort etc

Visa signatur

aquaren

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aquaren
http://www.teracom.se/?page=1460& här har du en karta över vilka stationer som är utbyggda av teracom. den säger inte vart stationerna exakt står med i vilken ort etc

Tro't eller ej, men teracom visar faktiskt exakt var stationerna ligger, till skillnad från Telias stationfinder. Visserligen finns bara knappt 1/10 av alla stationer med där, men det är ju trevligt ändå.

Permalänk

För hemlighetens skull... och sekretessen och allt vad det sägs...

Gå in på http://www.teracom.se/?page=1460&

Sök på Norrköping....

Jättehemlig Info:

Där är en central knytpunkt för Internet och mobiltelefoni.
Hugg alla kablar runt kåken och dom i skåne och småland blir utan
Telias GSM. Tro mig - grävmaskinister har lyckats förr...

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk

Har inte läst hela tråden!

Det är väll klart att dem säger så!
Våga ens säga som företag att dem inte kan ta emot dig som kund för att byta station för dig skulle kosta för mycket.

Visa signatur

///STOLLEN

Permalänk
Medlem

Det är inte netatonce-tekniker som säger att de kan koppla mig utan nätverksteknikerna(Swedia networks) som skanova anlitar när netatonce lägger en order att flytta en kund. Och visst handlar det om pengar, annars hade de nog inte gnällt.

Jag har i vilket fall skickat ett brev till dom nu:

"
kundnr: xxxxx

Hej

Till den det berör, helst nån ansvarig.

Jag tänkte börja med att fråga er om ni har så mycket kunder så att ni inte behöver bry er om de som vill ha hjälp?

Jag har mailat in en felanmälan men fick ett löljigt svar om att kolla om modemet sitter i första jacket och annat trams. Jag har haft ADSL i två års tid, har en nätverksteknikerutbildning i bagaget och har faktiskt lite hum om hur ett datorsystem fungerar.
Jag har även ringt till eran support och gjort en felanmälan, inget har hänt.

Så nu felanmäler jag mitt bredband en gång till samt förklarar från början vad problemet är som jag vill ha avhjälpt samt en lösning på det som både ni och jag tjänar på.

För 8-9 månader sen ringde en säljare från ert företag upp mig och undrade om jag var intresserad av att byta till net@once. Jag frågade vad ni kunde erbjuda och fick till svar att jag kunde få ut 6,5 Mbit samt ett bättre pris än hos Telia. Jag var intresserad men fast hos telia ett par månader till och bad att få återkomma. Sagt och gjort, min bindningstid hos telia tog slut och jag mailade och frågade om erbjudandet fortfarande gällde. Det gjorde det så jag skrev på och skickade in. Ett par dagar senare ser jag att ni har ett erbjudande på exakt det abbonemanget med ett 90:- lägre pris/månad. jag ringer då upp supporten och undrar varför ingen har brytt sig om att berätta det för mig när jag beställde men får inget bra svar. Jag frågar igen vad jag ska få ut för hastighet när mitt nät kopplas in och får till svar, 8 mbit. Jag tackar för mig.
En och en halv månad senare ska mitt nät kopplas in men ingenting händer, jag surfar fortfarande på telia och jag väntar ett par dagar innan jag ringer upp. Då visar det sig att nån inte brytt sig om att skriva ner att jag har ADSL sen tidigare så det blivit nåt strul vid inkopplingen då man hittat ett annat ADSL-abbonemang på min lina. Jag blir mäkta förgrymmad men lugnas av någon som berättar att jag kan få ut 11 Mbit med ADSL2+. Jag lägger på.
Ett litet tag senare ringer jag upp igen för att höra vad som händer och om mitt bredband ska kopplas in igen och får då prata med en kille som är ansvarig för supporten. Han är jätteschysst och berättar för mig precis vad som hänt. Han berättar även att det inte finns en chans för mig att kunna få ut 8mbit då jag bor för långt från stationen. Jag frågar varför säljarna då sagt det vid flera olika tillfällen och han svarar att det är deras jobb. Det är alltså deras jobb att ljuga för mig för att jag ska skriva upp mig som kund hos er? Är inte det olagligt?

Till slut kopplas mitt bredband in och jag får en hastighet som jag givetvis int eär nöjd med då jag lovats guld och gröna skogar. Jag får ut 1.8 Mbit ner och 700 kbit upp. Konstigt nog exakt samma hastighet som jag fick ut med Telia. givetvis förstår jag att det beror på avståndet(6800 m) mellan mig och telestationen.

Jag kollar upp lite saker och får veta av en bekant att det finns en nybyggd telestation på kapten karlssons väg, inte så långt ifrån där jag bor(700-1000m. Och jag ber att få inkopplad på den telestationen så jag kan få ut den hastighet jag blev utlovad. Det går inte, säger supportkillen, det är telia som bestämmer vilka som ska vara inkopplade och var. Ännu en lögn, då ni kan begära av telia att era kunder ska kopplas in på vilken som helst av deras telestationer där ni har utrustning. Men jag vet också att ni får betala för det.

Jag har vid att stort antal tillfällen ringt eran support för att diskutera detta men har inte kommit fram. Vid ett par tillfällen har jag suttit i mer än en halvtimma i kö men bara kommit ett par platser i kön.

Härom veckan kom droppen. helt plötsligt sjönk hastigheten på mitt bredband från 1.8 mbit till 600 kbit både upp och ner. Jag felsökte hela mitt system och installerade om windows, alla drivrutiner, kollade kablar, kontakter, mjukvara och provade med tre olika modem. ingen skillnad.
Jag mailar då supporten och får ett sketet standardsvar.

Samma sak hände när jag hade bredband hos telia, det var därför jag bytte till er. Efter massor av fruktlösa försök att få dom att laga nätet så sade jag upp abbonemanget. Ironiskt nog så lagade dom felet samma dag som mitt abbonemang från net@once egentligen skulle kopplats in men inte gjorde det. Jag fick också veta av min bekant att de haft fel i telestationen. Där ser man.

Som jag ser det så finns det två lösningar på det här, en där vi båda går nöjda ut ur situationen och en där ni blir missnöjda och jag blir halvnöjd.

Lösning 1:

Jag uppgraderar mitt bredband till 24 mbit(ja, jag har ett ADSL2+ modem) och ni kopplar om mig till telestationen som ligger bara en liten bit ifrån där jag bor. Detta gör ni kostnadsfritt och priset på mitt abbonemang justeras till priset för nytecknande av 24mbit, 349:-/månad.
Då får ni en möjlighet att få en nöjd kund som kanske kan generera några fler kunder åt er om ni sköter er.

Lösning 2:

Jag säger upp mitt abbonemang och betalar inget mer. Eftersom ni ljugit så är kontraktet ogiltigt och ingen uppsägningstid behöver finnas. Jag skaffar bredband från en annan leverantör och säger till alla jag känner och lite till att aldrig skaffa net@once.

Hur ni vill göra är helt upp till er. Det är ingen ide att ni kommer med hotelser om inkasso eller liknande då jag inte berörs av sådana saker. Jag föredrar att lösa detta på ett trevligt sätt och vill egentligen inte bråka, men jag är jävligt trött på att ingenting görs åt de problem som jag/kunden har.

Om någon får för sig att ringa mig för att diskutera detta så är jag i göteborg hela torsdagen. Hemma imorgon dock. Har mobilen med mig.

Mvh
Mitt namn"

Så får vi se om dom svarar. Erbjöd mig att uppgradera nätet till 24 mbit om de flyttar mig så de kan tjäna några kronor med. Hoppas de fattar vinken.
Annars kan dom dra åt helvete.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tyvärr kan jag tänka mig att det aldrig blir lönsamt för dem att flytta dig mellan två stationer, är väl en ganska dyr historia?

Det är helt idiotiskt att dom kan säga att du ska få hastigheter mellan 6-11 Mbit, vid de avståndet är det ingen tvekan om att det aldrig kommer funka i de hastigheterna. Snarare vid 2-3 km...

Permalänk
Medlem

Det är ju det jag säger. Om de ljuger som fan bara för att jag ska bli kund hos dom så får de ju rätta till saken nu.

Kostnaden för att flytta en kund är inte stor. Skanova betalar swedia networks mellan 400 och 600:- för jobbet. Sen vad skanova tar av netatonce för det vet jag inte. Men det kan ju knappst kosta mer än det dubbla. Så om de behåller mig som kund så betalar det sig på tre månader. Om de fortsätter så här så tjänar de inget då jag skaffar en annan operatör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

första som slår mig är, du reagerade inte när de sa 6-10 Mbit o du bor så pass långt från stationen? för är det vanligt adsl så äre ju på gränsen med de hastigheterna o den längden.

sen är frågan vad som händer om du bter leverantör, du har ju fortfarande 6,5 km till stationen, skulle vara om den nya leverantör du bestämmer dig för köra med betalar avgiften för att koppla om dig. tyvärr är det ju inte SÅ troligt att så sker. o då äre fortfarande samma hastighet som gäller.

sen när det gäller alla dsl anslutningar måste man ju obersvera att det är UPP till som gäller, inte nå garanterade hastigheter. frågan är som du kan få så mycket snabbare lina på 6,5 km, speciellt om du kanske även har taskiga ledningar, vilket din hastighet tyder på.

så för att få snabbare äre ju att kopplas om som gäller, frågan är vem som är villig att betala.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Jens, läs mitt brev till netatonce, där står allt.

Givetvis reagerade jag över att de sa att de kunde ge mig så mycket högre hastighet än telia. Jag frågade ju även hur det kunde vara så och de ljög.

Jag vet mycket väl att jag inte kan få högre hastighet än jag fick innan den sänktes till 600 kb, men om ett företag säger till mig upprepade gånger att de kan göra det så förutsätter jag att de har en annan lösning på det hela än telia, t.ex att de kanske kopplar in mig i den nybyggda stationen som finns bara 762 m(jag har mätt) från mitt hus. Nu var ju inte så fallet, utan de ljög ju bara rätt upp och ner för att få mig som kund.

Om jag byter operatör igen så gör jag ju inte det p.g.a av att en annan operatör kan ge mig en högre hastighet utan för att denna operatören har lurat mig som kund och mist mitt förtroende. Jag har ju gett dem en chans nu att återställa mitt förtroende genom att koppla om mig till den andra stationen. Inte ett speciellt komplicerat krav.

Angående vem som ska betala, så har jag ju redan betalat. För nånting jag inte kan få men de hävdat att jag kan få.

Det är som om jag skulle sälja mitt 6600 Gt till dig för 1000 spänn. men istället för att skicka det så skulle du få ett Geforce2 mx200 32 MB. Skulle du bli nöjd då och inte kräva nånting snabbare? Du har ju ändå betalt för den högre hastigheten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är inte alltid så lätt som folk verkar tro att byta telestation.

Den här stationen ligger 762m ifrån dig. Sen så vet jag inte hur långt bort närmsta kopplingsskåp från den stationen ligger ifrån dig. Även om vi kanske kommer relativt nära 100-200 meter så måste det finnas lediga par där. Dom lediga paren får heller inte vara reserverade för eventuella nybgyggnationer el dyl.

I vilket fall så behövs det troligen en halv mängd kabel, en hel del undersökningar, samt en stor klump pengar.
Jag kan ju tala om för dig redan nu, att det finns inte en suck i världen att netatonce ens funderar på undersöka möjligheten för dig att göra bytet.

Har haft med dom att göra både privat och i arbetet, och tja, det är ingen operatör jag skulle rekomendera till mina ovänner!

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är som om jag skulle sälja mitt 6600 Gt till dig för 1000 spänn. men istället för att skicka det så skulle du få ett Geforce2 mx200 32 MB. Skulle du bli nöjd då och inte kräva nånting snabbare? Du har ju ändå betalt för den högre hastigheten.

tycker inte riktigt man kan göra den jämförlsen, inte mellan de där 2 korten i alla fall, för där äre ju så pass olika kort att missuppfattningar osv. inte riktigt kan uppstå. killen/tjejen du pratade med sa antingen upp till eller visste inte va de snackade om vilket är mycket vanligt. tyvärr så kan du nog inte begära mer än att få pengarna tillbaka. skulle jag gjort o sen valt nån annan leverantör.

men hoppas det löser sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det här med upp till är ju ett krux. För i princip kan de säga vad som helst och sen ge en skithastighet och sen hävda att de följt sina regler. Men jag går inte på deras bullshit. Det är dags att folk säger ifrån och kräver vad som är rätt från dessa operatörer.
Det som retar mig är att de kan ljuga mig rätt in i örat utan att skämmas. De kan ju se hur långt ifrån stationen jag bor och borde då inte dra till med en hastighet som är orimligt hög bara för att lura mig.
Jag har jobbat som dammsugarförsäljare och jag kan lugnt säga att det var fan ärligare än vad de här företagen håller på med.

Det är mycket möjligt att de inte bryr sig om att koppla om mig men då får de också räkna med att förlora mig som kund och inte få några pengar.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Det är mycket möjligt att de inte bryr sig om att koppla om mig men då får de också räkna med att förlora mig som kund och inte få några pengar.

Även om de skulle koppla om dig skulle du ändå få lika långt till deras utrustning, eftersom en stad är uppbygd med en(flera) huvudstationer och sedan ett antal understationer (KC).

flyttar dom då din kabel till den nya stationen där de troligtvis inte har egen utrustning, så får de be skanova/flex/eltel koppla vidare dig till stationen där dom har utrustning.

Så din situation kommer inte ändras även om de går med på att koppla om dig, och jag lovar dig, sätter utrustning för 250-300k i den nya understationer kommer de INTE att göra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det här med upp till är ju ett krux. För i princip kan de säga vad som helst och sen ge en skithastighet och sen hävda att de följt sina regler. Men jag går inte på deras bullshit. Det är dags att folk säger ifrån och kräver vad som är rätt från dessa operatörer.
Det som retar mig är att de kan ljuga mig rätt in i örat utan att skämmas. De kan ju se hur långt ifrån stationen jag bor och borde då inte dra till med en hastighet som är orimligt hög bara för att lura mig.
Jag har jobbat som dammsugarförsäljare och jag kan lugnt säga att det var fan ärligare än vad de här företagen håller på med.

ja det här med "upp till" kan bli väldigt fel på dsl utrustning då det är så mycket som spelar in. men som du säger, med 6,5 km till stationen så kan vem som helst med lite kunnande om dsl (allämnt dataintresserad) räkna ut att nå 8-11 Mbit får man inte, speciellt inte 11 då adsl inte ens stöder det. det borde även du ha förstått, likaväl som att jag inte går på allt som telefonsäljarna säger. men visst äre fult att säga så. men säg den telefonsäljare som inte försöker sälja nått till en med alla möjliga argument, jag har ännu inte stött på någon. sen att jag oftast kan mer än dem o utmanövrerar dem, det är en annan sak.

observera att ja inte skyller det på dig, utan att du nog ska lägga detta bakom dig. kräva tillbaka pengarna o gå till någon annan. att hota dem med något är tyvärr lönlöst, ska de hotas ska det komma från någon myndighet, annars kommer det knappast hända något. en kund är en droppe i havet. den tid de skulle lägga ner på att fixa allt åt dig, på den tiden kan de skaffa 10 nya kunder.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men herregud! Läser ni inte mina inlägg? Jobbar ni på netatonce? För det är samma reaktion jag får av dom.

Precis som jag tidigare förklarade Så VET jag mycket väl att man inte kan få 8 mbit med 6,5 km kabel. Men när företaget säger till mig att de kan ge mig det så antar jag givetvis att det beror på att de har en annan lösning än telia har. Sen fick jag veta av en polares farsa som jobbar som nätverkstekniker åt det företag netatonce anlitar, att de har utrustning för bredband i telestationen som ligger här bredvid(läs mitt tidigare inlägg).

Att de säger att de kan ge mig 8 mbit, eller t.o.m 11mbit (med ADSL2+, inte ADSL, igen läs mitt inlägg) måste ju betyda att de kommer att koppla in mig i deras station som ligger här bredvid annars betyder ju det bara att de ljuger för mig, eller hur? ALLA vet ju att man inte kan få 8 mbit om man bor 6,5 km från stationen.
Varför erbjuder då netatonce det till mig? Vet de inte det ALLA vet själva?

Jens, du missar en väldigt viktig sak här: om jag är kunnig om ADSL-teknik och nätverksteknik eller inte borde inte spela nån som helst roll. Företaget ska ju inte kunna lova guld och gröna skogar och sen inte vara tvungna att leverera.
Men jag satte mig ner och lusläste igenom deras så kallade kundavtal. Och det är lätt att se vad de har tänkt med det: "Vi lockar in så många kunder som möjligt genom att ljuga om hastigheten de kan få och sen när de klagar så svarar vi inte. När de sen säger upp abbonemanget får de ändå betala i 3 månader tills uppsägningstiden går ut."
Rena lurendrejeriet ju?

Jag tror iofs precis som du att de inte kommer att bry sig om mig som ensam kund eller att koppla om mig. Jag hade nöjt mig med 1.8 mbit om priset hade justerats. Men som det är nu så kommer jag inte att ge mig. Hade de svarat på mina mail eller påringningar så kunde vi nog löst detta men de skiter ju bara i det.

Som det är nu så ger jag dom en vecka att svara. Sen blir det svartalistan.com, lokaltidningen, sverker och hela baletten. Jag kanske får för mig att åka dit och bajsa på deras välkomstmatta också.

Jag ber om ursäkt om jag verkar sur men jag är förbannad över att såna här företag får fortsätta att köra med folk och den allmänna attityden verka vara: "Det är inget man kan göra åt saken"

Sär är det ju inte. Om alla som blir dåligt behandlade klagar så MÅSTE de göra nånting åt saken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
ja det här med "upp till" kan bli väldigt fel på dsl utrustning då det är så mycket som spelar in. men som du säger, med 6,5 km till stationen så kan vem som helst med lite kunnande om dsl (allämnt dataintresserad) räkna ut att nå 8-11 Mbit får man inte, speciellt inte 11 då adsl inte ens stöder det. det borde även du ha förstått, likaväl som att jag inte går på allt som telefonsäljarna säger. men visst äre fult att säga så. men säg den telefonsäljare som inte försöker sälja nått till en med alla möjliga argument, jag har ännu inte stött på någon. sen att jag oftast kan mer än dem o utmanövrerar dem, det är en annan sak.

observera att ja inte skyller det på dig, utan att du nog ska lägga detta bakom dig. kräva tillbaka pengarna o gå till någon annan. att hota dem med något är tyvärr lönlöst, ska de hotas ska det komma från någon myndighet, annars kommer det knappast hända något. en kund är en droppe i havet. den tid de skulle lägga ner på att fixa allt åt dig, på den tiden kan de skaffa 10 nya kunder.

Denna grafen brukar stämma ganska bra, jag är säker på att dom som arbetar där sitter med någon liknande sak. Han hade 1.8 Mbit från början och självklart är det exakt vad som visas i den grafen på de avståndet (6.5 km).

Att säga upp till 8 Mbit i hans var en ren lögn, det är inte ens självklart om han kan få 2 Mbit, då ska man inte börja prata om något 8 Mbit abonnemang. Dom har faktiskt ett 2 Mbit abonnemang och det vore mer troligt att säga "upp till 2 Mbit".

Det finns vissa gränser för "upp till".

Inte säljer jag en bil med argumentet "den kan gå upp till 1000 km/timmen (ifall man släpper ner den från ett flygplan på hög höjd)".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReToX
Inte säljer jag en bil med argumentet "den kan gå upp till 1000 km/timmen (ifall man släpper ner den från ett flygplan på hög höjd)". [/B]

Det kommer den garanterat inte att göra...

Visa signatur

Yo feel teh_flow!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Izomatic
Det kommer den garanterat inte att göra...

euhm, "upp till" Jag är ingen expert på fysik

Permalänk
Medlem
Citat:

massa text

läser vad du skriver o tycker oxå att det är fel. men försöker förklara att detta knappst är ovaligt på marknaden. sånt här händer varje dag. o ska man gå på vad folk säger exakt så blir det ju totalt fel, men ibland måste man ju själv ha lite vett o förstå när det inte går. självklart ska BORDE man inte behöva förstå det, då det borde vara så att lagarna/reglerna är så klara att missförstånd inte kan ske, men nu är ju fallet inte så.jag skulle då börja misstänka något när ett företag ovar 11 Mbit över 6,5 km, speciellt inte när tekniken inte ens klarar det, inte ens på 1 meter avstånd. hur mycket egen teknik de än har, adsl är adsl, oavsett tilverkare, snabbare, då äre annan teknik, t.ex. adsl2+ eller vdsl osv. sen så äre inte många av de små företagen som har egen utrustning, vad jag vet äre bara telia o BBB som har egen utrustniing när det gäller dsl, i stort sett alla andra hyr in sig hoss skanova/telia eller song.borde ju stått det i avtalet oxå.

väldigt många ser inte det finstilta där det står "upp till 8 Mbit" och inte "garanterat 8 Mbit". de erbjöd dig nog deras "upp till 8 Mbit" abonumang, inte att du skulle få garanterat 8 Mbit, en jäkla skillnad, men lätt att missförstå. o varför de erbjud dig den tjänsten när du inte ens kan få ut det är för att man för det första inte vet exakt vad någon får förän det kopplats in, troligen har dera mätningar visat att du KAN få mer än vad du kan få med något av deras långsammare abonumang (om de nu har några, t.ex. 0,5 osv.) o utgår då från att du vill kunna få ut så mycket som möjligt. hade du bett o fått 0,5 abonumang (om det nu finns) så hade du fått det, men hade gått miste om 1,3 Mbit.de kan ju alltså ha fått fel på mätningarna.

men troligen har de ju prövat en fuling och hoppas det löser sig för dig, bästa är ju att gå till din lokala konsumentombudsman o hör vad som gäller rent lagligt, problemet är väll att det står ord mot ord på vad försäljaren sagt, såvida du inte har papper på att du ska få garanterat ( mbit eller liknande.

jobbar inte på nått företag alls, jag pluggar. tror inte det är många här som jobbar på något av de berörda företagen. men de flesta inser hur meningslöst det är, du är ju knappast först att drabbas.svartalistan, sverker osv har inte funkat värst bra för andra heller, du är inte först me de tankarna heller. det ända du gör är att slösa massa tid på nått som är ganska meningslöst.

o skit för övrigt inte på nå dörrmatta, för då äre du som sitter i skiten :D:D

Visa signatur

Permalänk
Medlem

dom säger ju maxhastigheten på den tjänsten du får, inte vad du kommer få för hastighet...

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noob
dom säger ju maxhastigheten på den tjänsten du får, inte vad du kommer få för hastighet...

precis va ja menade ditt inlägg blev lite mer kortfattat o rakare

föresten, varför inger du inte, skulle jag gjort om ja inte fick svar på mail.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hehe, jag har ringt. Totalt 11 gånger. de har en otroligt dålig kundservice som inte går att komma fram till. De första gångerna satt jag i telefonkö i upp till 45 minuter men efter det har jag tröttnat.

Så här går de till: Jag ringer upp, en röst säger "Det är 7 före dig i kön, ungefärlig väntetid är 15 minuter". Jag väntar och väntar och väntar. Efter 15 minuter säger rösten "Det är 6 före dig i kön, ungefärlig väntetid 13 minuter. Och så håller det på. Den gången jag satt i 45 minuter och väntade var jag nr. 3. Då stängde dom :S. Tror ni jag blir förbannad?

Grejen är att eftersom jag har haft att göra med Telia innan så har jag varit väldigt noga med att ta reda på exakt vilken hastighet jag skulle få. Så det har aldrig handlat om någon "upp till" hastighet utan jag har bett om att få veta vilken hastighet jag faktiskt skulle få. Jag har varit noga med att påpeka detta när jag pratat med dom. Den där grafen som Retox postade(tack) har jag sett innan, därför var jag fullt medveten om vad gränserna låg inom. Men att dom har en telestation bara några hundra meter från mitt hus påverkade ju mitt val av leverantör. Sen att dom inte vill koppla in mig där är ju lite förargligt och dåligt av dom.

Men nog om det. Själv grejen här som ni verkar missa är att jag, som kund, ska inte behöva vara expert på allt inom ADSL, jag ska inte behöva veta var gränserna ligger för att få den eller den hastigheten. Det är företagets skyldighet att uppge det för mig så att jag inte köper fel tjänst av dom. Ger dom mig ett dåligt råd så borde dom får stå för det.

Angående lagligheten i det hela så har jag ju inte skrivit mitt namn på något papper så som jag ser det så har vi inget kontrakt. Jag har inte godkänt deras villkor så lagligen behöver jag inte bry mig om dom. Det här med inspelning på band har jag hört att det inte håller som bindande kontrakt(var nåt på PLUS om det).

Men som sagt, jag ger dom en vecka att höra av sig och ordna upp det hela. Så får vi se vad som händer sen.

Som jag tidigare sa så hade jag ju nöjt mig med dom 1.8 Mbit jag hade, så länge jag inte behövt betala för 8 mbit. men nu får jag ju för fan bara 6-700 Kbit :/
Och ingenting verkar göras åt saken. Fast i morse gick ADSL:et ner i några minuter och nu har hastigheten ökat till 900 kbit. Hurra! Bara hälften kvar då.

Uppdatering.

Igår ringde de från Netatonce. Jag fick prata med en supportansvarig som lovade att hjälpa mig. Så det kanske ordnar sig iallafall. Vi får väl se. Jag postar senare om hur det gått.

Visa signatur