Ovanligt HÖG CPU belastning i Svenskaspel i Firefox. Ej med IE. Vad saknas.?!?!

Permalänk
Medlem

Ovanligt HÖG CPU belastning i Svenskaspel i Firefox. Ej med IE. Vad saknas.?!?!

Märkte idag när jag skulle spela lite Lången att min dator blev otroligt slö och det gick väldigt långsamt. Körde igång Aktivitetshanteraren och till min förvåning så såg jag att CPU användning låg på 94% upp till 99%.
Det första som slog mig Wow vad är det som orsakar detta. Så jag började stänga av alla fönster och när jag stängde av den spel fönstret LÅNGEN så gick Cpu användningen till det normala dvs 5%.

Testade att öppna den igen och då sköt Cpu til 9x% igen.

Stängde ner Firefox och körde igång IE och allt va normalt, så Firefox gillar inte Svenska spel "LÅNGEN" fönstret den belastar Cpu till max.

Har laddat ner lite Plugin i tron att det skulle hjälpa men nix.

Vad behöver jag göra för att få lösa det. Vill inte köra igång IE bara för att jag skall spela Oddset eller hur.

Bifogar en bild så ni kan få se hur det ut.

Permalänk

lustigt, testade nu för skojjs skull och jag har precis samma problem. När långenrutan kommer upp ligger firefox på ca 80-90%...

Permalänk
Medlem

Händer samma sak i Opera för mig. Ligger på runt 75-80% när jag öppnar nån flash där. :/ Så jag gissar på att det är nån dåligt kodad flash som fungerar bäst i IE?? Om nu det går att göra..?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja det ser man, jag trodde det berodde på min dator "bärbar" eller på Firefox pga att den va så hoppas ny, men det är tydligen andra som har oxå problem. Att Operan har oxå hög CPU belastning så måste det väl betyda att det ligger någ i kodningen menar att den är optimerad för IE.

Lustigt nån som kan komma på vad är det som gör det.

Har försökt att uppgradera Firefox tillägg men det hjälper inte.

Permalänk

Bara för att roa mig så var jag tvungen att testa och se om min betedde sig likadant. Och Yes. Helt klart, 91%

Visa signatur

Team Enorma ET - Doing it with or without you!

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför den skjuter upp i Cpu belastning men nåt har det att göra med Flash. Skulle vilja åtgärnda det för det är irriterande att byta browser pga att jag skall gå in på Svenska spel. Eftersom jag besöker det ofta så skapar det en viss irritation.

Permalänk
Medlem

Skicka ett mail till webbadministratören och förklara problemet.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem

Tempen steg sen jag började använda Firefox.

Först så märkte jag när jag surfade på Svenska spel och LÅNGEN fönstret att min Cpu belastning låg på 94%. Det gick så långsamt att klicka på knapparna.
Eftersom jag använder min bärbar till att surfa så märkte jag även att min fläkt gick igång ganska ofta i Idle för att kyla datorn.
Ovanligt tänkte jag, så jag började kontrollera tempen hela tiden och den visar sig ha stigit.
Vad är orsaken e.g.
Ju Firefox har ligger och drar ganska mycket på CPU kraft när man surfar.
Det drabbar mest sidor som mycket flash reklam osv.

I mitt första inlägg så såg vi att Svenska spel är en av orsakerna.
MEN jag har även märkt att Aftonbladet ligger på 80% och mer, och har man dom sidorna öppna hela tiden så är det som att man spelar hela tiden för CPU går på max. Och därev min slutsats att min fläkt går igång så ofta för att kyla CPU-n.
Alltså sen jag började att använda Firefox så har min Temp stigit i min bärbar avsävert.
Förr så gick den nästan inte alls igång när man surfade eller höll på med lättare grejor förutom när man spelade.

Även superstart som min startsida drar 13% av Cpu-n
Sweclockers drar oxå runt 13% av min Cpu, beroende hur många flash rutor det finns med.

AFTONBLADET:

SWECLOCKERS:

SUPERSTART, min strartsida.

.....

Tyvärr så lönar det sig inte för mig att ha Firefox längre som min standardläsare. Har haft den nu i 1 vecka och får tyvärr återgå till IE som jag har använt i alla dess år. Första gången jag provar Firefox och gillade den väldigt mycket. Tyckte att den var mycket snabbare, läste in sidorna betyligt snabbare, hade mer kontroll över allt kändes det som, helt enkelt börjde trivas med den, mycket mer än med IE, och flikana var ju helt underbara.

Men jag kan inte acceptera att den äter upp min CPU kraft så mycket och att värmen stiger i min bärbar.

Permalänk
Medlem

Løsningen på era problem (førhoppningsvis) ar!

Flashblock!: http://flashblock.mozdev.org/installation.html

Firefox 1.5 på min iBook tar nu inte upp lika mycket CPU kraft nar jag surfar på nyhetssidor eller liknande som anvander flash. Nackdelen ar om man skal anvanda en applikation som ar helt flash baserad dock.

Visa signatur

Søk på "BjoKib" på Spotify om du gillar Progressive House / Deep / Trance.

Permalänk
Medlem

Re: Tempen steg sen jag började använda Firefox.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Även superstart som min startsida drar 13% av Cpu-n
Sweclockers drar oxå runt 13% av min Cpu, beroende hur många flash rutor det finns med.

AFTONBLADET:

http://img214.imageshack.us/img214/8365/ffaftonbladet3jv.th.j...

SWECLOCKERS:

http://img214.imageshack.us/img214/1155/ffsweclockers0qb.th.j...

SUPERSTART, min strartsida.

http://img214.imageshack.us/img214/3337/superstartff3ol.th.jp...

.....

Tyvärr så lönar det sig inte för mig att ha Firefox längre som min standardläsare. Har haft den nu i 1 vecka och får tyvärr återgå till IE som jag har använt i alla dess år. Första gången jag provar Firefox och gillade den väldigt mycket. Tyckte att den var mycket snabbare, läste in sidorna betyligt snabbare, hade mer kontroll över allt kändes det som, helt enkelt börjde trivas med den, mycket mer än med IE, och flikana var ju helt underbara.

Men jag kan inte acceptera att den äter upp min CPU kraft så mycket och att värmen stiger i min bärbar.

Det du kan göra är att skaffa dig adblock eller flashblock som Strukt tipsade om. Sjäv har jag blockerat all reklam på aftonbladet. Nu drar inte aftonbladet något alls längre. Det som drar gymt mycket på superstart är flashklockan(analoga). Den har även jag blockerat.

Permalänk
Medlem

Jag testade nyss, min CPU går inte över 60%.

Jag sitter på en Intel P4 3.00GHz.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XarpH
Jag testade nyss, min CPU går inte över 60%.

Jag sitter på en Intel P4 3.00GHz.

inte över 60% ???? och du tycker det är normalt.... jösses

det ska inte ta mer än 10% speciellt inte med 3ghz

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Oj det var inte lite cpu kraft aftonbladet m.m drog på era datorer

På min drar den från 1-5% så jag e nöjd ;D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
inte över 60% ???? och du tycker det är normalt.... jösses

det ska inte ta mer än 10% speciellt inte med 3ghz

Jag tycker verkligen inte att det är normalt, VERKLIGEN INTE.

Men alla andra fick 9x%, jag trodde jag var den enda som fick 60%.

När jag provar med IE så är det normalt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det här är ett problem inom Macromedia och mellan Mozilla och dem. Macromedias produkter och dess produktioner drar mer än vad de borde, både när det gäller Flash och Shockwave, som stand-alone. När man sedan slänger in dem på en hemsida så har dessutom Firefox problem att köra motorn för koden. Det är inget som utvecklaren av Shockwave- eller Flash-applikationer kan styra över, tyvärr. Möjligen att det här blir bättre med tiden för Flash men dock inte för Shockwave skulle jag tro, eftersom det mer eller mindre håller på att försvinna ifrån marknaden i och med att Director inte är lika populärt längre.

Kort och gott, det är dålig kod av Macromedia i grunden.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Det är inte meningen att jag skall gå och blocka massa grejor för att få det att fungerar.
Tyvärr så byter jag tillbaka till IE trots min ovilja. Vill helst ha Firefox för jag tyckte den funkade mycket bättre.
Det fungerar ypperligt i IE och det drar ingen cpu kraft så det passar mig bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Det är inte meningen att jag skall gå och blocka massa grejor för att få det att fungerar.
Tyvärr så byter jag tillbaka till IE trots min ovilja. Vill helst ha Firefox för jag tyckte den funkade mycket bättre.
Det fungerar ypperligt i IE och det drar ingen cpu kraft så det passar mig bättre.

Eller så installerar man "IE Tab"-tillägget och knappar in de sidor som använder mycket shockwave så de öppnas i ett IE fönster i en flik i Firefox. På så vis kan man surfa snabbt och smidigt på alla sidor inklusive de "problematiska"
En nackdel dock med "IE Tab" är att övriga tillägg inte fungerar för IE-fliken så om man liksom mig använder smoothscroll och mousegestures så kan det bli lite störigt när det inte scrollar mjukt och när man måste stänga tabben manuellt. Så om man bara kan stå ut med detta....

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2690, 272GB, 3TB SSD, Nvidia Tesla P4
XCP-ng Node - Dell PowerEdge R720xd, Xeon E5-2697v2, 256GB, 2TB SSD
Xpenology Storage - SuperMicro X10SLL-F/SC825TQ, Xeon E3-1231 v3, 16GB, 90TB HDD
Xpenology Backup - Dell PowerEdge R230, Xeon E3-1220v6, 16GB, 12TB HDD

Permalänk
Medlem

det kanske är något nytt med flash 8? jag kommer ihåg att adblock (ursäkta språket) "kukade" ur och blockerade all flash tills man tog bort adblock-tabben som kommer upp. så något konstigt är det allt med flash 8.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

aftonbladet ligger på 3% för mig med firefox 1.5 och flashplayer 8

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

Jag jobbar på Svenska Spel och har varit i kontakt med de utvecklare som gjort våran sajt.
De har tittat på problemet och jag tänkte att jag skulle posta deras kommentarer:

Citat:

Efter en hel del testande med olika versioner och webbläsare har jag kommit fram till följande:
För det första. Det gäller inte bara Lången, utan Spelbutiken som helhet.

Det här gäller Firefox med Flash player 7 eller 8:
Om spelbutiken öppnas ifrån en länk (svenskaspel.se eller aftonbladet.se) så går CPU:n upp tills man har stängt fönstret som öppnade spelbutiken; Då sjunker cpu till normal nivå igen.
Om man sedan åter öppnar ett nytt fönster med den url som ursprungligen öppnade spelbutiksfönstret, så händer inget speciellt med cpu:n. Detta är totalt oförklarligt och problemet verkar vara webbläsarrelaterat. Tyvärr går flash-plugin:en i Firefoxprocessen så det går inte att se om det är Firefox eller Flash som drar cpu.

Scenariot är liknande för Opera 8 med samma plug-in (Det är verkligen samma plugin till alla webbläsare utom IE)
cpu minskar däremot inte så mycket om man stänger ”öppnarfönstret”.

Gemensamt för båda är, att om man går direkt till spelbutiksurl:en https://secure.svenskaspel.se/spelbutik/spelbutiken.asp
(inte via en länk) så funkar det alldeles utmärkt.

Jag har inte testat Netscape/Mozilla eller andra webbläsare men min gissning är att de uppför sig liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av triumphtiger
Jag jobbar på Svenska Spel och har varit i kontakt med de utvecklare som gjort våran sajt.
De har tittat på problemet och jag tänkte att jag skulle posta deras kommentarer:

Underbart.
Tack för att du tog dig tid och återkommit med ett svar.
Det jag har gjort är att jag har rapporterat till Mozilla Firefox ang. problemet .
Gjorde det igår så jag återkommer när dom har svarat.

Det ni andra kan göra är att ni kan gå till Hjälp i Firefox och trycka på knappan rapportera problem med webbplasen.. sen är det bara att fylla i lite info och skicka det till dom.
Ganska smidigt.
Se till att ni är på den sidan där problemet är för då skickas den länken direkt till dom.

Och det stämmer i den här fönstret så är det Cpu användning normal.

https://secure.svenskaspel.se/spelbutik/frameset.asp?majorver...