Permalänk

Slutsteg i rummet...

Hejsan. det är så att jag fick ett slutsteg i julklapp.. ¨nu tänkta jag koppla in de i rummet tills jag har köpt bil.... men hur ska jag koppla in strömmen till de? en vanlig liten transformator räcker väll inte till?? finns de några större?? som klarar driva ett slutsteg??

// Tomten

Visa signatur

*sorry*

Permalänk
Medlem

Du kan köra med ett tjuvkoplat nätagg..

Visa signatur

Andy

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andy_86
Du kan köra med ett tjuvkoplat nätagg..

Går de?? helt säker? så att jag inet pajjar slutsteget??

Visa signatur

*sorry*

Permalänk
Medlem

ta ett bilbatteri, tror att det ska gå att koppla in en laddare medan du använder det så du inte drar ur det. Give it a try.. lycka till å en god jul

Visa signatur

Dfi lanparty nf3 ultra-d | 3200+ venice @ 3012mhz 1.65vcore | Kingston 2x512 Dual-channel @ 470ddr 3,0v 2,5-3-3-5 | Gforce 6800gt @ 449mhz/1256mhz 1.4v|Aspire 550 watt Chameleon | Wd 200gb sata | 2 st Hitatchi 80gb pata | Maxtor 160gb pata | Maxtor 200gb sata | Maxtor 250gb sata | Totalt : 915gb =D |Samsung SyncMaster 710N | Stolt "Nätpirat" Sharing is Caring | 3D Mark 03 med 24/7 klock.

Permalänk
Medlem

se till att få 12 volt till slutsteget, så ska det nog funka fint

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av umegrabb
se till att få 12 volt till slutsteget, så ska det nog funka fint

Men de e ju inte bara att koppla in 12 v.. de ska va 12 dc å inte ac.... men de me bilbatteriet skulle funka.... men lättas e ju en 230 V 2C till 12 V dC omvandlare.... nån som vet var man kan hitta en sån??

Visa signatur

*sorry*

Permalänk

Slutsteget är nog det sista du pajjar. Jag driver själv ett GAS Silver C2001 på ett gammalt ATX-nätagg som enligt spec. ska ge 13A på 12V Det fungerar prima men man kan inte räkna med att spela med några extrema volymer då det börjar låta illa när slutsteget inte får tillräckligt med ström för att kontrollera högtalaren ordentligt. Det är för mig lite trixigt att starta nätagget när slutsteget är inkopplat pga att slutsteget har så stora kondensatorer, det drar nämnligen väldigt mycket ström precis i början när det ska ladda kondensatorerna så nätagget stänger av sig med sin egen säkring för det tror att det är någon kortslutning. jag får koppla ihop nätaggets power-on med jord jättemånga gånger i snabb följd för då ger det lite ström en massa gånger snabbt i följd och då hinner kondensatorerna ladda lite varje gång man startar det och till slut så orkar nätagget starta upp ordentligt. När det sedan är igång så fungerar det bra. Ett starkare nätagg eller ett svagare slutsteg borde lösa startproblemen men just nu har jag inget starkare nätagg så jag får trixa lite istället.

Några fördelar/nackdelar med bilbatteri:

+

-Det har mycket ström att ge om det kommer ex. en väldigt hög bas. Fungerar i princip som en stor kondensator om man har bilbatteriladdaren inkopplad samtidigt.

-

-Strömmen kommer ta slut om ditt slutsteg drar mer än vad laddaren ger.
-Ett vanligt bilbatteri utsöndrar knallgas när det laddas (inte så kul att ha i sitt sovrum?)
-Ett bilbatteri och en laddare kostar typ lika mycket som ett ganska shysst nätagg (typ ett Aspire/Bzerk 500W som ger 34A på 12V) En vanlig bilbatteriladdare ger kanske 10A? (den vi har hemma ger 6A)

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem

koppla inte in en laddare till batteriet medans det används, för när ett bilbatteri laddas så avger det knallgas som är rätt lättantändligt och smäller rätt rejält.

sen ett vanligt datornätagg räcker nog inte så långt skulle jag tro, man kan knappast poppa på speciellt mycket med ett sånt.

det enda som skulle kunna funka är att ta ett bilbatteri och köra med, men nackdelen är ju att det tar slut relativt fort, och då är det bara att ta ut det i garaget å ladda om det.

BTW. Så är detta inte speciellt dator relaterat så tråden kommer förmodligen att bli låst snart.

Visa signatur

| P4 Prescott 3.0@3.4Ghz | XP-120, Papst 26db | Abit AI7 | 1024mb ram | Inno3D 7800gs 480/1500 | Maxtor 160gb, 40gb pata, & 200gb, 320gb sata | Antec Sonata med Acousti Pack | Logitech Z-4 | G15 | MX-1000 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekner_85
koppla inte in en laddare till batteriet medans det används, för när ett bilbatteri laddas så avger det knallgas som är rätt lättantändligt och smäller rätt rejält.

sen ett vanligt datornätagg räcker nog inte så långt skulle jag tro, man kan knappast poppa på speciellt mycket med ett sånt.

det enda som skulle kunna funka är att ta ett bilbatteri och köra med, men nackdelen är ju att det tar slut relativt fort, och då är det bara att ta ut det i garaget å ladda om det.

BTW. Så är detta inte speciellt dator relaterat så tråden kommer förmodligen att bli låst snart.

Tänkte me att ett dator agg inte skulle räcka.. men när jag praoade så hade vi en bilsterio in kopplat till en tranfomator, en stor, inte en sån liten plutt...

Visa signatur

*sorry*

Permalänk

Ett nätagg räcker visst. Läs mitt inlägg.
Har ett slutsteg med 2x 400W RMS (om jag mins rätt) och det driver jag på ett gammalt nätagg som ger 13A på 12V. Ett chysst nätagg för ~600:- som ger 34A på 12V är billigare än ett bilbatteri och laddare (om laddaren ska kunna ge 30A+) och det ska inte ha några större problem att driva ett slutsteg.

Visa signatur

| i9 9900K | Z390 AORUS | 48GB Corsair VENGEANCE LPX | RTX 2600 SUPER |
| Dell UltraSharp U2724 x2 | Logitech Z5500 | Dygma Defy | Logitech lift |

Permalänk
Medlem

Som sagt, ett nätagg funkar.. och så e det.
Du kan ju nästan plocka ut lika många watt som nätagget är på. Typ ett 400W nätagg eller nåt, räcker gott om du nu bara ska ha det på rummet så länge..

Visa signatur

Andy

Permalänk
Medlem

men du skrev dessutom att du inte kunde spela så högt!

och sen är det ett gas silver slutsteg du har, så dom där 2x400W RMS är inte så jätte mycket att lita på.

dessutom kan det vara bra att veta vad trådskaparen har för steg.

Visa signatur

| P4 Prescott 3.0@3.4Ghz | XP-120, Papst 26db | Abit AI7 | 1024mb ram | Inno3D 7800gs 480/1500 | Maxtor 160gb, 40gb pata, & 200gb, 320gb sata | Antec Sonata med Acousti Pack | Logitech Z-4 | G15 | MX-1000 |

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl allmän kännedom att de flesta effektmärkningar bara är att slänga i toan?

x RMS säger egentligen inget eftersom det inte finns någon standard för hur det ska mätas. Det enda det säger att det är ett effektiv(medel)värde dom har fått med ett visst antal mätvärden under tiden t. Så även om det låter väldigt bra med effektivvärde så kan t vara <1ms vilket kommer ge helt skeva resultat. Oftast är även dessa värden testade med överdriven spänning runt 14.4V vilket till min kännedom inte är vad ett vanligt bilbatteri brukar leverera..? Sedan kommer hela problemet med vilken impedans detta är testad på och hur denna last ser ut. 4 Ohm säger inte mycket då detta också är ett medelvärde av lasten i "alla" frekvenser (om dom har mätt korrekt). Den kurvan är inte linjär och därför kan man testa med en 4 Ohms last på en frekvens där impedansen är lägre än normalt för att få ännu bättre resultat.

Sluta använda effekt som statistik på hur kraftfull/bra en produkt är. Det är bara buffel och båg!

Permalänk

Tack för alla svar ska fixa ett nätagg, men det går väll inte i gång om man inte bryggar nått i atx kontakten??

Visa signatur

*sorry*

Permalänk
Medlem

Nä du får "tjuvkoppla" det.. fins en massa trådar som beskriver hur man gör, bara att söka!

Visa signatur

Andy

Permalänk
Citat:

Nä du får "tjuvkopla" det.. fins en massa trådar som beskriver hur man gör, bara att söka!

Japp tänkte väll de.. ska dra å handla mig ett billigt nätagg å börja modda....

Visa signatur

*sorry*

Permalänk
Medlem

Har själv en baslåda kopplad till ett slutsteg här i datorummet som komplement till mina fjantiga datorhögtalare o det driver jag på ett ATX-agg som ger 20 A på 12 V o det funkar prima , Det dör inte häller när det kmr djupa lr hårda bastoner , för steget är bara två 2 X 150 W
Men det är bryggat iof , så det blir ca 300 W , men det tror jag inte riktigt på .

Men iaf , Det går prima att driva ett slutsteg lr bilsterio , vad du vill , på ett datoragg , du pajar inte steget.

Många säger att det får otrevliga späningar lr dålig jord , Men det är bara bullshit , Du får värre spänningsvajningar i en bil lr dåligare jord i bilplåten än vad du får direktkopplat till ett agg.

Så koppla på med era slutsteg o datoragg ni

God Jul o djup hård bas

Permalänk
Sötast

God jul, och förlåt.... STEREO

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag aldrig få för mig att driva ett slutsteg med ett atx-agg, bara räkna lite:

max strömtäthet för kopparkabel är ca 6 A/mm2, dvs maxström du får ta från en kabel på nätagget är ca 6 A. Ska du driva ett slutsteg/bas på 400 W så blir det 400W/12V = 33,33A, du behöver en kabelarea på minst 5mm2. Det kan visserligen lösas genom att koppla samtliga 12Vanslutningar och jordanslutningar till slutsteget. Men som du ser, ett nätagg med 18 A på 12V railen räcker inte långt.

Du har inte nämnt vad det är för slutsteg eller typ av högtalare men även om det är en klenare variant, kanske 2*100W så blir det 2*100/12=16,66 A (förmodligen RMS) vilket innebär effekttoppar på kanske 25-30 A under korta perioder. Det ända detta leder till är risk för hög foff-faktor men även om nätagget skulle klara detta så är det knappast något som det mår bra av.

Kan nämna att i bilen har jag slutsteg på 500 WRMS och rekommenderad kabelarea är 32mm2 eller mer, detta kan man tolka som att matningskablarna (både matning och jord) bör klara 4ggr ARMS.

Visa signatur

* Detta meddelande har granskats av FRA *

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deone
Själv skulle jag aldrig få för mig att driva ett slutsteg med ett atx-agg, bara räkna lite:

max strömtäthet för kopparkabel är ca 6 A/mm2, dvs maxström du får ta från en kabel på nätagget är ca 6 A. Ska du driva ett slutsteg/bas på 400 W så blir det 400W/12V = 33,33A, du behöver en kabelarea på minst 5mm2. Det kan visserligen lösas genom att koppla samtliga 12Vanslutningar och jordanslutningar till slutsteget. Men som du ser, ett nätagg med 18 A på 12V railen räcker inte långt.

Du har inte nämnt vad det är för slutsteg eller typ av högtalare men även om det är en klenare variant, kanske 2*100W så blir det 2*100/12=16,66 A (förmodligen RMS) vilket innebär effekttoppar på kanske 25-30 A under korta perioder. Det ända detta leder till är risk för hög foff-faktor men även om nätagget skulle klara detta så är det knappast något som det mår bra av.

Kan nämna att i bilen har jag slutsteg på 500 WRMS och rekommenderad kabelarea är 32mm2 eller mer, detta kan man tolka som att matningskablarna (både matning och jord) bör klara 4ggr ARMS.

Ja det e sant att kablarna från nätagget är lite tunna, men dom är ju bara 30cm långa och troligtvis ligger dom ganska väl ventilerat. Det är inte som på en bil där kablarna i vissa fall är flera meter.. sen måste man maxa skiten för att komma upp i dom siffrorna du snackar om.. lyssna och lär ifrån dom som har gjort det i stället för att dra fram miniräknaren

sen ska man väll akta sig för att dra in RMS i en sån här ekvation..

humm skulle i och för sig vara intressant att veta vad det e för steg Mattias g har, innan jag säger för mycket..

Visa signatur

Andy

Permalänk
Medlem

För att hjälpa till vid effekttopparna kan man koppla in en stor kondensator. Speciella sådana finns för bilstereo och kan ju också vara bra att ha om/när du skall koppla in steget i en bil.

Permalänk
Medlem

Det är lite väl mycket snack här tycker jag. Tror nog det går bra att driva slutsteget med ett standard nätagg. Det är väl bara att testa. Fungerar det inte bra så är det väl bara att lämna tillbaka nätagget.

Angående tjuvstarta så har jag för mig att det bara är att kortsluta den gröna kabeln med jord så startar nätagget.

Permalänk
Medlem
Citat:

lyssna och lär ifrån dom som har gjort det i stället för att dra fram miniräknaren

Det finns ett utryck som passar ganska bra här: Tänk efter före.
Det finns en anledning till att olyckor inträffar, både med personer och utrustning. En stor anledning är att man ger sig på saker man inte har kunskaper om. Det är en sak att du utsätter dina saker för risker men det är idiotiskt att lura på andra att det ska fungera när det är mycket osäkert. Jag tror inte att trådskaparen vill bränna ett nytt fint agg för flera hundralappar. Skulle han inte ta strömtäthet på allvar så finns en överhängande risk för kabelbrand och vad jag vet så kan material i närheten ta eld långt innan en koppartråd har brunnit av.

Citat:

Gissar att du inte ens vet vad RMS är för något när du kommer med ett sådant påstående, är det nått du ska ta hänsyn till så är det effektivvärdet. Men det betyder inte att du kan strunta i topparna, speciellt inte om du vill att det ska låta bra på något så när hög volym.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Du Deone nu måste jag försvara mig lite, Mattias ville ha en tillfällig lösning och det e just var det är!

Citat:

lyssna och lär ifrån dom som har gjort det i stället för att dra fram miniräknaren

skrev enbart detta för att retas lite=)

Citat:

skulle kanske avslutat den meningen med ett frågetäcken istället

Och jag har alldrig sagt att han ska springa och köpa ett nytt nätagg, det e ju upp till honnom om han vill testa. Sen är det uppenbarligen så att det fins flera personer som använder sig av ATXagg för att driva slutsteg, och det funkar utan några större problem, så länge man inte har allt för hög volym, och det e "stone hard fakts" sen om nätagget mår bra av det kan väll diskuteras.
Och ja det är ett problem med att kablarna har för låg area, men du har ju själv skrivigt lösningen på problemet. något som jag kan säkert säga är att mitt agg höll så länge jag hadde det inkoplat till ett slutsteg iaf, och det puttrar fortfarande på i syrrans dator..

jaja det va vad jag hadde och säga..

Visa signatur

Andy

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt om du tog illa upp för att jag kommenterade just dina påståenden här, men det verkar som det är många som inte tänkt efter riktigt innan dom svarat.

Jag håller med om att det ofta går bra att prova sig fram, man kanske bränner en eller annan komponent men det är okej. Men i detta fall handlar det om aningen högre strömmar och om det är något som går sönder så är det förmodligen nätagget. Det innebär att vi inte längre leker med svagström utan nätspänning. Och jag tror att nätspänning är något som de flesta inte gärna roar sig med på fritiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ett slutsteg kan du knäcka just p.g.a för lite ström, du kan inte skjuta det på annat sätt.

Du matar lågnivån med en viss volym, steget ställer in sig på det och försöker suga det ifrån strömmen, där brister det ofta.
Dåliga jordpunkter är också rätt vanligt som dödar slutsteg.

Och ja, det är mycket stor skillnad på RMS-watt och "om blixten slår ner-watt"

Kika min lilla sida så hajjar ni vad riktiga watt kan göra -> www.speakerfuckers.com

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk

Det är lite olika meninger här.. jag kan fixa ett gammal agg att driva steget me.. men vill inte göra de om slutsteget kan ta skada..... men det värkar som att man kan anväda ett nätagg, kollade runt på lite olika forum och de flästa säger att det går.....

Visa signatur

*sorry*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mattias_g
Det är lite olika meninger här.. jag kan fixa ett gammal agg att driva steget me.. men vill inte göra de om slutsteget kan ta skada..... men det värkar som att man kan anväda ett nätagg, kollade runt på lite olika forum och de flästa säger att det går.....

Ett slutsteg av normalkvalité brukar vilja ha 25-30 ampere och 12-14 volt

Lycka till o få ut det ur ett nätagg...

Tänk på mig när de luktar grillad spole ur steget

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Decibel
Ett slutsteg av normalkvalité brukar vilja ha 25-30 ampere och 12-14 volt

Lycka till o få ut det ur ett nätagg...

Tänk på mig när de luktar grillad spole ur steget

Asså du e typ den ända som säger att de inte går :S

Visa signatur

*sorry*

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mattias_g
Asså du e typ den ända som säger att de inte går :S

Jag tror jag är den enda här som har bilstereo för 100.000+ också

Gör som du vill, jag säger bara vad jag kan inom tekniken.

Det går, JA, men om du matar steget med mer volym än nätagget kan ge, goodbye

Ska va skitsaker iofs, typ biltema, gas o.s.v. som inte ens orkar ta ihjäl sig själva

Ska väl tilläggas att alla steg är olika känsliga, endel blåser man direkt, andra funkar säkert bra, men det är inte bra att köra ett steg på för lite ström, sjung hellre falsett inne på rummet...

Visa signatur