Permalänk
Medlem

MAYA !!! hjälp tack

jag har några frågor om maya !

1. var kan man hitta sidor som har mycket tips & tricks om maya.

2. hur gör man när man vill redigera om till andra format alltså
spela up i vlc eller media player utan att man ser alla menyer
och annat mög, istället för dom dära bilderna man bara kan ta
"det ända jag har hittat faktiskt"

Permalänk
Hedersmedlem

Det följer med små howto-filmer med Maya, kolla på dessa. De inkluderar din första fråga och svarar på din andra.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem

www.mayaforum.se

Svensk forum om maya.
dock är det inte så jätte många aktvia så det kan ta ett tag innan man får svar på sina frågor

Permalänk
Medlem

jag känner till howto - filmerna men det ända problemet är att man bara får
tips om var man kan köpa flera filmer för jag vett att man kan använda
sig av "playblast" men då vissar det inte alla coola saker som ljus och sånt
man ska kunna göra om på något mögit sätt till avi format men det är frågan var !!!

Permalänk
Medlem

Du gör det i renderingsinställningarna, när du renderar ut en bild. Ärligt talat är det inte så bra att rendera ut som en avi. Det är bättre att rendera ut en sekvens av många bilder (.tga, .png, etc) och sen göra en avi av dem i ett filmprogram.

Kommer inte ihåg exakt hur man gjorde, men man ska på nåt sätt ställa om i renderingsinställningarna att man vill göra en sekvens och sen väljer man i princip spara som och anger ett filnamn följt av x-antal nollor. Ex: minfilm000001.tga. Nollorna är till för att maya sen ska lägga bilderna i rätt ordning. Ex: minfilm000001.tga, minfilm000001.tga ... minfilm000010.tga ... minfilm000100.tga.

Hmmm... provat hjälpavsnittet?

Permalänk
Medlem

problemet är att det ligger på si så där 400 bildruter och om jag ska rendra alla så kommer
det ta ett år men i boken föreslår dom att man ska batch rendra och sen fcheck eller playblast

Permalänk
Medlem

Batchrenderingen är som en vanlig rendering fast den renderar flera bilder, te.x dina 400. Dra ner kvalitén om det tar för lång tid.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk

Kolla på http://forums.cgsociety.org/forumdisplay.php?f=7. Där har du lösningar på det mesta.

Visa signatur

Beauty is in the eye of the beholder.
DI, din portal till musik.
Mitt galleri