Analog signal i digitalt tv-kort?

Permalänk
Medlem

Analog signal i digitalt tv-kort?

Polaren köpte ett digital tv-kort, men hans sändningar går via kabeltv alltså analoga signaler.
Kan inte digitala tvkort ta emot analoga signaler?

Isåfall så får han lämna tillbaka kortet, tänkte bara så att inte något annat var fel för man får ingen signal alls när man kopplar in det...

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe | C2D E8500 3.16GHz | 4GB OCZ Reaper PC2-8500 1066MHz | Sapphire 4870 512MB | Chieftec Mesh Big Tower

Permalänk
Medlem

Det här med TV-kort är tyvärr ganska krångligt - speciellt om man vill ha det digitalt.

Det stämmer att ett digitalt TV-kort inte kan ta emot analoga signaler - såvida man inte skaffar sig ett kort med dubbla mottagare (analogt och digitalt) typ detta.

Enklast är om han skaffar sig ett analogt kort - då kan han ta in både marksända kanaler och från kabel-TV.

Men det analoga tillhör ju historien och digitalt är framtiden.

Vill han ta emot digitala kanaler via kabel-TV måste han skaffa sig ett DVB-C kort - men då måste han antagligen skaffa ett betal-abbonemang hos kabel-TV leverantören (comhem ?)

Det finns 3 typer av digital-TV: DVB-T (marksänd) DVB-C (kabel) DVB-S (sattelit) och man måste ha ett speciellt TV-kort för just den varianten man tänker använda.

Ett exempel på ett DVB-C kort är detta

Dessutom finns IP-Digital-TV (från bla bredbandsbolaget) men jag tror inte att man kan ta in det i datorn i dagsläget (?)

Permalänk
Medlem

Det är ett sådant här han har köpt http://www.netonnet.se/index.asp?iid=65220 .

Vår kabeltv kräver ingen box eller sådant utan det är antenn uttag direkt i väggen som gäller, så kortet borde väl vara ett analogt antar jag.

Jag tänkte bara om inte ett digitalt tvkort borde kunna ta emot analoga signaler med.

*Edit* Det är alltså Kabelvision som levererar kabeltvn eller Tele2Vision som det döpt om det till.

Finns det något kort på netonnet.se som hade passat bättre? Då det är där han får byta det han köpt...

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe | C2D E8500 3.16GHz | 4GB OCZ Reaper PC2-8500 1066MHz | Sapphire 4870 512MB | Chieftec Mesh Big Tower

Permalänk
Medlem

Han kan köpa detta eller detta och då borde allting fungera.

Men det är alltså enbart analoga kort.

Permalänk
Medlem

Okej, tack så mycket för hjälpen, får tipsa honom om detta.

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe | C2D E8500 3.16GHz | 4GB OCZ Reaper PC2-8500 1066MHz | Sapphire 4870 512MB | Chieftec Mesh Big Tower

Permalänk

Vill han ta emot någonting digitalt i ett hus där fastighetsägaren levererar kabeltv så är det egen antenn som gäller vad jag förstår.

Alltså en digital antenn för att ta emot gratisutbudet (DVB-T). Om man sedan vill ha mer än det (tex Boxers betalkanaler) så måste han skaffa ett kort som har CM-modul med kortläsare.

För HTPC är det FireDTV som gäller (tystpc.nu). Dyr men funkar (med patch) med MCE...

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Avstängd

VLC ska klara av BBB TV

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Han vill inte ta emot digitalt utan kabeltvns analoga sändningar, han köpte fel kort helt enkelt.
Och jag visste inte om man kunde ta emot analoga sändningra med ett digitalt kort.

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe | C2D E8500 3.16GHz | 4GB OCZ Reaper PC2-8500 1066MHz | Sapphire 4870 512MB | Chieftec Mesh Big Tower

Permalänk
Avstängd

analogtv är så 80-tal....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför betala för en digitalbox när vi får ca 15 kanaler direkt i jacket?

kabelvision har bytt namn till Tele2Vision och skall i början på nästa år börja sända digitalt istället säger de, men får man en box då så funkar ju ett analogt kort ändån.

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe | C2D E8500 3.16GHz | 4GB OCZ Reaper PC2-8500 1066MHz | Sapphire 4870 512MB | Chieftec Mesh Big Tower

Permalänk
Medlem

trodde inte tv sändes analogt fortfarande.....

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zibpka
trodde inte tv sändes analogt fortfarande.....

Bor du på gotland eller?

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem

Ganska många hushåll i sverige får tv via kabelnät, och de sänds analogt i de flesta fall tror jag.

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe | C2D E8500 3.16GHz | 4GB OCZ Reaper PC2-8500 1066MHz | Sapphire 4870 512MB | Chieftec Mesh Big Tower

Permalänk
Avstängd

Digitalbox via analogt tv-kort känns ju typ som att köpa en ferrari och byta motorn till en motor från en fiat uno....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min kusin vill se på tv nu, och som jag har förstått så sänder kabelvision/tele2vision sin kabeltv analogt, då är det ett analogt kort han skall ha och inte ett digitalt som han nu köpt.

Sen att de senare skall börja sända digitalt är ju sin sak men det lär dröja innan hålan Falkenberg får nytta av det skulle jag gissa på...

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe | C2D E8500 3.16GHz | 4GB OCZ Reaper PC2-8500 1066MHz | Sapphire 4870 512MB | Chieftec Mesh Big Tower

Permalänk
Medlem

Jag bor i ComHem hus och undrar om det inte finns grundutbud typ lika som deras analoga om man använder ett kort för digitalTV i kabelTV?
MÅSTE man ha abg för ComHem?

Visa signatur

Intel 486 DX-66 4 MB RAM , 0.5 MB VGA , 270 MB HD, 14" CRT, 2x CDROM - Så började mitt beroende!!

Permalänk
Avstängd

comhem 1,2,4 okodade plus comhem kanalen...

Visa signatur
Permalänk

Tele2vision i KabelTV!

Det blir några fria analoga kanaler i kabel TV nätet och resten kräver digitaldekoder. Undrar om det funkar i WMCE med EPG osv?

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Re: Tele2vision i KabelTV!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitehemel
Det blir några fria analoga kanaler i kabel TV nätet och resten kräver digitaldekoder.

Vilka jävla nötter. Jag har själv den leverantören. Fy fan.