Permalänk
Medlem

Feedback till Projekt: Mini-kyl

Projekt: Mini-kyl har inletts och loggen hittar ni här:

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=53706...

Be kind

Permalänk

ohh mkt bra bilder hoppas du bara inte lägger av med detta projekt..

först !

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

väldigt nice.

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

fan nu blev man sugen på att dra igång med mitt egna minikyl projekt :S, keep up the good work.

Visa signatur

Byggaren

Permalänk
Medlem

det kommer nog ta ganska länge att få ner tempen på 18st burkar, med en pelt på 130->170w som körs på 5volt. jätte fint bygge annars. tycker du ska köra på 12volt..

Permalänk
Medlem

Ledsen om jag missat det men vad ska du driva peltieren med?

Fint bygge

Permalänk
Medlem

Tack tack alla... Målet just nu är att få den klar innan nyår iaf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Ledsen om jag missat det men vad ska du driva peltieren med?

Fint bygge

Peltiern kommer drivas av ett vanligt nätaggregat. Kan tänka mig att vilket 300W agg som helst klarar den biffen utan problem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Le0
det kommer nog ta ganska länge att få ner tempen på 18st burkar, med en pelt på 130->170w som körs på 5volt. jätte fint bygge annars. tycker du ska köra på 12volt..

Får se hur jag gör angående det där, framtida test av pelten får visa det. Frågan är ju om man klarar att kyla den varma sidan med enbart luftkylning. Visar det sig att sonic tower pallar med 170W pelt så självklart kör jag på det... Fasar för om den ens pallar 130W.

Måste som sagt fixa fram ett nätagg först... ingen i sthlms-området som är villig att donera ett :D?

Permalänk
Medlem

Håller också på med ett kylskåpsbygge, men jag har lite problem med att på ett smart sätt få ett bra tryck på peltiern samtidigt som men inte vill ha värmeöverföring från skruvar och liknande.. Hur hade du tänk lösa det? Set knepigt ut att få fast sonic tower sådär.

Permalänk

Det ser myspys ut! En fråga, hur mycket går hela kalaset på?

Permalänk
Medlem

Se tills så att nätagget har tillräckligt många ampere på 12/5v linan det är det som det hänger på av vad jag har läst.
Sen så tycker jag att du borde köra på en deltafläkt istället, lite mer drag i dem.

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apskaft
Håller också på med ett kylskåpsbygge, men jag har lite problem med att på ett smart sätt få ett bra tryck på peltiern samtidigt som men inte vill ha värmeöverföring från skruvar och liknande.. Hur hade du tänk lösa det? Set knepigt ut att få fast sonic tower sådär.

Har tänkt rätt mycket på det och bara kommit fram till en ganska medioker lösning. Flänsen på den kalla sidan kommer fästas med L-vinklar rakt upp i plåten på insidan, med ungefär 1mm mellan fläns och innerhölje. Detta görs först och sedan placeras peltiern ovanpå. Sen ställer jag flänsen för den varma sidan på peltiern och lägger en stålbit på 2x10cm där den vanliga fästanordningen ska ligga och spänner fast med två gängstänger på vardera sida ner i innerhöljet. Har inte kommit på någon vettig lösning för att undvika termisk kortslutning men detta alternativ borde medföra minimalt med termisk överföring. Folk med bättre förslag får gärna höra av sig snarast innan jag hunnit montera ihop allt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av calle_kanon
Det ser myspys ut! En fråga, hur mycket går hela kalaset på?

Vad hela kalaset kommer kosta vet jag inte ännu. Flänsar, fläktar, fläktgaller och peltier har kostat ungefär 700-800kr. Plåten har jag fått gratis och isoleringen hittade jag ute på lagret på firman.
Där jag beställer aluminiumet kan jag tänka mig att vi har ungefär 40% rabatt + att jag slipper momsen men aluminium är ju inte gratis.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TredoX
Se tills så att nätagget har tillräckligt många ampere på 12/5v linan det är det som det hänger på av vad jag har läst.
Sen så tycker jag att du borde köra på en deltafläkt istället, lite mer drag i dem.

Spec för peltier: Model CP1-12715
# 50mm x 50mm x 3.6mm
# 130 - 170 Watts of cooling power
# Operates from 0-15 volts DC and 0-15 amps
# Operates from -60 deg C to +180 deg C
# Each device is fully inspected and tested
# Fitted with 6-inch insulated leads
# Perimeter sealed for moisture protection

Så 15 ampere på 5V/12V linan klarar nog de flesta nätaggregat, självklart kollar jag detta innan jag köper nätagget

Deltafläkt på 60dB klarar jag mig utan, dessa everflow flåsar på rätt så bra sen kommer ju flänsen att fästas väldigt nära fläkten och sen har jag ju en till fläkt 10cm bort som blåser ut den varma luften direkt, borde inte vara några problem, hoppas jag iaf

Permalänk

Tycker helt klart att det är ett snyggare och mer genomtänkt bygge än de flesta minikylar jag har sett här på swec. Som tidigare läsare påpekat så kommer det ta rätt lång tid att kyla 18 burkar med endast en pelt. Du skulle inte kunna köra två? Sen undrar jag också om du har funderat på att transportera runt kalluften mha en fläkt?

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

hehe. mohahahahah....... jag har ett nätagg. dock är det smitt av satan själv troligen oanvändbart för dig. men det har en smart design.

Visa signatur

Dont be jealous that i've been chatting online with babes all day

Permalänk

Grymt nice!

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Tack tack...

Hehe, även fast nätagget var väldigt fint *host* så beslutade jag mig idag för att köpa ett istället:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=31056

Ett sånt blev det, 650W för 365kr, haha man bara måste älska kvalitetsprylar Ska hämta det under morgondagen. Hoppas även hinna med att beställa aluminiumet till ytterhöljet imorgon vilket inte blivit gjort hittils under veckan.
Dessutom verkar det som om mina LEDs från besthongkong har kommit så tänkte börja pula lite med montering av dom samt pelt och flänsar imorn när jag har nätagget.

Insåg att jag missat att skriva det i loggen men självklart kommer det sitta en fläkt på insidan för att få lite cirkulation, en 60mm fläkt blir det. Sen är jag medveten om att det kommer ta lång tid att kyla saker men för tillfället har jag bara planer på en pelt, får se hur resultatet blir.

Så vänta er en uppdatering i loggen under eller efter helgen, är ju trotsallt julafton på lördag

Permalänk
Medlem

Jävligt fint bygge hittills!

Men räcker det med endast 1 peltier?

Visa signatur
Permalänk

har sj ett sådnat agg.. trormit ligger på 25 w orkar inte kolla i garderoben.. *host*

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

räcker en 82.1watts/12volt peltier till [BxDxH] 230x230x360 ?

Visa signatur

Fractal Designs R4 Black | Intel 3570K @ 4Ghz | Asrock Extreme 4 | Corsair Vengeance LP 2x4Gb
2x Asus GTX 660 DC II TOP | Phanteks PH-TC14PE Svart | Corsair TX750M | Samsung 128Gb SSD | Seagate Barracuda 2Tb
> Datorn i Galleriet <

Permalänk
Medlem

Ser ut att kunna bli riktigt fint!

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

vart köpte du peltiern? behöver en ruskigt stark till mitt nästa bygge.

Visa signatur

Dont be jealous that i've been chatting online with babes all day

Permalänk
Medlem

Peltiern är specad till 130/170W så hoppas det kommer räcka. Det räcker garranterat till att hålla saker kalla men frågan är hur lång tid det tar att kyla ner ett par burkar. Den inhandlas förövrigt via ebay, sökte runt lite och snubblade över den aktionen, då hade jag dock inte bestämt mig för att bygga en mini-kyl men det föll sig rätt naturligt när väl peltiern var levererad

Dessvärre har jag inte haft tid att hämta ut nätagget som snällt ligger och väntar hos webhallen men har iaf börjat kolla upp aluminiumet och inväntar ett prisförslag. Går allt vägen så skulle jag kunna ha en färdig kyl till nyår, vore underbart :D!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk

jävligt gött.. men du vet att q-tec inte är bra agg va? förstår att du kankse bara testar men ändå.. väntar på uppdate...

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
jävligt gött.. men du vet att q-tec inte är bra agg va? förstår att du kankse bara testar men ändå.. väntar på uppdate...

Hehe, är medveten om att Q-tec bara är crap. Men 650 specade watt borde vara ungefär 350 hos ett agg av kvalitet vilket borde räcka gott och väl till mini-kylen...

[EDIT] Kylen är igång och står snällt och brummar. Är nere på 3-4 grader på kalla sidan och den verkar inte vilka gå så mycket lägre. Dålig kontakt mellan termometer och fläns är det iofs samt att fläkten på insidan blåser alldeles för mycket, kopplad på 12v för tillfället, måste ändras.

[EDIT 2] Andra testkörningen är igång och med fläkten på insidan på 5V når jag nu minusgrader, -1,9 verkar den ha stannat på

Permalänk
Medlem

"mini-frys" hehe

trevligt bygge

längtar tills nästa uppdate

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk

Har du isolering på undersidan?
Snyggt. Stor.

(ska bygga en själv -teknikprojekt- så jag kommer nog fråga om lite mer saker )

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk

isolera dörren mkt.. med flera lager och kanterna.. så blir det fan gött.. ingan andra som jag vet som postat resultat under nollan.. gött för din del..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Tack

Den är redan isolerad i två lager vilket är lite overkill, ett lager hade räckt mer än väl. Denna isolering används oftast för att isolera rör till t.ex kylmaskiner mot kondens, och då pratar vi kallt

Dörren kommer självklart isoleras på samma sätt och sedan tätas med gummilist.

En sak jag tänkt på lite är om det är möjligt att reglera strömmen man skickar genom peltiern mha en vridpot tex. Så man kan reglera mellan 5-12V och på så sätt kontrollera temperaturen inne i kylen... Någon som vet om det går? Vill som sagt inte ha en frys

Permalänk

Det borde fungera, kan inte se någon anledning till att det inte skulle göra det så?