Vända laptop-skärm 360 grader till köksdator?

Permalänk
Medlem

Vända laptop-skärm 360 grader till köksdator?

Tänkte försöka ge mig på att bygga en köksdator som ska vara monterad i ett väggskåp. Den ska fr.f.a. pluggas in till ett par inbyggda högtalare och spela upp musik men även till recept och surfning när pastavattnet kokar upp.

Det bästa alternativet som jag ser det är en gammal begagnad Fujitsu-Siemens B-2154 med pekskärm. Det jag skulle vilja göra är att fräsa ut ett hål i en skåplucka och montera datorn på baksidan med skärmen utåt. Detta innebär dock att man på något sätt måste vrida skärmen hela vägen bakåt så att den ligger plant mot tangentbordsdelen (precis som en tablett-PC fast utan att vrida den om ni förstår vad jag menar).

Kan man på något sätt göra detta så vore det ju en enkel sak att limma ihop de två delarna ryg mot rygg så att n har en skärm på ena sidan och tangenbordet på andra sidan. Vänd skärmbilden 180 grader och montera så har man en schysst burk att montera. Man får naturligtvis köra med något skin till Windows som gör den lättmanövrerad bara genom att använda pekskämen (typ något HTPC-program).

Nu är min fråga om det går att montera en bärbar dators skärm på detta sätt? Jag antar att skärmen sitter fast med små ångjärn som är ganska enkla att demontera, men hur är det med kablar och dylikt från själva datorkroppen till skärmen? Någon som har gjort något liknande och kan tipsa (eller har en begagnad B-2154:a att sälja)?

Permalänk

de som gjort en vägg tv med en laptop har bara vänt skärmen.. testa o se hur långa kablar du har.. har sj provat vända skärmen på en packade dell o en fujutsi.. bara kablarna tilllåter det så går det..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Där ser man. Hur gjorde du då? Monterade du isär och sågade bort gångjärnen?

Permalänk

öppna upp hela skiten enklast så.. sen så sitter de oftast med skruvar eller så passar det fint att bara rotera den så passade en kompis dator isf.. dock utan lite plast som man få ta bort.. men det går.. pilla på du bara.. risken för att något ska gå sönder är knappast så stor..

dock så är det ju lite hur din kabeldragning är sitter anslutningarna i mitten så är det enklast om de sitter i hörnen så kan de vara svårt om man inte kan löda ihop lite extra sladd.. om det nu går på signalförlusten dvs..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Hmm. Låter ju bra. Blir nog ett tappert försök. Trist bara att köpa en begagnad dator och sedan ha sönder den... Men det är ju sådant som man måste våga sig på.

Permalänk
Avstängd

360°? det är ett helt varv, typ startpunkten är samma som slutpunkt..

Kanske 180°

Kablens plasering är avgörande, sitter det långt ut i sidan som i gångjärn kan det vara kört om man inte förlänger, men i mitten så är det bara att vända på skärmen.

Men jag fatta väl noll av texten, så kanske använda av grafikkortets lullull på att vända skrivbordet upp och ner sedan skruva loss gångjärnen.. min Compaq Evo N160 har skärmkabeln ihop rullad på en av gångjärnen.. bara att rulla ut den

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Jag har gjort något liknande, satte en skärm från en laptop på ena sidan av väggen och dumpade själva burken på andra sidan, det enda jag behövde förlänga var kablen till bakgrundsbelysningen
Kan nog bli lite pain att förlänga själva signalkablarna, i mitt fall ser det ut som
ungefär dubbelt så mkt kablar som ett vanligt atxagg men bra mkt tunnare
Men lycka till =D

Visa signatur

nja...