PlayStation 3 - THE tråd

Permalänk
Medlem

Hur ska man kunna välja?
Har redan bestämt mig för MotorStorm och F1. Tror jag...

Ni som ska köpa i genren racing, vilket PS3-spel skulle ni välja?

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk

jo,nu när vi är inne på "racing" spel,kommer det nått nytt twisted metal spel?

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

svårt att säga. det viktigaste i bilspel är ju trots all grafik känslan, och de flesta av dessa spel är ju helt nya och inte baserade på tidigare serier. (vilket iof inte garanterar nått ändå alltid)

jag har varit lite av en Riiiiidge Raaaacer-fan, men inte gillat hur serien utvecklat sig på senare. (eller sen tredje spelet egentligen) så det vore ju grejt om dom kom tillbaka på banan iom förstaspel till PS3 som jag tror det kommer bli.

GT kan man ju oftast lita på däremot, så det är mer givet.

Fatal Inertia, kan det bli antingen ett nytt Wipeout eller ge lite Podrace-känsla så kommer det bli toppen. och sen kommer det säkert ett riktigt Wipeout annars..

Motorstorm, snyggt som fan men jag vet väl hur få lerrallyspel som lyckets ge nån vettig känsla av just lera. men här är två hållna tummar!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Jag tror att fatal Infernia innehåller för få speltimmar, annars skulle den vara väldigt intressant titel. Men för mig står det mellan Rdge racer och GT.

Att dömma av bilder och trailers skulle jag tippa på Ridge Racer. Även om bilarna är skitsnyga i GT, men det är det ända. Allt annat verkar höra till ps2, väldigt illa. Ridge Racer däremot verkar vara snygt gjort och det verkar ha lagt ner tid på bakgrunden och miljön också. En annan anledning till att jag tror jag skulle gilla RR bättre är farten, det verkar mycket snabbare Jag har Gt 2 på ps2 och farten där är sjukt tråkig.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Medlem

Grymt synd då Ps3:an är försenad till europa, om jag minns rätt så är det problem med deras dvd-läsare

Visa signatur

Athlon fan!

Permalänk
Medlem

om detta stämmer
http://www.1up.com/do/newsStory?cId=3153775
så blir det nog RR7 för min del.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Du nämner ett kommande tredje vågens spel, inget releasespel eller nuvarande. Säger det dig inget?

Jag drar slutsattsen att PS3 ligger långt före. Borde varit tvärt om, om de nu skulle vara jämlika i prestandan, då 360 haft ett så stort försprång.

Sen om man inte ser skillnad när mera än dubbelt så många pixlar visas, så får man väl göra en synundersökning. Om du inte tror det är nån skillnad, så får du väl gå och titta på en 1080p HDTV och se själv...

Vidare dömmer du ett spel som är work in progress och ska vara det över ett år till, kolla på de som är färdiga istället, t ex detta:
http://www.megaupload.com/se/?d=LOAVF6UT

Andra vågen har inte kommit ännu, Forza 2, Lost Planet, Gears Of War & Mass Effect m fl är andravågs-lir (och vad vi sett hittills snygga och bättre optimerade).
Därmed inte sagt att dom kommer vara bättre eller sämre än spelen till PS3, innan final builds finns ute till konsumenter är allt spekulationer i olika utsträckning.

Dessutom har PS3 en fördel, dom har Xbox360 att luta sig tillbaka mot.
Utvecklare som har nextgen-erfarenhet med 360 är bättre lämpade att producera snygga spel för PS3:an, även om devkitsen skiljer sig så är grundprincipen densamma.
Utvecklingen av RR7 har exempelvis mycket att tacka 360:n för och är närmare ett andravågs-spel än ett förstavågsdito.

Fight Night 3(,5 det är ju vidareutvecklat från orginalet så 3,5 är en mer rättvis titel), har grunden från 360 och har putsats upp grafiskt och spelmässigt.
Full Auto 2 är även detta närmare andra vågen än första, återigen kan man som utvecklare falla tillbaka på tidigare nextgen-utvecklingar.

GT:HD är GT4 med uppgraderad grafik, onekligen är det riktigt snyggt men också det enda first party-spelet som uppgraderats endast på den grafiska sidan (motorn och allt det andra ärvs från PS2-versionen).
Microsoft skulle säkert kunna fixa nya texturer till Halo 2 och göra detta betydligt snyggare, dock är det GT5/Halo 3 där utveckling och framsteg visar sig.
GTA 4 är sannolikt det spel som kan tydligt visa huruvida den ena konsollen är totalt överlägsen den andra, releasefönstret innebär andra vågen för PS3 och då utvecklingen till skillnad från Virtua Tennis sker i "ett stycke" så bör konsollens prestanda vara det som skiljer versionerna åt.

Sen måste det ju också sägas, initialt pekade allt på nästan simultana releaser av 360/PS3 vilket uppenbarligen inte skedde.
Detta innebar att spel som haft lika lång utvecklingstid fick 1 år extra på PS3, började man i Q1/2004 så skulle det gå guld Q4/2005 på 360 och spelet för PS3 som började utvecklas Q1/2004 går guld Q4/2006.

Man kan också lära sig av den andres misstag, prissänkningen i Japan är ett exempel och för mjukvaruutvecklarna finns det otaliga lärdomar.
Därför anser jag enligt min personliga åsikt att det är för tidigt att vifta med målflagg innan racet knappt har startat, vi är bara på formationsvarvet än så länge...

För att inte få nån fanboy-stämpel, JA jag har en 360, vet ej om jag kommer köpa en PS3 (men troligtvis blir det nog en).
Jag tillhör också de 99,9% som Ken Kutaragi på SCE glömde att fråga, han må vara en visionär men INGEN i US/EU vill betala mer för en PS3:a om dom inte måste!
Att blanda in sina drömmar kan gå åt två håll, vissa saker blir bättre andra inte lika bra.
Kens påstående att amerikaner och européer fullständigt accepterar en högre prissättning är inget annat än ett fantasifoster, sen kan man ju fundera över nyttan att sänka priset på en marknad man är garanterad stor försäljning oavsett pris.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 l Nätdel: EVGA Supernova G2 750W l Moderkort: ASUS Z97-A
Processor:
Intel Core i5 4690K l RAM: A-Data 16GB l Grafikkort: MSI GeForce GTX 970 Gaming 4G
SSD: Samsung EVO 250GB l Hårddisk: Toshiba 2TB l OS: Win 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Hur ska man kunna välja?
Har redan bestämt mig för MotorStorm och F1. Tror jag...

Ni som ska köpa i genren racing, vilket PS3-spel skulle ni välja?

http://files.upl.silentwhisper.net/upload5/Trio.jpg

Jag köper ps3 för GT HD / GT5 ! men kommer självklart köpa andra lir också.......

Permalänk
Permalänk

syns att dom har putsat till det hela en aning.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herrlindqvist
Denna nivå lovade sony leverera vid e3 2005:
http://ps3media.ign.com/ps3/image/article/614/614722/killzone...

..launch 2006:
http://ps3media.ign.com/ps3/image/article/732/732775/resistan...

Det är helt olika spel på bilderna.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Trevligt med lite information om hårdvaran i PS3, dock var det väldigt luddigt angående Linux. Iofs är ju en Linux-distro på PS3 prestandamässigt sämre än på en PC men man hoppas ju på att den fungerar som HTPC. Det kommer nog bestämma om det blir en PS3 för mig någon gång i framtiden.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herrlindqvist
Denna nivå lovade sony leverera vid e3 2005:
http://ps3media.ign.com/ps3/image/article/614/614722/killzone...

..launch 2006:
http://ps3media.ign.com/ps3/image/article/732/732775/resistan...

Brukar du jämföra olika spel när du jämför konsoller?

Vänta tills Killzone kommer ut, det är dock inget launchspel.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

mkt konstig undersökning tycker jag med jämför

Virtual Tennis 3 och Flight Night 3...

Där ser man att PS3 levererar bra

Visa signatur

Rock On!

Permalänk
Medlem

höhö..

flight night :B

men seriöst.. klart det kommer ser bättre ut på ps3 när dom får 5månader till eller mer att förbättra spelet

Visa signatur

sad panda

Permalänk
Medlem

Som sagt är det helt meningslöst att jämföra spel som kommer ut till PS3 ett halvår efter andra versioner eller ett spel eller där olika utvecklare gör versionerna till konsoller. Dessutom går det inte heller att jämföra releasespel till 360 och PS3 då det har funnits MYCKET mer tid att göra klart spelen till PS3.

Nu vill jag ha mer information om Linux och hur fritt det verkligen kommer att bli. Vad är det förresten för webbläsare Sony har slängt in i konsollen, använder den Gecko eller någonting annat?

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Internet browsern är en "Sony inhouse production" enligt tjejen som presenterade den i E3 videon. Lite synd men man får väl köra igång Linux och Opera/Firefox om den är olidlig.

Förresten att säga att PS3 haft mycket längre utvecklingstid för sina launchspel är att ta i..

Sony har inte ens släppt version 1.0 av SDK:n än vilket skulle ha gjorts redan i Juni så utvecklarna jobbar fortfarande på ofärdig hårdvara. (version 0.93 på TGS)

Mycket dåligt Sony! Utvecklarna kommer knappt hinna testa sina launchspel på färdig hårdvara om inte Sony snabbar på lite..

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

Även om man inte har färdiga SDK så jobbar man ju kontinuerligt på spelen. Det är ju knappast så att exempelvis Killzone har lagts i malpåse i väntan på den slutliga hårdvaran.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Självklart.

Men det försvårar arbetet med att bland annat debugga spelen. Vi vet ju inte hur färdiga dev-tools som följer med tidigare kit heller.
Borde försvåra utvecklingen en hel del...

Edit: Till skillnad mot 360n som var klar i god tid före release. I alla fall ett par månader innan om jag inte minns fel.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Medlem

För att återgå till racing, så testade jag NFS:Carbon idag, till PS2. Nu har jag strukit det spelet från listan iallafall. Det var inte dåligt, men det var inte jättebra heller.
I demot fick man bl a testa Lamborghini Gallardo, och sättet man pyntar upp bilarna är lite annorlunda från tidigare versioner. Man drar en horisontell slide från höger till vänster (0-100%) så växer t ex en kjol eller ett luftintag vartefter man drar i sliden. Auto sculpture kallar dom det. Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Testade även Camaron nyss, men styrningen var helt åt skogen. Som godzilla på skridskor. Spelet är snyggt, men bandesignen är tråkig. NFS:Carbon kan jag inte rekommendera, trots att jag tidigare skrivit mig varm om samma spel...

Nog om det, official magazine-uk, som jag fick demoskivan av, skriver att
Stuntman 2 kommer, men de har nyligen bytt publicerare/utgivare, så när man kryssat av ett racinglir, så kommer ett nytt...

Possession till PS3 är på gång, och att utvecklarna(Volatile) lovar info innan årets slut. Har vart lite tyst från deras sida sen PS3 versionen bekräftades förra vintern...

Bilden är förmodligen inte längre representativ, då tydligen stora förändringar skett sen dess, enligt tidningen...

Dark Sector har det även vart tyst från, sen E305, men mera info kommer tydligen nästa månad. Spelet beskrivs som "Splinter Cell in space"...

Vidare skriver de att HL2 kommer med "loads of bonus content and improved graphical improvements" och att episode three kommer att kunna laddas ner senare..."prepare to get very exited"

Så hade de tydligen fått se Turok till PS3 och spelet är lite mera betonat på skräck. Bilderna ser ut som Crysis typ, och ändå är releasen nästa sommar. Man kan skada dinosarna genom att skjuta bort lem för lem, eller avsluta dom mindre med ett headshot. Det senare är tydligen inte alltid det bästa sättet, då du är minst i spelets matkedja(som är realtidsbaserat), och de större djuren tar hellre en svårt skadad raptor än en död...

Ett sätt att skrämma spelaren är tydligen att låta en raptor slå omkull en, för att sedan ställa sig ovanför en och börja tugga på ditt ansikte, om du inte tar fram kniven och börjar hugga tillbaka förstås. Kan nog vara lite stressande och tidningen trodde att detta spel kommer bli riktigt stort.

Oblivion är bekräftat till PS3
Spelet kommer att innehålla alla de tillägg som släppts till Xbox 360-versionen, men även en helt ny kampanj som kommer att ta cirka 10-20 timmar att ta sig genom. I denna kampanj gör man uppdrag åt en ny grupp i spelet, Knights of the Nine, en hedervärd grupp paladins som är en rak motsats till Dark Brotherhood.
Beräknat till mars, och förmodligen rejält mycket snyggare...

Sen kommer Lara Croft exklusivt till PS3 2008. Det blir inte Tomb Raider Legend, utan ett nytt spel...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
För att återgå till racing, så testade jag NFS:Carbon idag, till PS2. Nu har jag strukit det spelet från listan iallafall. Det var inte dåligt, men det var inte jättebra heller.

Sen kommer Lara Croft exklusivt till PS3 2008. Det blir inte Tomb Raider Legend, utan ett nytt spel...
http://files.upl.silentwhisper.net/upload7/LaraPS3.jpg

NFS-spelen har jag aldrig begripit mig på varför folk gillar, ända sen det första har de varit obefintlig känsla och/eller 12 fps.

hallelujha! då kanske man får skaffa det sista Laraliret till PS2an ändå då, trodde faktiskt på en sen liten uppgradering av Legens..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Kommer köpa PS3! Varför? Prestandan, överlägsen. Spelutbudet, överlägset. Verkar ha bättre möjligheter, ska bli riktigt härligt. Dessutom Blue Ray!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag

Oblivion är bekräftat till PS3
Spelet kommer att innehålla alla de tillägg som släppts till Xbox 360-versionen, men även en helt ny kampanj som kommer att ta cirka 10-20 timmar att ta sig genom. I denna kampanj gör man uppdrag åt en ny grupp i spelet, Knights of the Nine, en hedervärd grupp paladins som är en rak motsats till Dark Brotherhood.
Beräknat till mars, och förmodligen rejält mycket snyggare...

första oblivion bilderna till ps3
http://www.1up.com/do/media?cId=3150341

http://media.1up.com/media?id=3041976&type=lg
http://media.1up.com/media?id=3041975&type=lg
http://media.1up.com/media?id=3041974&type=lg

påminner väldigt mycket om X360 versionen

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem

Sharps efterlängtade 1920 x 1080 lcd-skärmar lanseras i Sverige

1080p i 37" för 19 995:- var en dröm för ett år sen. Denna TV kommer defenitivt att finnas på min radar...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk

För att bara dra lite offtopic:

Hur mycket tror ni en bra HDTV (behöver inte vara en 1080p) kommer kosta efter nyår (mellandagarna?). Min TV håller på och paja så jag ska börja spana efter en ny. Vill ha en för runt 10k inte över 15k.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Sharps efterlängtade 1920 x 1080 lcd-skärmar lanseras i Sverige

1080p i 37" för 19 995:- var en dröm för ett år sen. Denna TV kommer defenitivt att finnas på min radar...

äntligen en full HD tv i rimlig prisklass, innan fanns ju typ bara sonys Bravia serie som hadde någon tv med full HD, fanns någon
Samsung och Philips också med domkostade ju fan typ 40 000 tusen om inte mera!! men en rolig nyhet om inte annat!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredag
Sharps efterlängtade 1920 x 1080 lcd-skärmar lanseras i Sverige

1080p i 37" för 19 995:- var en dröm för ett år sen. Denna TV kommer defenitivt att finnas på min radar...

Jäklar, trodde dessa "True HD"-TV:n skulle vara mycket dyrare. Har inte själv följt prisutvecklingen för LCD-TV:n, så vad kommer denna 37-tummare kosta vid sommar tro? 20 000kr kommer den ligga på vid release.

2007 kommer bli ett dyrt år.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

37" är alldeles för litet för 1080p, det krävs större paneler för att vara riktigt intressant i vardagsrummet. Det som kan vara kul att se är hur bra dessa paneler hanterar 720p samt PAL/NTSC.

Stämmer det att Virtua Tennis 3 inte kommer att ha någon online-del på PS3?

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shad0w
37" är alldeles för litet för 1080p, det krävs större paneler för att vara riktigt intressant i vardagsrummet. Det som kan vara kul att se är hur bra dessa paneler hanterar 720p samt PAL/NTSC.
PS3?

en 37 med 1080p är intresant för mig och kommer passa aldelesutmärkt i mitt rum

Permalänk
Medlem

LG har ju lanserat ny apparater som jag riktar in mig på för mina konsoller.
De kör med sin "nya teknink" med 120hz uppdatering och hävdar att de reducerat allt vad eftersläpning heter. Det återstår väl att se hur mycket ljug deras marknadsföring innehåller men 47-tummaren kostar ca 30.000 kr och 42" för ca 25 000 kr och den förstnämnda är helt klart interessant för min egen del speciellt som den är mycket billigare än Sharps 46".

47LB2RF och 42LB2RF heter dem. (Den senare kommer i handeln någon gång i november)
Källa: http://nordic.lge.com/sv/ir/html/ABboards.do?action=read&grou...

Citat:

en 37 med 1080p är intresant för mig och kommer passa aldelesutmärkt i mitt rum

Här är en review som också säger att 37" är för litet för att man ska kunna dra fördel av 1080p.
http://reviews.cnet.com/Sharp_LC_37D90U/4505-6482_7-31789766....