BBB, fler än en dator, får nåt anfall snart!

Permalänk
Medlem

BBB, fler än en dator, får nåt anfall snart!

Jag försöker helt enkelt får två datorer att funka på en BBB 10MBIT uppkoppling. Har alltså ett ethernetjack i lägenheten. Detta ska vara skitenkelt men jag lyckas då blankt inte. Allt jävlas!

Det första jag försökte med: En windows 2000 dator delar ut uppkopplingen. Funkade inte. Den andra datorn får inget IP, och även om man sätter fast IP på den går det inte att kommunicera mellan dem. Den andra datorn vägrar boota med ett PCI nätverkskort i. Hittar inte bootdisken säger den. Bara för ett nätverkskort! Bah!

Det andra: Åkte totalt 4 mil fram och tillbaks och hämtade en Smoothwall brandvägg. Då dog av nån anledning interfacet som ska vara ut mot nätet. Åker inte 4 mil igen för att hämta skivan och installera om.

Det tredje: Tänkte att BBB kanske tillåter flera externa IP så jag satte en switch direkt efter jacket. Omöjligt att få en IP adress, inte ens med bara en dator i switchen.

Det fjärde: Har nu satt i två NICar i en gammal dator, även den med w2k, och tänkte försöka dela ut Internet med den. Men som det sett ut hittills lär det inte funka heller.

Ska tydligen vara helt jävla omöjligt att bara få spela lite WoW. Jag är ARG!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Konstigt, det skall fungera eftersom man får 5 ip-adresser.

Permalänk
Medlem

1. Sätt switchen direkt till utttaget.

2. Kolla så att du har fysisk kontakt med bbb, samt dina datorer (dioderna lyser)

3. Sätt datorerna till DHCP.

4. Boota om datorerna/starta om switchen om ingen koppling.

Meddela vad som inte funkar om så.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Re: BBB, fler än en dator, får nåt anfall snart!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Det tredje: Tänkte att BBB kanske tillåter flera externa IP så jag satte en switch direkt efter jacket. Omöjligt att få en IP adress, inte ens med bara en dator i switchen.

Om du inte har deras tillägstjänst som ger dig en fast ip-adress (gäller endast xDSL kunder) så har du 5 ip-adresser.

Om du kopplar datorn direkt i uttaget, får du en ip-adress då om inte har du länk (brukar finnas en liten lysdiod jämte RJ45 kontakten på kortet, alternativt koppla in switchen och kontrollera så att du får länk på den.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Ja alla kablar och kopplingar fungerar! Det sista jag försökte med i mitt första inlägg löste problemet. Men det ska ju gå att lösa snyggare om man får 5 externa IP. Fattar verkligen inte varför det inte funkar!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Jag kör korsad kabel till switch och sen raka till 3 maskiner, fungerar klanderfritt.

Visa signatur

who's your mommy?

Permalänk
Medlem

Man behöver inte ens korsad kabel till switchen. Jag kör rak kabel från uttaget till switchen och sen har jag 3 datorer över antingen kabel eller w-lan

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Jag har kört 5 datorer som mest, haft 3 switchar & enbart raka kablar & allting fungerat utan problem..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SunQ
Man behöver inte ens korsad kabel till switchen. Jag kör rak kabel från uttaget till switchen och sen har jag 3 datorer över antingen kabel eller w-lan

Om man skall vara riktig så skall det vara en korsad kabel mellan uttaget och din switch.

På äldre switchar och hubbar fanns det en liten switch som gjorde om en port till en uplinkport så man kunde använda en rakkabe, dom flesta nya har denna funktionen inbyggt elektroniskt på alla portar (den känner själv av om den behöver göra porten som uplink eller ej) så att man alltid kan använda raka kablar (eller bara korsade om man nu vill det )

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Som redan sagts i tråden, checka vad du har för switch och om den har automatisk avkänning av vilken kabel som sitter i. Om inte, testa med en rak och en korsad och se vad du ska ha.. Antagligen ska du ha en korsad.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

dra ut allt... koppla i switchen i uttaget koppla i alla datorer i switchen kolla så allt har "link" sen om du kör win 2k/xp gå in i cmd skriv ipconfig/release sen ipconfig/renew och vänta...
fungerar inte detta o du är säker på att ni har kopplat allt rätt så är det bara att ringa bbb..

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk

Jag kör med kabel från uttaget i väggen till uplink-porten på switchen, detta med rak kabel.

Alternativt kan du köra med korsad kabel till någon annan port på switchen (om uplinken används eller inte finns på din switch).

Tredje alternativet är som sagt om din switch är moderna nog att själv lista ut om du har rak eller korsad kabel, då kan du koppla hur du vill.

Tänk på att när du använder uplink så är detta uttag troligtvis samma switchport som uttaget närmast bredvid. Kopplar man in saker i båda dessa uttag kommer åtminstone ett av dem att inte fungera. Använd bara ett av dessa uttag.

Visa signatur

[size="1"]Min lillebrorsa, när jag förklarat om resistans för honom:
-Leder smala människor ström sämre?
Mitt svar: De leder sämre på längden, men bättre på tvären...[/size]