A8N SLI DeLuxe + No sound device?

Permalänk

A8N SLI DeLuxe + No sound device?

Har lagt in XP 64, och plötsligt får jag inget ljud!?
No sound device påstås det..

När jag hade XP 32 funkade det perfa, är det helt enkelt så att jag måste fixa nya drivrutiner för BIOS typ??

Ska visst oxå uppdatera chipset innan då, samt awdflash.exe. Vad är allt detta och kan man lita på alla dessa filer är harmlösa?
Vilka sidor rekommenderas för nedladdning?
Har hamnat på ställen som kräver att man kryssar i minst ett reklamalternativ för att komma vidare om man vill slippa betala..

Är det nåt annat som är lämpligt att prova innan?
Har ju kört skivorna som följde med köp av moderkort.

Jag vågar inte göra vad som helst ju ...

Thankful chicken

Permalänk
Medlem

Vad gäller bios är det rekommenderat att endast tanka från tillverkarens hemsida. I ditt fall www.asus.com.tw

Anledningen till att du inte får något ljudkort i WinXP 64 borde vara att det inte finns X64 drivers till det. Kolla på asus hemsida alternativt nvidias hemsida efter det.

Permalänk

Joo, men..

..saken är den att på ASUS´ hemsida står det att för den BIOS-versionen som finns där ska funka ska man först:

-download and update chipset drivers V6.65 or later
-Update awdflash.exe to v1.14

och de finns inte på deras sida

Permalänk

Om du kollar riktigt noga på svaret du redan fått så borde du få det att funka. skulle kunna hjälpa dig, men som det är sagt gud hjälper dem som hjälper sig själva.

Permalänk
Medlem

Vad har gud med detta att göra?
Hursomhelst, awdflash finns på asus hemsida och nyaste chipset-drivrutinerna finns på nvidia.com. Bara att ladda ner.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk

Ok

Jag tackar för detta (men jag sökte faktiskt efter awdflash hos ASUS och fick 0 träffar, men jag gör väl på fel sätt då - det var därför jag frågade..)

Permalänk
Hedersmedlem

Om du har ljud i WinXP men inte i WinXP64 så hjälper det nog inte att flasha BIOS. Tror mer på att det drivrutinerna för WinXP64 som strular i så fall. Du får inga felmeddelanden?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Nej, men det påstås: No sound device..
Kan ju spela filmer och spel, men i tysthet och hur kul e´ det?

men ASUS´ server e busy nu ändå så ja får ta nya tag imon

Permalänk
Medlem

awdflash heter exe-filen som du får om du laddar ner rätt fil. Du går väl in på ditt specifika moderkort och sen på BIOS-fliken hoppas jag? Där låg den nästan högst upp om jag inte minns fel.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabbagabbahey
Nej, men det påstås: No sound device..

Felmeddelanden när du installerar drivrutinerna för ljudet menar jag, inte när du startar spelet.

Ser det ok ut i enhetshanteraren?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |