Gled ur apgporten, Trasigt(?) 9800PRO

Permalänk
Medlem

Gled ur apgporten, Trasigt(?) 9800PRO

Hej halloj...

Efter att ha identifierat mitt _lånade_ 9800 PRO till ett med R360 kärna och Hynixminnen, flashat bios och fått allt att fungera så gick det till slut till åt helvete. Kortet funkade finfint som XT. Inga problem med det.

Men graffafläkten som satt på hade väl så hög ljudnivå / dålig prestanda. Köpte mig en ny, tog ut kortet och bytte kylanläggningen. Gick bra. Inga större missöden. När jag satte tillbaka kortet klantade jag till det rejält och bootade datorn utan att ha skruvat fast kortet. Skulle stoppa dit skärmkabeln och då glider kortet ur AGP-porten!

Nu visar mitt fina _lånade_ kort ett slags förskjutet schackmönster. Bilden är uppdelad i 1x1 cm stora rutor och rutmöntret är föskjutet i sida på varannan rad och förskjutet i höj på varannan kolumn.

Har inte haft tid att bråka med det ännu, kastade bara i ett annat kort i datorn tillsvidare. Någon som har pejl på om det är helt fuckat eller om det finns en möjlighet?

Permalänk
Medlem

...

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem

alving: dina egna erfarenheter av agp-hotswap eller?

edit:
jag läste i en annan tråd om 9800 Pro värmeproblem, där stod det bla att ett 9800 pro kort i startup/bios utvecklar så pass lite värme att det ska i princip klara sig utan kylfläns. Mina grafikfel uppstår vid POST och följer med i _alla_ lägen, windows, dos, bios m.fl.

Permalänk

LoL, AGP-Hotswap

Har själv gjort samma. Dock tryckte jag i all desperation tillbax kortet direkt medans datorn var på i ett tappert försök att släta över missödet. Typ "Oj, hoppas ingen märkte det"

Det var dock för sent, kortet var kass. Fick ej grafikfel utan datorn hittade inte kortet igen.

Tror ej heller på ovanstående. Vilket kort som helst med en halvtaskig kylfläns snett på, klarar POST utan att grillas.

Fan va tradigt för dej. I ABSOLUT bästa fall kan spänningsfallet/kortslutningen ha orsakat korrupt bios på ditt graffe. Prova att flasha om det till original bios.

Hoppas du löser det. Garanti kvar?

Visa signatur

DISCLAIMER: The statements above has been written by a certified idiot and should not be taken seriously.

Permalänk
Medlem

Testa att flasha kortets bios. Det kanske har blivit korrupt när du drog ur kortet.

Edit: oj samma svar som inlägget ovanför i samma minut...:D

Permalänk

He he, härmis

Men det är bra. Två smurfar är bättre än en. Sannolikhetslära

Visa signatur

DISCLAIMER: The statements above has been written by a certified idiot and should not be taken seriously.

Permalänk

Kan väl inte vara helt farligt!
Jag har ett 9700PRO som glappar lite vid AGP'n så jag tror inte nått allvarligt har änt av det om inte det har blivit kortis!
Mitt 9700PRO har en förmåga att hoppa hur men då blir skärmen svart och sen får man vicka till kortet så funkar det.
(Hitta kortet på skroten!)

Permalänk
Medlem

Ööhhm.. När ett AGP/PCI kort åker ur snett när det är på, kan inte något kortslutas?

Visa signatur

1337 (Leet = Elite) speak is the latest bastardisation of the English language by our friends from across the Atlantic. It was developed by thousands of adolescent, spotty nerds with no life, poor literacy and non-existent personal hygiene

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanzaki
Ööhhm.. När ett AGP/PCI kort åker ur snett när det är på, kan inte något kortslutas?

Nej, man tycker ju det. Men å andra sidan kanske en spänning/ström tar en annan väg än vad som är tänkt i kortet. Kortet trycktes snett ur porten då jag skulle sätta i skärmkabeln och då var ju vissa delar av kortet fortfarande i kontakt.

Ska sätta mig ner och försöka flasha om det, provade i all hast när det just hände men jag såg knappt vad jag gjorde. Min tanke var också att kanske bara bios blivit korrupt.
Nej, det finns ingen garanti kvar.

Har också tänkt testa om TV-ut funkar. Kanske?

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem, jag tog ur kortet för att rensa dammet i kylningen.
Kortet blev då mycket tystare, men jag märkte lite senare att jag hade små grafikfel, testade några andra spel och det visade sig att det var mycket stora grafikfel i de spelen, så stora att de inte gick att spela.

Battlefield 2 till exempel, jag fick stora fyrkanter på skärmen som satt där konstant.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanzaki
Ööhhm.. När ett AGP/PCI kort åker ur snett när det är på, kan inte något kortslutas?

Jo, och man ska vara tacksam om det inte hamnar spänning mellan fel pinnar så att moderkortet brinner.

Ren tur om kortet överlevde.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hoshibo
Jag har samma problem, jag tog ur kortet för att rensa dammet i kylningen.
Kortet blev då mycket tystare, men jag märkte lite senare att jag hade små grafikfel, testade några andra spel och det visade sig att det var mycket stora grafikfel i de spelen, så stora att de inte gick att spela.

Battlefield 2 till exempel, jag fick stora fyrkanter på skärmen som satt där konstant.

Medan datorn var på!!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mark501
Medan datorn var på!!?

Vad tror du själv?

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alving
Vad tror du själv?

Vet inte därför jag frågar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mark501
Medan datorn var på!!?

Självfallet inte

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hoshibo
Självfallet inte

Någon speciell anledning som vi gräver upp en 2 år gammal tråd?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk

han glömde nog svara tidigare

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk

Den är faktiskt bara 1 år och 9½ månad. Näe, 10½ månad blir det.
Alltid kul med gamla trådar som dras upp.

Kan ju vara så att Hoshibo har problem med att han alltid måste ha sista ordet och därför drog upp tråden.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hoshibo
Självfallet inte

Äntligen. Har ju gått o väntat nästan två år på det svaret!

Fast det var iofs en korkad fråga

Permalänk

Haha.

Blev lite fundersam i en sekund eller två.. APG + 9800 = error

Visa signatur

Stackars Albin
Citera eller skicka PM, övervakar inte.
Använd ordet "dem" med måtta eller smaka på mitt vrede.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av albertalbertsson
APG + 9800 = error

Jag också!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)