PlayStation 3 - THE tråd

Permalänk
Medlem

Ja om man sitter närmare än 1.5 meter från TVn så fungerar det med 37" (så länge man inte sitter för nära och kan urskilja pixlarna), längre bort än så och du förlorar detaljer. Ganska tråkigt att sitta med en 1080p TV och bara uppleva samma kvalitet som en 720p signal kan ge. Att köpa en TV är nästan en vetenskap nu för tiden, man väljer storlek baserat på källan (upplösning) samt rummets dimensioner. Därför väntar jag på de lite större panelerna som nog kommer snart, det finns ju redan bakprojektions-TV med 1080p i staterna och då snackar vi om 55-70 tum. Förresten finns det 4 LCD-TV med paneler på 1920x1080 under 20 tusen (alla är 37") så det är ju bra med lite konkurrens.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

jag skulle då helst vilja ha en 32" i 1080p. har inte plats för mer..

sen får ni tänka på att inte bara gå på upplösning eller märken, det betyder inte bra bild. men Sharp brukar ha mycket bra paneler iof.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gekk
Här är en review som också säger att 37" är för litet för att man ska kunna dra fördel av 1080p.
http://reviews.cnet.com/Sharp_LC_37D90U/4505-6482_7-31789766....

Riktigt intressant recension, man tackar. Kul också att man verkar ha samma tankar som mig när det gäller 1080p.

Citat:

The differences were much more prevalent from 45 inches or less; the mesh of the chair and the lines on the paper lamp on the porch where Halle Berry suns herself, for example, were more distinct than on the lower-resolution panels. When we moved back to a 78-inch distance, the difference was still visible but much more subtle.

45 inches (= 114.3 centimeter), verkar vara optimalt för 1080p på en 37".
75 inches (= 190.5 centimeter), skillnad syns men man har tappat en hel del detaljer.
Jag tycker att det där säger det mesta, 114 cm från en 37" TV är VÄLDIGT nära.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gekk
[B]Här är en review som också säger att 37" är för litet för att man ska kunna dra fördel av 1080p.
http://reviews.cnet.com/Sharp_LC_37...y=true#mgallery

[/b]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av shad0w
Riktigt intressant recension, man tackar. Kul också att man verkar ha samma tankar som mig när det gäller 1080p.

45 inches (= 114.3 centimeter), verkar vara optimalt för 1080p på en 37".
75 inches (= 190.5 centimeter), skillnad syns men man har tappat en hel del detaljer.
Jag tycker att det där säger det mesta, 114 cm från en 37" TV är VÄLDIGT nära.

Jahopp, då kanske man ska spara nån månad extra eller två för en 42-tummare eller högre. Tackar för informationen.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

tsk, att man inte urskiljer enskilda pixlar eller ens pixelraster innebär inte att man inte ser effekterna av den lägre upplösningen under 45 tum. (eller 32 för den delen)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Annars finns Sony KDL-40W2000 som nu ligger under 25000:-

Själv skulle jag aldrig sitta tre meter från TV:n. Sitter max 1,5 meter ifrån. Sitter man så långt ifrån, så kan nog de kommande projjarna i 1080p vara intressanta...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

shad0w

Menar du att man ska sitta 1.5 meter från en 37" tv för att man ska få bäst bild?? Är inte det alltför nära??...Jag hade för mig att juh längre ifrån du är från Lcd Tvn så blir bilden bättre, för då kan man inte se pixlarna lika bra.?! Eller har jag missuppfattat nått.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Mycket billigare? Sharp LC46XD1E finns för 30 400 kr här

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gekk
LG har ju lanserat ny apparater som jag riktar in mig på för mina konsoller.
De kör med sin "nya teknink" med 120hz uppdatering och hävdar att de reducerat allt vad eftersläpning heter. Det återstår väl att se hur mycket ljug deras marknadsföring innehåller men 47-tummaren kostar ca 30.000 kr och 42" för ca 25 000 kr och den förstnämnda är helt klart interessant för min egen del speciellt som den är mycket billigare än Sharps 46".

47LB2RF och 42LB2RF heter dem. (Den senare kommer i handeln någon gång i november)
Källa: http://nordic.lge.com/sv/ir/html/ABboards.do?action=read&grou...

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cookie
shad0w

Menar du att man ska sitta 1.5 meter från en 37" tv för att man ska få bäst bild?? Är inte det alltför nära??...Jag hade för mig att juh längre ifrån du är från Lcd Tvn så blir bilden bättre, för då kan man inte se pixlarna lika bra.?! Eller har jag missuppfattat nått.

Grejen med en 37" tv där du har över 2 miljoner pixlar inträngda så blir pixlarna väldigt små. Blir pixlarna alltför små så ser du inte skillnaden mellan 1080p och 720p, om du inte sitter väldigt nära. Så med 37" så kanske du kan spara en massa pengar genom att skaffa en 720p istället. Men går du upp i storlek blir skillnaden större och 1080p blir mer värt pengarna!

edit:
Vad han menar är säkert att 1.5m är vad som behövs för att du ska uppleva detaljerna som skiljer mellan 720p och 1080p. Med en större tv blir ju givetvis det avståndet större. Och sen ska man väl inte se 1.5m som något magiskt tal utan det upplevs ju olika av olika personer. Synskärpa etc. :]

Citat:

Mycket billigare? Sharp LC46XD1E finns för 30 400 kr här

Jag erkänner mig besegrad, du får plocka fram tippexen och kladda bort mitt "mycket" från skärmen. Men den är iallfall billigare och större då om du kan acceptera det ^^. Och kanske har sidan du länkat till prissatt fel, för den finns ju bara runt 35000 överallt annars?

Men frågan är ju hur LG'n presterar med sina 120hz, kanske är det bara ljug?

edit:
Jag var så ambitiös att jag ringde och hörde med dom om LC46XD1E. Priset på 30400 stämmer alldeles utmärk. De har inte tvn på lager men den kommer i oktober... Samma sak med LG'n, så man får väl kika igen vad som händer närmsta månaden :] Och med det lämnar jag tv-diskussionen och låter tråden gå tillbaks ontopic.

Permalänk
Medlem

En trevlig hopkok av klipp från Lair, Motorstorm, GT:HD, Genji, NBA, F1, Resistance, Everybodys golf. Det var väl allt, TGS klipp. Saknas IMO ett par bra spel.

http://www.gametrailers.com/player.php?type=mov&id=13389

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Någon som har länk till PS3 Keynote Videon på Tokyo Game Show?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gekk
Grejen med en 37" tv där du har över 2 miljoner pixlar inträngda så blir pixlarna väldigt små. Blir pixlarna alltför små så ser du inte skillnaden mellan 1080p och 720p, om du inte sitter väldigt nära. Så med 37" så kanske du kan spara en massa pengar genom att skaffa en 720p istället. Men går du upp i storlek blir skillnaden större och 1080p blir mer värt pengarna!

edit:
Vad han menar är säkert att 1.5m är vad som behövs för att du ska uppleva detaljerna som skiljer mellan 720p och 1080p. Med en större tv blir ju givetvis det avståndet större. Och sen ska man väl inte se 1.5m som något magiskt tal utan det upplevs ju olika av olika personer. Synskärpa etc. :]

Kunde inte ha sagt det bättre själv!

Angående TV som inte finns i handeln ännu så brukar priset ofta sänkas när de kommer ut till butikerna och sen tar konkurrensen över.

Det har ju börjat spridas oroväckande rykten om Sonys online-del så här nära launch. Man skulle nog inte ha gått ut och sagt något om gratis online innan man hade riktig koll på tekniken. Tur att man kan snegla på Xbox Live som är en väldigt kompetent tjänst även om den kostar pengar. Synd att Sony är så snåla med information, man man vill väl få upp hypen antar jag. Nåväl, innan vi har fått maskinerna finns det gott om recensioner på nätet från försökskaninerna.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Grejen är ju att Sony inte verkar ha koll på allt själv än. Det är nog informationsproblem inom Sony också.

Känns igen från PS2 launchen...

Tur att amerikanerna och japanerna får leka försökskaniner som sagt.

Bioschock bara XB360/PC timed exclusive?

Citat:

I'm reading a norwegian interview here with Kevin Levine(producer I think). The reporter (a hardcore guy who knows his stuff) mentions in the article that he asked Take 2 about the exclusivity deal and they won't confirm or deconfirm a PS3 version and then they said that the X360 exclusivity is for a 'certain amount of time'.

Moore gjorde en GTA4 igen verkar det som.
Intressant för folk som bara kommer ha PS3 som spelplattform.

Källa:
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=132073

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Hmm, är det inte dåligt för synen att sitta så nära en TV som 1.5m?

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem

Dagens generation barn....

Mamman:

- Men lille Olle du sitter så nära Tvn du kan få fyrkantiga ögon ju.

Olle:

- Mamma du fattar ju ingenting, jag sitter här för att få bästa möjliga bild.

Hehehe en liten tanke från mej då

Visa signatur

Rock On!

Permalänk
Medlem

jepp, framtiden mammor kommer kanske säga "du får kvadratiska ögon" istället..

men nu var det nog CRT-strålningen Mellwing tänkte på.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
jepp, framtiden mammor kommer kanske säga "du får kvadratiska ögon" istället..

men nu var det nog CRT-strålningen Mellwing tänkte på.

Antagligen, när du säger det

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Citat:

Afrika[SIZE="1"] (30%)
Trailer[/SIZE]

Armored Core 4 [SIZE="1"](80%)
Trailer
Gameplay[/SIZE]

Bladestorm: The Hundred Years War [SIZE="1"](60%)
Trailer[/SIZE]

Coded Arms Assault[SIZE="1"] (50%)
Trailer
Short trailer[/SIZE]

Darkness (The)
Trailer

Devil May Cry 4
Trailer
Gameplay

Eye Of Judgement (The) [SIZE="1"](70%)
Trailer
Gameplay[/SIZE]

Fatal Inertia[SIZE="1"] (90%)
Weapons trailer with gameplay[/SIZE]

Formula 1: Champion Edition[SIZE="1"] (60%)
Trailer
Gameplay
More gameplay[/SIZE]

Genji: Days Of The Blade[SIZE="1"] (70%)
Trailer with gameplay
Gameplay[/SIZE]

Gran Turismo HD Premium[SIZE="1"] (50%) (1080p60)
Teaser
Ferrari trailer
Impreza gameplay
Car POV gameplay[/SIZE]

Hot Shots Golf 5 [SIZE="1"](30%)
Trailer[/SIZE]

Lair [SIZE="1"](50%) (1080p30)
Trailer
Gameplay (no sound)
Gameplay - Dragon raid[/SIZE]

Mahjong Fight Club [SIZE="1"](60%)
Trailer[/SIZE]

Metal Gear Solid 4: Guns Of The Patriots (1080p30?)
Gameplay trailer (work in progress)
Gameplay trailer (work in progress) - higher quality

Midnight
Trailer

Mobile Suit Gundam: Crossfire [SIZE="1"](80%) (1080p30)
Trailer
Gameplay[/SIZE]

Monster Kingdom: Unknown Realms [SIZE="1"](30%)
Trailer
Gameplay[/SIZE]

MotorStorm [SIZE="1"](60%)
TGS trailer
Website trailer
Developer interview with gameplay
Gameplay[/SIZE]

NBA 07 (1080p60)
Gameplay

Need For Speed: Carbon [SIZE="1"](70%)
Trailer[/SIZE]

Ninja Gaiden Sigma [SIZE="1"](25%)
Trailer[/SIZE]

Resistance: Fall Of Man [SIZE="1"](80%)
Intro
Trailer
Interview with Ted Price and gameplay
Ambush in the streets gameplay
Infiltration gameplay[/SIZE]

Ridge Racer 7 [SIZE="1"](80%) (1080p60)
Gameplay trailer
Gameplay (1280x720)[/SIZE]

Sonic The Hedgehog [SIZE="1"](80%)
Trailer[/SIZE]

Virtua Fighter 5 [SIZE="1"](70%)
Trailer
Gameplay[/SIZE]

Virtua Tennis 3 [SIZE="1"](50%) (1080p60)
Trailer
Gameplay[/SIZE]

Warhawk [SIZE="1"](50%)
Trailer
Multiplayer gameplay[/SIZE]

White Knight Tale [SIZE="1"](10%)
Gameplay trailer[/SIZE]

Tack till VGA på empire, TGS listan är uppdaterad en hel del.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem

Tack gekk, det förklarade en hel del :)..

vad skulle då vara bättre ur bild kvalitets synpunkt om man vill sitta 2-3 meter från tv:n, En 37" med 720 eller en 42" med 1080. Skulle skillnaden bli stor att det vore värt de extra 5k,10k,15 k för en 42" ?!

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Sonic The Hedgehog (80%)
Trailer

han byter namn nu när han hamnar på den snabbaste konsollen igen: http://www.allamedia.com/artiklar/playstation-3-spel.shtml

Afrikavideon funkar inte förresten.. var den ny?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cookie
Tack gekk, det förklarade en hel del :)..

vad skulle då vara bättre ur bild kvalitets synpunkt om man vill sitta 2-3 meter från tv:n, En 37" med 720 eller en 42" med 1080. Skulle skillnaden bli stor att det vore värt de extra 5k,10k,15 k för en 42" ?!

om man behöver fråga är det förmodligen bara värt det för €-penispoängen. (och de är givetvis mer värda ju mer den kostar..)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
han byter namn nu när han hamnar på den snabbaste konsollen igen: http://www.allamedia.com/artiklar/playstation-3-spel.shtml

Afrikavideon funkar inte förresten.. var den ny?

om man behöver fråga är det förmodligen bara värt det för €-penispoängen. (och de är givetvis mer värda ju mer den kostar..)

Lol, Sony the Hedgehog...

Permalänk
Medlem

glad över oblivion till ps3. är nog inte särskilt roligt att det finns ute till release här i europa lr?

Visa signatur

PSN: Lexcose
0100
0010

Permalänk
Medlem

I denna video förklaras det att förmodligen alla spel i andra och tredje vågen till PS3 kommer vara 1080p. Lair använder max 50% av prestandan och allt som krävdes för att köra Lair i 1080p var lite shyssta algoritmer. När det var klart fanns det gott om prestanda över.

http://www.gamevideos.com/video/id/6557

cookie:
Om du ska sitta så långt ifrån TV:n så rekommenderar jag en 55" bakprojje i 1080p.

Strax under 25 000:- och dessutom är den snäll mot dåliga källor och skalar upp dvd fantastiskt bra. Responstiden strax över 2 ms och pixelmappat i 1080p. Nackdelarna är storleken(duh...) och lampan, som ska bytas ut efter 2-3 år kostar nästan två lök. Men man får en fantastisk bild i 1080p som tål snabba spel. Ett tips som sagt, om man sitter en bit ifrån TV:n och vill se hela upplösningen...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk

hur kan den där TVn ligga på 24 tusen=/?
en 42" TV(i stort sätt samma specs) ligger på 22 tusen.
trodde 55" kostade runt 30 tusen eller nått=/.
billigt iaf.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Bakprojje är alltid mycket prisvärdare än LCD i den storleken, men TV:n är djupare därbak. Smällar man får ta för en billig 55"

Här är måtten, om nån vill ta fram tumstocken:
1292 x 913 x 480mm

Om nu det blir ett överflöd av 1080p-spel(glöm inte att kolla filmen), och man tänker använda BD filmer, så kan det vara värt det.

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Bakprojje är alltid mycket prisvärdare än LCD i den storleken, men TV:n är djupare därbak. Smällar man får ta för en billig 55"

Här är måtten, om nån vill ta fram tumstocken:
1292 x 913 x 480mm

Om nu det blir ett överflöd av 1080p-spel(glöm inte att kolla filmen), och man tänker använda BD filmer, så kan det vara värt det.

men är inte det där en LCD TV?
måtten var ju skapliga måste jag säga,kanske lite allt för djup därbak,men helvete vad bra den TVn skulle pryda upp mitt rum kan jag lova.
tja,prisutveckling vacklar på den ser jag,gick ner en aning men nu har den gått upp igen...hmm,går den ner till 22 papp,då tar jag nog den där istället för 42" TVn som jag nu hade planerat att köpa.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

http://www.webhallen.com/prod.php?id=52072

billigare 720x1280-projektor kan vara ett alternativ annars. ungefär samma för/nackdelar som proj-TV men mycket smidigare att kånka hem..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

hmm kommer troligen inte ha råd med en 1080p tv.
fast det lär ju se bra ut ändå på en 720p eller vad det nu blir.
har en avsatt budget på ungefär 10k som jag helst inte vill spräcka

Visa signatur

PSN: Lexcose
0100
0010

Permalänk

Fredag: Sony KDL-40W2000 är INTE 1080p! Det är 1080i.
Dessutom så ger bakprojektion inte alls samma bildkvalité som en LCD-TV! Det är trots allt fortfarande bara en stor trälåda, en duk och en projektor.

Något som ni helt verkar ha glömt är att uppdateringsfrekvensen måste vara rätt. Om jag inte har helt fel så bör den vara på 24 FPS, något som inga vanliga 1080p-apparater verkar stödja idag?
Det är ju lite smådumt om man måste speeda upp bilden och ljudet.
Eller gäller detta bara för BD, som om jag inte har helt fel ligger på 24FPS?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
http://www.webhallen.com/prod.php?id=52072

billigare 720x1280-projektor kan vara ett alternativ annars. ungefär samma för/nackdelar som proj-TV men mycket smidigare att kånka hem..

Ja den du länka till, Z4an, är otroligt prisvärd. En vän till mig har Z2 (720p) och spelen ser otroligt bra ut på hans 360. Den är vekrligen att rekommendera med sin höga kontrastratio osv.

Z4an har tom. 12bitars färgdjup vilket innebär ungefär 70miljarder färger medans alla andra projektorer i den prisklassen har 10bitars färgddjup, dvs. ungefär 1 miljard färger. Så den är sjukt mycket bättre och billig som fan.

En bild på 120" är inte illa @ 720p.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |