Permalänk
Medlem

har CPU pajjat?

Efter rätt höga temps tog jag häromdagen ut min 2800+ för att kolla vad det berodde på. Jag såg till min förvåning att all kylpasta var som bortsprungen.

Jag torkade av den lite lätt med vanligt papper och satte på ny pasta.. jag kanske inte skulle gjort det för nu får jag inget BIOS pip. Prövade nyss att byta gfx kort men ingen skillnad. är ju bara CPU jag rört så antar att det är den som pajjat. Men har den verkligen havererat?

När jag tar av kylaren från den och startar ändå (vågat av mig huhu) stänger den av sig själv fort som attan, borde inte de tyda på att den iallafall vet att det sitter en CPU i?

Den känns inte det minsta varm dock..

Om jag får snabbt svar tänkte jag genast dra iväg och köpa en 3000+ (hittade på erbjudande) om min CPU nu visar sig vara helt paj.

har ni btw nåra förhållningsregler i hur man hanterar CPU's som jag kan få ta del utav ?

Tack!

Permalänk

Testa återställa BIOS?

Visa signatur

AOpen HX08 Asus M3A79-T Phenom2 960T @ 4.0ghz ATI HD6950 Corsair XMS 4x2gb (5-5-5-15 2T) Dell 2209WA m.m

Permalänk
Medlem

hehe.. självklart.

Permalänk

tro mig, inte så självklart för vissa men testa prollen i en annan burk om du har möjlighet.

Permalänk
Medlem

Det enda du kan göra är att testa dina prylar i andra maskiner till du hittar den felande komponenten/Komponenterna.....

Det är alltid svårt att säga vad som felar just din specifika maskin... Men som du säger har prollen gått var och saknar kylpasta, så är den ju en stark kandidat till att vara trasig.....

Enda sättet är som sagt att testa den i en annan maskin som du vet funkar....

Visa signatur

Chassi: Antec Twelve Hundred || PSU: Antec CP-1000 || Processor: Core I7-970 hexacore @ 4.6Ghz + Noctua NH-D14 || Mobo: Asus Rampage III Extreme || Ram: 24GB G.Skil Ripjaws @1500 Mhz 20-9-9-9 1T || Grafikkort: 2X HD6970 CF @950/1450 || HDD: Corsair F90 SSD + WD Raptor 150

Permalänk
Medlem

kanske den har råkat ut för statisk elektricitet?