Permalänk
Medlem

Oskrollbart i html?

Går det att göra så att man inte kan scrolla i ett html-dokument, så att mushjulet inte funkar alltså...?

Kanske låter som en befängd grej att göra, men jag vill skapa intrycket av att det man ser på skärmen är allt som finns på sidan, emedan så inte är fallet...

Låter kanske bortfarande befängt, men går det?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

fel forum, men det du kan testa är att öppna HTMLsidan med javascript:

window.open('sida.htm', 'MinRuta','width=100, height=200, scrollbars=no, resizable=no');

Om du gör på det viset kommer inte scrollen att ge någon effekt även om sidan är större och du kommer även att slippa scrollisterna. Det man ändock kan göra är att klicka och hålla in musknappen medans man drar neråt så kommer man se mer av sidan.

Permalänk
Medlem

Aj fan, jag lägger alltid trådar fel... men, men, rapporterad nu.

Ska prova det där, låter som om det kan vara något för mig... men är du säker på att det stoppar scrollhjulet?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Geeks
SweClockers

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför du vill förhindra scrollning, är det inte smidigare att arbeta i olika lager som du visar/döljer med javascript och ha en sida som får plats i fönstret?

Permalänk
Medlem

otestat, men overflow:hidden på body/html?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fegis
Får man fråga varför du vill förhindra scrollning, är det inte smidigare att arbeta i olika lager som du visar/döljer med javascript och ha en sida som får plats i fönstret?

Du, det där skulle kunna vara ett alternativ...

Grejen är den att jag vill kunna ladda en längre text+bilder som visas i portionsbitar, och där man går från portion till portion med en knapptryckning. Vill dock att texten ska kunna läsas offline (varför allt ska laddas samtidigt).

Skulle lagren laddas samtidigt, eller skulle det gå att ordna?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HappySatan
Du, det där skulle kunna vara ett alternativ...

Grejen är den att jag vill kunna ladda en längre text+bilder som visas i portionsbitar, och där man går från portion till portion med en knapptryckning. Vill dock att texten ska kunna läsas offline (varför allt ska laddas samtidigt).

Skulle lagren laddas samtidigt, eller skulle det gå att ordna?

Lagren ingår alla i samma sida så allt laddas på en gång, de bara inte visas... Men om ErikHKs alternativ fungerar så är det en klart enklare lösning, att bara dölja scrollbars tror jag inte är tillräckligt bra då mushjul och piltangenter fortfarande fungerar...
Att arbeta med lager är inte så svårt, sökte på javascript hide show layer och http://developer.apple.com/internet/webcontent/hideshow_layer... var det första jag hittade, från det kan du säkert göra något som uppfyller dina krav...

Permalänk
Medlem

Finns inget värre än att vara instängd i ett litet fönster. Scrollning ftw

Visa signatur

Samsung TFT 22" 2233RZ Svart 120HZ - 640GB Western Digital Black 64MB SATA III - Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 - AMD Phenom2 X4 965 3,4GHz Black Edition - Gigabyte GeForce GTX 460 1GB OC - Fractal Design Define R3, Svart - Corsair TX 650W 80+ - Gigabyte GA-870A-UD3 - Cooler Master Hyper 212 Plus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sAnden
Finns inget värre än att vara instängd i ett litet fönster. Scrollning ftw

Håller, i vanliga fall, med dig...

Vad jag gör är dock någonting som föreställer en "bok". Du har två sidor, och när du klickar på bläddra kommar du till nästa "uppslag". Kan man scrolla mellan uppslagen blir det ju bara fult. Kommer till och med ha ett designläge där man slipper "boklayouten", det är mest en rolig grej...

Fegis: Ska prova det där i eftermiddag!

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

kanske nåt här kan hjäpa:

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=53883...

använder du layers som du sätter hidden på, så laddas ju som sagt allt in, för offlineläsning.