Vilken av dessa budgethanddatorer ska jag välja?

Permalänk
Medlem

ja titta runt på netonnet o såg acer n30 o vart helt tokigt prylsugen.. och det för att det skulle vara fränt att ha och kanske se film o spela lite nes osånt smått, sen idag kom ja på att det skulle vara skönt me kalender o skriva in födelsedagar o viktiga datum o sånt skit man aldrig gör på papper.

Sen priset på den med är ju inget farligt (1949 + 99:-)

batteritiden har ja läst i tråden att det är viktigt men jag kan tänka mig att jag kör med kabel i den då o då så det skulle nog lösa sig ändå.

så jag undrar om det är ett bra köp för den slanten?

tack på förhand.

Visa signatur

nej tack

Permalänk
Medlem

Kan väl säga att du inte kommer att kunna se allt för mycket film och lyssna på musik på med den batteritiden. Speciellt om du är på någon resaoch du tex. sitter i bussen X antal timmar utan laddning. Rekommenderar dig att spara ett par hundra kronor extra och investera i en lite bättre variant med bättre batteritid i alla fall.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu när tråden ändå är live tänkte jag smyga in med en fråga.

Vilket program ska man använda för att spela upp samt konvertera filmerna så att dom passar på handdatorn?

Jag provade ett som heter Sc Video Converter och prova att dra ner storleken till 240x320 och mpeg-1 format men filmerna blir tvärt om större, från 175 till strax över 200mb.

Men när jag tankar över filmerna i originalstorlek så säger PocketMVP som jag hr installerat nu att filmen är för stor för spelaren (gissar att den menar antalet pixlar och inte mb)

Så jag undra vilket det bästa konverterar samt spelarprogrammen är som jag ska använda mig av.

Permalänk
Medlem

6-7 inlägg ned i följande tråd löser alla dina problem!
http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=50657...

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack...det programmet såg riktigt bra ut.

Men jag får upp felmeddelandet "Error in Audio" när jag försöker öppna filen i PocketMVP, har det med programmet, filen jag konverterade från eller inställningarna i PDE att göra?

Det var ett avsnitt ut family guy jag provade med, jag hade inställningarna på högsta kvalitet i både ljud och bild, filen blev ca 75mb och fungerade felfritt i windows.

Är pocketmvp det bästa mediaprogrammet eller ska jag skaffa nått annat?

Permalänk
Medlem

Rekommenderar dig att använda betaPlayer http://www.pocketpcfreewares.com/en/index.php?soft=1080

Alleand:
Köpte du en Dell axim x30? I sådana fall.. vad tyckte du om den?

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem

är det någon som har en acer? ser det mer bara som en kul grej o t.ex. ha msn i fickan ^^ (är 18 o pryltokig o inte 14) och annat skoj o bus. så ja skulle inte betala mkt mer är 2000 för en.

men sk*t samma.

hur fungerar det med internetanslutning med bluetooth? ser ingenstans att det finns w-lan i n30, så måste man köra genom telefon eller finns det någon lösning att använda sig av sitt bredband eller så?

Visa signatur

nej tack

Permalänk
Medlem

Om handdatorn har CF-kortplats så kan du om jag inte minns fel nu, köpa ett kombinerat CF-kort som har plats för telefonkort så att du kan koppla upp dig med hjälp av GSM/GPRS.

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patriiik
är det någon som har en acer? ser det mer bara som en kul grej o t.ex. ha msn i fickan ^^ (är 18 o pryltokig o inte 14) och annat skoj o bus. så ja skulle inte betala mkt mer är 2000 för en.

men sk*t samma.

hur fungerar det med internetanslutning med bluetooth? ser ingenstans att det finns w-lan i n30, så måste man köra genom telefon eller finns det någon lösning att använda sig av sitt bredband eller så?

Jag har en Acer n30. Det fungerar bra att surfa med bluetooth genom antingen mobil eller dator om du har en bluetooth-dongle. Jag har ett minneskort på 1 GB i min så att man rymmer lite mp3 och det går även bra att se film på den. Jag använder Betaplayer för att se på film och PocketMusic för mp3. En tråkig grej är att den inte har någon joystick, vilket gör det svårt att spela många spel.

En annan sak som jag tycker är smidigt med handdatorer är att läsa böcker i den. Bara att ladda hem en bok och lägga in den. Jag använder Acrobat Reader för att läsa dom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alleand
Hmm...2 timmar film och 7 timmar musik låter ganska dåligt, det e ju knappt till en långfilm. Är det den batteritiden jag får räkna med på handdatorerna eller?

OJJE: Inte egentligen men det finns 3:e pats program för att lösa det problemet

Kanske notera att det faktiskt handlar om enbart en microdrive som minne och det slukar batteri, sen så är den batteritiden i stora drag, kan säkert få ut över 3 timmar utan större problem men då kan man ju inte lyssna på så mycket musik sen.
Har aldrig känt att jag behöver mer batteritid då denna fortfarande har bättre batteritid än dom bärbara videospelarna och även är mycket mer slimmad....

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OJJE
Rekommenderar dig att använda betaPlayer http://www.pocketpcfreewares.com/en/index.php?soft=1080

Alleand:
Köpte du en Dell axim x30? I sådana fall.. vad tyckte du om den?

Jo, det fick bli 624mhz varianten av x30 och jag är mycket nöjd med den än så länge...men det är min första handdator så jag har inte så mycket att jämnföra med och har bara haft den i några dagar så det är fortfarande lite smekmånad.

Grymt skönt med organisationsfunktionerna, mycket mer användbart än jag kunde föreställa mig så det är gudomligt skönt att slippa alla smålappar som ligger överallt och försvinner.

skrift till textfunktionen är helt ok i handdatorn och fungerar smidigt, men det blir att jag använder det virtuella tangentbordet mer och mer då jag aldrig haft en idialisk handskrift och när det går undan så blir det en hel del C istället för E och diverse andra tecken.

Alla program och spel jag testat hittills har fungerat ypperligt så jag kan inte klaga på prestandan i datorn.

Det som varit är att jag ibland kännt att det saknas nån timme på batteritiden när man använder datorn mycket(som i början när man precis fått den) men UPS killen droppade imorse av paketet med lite tillbehör jag köpte och därbland var Mugenbatteriet ni pratade om så den ligger på laddning nu och förhoppningsvis så ger det den där extratimmen jag saknat.

Annars är det inte så mycket mer att tilläga så läge, hade hoppats att jag kunnat hoppa på nått trådlöst nätverk ibland med när jag söker efter det så ploppar det upp att det finns ett nätverk i närheten, då klickar jag att jag vill använda det till att komma ut på internet med (det andra alernativet att koppla till arbetet vet jag inte vad det är) och eftersom jag inte har nått lösenord så lämnar jag det blankt och hoppas på att dom inte lösenordsskyddat det.
Men alla gånger jag gjort så och sedan försökt använda internet explorer så får jag upp ett felmeddelande om att jag inte har tillgång till nätet eller måste göra några inställningar jag inte riktigt förstår...innebär detta bara att jag inte kommit in i nätverket eller att något annat är fel?

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för tangentbordslayouten.

jo, jag har den på auto nu. Men en sak jag undrade över, går det och i sånna fall hur skriver man Ö i skrift till text-läsaren....som det är just nu så blir det bara O med <bredvid eller dyl.

Eller går detta inte att lösa?

Permalänk
Hedersmedlem

hehe...ok, jodå.

jag fundera på en sak...är det någon skillnad mellan om man använder mmc eller sd kort?

Har x30 stöd för mmc? jag tänkte prova med ett kort jag har kvar från mobilen men den ser inte ut att känna av det.

Vet du om det finns någon bra instickskamera man kan köpa med bättre kvalite.. gärna en bra 1.3mpix eller en 2mpix.

Permalänk

har själv en hp iPAQ 5450(förut en rx3715). Jag tycker du skall välja en ipaq(min far har 1930) då deras support är bra(behövde en ny penna(stylus)). Bra kvalité för lite pris. Stabil och rbust är dem oskå. Avtåder ´dig från att köpa acer och Palmen.

Visa signatur

hp Pavilion zv6243 AMD 64 3200+, 512mb DDR, ATI Mobility Radeon x200 128mb, 60gb, 15.4'' widescreen, DVD-RW...
Stationär Dator: AMD 64 3200+, 1024mb DDR, ATI x300se (tmp), 360gb, 2x 19'' CRT, DVD-RW...
Mobilt: nu: Nokia N70, fd: hp iPAQ 1930, Asus MyPal 620bt, hp iPAQ rx3715, hp iPAQ 5455, Qtek 2020i

Permalänk
Medlem

satt o leta runt lite o hittade FujitsuSiemens Pocket Loox 420 http://www.webhallen.com/prod.php?id=30029

någon som vet något om den? enda som jag inte kan hitta om den är om det finns något virtuellt tangentbord eller om det bara finns "graffiti" som pricerunner skriver (man ritar tecknet)

Visa signatur

nej tack

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patriiik
satt o leta runt lite o hittade FujitsuSiemens Pocket Loox 420 http://www.webhallen.com/prod.php?id=30029

någon som vet något om den? enda som jag inte kan hitta om den är om det finns något virtuellt tangentbord eller om det bara finns "graffiti" som pricerunner skriver (man ritar tecknet)

Har för mig att det finns virtuellt tangentbord i pocket pc operativsystemet automatiskt så man borde ju få det i alla maskiner, är dock lite grön på det hela så någon får gärna rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem

Hmm förlåt om jag är jobbig i tråden men nu har ja snokat runt o letat efter en pda för mig och det står mellan fujitsu simens loox 710 och ipaq rx3715 (och kanske loox n520 beroende på pris när den kommer)

Men kan någon lämna fram dödsstöten så ja kan bestämma mig?

710 ser lite mer spännande ut än ipaq då den är utan kamera och scroll på sidan.
Hjälp mig

Visa signatur

nej tack

Permalänk
Medlem

tangentbordet väljer du om du vill ha - eller om du vill ha ett textfält där du ritar/skriver bokstäverna (inbyggt i OS:et)

scrollen på sidan är riktigt bra (finns även på min loox720)

jag skulle inte tveka å ta en FS

(kolla in firstloox.org för bilder på de nya loox:arna)

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
tangentbordet väljer du om du vill ha - eller om du vill ha ett textfält där du ritar/skriver bokstäverna (inbyggt i OS:et)

scrollen på sidan är riktigt bra (finns även på min loox720)

jag skulle inte tveka å ta en FS

(kolla in firstloox.org för bilder på de nya loox:arna)

jo ja har letat som ett svin o läst ganska mkt om 710/720 dom senaste dagarna

så det får nog bli en loox iaf, väntar till n-serien släpps då den är lite mindre o snyggare enligt mig (inte viktigt men är man petig så är man).. men kostar den för mkt skaffar ja mig en 710

Edit: UndCon går den ner i fickan eller vart brukar du ha din när du har den på dig?

tack så mycket /Patrik

Visa signatur

nej tack

Permalänk
Medlem

i innerfickan eller i bakfickan - beroende på vad jag gör

sladden till mina lurar är lång så det är inte problem med räckvidden...

i bilen sitter den på instrumentpanelen (brodit-fäste) och GPS:en ligger vid rutan

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Sitter själv och funderar på att köpa en handdator nu. Har inte särskilt höga krav egentligen, ska mest använda den som japansk ordbok och musikspelare, och helst WLAN då det finns tillgång till sådant i hela skolan Överväger nu att dra till med lite extra och köpa en Dell Axim X50v medan de säljs för 3600kr. Den är antagligen overkill för vad jag behöver i dagsläget, men det skulle samtidigt inte förvåna mig om jag hittar andra användningsområden när jag väl köpt en, och då vore det minst sagt tråkigt om man snålat lite för mycket. Så, vad tror ni? Är den ett ok köp, eller är det någon annan jag bör överväga också?

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Sitter själv och funderar på att köpa en handdator nu. Har inte särskilt höga krav egentligen, ska mest använda den som japansk ordbok och musikspelare, och helst WLAN då det finns tillgång till sådant i hela skolan Överväger nu att dra till med lite extra och köpa en Dell Axim X50v medan de säljs för 3600kr. Den är antagligen overkill för vad jag behöver i dagsläget, men det skulle samtidigt inte förvåna mig om jag hittar andra användningsområden när jag väl köpt en, och då vore det minst sagt tråkigt om man snålat lite för mycket. Så, vad tror ni? Är den ett ok köp, eller är det någon annan jag bör överväga också?

test mellan den och loox720

http://www.clieuk.co.uk/al.shtml

OJJE - trevligt med uppkoppling/avkoppling

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
test mellan den och loox720

http://www.clieuk.co.uk/al.shtml

OJJE - trevligt med uppkoppling/avkoppling

Mjo, men nu är de ju inte i samma prisklass, när Loox720 är över 1000kr dyrare.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

loox 710 finns för ca 3500:- den har visserligen 320x240 qvga-skärm men också väldigt bra batteritid. har inga pengar just nu så blir lagom att nya loox kommer innan jag har råd

Visa signatur

nej tack

Permalänk
Medlem

du kan köra med det inbyggda "terminal services client" också för fjärrstyrning av pc'n

jag kör med pocketputty för att administrera linuxservern

Iremote heter väl det som du kör med winamp så att PDA'n blir som en fjärris, men då måste man vara ansluten med USB har jag för mig...

http://www.pocketpcfreewares.com/en/index.php?soft=467

eller tänkte du på något annat ?

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

helt klart e smartmovieplayer det i särklass bästa programet enligt mej

Permalänk

ursäkta den dumma frågan. Men vilka spel kan man spela på en handdator. Går det tex att spela cs ?

Visa signatur

Mr. Swe_clockering

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swe_clockering
ursäkta den dumma frågan. Men vilka spel kan man spela på en handdator. Går det tex att spela cs ?

finns en del spel. Till pocket pc finns klassiska worms, sim city, age of empires för att nämna några. Cs och liknande går dock inte.

-------------

sitter förövrigt just nu me min x30 och skriver på x2000 mot malmö, wlan är fint!

Visa signatur

//anno

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swe_clockering
ursäkta den dumma frågan. Men vilka spel kan man spela på en handdator. Går det tex att spela cs ?

du kan spela quake, quake2 och nu även quake3 om du vill det...

det sista går dock i ett par frames / sekund...(i betaversion) så om det är kul vet jag inte...

EDIT: nu är det ca 20 FPS på Loox720..

http://www.firstloox.org/forums/showthread.php?p=43613#post43...

det finns massor med spel för ppc...

kolla här tex
http://www.pocketpcfreewares.com/en/index.php

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

nä seriöst nu börjar jag snart gråta.. loox n520 har inte släppts och den kommer inte ha bt och priset kommer nog hamna rätt högt eftersom den har gps.. men ändå kan ja inte bestämma mig me om ja ska vänta på den eller köra på en loox 710.. 710 har lite bättre batteritid och bt men n520 har win mobile 5.0

usch va livet kan va surt. n520 eller 710? =/

Visa signatur

nej tack