Problem med TV-out (suck) på ett 7800GTX

Permalänk
Medlem

Problem med TV-out (suck) på ett 7800GTX

Har haft turen att få en riktigt fet dator från HP häromdagen. TV-Outen på den förvirrar mig dock.

Först och främst.. Jag har 3st Tvout "grejer". Först en S-video på framsidan. Sen en liknande på själva gfx kortet, inte sett dem förut. Den fick jag med en adapter till som man kan koppla S-video och compsite till. Under gfx kortet sitter ett annat kort där det också finns S-video (samt en del andra utgångar).

Det är bara när jag kopplar Svideo (eller min compsite) till adaptern på grafikkortet som jag får bild på TV'n. Jag en scart kontakt på tv'n som både kan ta composite och s-video. Bilden har varit perfa när jag suttit på ett 9800 pro med S-video från det rakt in i scarten.

Dessvärre blir bilden svartvit på både s-video och composite med mitt 7800GTX.

Om nu den strejkar så måste ju mina 2 andra s-video utgångar vara till någon nytta? Vad kan de annars vara till för? (aldrig haft så många manicker till burken som på den här, alltid haft "basic" innan).

Vad är det egentligen för utgång på mitt 7800GTX? Jag var inte ens medveten om att s-video inte längre var standard. Kan jag köpa en sladd till den som har S-video i andra änden? kanske funkar bättre då.

Hoppas på lite hjälp

Permalänk

gissar att du fick lite dokumentation till datorn?

slår man lite på ditt kort så får man fram infon att det är ett VIVO och att det har HDTV utgång. Så utan att ha sett kortet skulle jag gissa att adaptern är för att både kunna spela in och upp ljud samt att extra kortet är för HDTV ut. Framsidan? tja skulle kunna vara för att spela in det med men det vågar jag inte svära på.

EDIT stavfel

Permalänk
Medlem

S-video, inte standard? Det ör nog för att det är värdelöst Nu tog jag i lite, men iaf med tanke på att ett 7800GTX kanske ska använas till att rendera 3D-grafik i HD-upplösningar. Då behövs det en annan utgång. Vet inte hur det är med ditt kort men på mitt är det nån utgång som man sedan kopplar in en sladd i som splittas upp i flera andra. B.la. composit, S-video, och lite annat.

Att s-video blir svart brukar väl bero på NTSC/PAL, eller har jag helt fel? Har själv haft problem med just S-Video vid flera tillfällen och just detta sympton. Vet inte vad felet kan vara tyvärr. Har kört via composit istället (har inte varit i behov av den extra kvaliten just då).

Som nån tidigare sa är det VIVO, dvs in/out också vilket bidrar med mer sladdar.

Vet inte om mitt svar gjorde dig så mycket klokare dock

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Spelar hursomhelst ingen roll vilken sladd jag använder. Svartvitt ändå. Ni menar alltså att jag helt enkelt får använda mig av en HD tv?

Alla andra kort jag prövat funkar ju asbra med både composite och s-video.

Permalänk
Medlem

jag har samma problem och använder nvidia Gainward 7800-GTX GS...

Visa signatur

ASUS MAXIMUS VI GENE mATX / BenQ 24'' XL2420T 144hz /
Samsung SSD EVO Basic 840-Series 500GB / Intel Core i7 4770K 3.5 GHz
Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum / Corsair Obsidian 350D /
Kingston 32GB (4x8GB)DDR3 2400Mhz/CL11/Beast Series /2X Asus 980 Strix

Permalänk
Medlem

Jävla nvidia kan inte ge oss något svar

Permalänk
Medlem

alltså att det blir svart/vitt måste bero på att ni inte ställt in det rätt i drivrutinerna.

din andra s-video låter som om det är Tv-kort och isf s-video IN och inte UT.. vad finns det mer för kontakter på det kortet?

den i fronten har jag ingen aning.. öppna burken och se vart sladden går;)

edit: s-video är förövrigt ganska värdelöst.. det märker man iaf när man kör projektor eller hdtv..

Visa signatur

"I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones." -Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Jag vet vad jag gör och har ställt in vartenda inställning rätt! det är nvidia som har fuckat till det

Permalänk
Medlem

När du pratar om att ställa in drivrutinerna... syftar du då på egenskaperna där man väljer PAL-B/Dualview och sånt? För där har jag pillat med absolut allt.

Permalänk

Lånar tråden och tillägger att jag har ett XFX 7800GT 256MB, även där med adapter för VIVO.
Saken är den att med S-VHS ikopplat så blir det precis som trådskaparen säge, svart-vitt.
Men jag har även testat att köra min dvd/vhs-kombination på S-VHS-kabel, och det blev också svartvitt.
Det finns ett urval anslutningar på adaptern: OUT: S-VHS, RGB IN: S-VHS, Composite

Så nu undrar jag om det finns någon som vet om det funkar genom att koppla in RGB (3 separata kablar, Röd, Grön, Blå) till min tv, har en Philips 32" Årsmodell 2005, 1 Scart med stöd för RGB...

EDIT: Problemet löst.

Visa signatur

"Main" R6C-TG | RM750x | 9900k | Aorus Master | 32GB | RTX 4070 | EVO 970 | W10 Pro | MAG341CQ
"Retired" P182 | HX520 | Q6600 | IP35 Pro | 8GB | 7950 3GB | X-Fi | Intel 335 | W10 Pro

Permalänk
Medlem

har du ställt in rätt på tv:n.

Permalänk
Medlem

verkar som om kortet kör s-video ut medan tvn är composite, hade själv samma problem

Visa signatur

Alcohol, the cause and solution to all the
worlds problems.
- Homer Simpson

Permalänk
Medlem

gå in på avancerade enhetsinställningar för TVn i nview och testa sätta igång/stänga av composite out.

Permalänk
Medlem

Hej hopp!

Lånar tråden lite eftersom jag har snarlika problem.

När jag kör med s-video ut till min TV så blir datorbilden i 4:3 format så att jag inte kan se hela skrivbordet på TV:n. Man måste liksom föra musen uppåt och nedåt för att skrivbordet ska flytta sig så att man ser alla ikoner på det... Fattar ni vad jag menar?
Så min fråga är: Finns det nån inställning i Nvidias mjukvara för att säga till datorn att man har en widescreen TV? Upplösningen är max på 1024*768 och om jag ändrar till något lägre så blir det ännu störrer ikoner på TV:n...

Vad göra hjälp!

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 4400+ Toledo, 2,2 GHz @ 2,42 GHz med ClockGen.

Permalänk
SpelClockers

Hade exakt samma sak på mitt tidigare kort (fx5700).

Tror det var 8pins kontakt på kortet och sen använde jag en adapter för att koppla det till min 4pins sladd jag hade till tv'n. Är 2 hål bredvid varandra sen 2st nedanför dom och mellan dom (lite nedanför) sitter en styrpinne. När jag kopplade ihop dom övre med en liten tråd jag stoppade in i hålen och kopplade ihop dom så fungerade det.

Prova dock det på egen risk. Det enda jag vet är att det fungerade för mig.

Nu har jag köpt ett nytt kort 7900gt och där är det också svartvit på tv'n, dock nu när jag kopplar ihop på samma sätt så vägrar nview visa något på tvn alls, får inte ens välja i nview att jag har en tv ikopplad. Testade lite snabbt med att koppla in utan tråden och då blev det svartvit, snabbt ut med kontakten och dit med tråden och in igen då blev det färg på tvn också. Dock efter 1-2 minuter så blev datorn seg och crashade. Startade om men då startade datorn inte riktigt stannde i windows laddnings skärmen. Efter ett par omstarter startade den riktigt och den körde då "scandisk" eller vad det heter nu för tiden och sa då att en massa nview.dll och liknande var korrupta. Installerade om drivisarna och då fungerade det som det skulle igen. Men fortfarande svartvit på tvn eller med tråden så visar inte nview alternativet med tvut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag gör som så många andra, jag lånar tråden litegrann
Jag har också problem med ett 7800GT, men jag får färg när jag startar datorn. Såfort jag kommer in i windows blir det svartvitt.. avinstallerade detonator (senaste versionen) så funkade det igen! Men såfort jag installerar detonator igen så blir bilden svartvit exakt i slutet på installationen
Jag har pillat runt med PAL-B, PAL-G, composite, S-VHS etc osv utan att det har löst problemet. Har en VIVO-dongle (antar jag att det heter?). Använder jag en RCA-kabel måste jag välja auto eller composite. Väljer jag SVHS blir det ingen bild alls. Använder jag SVHS eller auto så måste jag ha en SVHS-kabel, använder jag RCA då så blir det svart..
Kan alltså inte forcera composite-signal till TV'n av nån anledning.
Det måste vara nån inställning jag har sabbat, för det har fungerat förut, ända fram tills att jag flyttade i torsdags. Är det nån som har nån idé?

Permalänk
SpelClockers

Jag löste det faktiskt utan att ha en tråd mellan pinnarna. Ställde om till Pal-G i nview och så fanns det 2st alternativ på tvn som tog signalen från datorn 1 som var svartvit och den andra i färg.

Att ha tråden där mellan pinnarna verkar bara krasha drivrutinerna iallfall för mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

NI som får svart/vit bild har ni testat att använda en AV/s kanal? en eller flera AV kanaler brukar ha en /s inställning om man trycker på samma AV knapp två ggr, det kan hjälpa

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
SpelClockers

Jo på min tv var det så fanns 3st olika av kanaler (Eller igentligen 5st men 3 olika insignaler, en av dom var svartvit och den andra färg).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

för mig är det ju bevisligen drivrutinerna som ställer till det.. om jag avinstallerar dem så funkar det klockrent. Fin bild i färg. Men såfort jag installerar drivisarna igen så blir det svartvitt. Finns det några andra drivrutiner än forceware/detonator?
Jag har ju fan pillat på varenda liten inställning jag hittat i inställningarna, men det hjälper inte..

EDIT :
Problemet löst!
Kan tydligen inte skicka composite-signal om jag använder SVHS. Dock så har jag R/G/B-utgångar från min VIVO-dosa, och där hade jag bara kopplat in på fel anslutning. Jag satte kabeln där det stod Y (yellow tänkte jag då..). Då gick det fint att skicka en SVHS-signal, men det blev ingen bild om jag skickade composite. Flyttade kabeln till en av de andra utgångarna och då fick jag färg

Permalänk
SpelClockers

Jag har också fått till min tv ut nu men om jag har den igång så låser sig datorn lite då och då. Speciellt om man plockar ur tv ut kabeln, men även annars också efter ett tag. Oftast är det bara att starta om men ibland måste jag vänta ett tag vilket gör att jag misstänker värmeproblem. Men den startar till windows antingen laddningsbilden eller "välkommen" bilden och står där, har väntat 5 minuter men inget händer. Ibland måste jag plocka ur en av hårddiskkablarna och starta upp datorn utan den 2a disken och sen kan jag starta om och koppla i den andra disken igen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag fattar inte hur ni bär er, jag har fått igång färg på s-video ut på alla tänkbara datorer och grafikkort på första försöket. Inte för att det hjälper någon

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

Jag får sälla mig till skaran som inte får ordning på färg till TV:n. Jag hade tidigare ett ATI 9800 Pro och kopplade med en S-Video till SCART på TV:n. Det fungerade hur bra som helst, nu har jag skaffat n bärbar med ett nVidia Go7600 och kopplar med samma kabel och TV. Får dock ingen färg. Jag har valt S-Video och PAL-B har även testat komposit och PAL-B men då får jag i,nte ens någon bild. Är det någon speciellt med nVidias kort som medför detta problem?