Permalänk
Medlem

Ftp i stadsnät

Har precis flyttat till västerås och har fått en 10/10 uppkoppling via stadens stadsnät.

Jag har nu försökt att sätta upp en ftp server som kompisar ska komma åt, men de går inte. Har stängt av brandväggen fixat till inställningarna rätt men det går fortfarande inte.

Är det möjligt att kunna lägga upp en ftp server i ett stadsnät? Har två ipadresser, kompisarna har testat med båda och de kommer inte åt mig ändå..... Men jag kan komma åt mig själv, kanske ska veta att jag använder mig utav bulletproof ftp server.

Är det någon inställning som man kan ha missat?

Eller finns det andra lätta konfigurerade server program?

Permalänk
Medlem

Öppna port 21 om du inte har gjort det. Du skrev att du stängde av brandväggen men du kanske menar en du har installerad.

CesarFTP är ett jättebra program, oerhört enkelt att sätta upp en server med. Kika in på www.aclogic.com

Visa signatur

P4 3,4 Ghz EM64T, GeForce 6800NU 370/800, 1024 MB DDR2 SDRAM

Permalänk
Medlem

Testa också annan port en 21 då vissa ISP'er kan ha den blockad.

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

din isp har kanske blockat den port du kör på... testa med en annan.

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miiix
Öppna port 21 om du inte har gjort det. Du skrev att du stängde av brandväggen men du kanske menar en du har installerad.

CesarFTP är ett jättebra program, oerhört enkelt att sätta upp en server med. Kika in på www.aclogic.com

Jag har öppnat port 21 men det fungerar fortfarande inte... Dem säger att de får connection timeout hela tiden men jag har varken brandvägg eller något annat igång.

EDIT: Jag har snackat med föreningen som har hand om nätet jag är kopplad via men de säger att bara port 25 är stängd...

Permalänk
Medlem

Jo de kanske säger att 25'an är stängd bara men har du uteslutit att det inte har stängt 21 också genom att testa någon annan?

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

Testade port 430 och det gick inte det heller Så jag lägger ner detta nu, har hållt på med skiten i 3 timmar.

Tack för all hjälp ändå

Permalänk
Medlem

en gissning bara... har du en router kanske som måste konfigureras också kanske, med portforward osv eller kopplar du direkt till en switch eller???

Permalänk
Medlem

har ingen router, direkt kopplad från datorn till jacket i väggen.

Permalänk
Medlem

Låter som att du sitter bakom NAT, och då är det inte mycket man kan göra om dom har fipplat så att du inte ska kunna sätta upp ftp, den enda lösningen isf är att tunnla, men det är ju inte alla som har möjlighet att göra

Permalänk
Medlem

Snackade med några idag och jag fick reda på att nätverket är maskerat(?) utåt. Vad innebär detta? De sa att det kan vara svårt att få igång en ftp eller över huvudtaget en direktkontakt till en annan dator.

Går det inte sätta sig i passive mode på något sätt i ftp program så man kan komma förbi detta? Eller måste jag tunnla?

Permalänk
Medlem

Har du intern nätverks ip?

Visa signatur

http://www.mobilabredband.se/ Forum för mobilabredband.

Permalänk
Medlem

Jag har både det interna och det externa ipt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppen
har ingen router, direkt kopplad från datorn till jacket i väggen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av poppen
Jag har både det interna och det externa ipt.

Om du har kopplat datorn direkt till bredbandsuttaget och det externa ip:t skiljer sig från det ipnummer din dator har blivit tilldelad så sitter du nog bakom NAT och då kan du inte sätta upp nån server

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killer00
Om du har kopplat datorn direkt till bredbandsuttaget och det externa ip:t skiljer sig från det ipnummer din dator har blivit tilldelad så sitter du nog bakom NAT och då kan du inte sätta upp nån server

Hmm inte?

Så det spelar ingen roll om jag kör passive mode? Aja detta var ju riktigt surt

Permalänk
Medlem

När jag satt på min Telia gruppanslutning så hade jag både ett IPnummer för det "intärna" nätet samt ett utåt, dom var sammakopplade så alla grejjer jag körde kunde folk komma åt utifrån.

Sen varför det inte fungerar för dig kan ju helt enkelt vara så att ditt externa ip är samma som ett antal personer till, vad vet jag.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem

Kan bli svårt. Sitter man bakom NAT så måste nog porten tilldelas dig i NAT:en.

Jag flyttade precis till Gävle och dom hade tydligen precis tagit bort sin NAT. Allt fungerar prima för mig, lite mindre säkerhet eftersom man måste ha en egen brandvägg men annars har det fungerat kanon.

Permalänk
Medlem

Fyfan för ISP:er som NATar en... förhoppningsvis försvinner skiten när ipv6 börjar användas i större skala. Jag lider med dig...

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"