HD står och "klickar"

Permalänk

HD står och "klickar"

Har ett märkligt problem med hårddiskarna. Ofta funkar det fint att boota in i windows, men utan förvarning fryser allt och en (eller båda) diskarna börjar "klicka". Det är väl läsarmen som går till sitt ändläge om och om igen. Man hör disken stanna, spinna igång igen, stanna, spinna igång igen osv.
I detta läge hjälper inget utom reset.
Det märkliga är att det är båda diskarna som har detta problem. Jag har prövat med nya S-ATA-kablar utan resultat.

Rent spontant känns det som om det är fel på moderkortet eftersom det drabbat båda diskarna (en 36 gb Raptor och en 200 gb Seagate).

Är det någon som varit ute för detta tidigare?

Kan tilläggas att det inte är min egen dator, utan brorsans. En A64 3000+ på MSI-bräda.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem

Kan orsakas av ett defekt nätaggregat eller glapp i strömkablarna! Vad är det för märke på aggregatet? Annars så är det väl tyvärr moderkortet!

Permalänk

Det är ett Enermax 431 watts med en 3-4 år på nacken.
Jag har några nya billigthetsagg liggandes jag kan testa med iofs.

*edit* Testade med ett annat agg igår, liggandes vid sidan av lådan och under de två timmar som jag satt och knåpade med datorn krånglade den inte en enda gång. Verkar onekligen som att det är något problem med strömtillförseln.

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |